Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Man ska vid vänstersväng lämna företräde till den som ev. kör om just då.
Åas låter det som ett svinigt beteende av bilisten, Men tiden på dygnet kan kanske förklara något?

Drog in en ny vajer i växeln så nu kan jag cykla igen! På hemväg från jobbet mitt i natten så ska byta sida från väg till cykelväg som börjar mitt på en raksträcka. Kollar bakom, bil långt bort. Sträcker ut handen, styr ut i mitten av vägen för att tydligt visa vart jag är påväg. Hör bilen accellerera och strålkastarljuset kommer helt klart från vänster körfält så bestämmer mig för att inte köra in på cykelvägen riktigt ännu. Och mycket riktigt, bilen kör om just innan cykelvägen med duktig fart. Detta på en liten villaväg som slutar i en bussgata och en liten avtagsväg med några villor.
Till saken hör även att vi båda har möte av en bil från andra hållet som måste ha tvingats bromsa för oss. Detta är andra gången jag blir omkörd när jag försöker svänga vänster på små villakvarter på natten. Är det verkligen så att man inte får svänga vänster utan att vänta tills alla bilar kört om?
Nej, man kan inte missa mig i mörkret, jag lyser upp som en julgran bakifrån. Till och med armarna har gula reflexärmar.
Fasligt vad kallt det blir på nätterna när man cyklat till jobbet i dagsvärmen.
Vardag i Uppsalas ytterområden. Tror usla cyklister gjort bilister här riktigt ruttna. Ingen ursäkt, men en förklaring.

Senast i förrgår såg jag en klunga med cyklar som tvingade bilar gissa på vart de skulle. Noll signaler.

Aningen varmare idag och rustad med plastpåse över tårna så blev pendling betydligt trevligare. Hjälpte väl att solen var på väg upp också ?

Nu blir jag nyfiken på hur långt ni har till jobbet. Och hur platt det är.
30 i snitt är ingen omöjlighet på min pendling men det krävs en hel del ändå tycker jag, och jag klarar bara ett sånt snitt 2-3 gånger per vecka
Jag har 25km enkel, 250 höjdmeter...ligger vanligtvis på 26-28 i snitt.
Jag tror ni kan gissa åt vilket håll jag hade medvind… ?

Bilagor

• IMG_2596.jpeg
    IMG_2596.jpeg
    72 KB · Besök: 56
Underbart väder idag, både till och från jobbet. Hade till och med medvind båda hållen! Börjar bli väldigt mycket gång- och cykeltrafik och de flesta cykelvägarna är rensopade. Mötte en traktor med sopaggregat släpandes bakom sig så fick tugga sanddamm en stund men så mycket skönare att cykla på en slät yta efter en lång vinter så helt klart värt det :-)

Sommardäcken är nött helt släta och cykeln klickar knappt i navet, som att glida tyst runt på moln. Kanske borde göra som grannen, sätta in såna där ekerbollar som barn har så att cykeln lever om lite när man kommer ikapp promenerare. Säger att han knappt behöver använda ringklockan längre, bara sänka farten så det börjar rassla. :-)

Såg en hare som håller på att byta färg från vitt till gråbrunt samt en massa tussilago i vägrenen här och där, Äntligen vår!

Efter att stundtals ha haft 20 grader ute i helgen, var en en smärre chock för kroppen med -1 till +2 grader längs med pendelvägen imorse. Så trots racerpremiär blev det inte mer än 30 i rullsnitt.
Trodde att vi skulle ha tagit oss förbi behovet av ullsockor, skoöverdrag, benvärmare, armvärmare och tre plagg på överkroppen... Och som lax på moset så stod det en skåpbil och väntade vid varannan utfart på Gamlestadsvägen för att se om mina bromsar funkade. Trevliga bilister i rondellerna dock. :)

Till sommarcyklistgubbarna. (Ni som till 99% säkerhet har körkort och SUV.)

Tittar ni inte ut i korsningen när ni med bil ska göra en vänstersväng utan bara blinkar och kör? Det kan tyckas så när ni vinkar lite halvdant och sedan bara svänger. Andra gången du försökte samma sak drog jag om precis i rätt tid. Han gormade och jag gav ✌?️

Trevlig måndag.

Till vardags pendlar jag på en singelspeed såhär års. Tycker det har känts lite småtungt såhär inledningsvis av våren. Satte på gatorskins på vinterpendlaren igår kväll för att pendla lite på den. Gick kanske lite snabbt det där bytet. Bakdäcket bumpade hej vilt under färd. Tänkte att jag kollar närmare på det när jag anlänt Täby. Fast redan på Hägerstensvägen var det klart outhärdligt. Stannade och kollade. Bakdäcket avkrängt kanske 5 cm på bägge sidor om fälgen. Ehum. Drog ur nästan all luft och krängde tillbaks. Då blev det en bra mkt behagligare färd kan jag säga. Men herregud att pumpa upp till någorlunda tryck med sån där liten handjagare.......där gick cirkus hälften av morgonens energiförbränning.

Senast ändrad:
Väldigt trevlig pendling till jobbet idag. Nu har jag den ultimata träningskompisen som följde mig till jobbet för att direkt vända tillbaka och jobba hemifrån. Omvänt så kommer det att bli träningspass direkt efter jag kommit hem, dock inte idag. Den andra parten behöver bli lite varmare i kläderna. Känns helt fantastiskt, för nu måste jag se till att cykla så mycket som möjligt. Kanske blir avhängd så småningom?

Kortbyxor ut till jobbet igår! Soligt och fint. En svag motvind gjorde inte så mycket. Runt en vik, där isen fortfarande ruttnade, var det inte väder för kortbyxor (men inte långt kvar till jobbet). Hemåt hade det mojnat, cykellyset och mer kläder behövdes. Det var lugnt och fridfullt.

På grund av anledning kom jag iväg först 8:30. Herre JÖSSES vad folk. Kom inte ens över när det blev grönt ljus i korsningen Götgatan / Ringvägen.
Bra för klimatet och folkhälsan och så men kan inte folk åka tunnelbana?
I morrn blir det till att gå upp med tuppen.

Sovmorgon för barnen på måndagar, så kom inte upp på cykeln 09:15. Lyckligtvis innebar det att den största delen av vackertvädercyklisterna hade passerat. Däremot var det på gränsen till knökfullt i cykelrummet på jobbet. Fanns dock en krok kvar att hänga cykeln i.
Otroligt skönt med kortbrallor och kortstrumpor och härligt att känna att solen faktiskt värmer.

Lite svalt men Zen med soluppgången, låg nivå av grus samt 1 km ny F1-asfalt på Beckombergavägen.
Hemfärden ser lovande ut.
Äntligen. Asfalten genom ängby har varit gropig länge.

Även tvärpendlingen börjar blir befolkad. Ofta 5-10 pendlare som ska iväg i klump vid rödljuset kvarnen/Ulvsundavägen på väg mot bron.

Viss motvind men sol och +18 så svårt att klaga.
Upptäckte dock två saker med min cykel.
1. Den låter som ett tröskverk från bakväxeln. Får se om smörjning hjälper eller om det är nåt annat problem.
2. Vid entusiastiskt bromsande så kryper framhjulet ur sin QR-infästning. Fick släppa i hjulet igen. Har nu dragit åt för kung och fosterland. Får se om det hjälper. Har annars ett par nya axlar med 5 mm hex istället för arm som väntar på posten.

Första dagen utan vinterjacka och frös inte ens... Mer cykelfolk även på min väg mot jobbet. Vad är grejen med att den man precis cyklat om ska glida in framför vid första bästa stoppljus, och sen i sakta mak rulla iväg när det blir grönt... Är det så kul att bli omcyklad om och om igen ?... Förstår det inte, men händer ständigt... Inga problem om det är en tydligt snabbare cyklist som kommer iväg snabbt och inte ligger och blockerar, men det är alltid de långsamma som glider förbi kön och ställer sig först vid stopljusen... störigt!

Viss motvind men sol och +18 så svårt att klaga.
Upptäckte dock två saker med min cykel.
1. Den låter som ett tröskverk från bakväxeln. Får se om smörjning hjälper eller om det är nåt annat problem.
2. Vid entusiastiskt bromsande så kryper framhjulet ur sin QR-infästning. Fick släppa i hjulet igen. Har nu dragit åt för kung och fosterland. Får se om det hjälper. Har annars ett par nya axlar med 5 mm hex istället för arm som väntar på posten.
Notera att en QR inte ska dras för kung och fosterland. https://www.sheldonbrown.com/skewers.html

Känns som fyra grader och soluppgång. Barmitts på. Igen. Fin zenpendling.
Sköljd cykel och nysmord kedja kändes bra men tveksamt om det motverkade rasslet.
Men framhjulet lossnade inte så det var ju bra.
Nu får man väl ändå ta och ge sig med barmitts va? Lite får man väl våga frysa för att kunna känna att det är vår!

Punka på framhjulet igår, men guckan tätade rätt snabbt. Några 100 m senare så gick hålet upp igen (antar jag) och det sprutade som f_n. Lyckades dock få stopp på det och det tätade hyfsat, men en fin rosa pöl på asfalten. Sista halvan hem med sådär svampigt däck att det funkar tillräckligt för att inte orka ta fram minipumpen.

Idag med ny gucka och inga missöden. PB på ett segment som jag gjort 374 ggr, senaste från 2019. Det är ju alltid trevligt, men speglar kanske inte känslan av form jag har just nu…

Min frambroms har dessutom börjat gnissla. Störigt!

Gårdagsens hempendling bjöd på spännande trafikbeteenden från framförallt fotängare som prompt skulle gå i bredd samtidigt som de blängde på en till dess mötet var avklarat, men också cyklister som stannade vid gröna trafikljus, och bilar parkerade på cykelbanan. Så, det blev en hel del igångdragsträning innan man äntligen kom ut ur stan. Väl ute ur smeten blev det dock mycket trevligare och kortbyxorna höjde humöret för mig, men förmodligen inte för de som behövde se mina laservita ben. ;)

Gårdagsens hempendling bjöd på spännande trafikbeteenden från framförallt fotängare som prompt skulle gå i bredd samtidigt som de blängde på en till dess mötet var avklarat, men också cyklister som stannade vid gröna trafikljus, och bilar parkerade på cykelbanan. Så, det blev en hel del igångdragsträning innan man äntligen kom ut ur stan. Väl ute ur smeten blev det dock mycket trevligare och kortbyxorna höjde humöret för mig, men förmodligen inte för de som behövde se mina laservita ben. ;)
Du får se det som att du har naturliga reflexer.

Ytterligare en riktigt fin cykelmorgon med solsken och sidvind. Körde kort-kort från start. Lite svalt om armarna i början, men skönt när jag väl fått upp värmen. Trafikljuset vid Roslagstull slog om till grönt just när jag kom fram och jag lyckades skrapa ihop till ett PB.

Senast ändrad:
Eller så byter du bara till ett par traditionella Shimano-snabbkopplingar. XT och Ultegra brukar vara bra.

Minskade pendlingstiden med ~10% bara genom att byta däck. Borde få löneförhöjning nu när jag kan jobba mer.

Slicks är vad som gäller för minimalt rullmotstånd men som jag förstått det föredrar en hel del här andra däck eftersom de också härjar i skog och mark (grus, stigar etc). Å andra sidan behöver man ju inte jaga sekundrar när man pendlar. ? ?

Tillbaka
Topp