Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
-13,7 grader på termometern när jag vaknade imorse och eftersom jag brukar dra gränsen vid -10 fick cykeln stå idag... Big misstake! SL verkade köra någon sorts helgtidtabell vilket gjorde att jag kom försent till jobbet efter att ha stått och frusit 20 minuter på busshållplatsen... Notering till mig själv, åk mindre kommunalt och mer cykel 2010!

Brrr!!!!!! Det var ju svinkallt! Hade lite för lite kläder tror jag. Tur det bara tar 3 minuter att gå till tuben.

Hyfsat o6ig cykelpendling denna vecka.
Idag kallt som sagt, typ -10 med äcklig fuktig imma.
Brr.

-17 ut. Hade det varit lite soligt hade det kunnat vara riktigt fint. Men nu var det genommulet. Inga elvärmda sulor då ena pajat. Men det gick rätt bra med bara Biltemaöverdragen. Medvind kändes skönt. På hemvägen var det nästan blia, bara -10. Lätt snöfall och motvind, men jag kände mig rätt pigg för omväxlings skull! Nu tre cykelfria nätter innan nästa cykling.

Jag igen?! Nåja, -5 grader ut och medvind. Fick nästan se lite sol! Men det räckte med lite blå himmel och kontrast i snön av den ljusa himlen. Många ute och promenerade på cykelvägarna. Hem var det kallare och jag var lite underklädd. -11 när jag kom hem (men passerade några kallhål som var betydligt kallare). Nu är jag ledig!

Kul att cykla igen. Välplogat i Stockholm, lite sämre i Huddinge som vanligt. Min växelvajer (till Nexus växlarna) hade frusit. Hade cykeln inomhus under natten, och då "lossnade" växlarna efter 1 minut. Men det torkade väl aldrig riktig upp gissar jag. Några tips? Teflonspray?

Inser också att jag trotsade dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i morse. Pjuh, jag klarade mig...

Senast redigerad av en moderator:
Försov mig. Ingen frukost hemma. Trasig bakväxel på ena cykeln. Punktering på den andra. Efter 100 meter upptäckte jag att cykelbyxorna satt bakofram och sedan tog batterierna till framlampan slut halvväg.
Det går bra nu!

läste metro eller tittade in i en bergvägg större delen av resan.. gör cykelpendlingscomeback i februari. :)

Cykelpendlingspremiär i morse dårå, plockade fram crossen och sedan var det bara till att börja trampa. Höll på att bli en snöplig vurpa ett tag då det var ganska mkt knagglig is som var svår att få fäste på, men efter att ha kalibrerat balanssinnet lite så gick det bra.

Jag sket i det. Återkommer när det blivit normalt skitväder. Däremot har jag tagit fram joggingdojorna. Fyfan för det med.

tillmann skrev:
-------------------------------------------------------
> Försov mig. Ingen frukost hemma. Trasig bakväxel
> på ena cykeln. Punktering på den andra. Efter
> 100 meter upptäckte jag att cykelbyxorna satt
> bakofram och sedan tog batterierna till framlampan
> slut halvväg.
> Det går bra nu!

Alltså, jag ber om ursäkt men det där var riktigt roligt att läsa, jag inser att det inte var så skoj att uppleva dock.

Ni som cykelpendlar på vintern, hur fort går det jämfört med övriga året? Jag tycker det känns som det går orimligt jävla långsamt när jag cyklar på vintern. Jag ramlar ner från höga 20 i snitt till 20 och kanske långsammare ändå...

RN skrev:
> Ni som cykelpendlar på vintern, hur fort går det
> jämfört med övriga året? Jag tycker det känns
> som det går orimligt jävla långsamt när jag
> cyklar på vintern. Jag ramlar ner från höga 20
> i snitt till 20 och kanske långsammare ändå...

Sista gången jag cyklade innan jul, då snön hade börjat vräka ned och centrala Stockholm såg ut som en gigantisk pepparkaksdeg av halvsmält saltsnö gick det på 47 minuter att ta sig de 15,8 km från Täby som brukar ta ~36-37 minuter med dubbdäck på barmarken. Mitt rekord på sträckan är 29 minuter från i sommras med racer och i toppform...

Årspendlarpremiär!

Det gick fint. Lite ojämnt på cykelbanorna, så anus får rejält med massage.

För mig går det ca 25% långsammare på vintern än på sommaren,

ev. randonörd skrev:

> Det gick fint. Lite ojämnt på cykelbanorna, så
> anus får rejält med massage.

Låter som en bra förberedelse för Oetzin.

-15 grader, nordlig vind runt 6 m/s i nyllet. Ibland saknar jag växlar på pendlaren. Tur det inte är så långt till jobbet.

RN skrev:
> Alltså, jag ber om ursäkt men det där var
> riktigt roligt att läsa, jag inser att det inte
> var så skoj att uppleva dock.

Äsch, det bjuder jag gärna på. Jag insåg själv det lustiga med att nästan allt gick fel imorse.

> Ni som cykelpendlar på vintern, hur fort går det
> jämfört med övriga året? Jag tycker det känns
> som det går orimligt jävla långsamt när jag
> cyklar på vintern. Jag ramlar ner från höga 20
> i snitt till 20 och kanske långsammare ändå...

Normalt räknar jag med en timme istället för 40-45 minuter. Som det ser ut just nu längs pendlingsvägen blir det ytterligare lite till.

Väldigt vacker morgon, det tog 30 minuter istället för 23 som det brukar ta när vägen är isfri:-)
IMG_6188_s.JPG ht=544

Tog en evighet att klä på sig idag, säkert 5 minuter extra jämfört med den varma årstiden. Hade kunnat skippa ett lager på överkroppen, blev varmt där. Rödljusen var fler, rödare och segare idag - 5 minuter extra på dem också. Cyklisten var seg efter gårdagens längdåkning i kombination med underlaget - resulterade i cirka 5-10 minuter längre tid på cykeln.

RN skrev:
> tillmann skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Försov mig. Ingen frukost hemma. Trasig
> bakväxel
> > på ena cykeln. Punktering på den andra. Efter
> > 100 meter upptäckte jag att cykelbyxorna satt
> > bakofram och sedan tog batterierna till
> framlampan
> > slut halvväg.
> > Det går bra nu!
>
>
> Alltså, jag ber om ursäkt men det där var
> riktigt roligt att läsa

+1 :)

Igårkväll var det förhållandevis varmt. -5 enligt termometern vid Slussen. Betydligt varmare än på eftermiddagen iaf.

Det börjar bli dags att köpa ett par vindtäta kallingar och ettpar nya skoöverdrag. Det enda jag frös om igår var röv, skrotum och tårna. Vinterskorna är lite för trånga trots att jag tog en storlek större än jag har normalt. Kanske vore en idé att lägga i filtsulor också?

Såg en snubbe trampa vid Alex golf kl 07.30.41. Jag vände snabbt bort blicken och sörplade lite kaffe. Spände även låren lite så jag fick känna träningsvärken som dröjer sig kvar efter löparrundan. Skitväder.

Idag var det inte läge för punka.

Nämen vad är det här för gnällfasoner - nyss gillade ni ju snön! Det är väl bara att klä på sig lite mer? Och se till att inte växlarna hinner frysa fast på vägen. Mina bromsar frös men dom var ju så dåliga ändå på crossen så man har liksom vant sig redan.

SuperApe skrev:
> Spände även låren lite så jag fick
> känna träningsvärken som dröjer sig kvar efter
> löparrundan.

löprundan? Att springa utan att ha polisen efter sig är ett tecken på själslig obalans...

rikard skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Spände även låren lite så jag fick
> > känna träningsvärken som dröjer sig kvar
> efter
> > löparrundan.
>
> löprundan? Att springa utan att ha polisen efter
> sig är ett tecken på själslig obalans...

Det kan vara bra att löpträna någon gång ibland så man är rapp i påkarna när det är dags att huda från bengen.

Härlig morgon !
Jag blev förvånad när jag såg termometern i Boo (-16) och där var det ändå ganska varmt.

Det ser ju knäppt ut. Bengen trålar? Va? Nä jag tror mer på bängen. Finns det nån riktig språkpolis i närheten?

sv.wiktionary.org/wiki/bäng

Jamen dom är ju lite bänga ibland. Det var kanske därför dom fick det öknamnet?

-20, bitigt som fan således. Är det nån som vet om det är tillrådigt att cykla i rånarluva, eller ser man ut som om man har ont i sinnet då? Betänk även att tiderna för cyklingen det rör sig om är 21.30 resp 08.00

nu skall jag tepa fast en kvuven petflaska på styret. i morgon bär det av till jobbet igen.

Vi får se efter det om alla som slutat cykelpendla är mesar eller om de som fortsatt är galna.

26 friska minusgrader i Piteå idag...fick trampa till och med i nedförsbackarna pga dåligt rull i kylan :-/ Frös lite om fingrarna, det var allt. Men så var jag klädd som någon polarfarare också :-)

Schwine kallt var ordet, här var det dock några grader mindre kallt men jag frös ändå på min korta väg till jobbet!

Frisk start på pendlaråret, -29 till jobbet.
Äntligen lite riktig vinter.
Gårdagens 3-timmars skogsskidpass i -21 sitter fortfarande i fingrarna.

De -6 grader som termometern visade imorse kändes som en värmebölja i Juli efter gårdagens kälkåkning med ungarna i -20... Ganska fint plogat på cykelvägarna från Täby över Danderyd. Sista biten utmed E18 från Bergshamra och Universitetet var delvis spårig och dåligt plogad. Mötte en kille med barnstol som hade klara problem upför i backen vid Bergshamra. Hade lite för mycket kläder på mig så jag var lite väl svettig när jag kom till jobbet, dock frös jag som f..n om fötterna trots Shimano "vinterstrumpor" och neoprene överdrag. Jag måste komma på en bättre combo inför Oetzin för jag klarar aldrig 22 mil så här när jag i princip inte hade känsel i tårna efter 16 km i -6...

Brunt potatismjöl - plogat - puder - plogat - brunt potatismjöl. Mittensträckan var bäst.

det hade kommit två cm puder i natt vilket avslöjade att jag var först i stan med att cykla över västerbron i morse. Sen vet jag inte om jag riktigt kan klaga på den bristfälliga snöröjningen och samtidigt klaga på att snöröjarna blockerade cykelbanorna.

Jag tycker det är ganska kul att det på samma firma sitter två halvgalna vinterpendlare med liknande namn som cyklat in i samma vägbom.

För övrigt var min tur till jobbet ganska odramatisk.

/Rickard

Edit:
Behöver jag lägga till att vi bägge uppenbart sitter och skriver inlägg på Happy på arbetstid :-)

rikard skrev:
> det hade kommit två cm puder i natt vilket
> avslöjade att jag var först i stan med att cykla
> över västerbron i morse. Sen vet jag inte om jag
> riktigt kan klaga på den bristfälliga
> snöröjningen och samtidigt klaga på att
> snöröjarna blockerade cykelbanorna.

Senast redigerad av en moderator:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka