Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vardag i Uppsalas ytterområden. Tror usla cyklister gjort bilister här riktigt ruttna. Ingen ursäkt, men en förklaring.Drog in en ny vajer i växeln så nu kan jag cykla igen! På hemväg från jobbet mitt i natten så ska byta sida från väg till cykelväg som börjar mitt på en raksträcka. Kollar bakom, bil långt bort. Sträcker ut handen, styr ut i mitten av vägen för att tydligt visa vart jag är påväg. Hör bilen accellerera och strålkastarljuset kommer helt klart från vänster körfält så bestämmer mig för att inte köra in på cykelvägen riktigt ännu. Och mycket riktigt, bilen kör om just innan cykelvägen med duktig fart. Detta på en liten villaväg som slutar i en bussgata och en liten avtagsväg med några villor.
Till saken hör även att vi båda har möte av en bil från andra hållet som måste ha tvingats bromsa för oss. Detta är andra gången jag blir omkörd när jag försöker svänga vänster på små villakvarter på natten. Är det verkligen så att man inte får svänga vänster utan att vänta tills alla bilar kört om?
Nej, man kan inte missa mig i mörkret, jag lyser upp som en julgran bakifrån. Till och med armarna har gula reflexärmar.
Fasligt vad kallt det blir på nätterna när man cyklat till jobbet i dagsvärmen.
Jag tror ni kan gissa åt vilket håll jag hade medvind… ?Aningen varmare idag och rustad med plastpåse över tårna så blev pendling betydligt trevligare. Hjälpte väl att solen var på väg upp också ?
Nu blir jag nyfiken på hur långt ni har till jobbet. Och hur platt det är.
30 i snitt är ingen omöjlighet på min pendling men det krävs en hel del ändå tycker jag, och jag klarar bara ett sånt snitt 2-3 gånger per vecka
Jag har 25km enkel, 250 höjdmeter...ligger vanligtvis på 26-28 i snitt.
bästa hittills i år.
Nu torrt och sopat nästan hela vägen.
Soligt, lagom varmt och vindstilla ?
Äntligen. Asfalten genom ängby har varit gropig länge.Lite svalt men Zen med soluppgången, låg nivå av grus samt 1 km ny F1-asfalt på Beckombergavägen.
Hemfärden ser lovande ut.
Jag klarar mig inte utan ryggsäck. Imorgon är det 9 grader, kanske kan frysa lite på morgonen för att slippa ryggan. Har långbyxor i den.-6 på morgonpendlingen och +18 nu på vägen hem. Blev lite lätt svettigt
Notera att en QR inte ska dras för kung och fosterland. https://www.sheldonbrown.com/skewers.htmlViss motvind men sol och +18 så svårt att klaga.
Upptäckte dock två saker med min cykel.
1. Den låter som ett tröskverk från bakväxeln. Får se om smörjning hjälper eller om det är nåt annat problem.
2. Vid entusiastiskt bromsande så kryper framhjulet ur sin QR-infästning. Fick släppa i hjulet igen. Har nu dragit åt för kung och fosterland. Får se om det hjälper. Har annars ett par nya axlar med 5 mm hex istället för arm som väntar på posten.
Tack för länken. Nu ska noteras att jag är vek så det är nog mer för prins och fosterkommun men jag ska se över det hur som helst.Notera att en QR inte ska dras för kung och fosterland. https://www.sheldonbrown.com/skewers.html
Nu får man väl ändå ta och ge sig med barmitts va? Lite får man väl våga frysa för att kunna känna att det är vår!Känns som fyra grader och soluppgång. Barmitts på. Igen. Fin zenpendling.
Sköljd cykel och nysmord kedja kändes bra men tveksamt om det motverkade rasslet.
Men framhjulet lossnade inte så det var ju bra.
Absolut ett bra lönepåslag, bra däck kostar ju.Minskade pendlingstiden med ~10% bara genom att byta däck. Borde få löneförhöjning nu när jag kan jobba mer.
Du får se det som att du har naturliga reflexer.Gårdagsens hempendling bjöd på spännande trafikbeteenden från framförallt fotängare som prompt skulle gå i bredd samtidigt som de blängde på en till dess mötet var avklarat, men också cyklister som stannade vid gröna trafikljus, och bilar parkerade på cykelbanan. Så, det blev en hel del igångdragsträning innan man äntligen kom ut ur stan. Väl ute ur smeten blev det dock mycket trevligare och kortbyxorna höjde humöret för mig, men förmodligen inte för de som behövde se mina laservita ben. ;)
Eller så byter du bara till ett par traditionella Shimano-snabbkopplingar. XT och Ultegra brukar vara bra.2. Vid entusiastiskt bromsande så kryper framhjulet ur sin QR-infästning. Fick släppa i hjulet igen. Har nu dragit åt för kung och fosterland. Får se om det hjälper. Har annars ett par nya axlar med 5 mm hex istället för arm som väntar på posten.
Minskade pendlingstiden med ~10% bara genom att byta däck. Borde få löneförhöjning nu när jag kan jobba mer.