Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
-11 i förorterna, -4 på ringvägen. Varmt och skönt mao, men rätt ensamt.

Nu är det plogat nästan överallt, vilket drar ner tempot lite eftersom jag inte gör en bruse och kör stora vägen längre.

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> I Nacka kommun (Ältavägen) har man visst
> bestämt sig för att ploga cykelbanorna en gång
> om året vare sig det behövs eller inte :(

Körde där igår kväll och runt Hellasgården var det ok men så fort man kom in i Älta..... Teknikträning deluxe.

Gårdagens pendling var hur skön som helst - till jobbet tog det ungefär lika lång tid som vanligt på dom hårdpackade snöiga cykelvägarna. Medvind och endast minus 7 grader gjorde dom 27 km till en njutning. Till och med i stan, bland alla idiotplogningar var det roligt idag.
Slog en volt över styret vid Lärjedalens golfbana dom första kilometrarna in på turen, snödrev hade blåst över cykelvägen...dom första pucklarna tog jag med grundfart och lyft framhjul, den sista satte jag framhjulet i och gjorde en mysig morgon-OTB. Landade mjukt och gosigt i snön.
Hem bonkade jag rejält. Slarvat med frukost efter turen till jobbet och en endast liten löjlig lunch gjorde att jag dog då jag hade ca. 10 km kvar i motvind och slakmota (från Hjällbo till Björsared).
Men bilen idag, doh! Längtar redan till nästa pendling. Får bli trainer ikväll för att ta bort abstinensen : )

Johan A skrev:

> Körde där igår kväll och runt Hellasgården
> var det ok men så fort man kom in i Älta.....
> Teknikträning deluxe.

Nej man ska inte klaga. Det är ju fan farbart överallt. Men fort går det inte. Jag blev askränkt på min gamla Bettan av en CX (vad annars?????) kille i går, svart hoj, svarta jätteskidglasögon, svart störtkruka. Valhallare? på Stadsgården, han blev väl sur att jag körde om honom tidigare och ville INTE! snacka! Nåja alla kan inte ha ett glatt morgonhumör ;)

staine skrev:

Det är kass från Kolarängen till Älta Gård fortfarande alltså, eller även förbi Hellas?

Jag fegade ur imorse och åkte raka vägen till anställningsplatsen istället för att ta en omväg, det är inte skoj att cykla i Västberga industriområde när det är snöigt.

Efter att på vägen hem blivit sur över en parkerad volvo(Är den borta?) och kränkt av skanstullsbron som helt tog musten ur mig. Så var dagen pendling riktigt trevlig. Snabba ben på ett cykelfritt och bra ploggat Stockholm. På vägen hem kommer den råa dimman vara ett problem. Biter hårt i lungorna :(

staine skrev:
Körde där i torsdags. Fick gå upp för backen mot Hellas. Var rädd att halka till på isvallarna o hamna i trafiken.

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:

> Å andra sidan var det skönt om fossingarna med
> nya foliesulor i vinterskorna.

Foliesulor? Berätta mer! Var har du köpt? Har du bilder?

Selast skrev:

> Foliesulor? Berätta mer! Var har du köpt? Har du
> bilder?

Brukar inte de finnas hos vanliga skobutiker. Sådan där ställen där de inte har cykelskor eller ställen med "köp 4 skor betala för 1".

Lagom kallt i GBG och motvind idag, tårna frös till i slutet av de 25km jag körde till jobbet....slog rekord på lägsta genomsnittsfart, alltid nåt

> Å andra sidan var det skönt om fossingarna med
> nya foliesulor i vinterskorna.

Funkar foliesulor bra alltså?!! Ska testa!

Min SKS bakskärm sprack idag nere vid kedjestagsbryggan. Kass!

Mötte en cyklist på vägen hem i går. Dubbla framlampor. Så långt låter det kanske som en ambitiös proffspendlare, men

1. dom blinkade
2. blinket var väääldigt lååångsamt
3. dom var röda

:(

Appel skrev:
> Uppenbarligen var man inte intresserad av det
> skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Å andra sidan var det skönt om fossingarna
> med
> > nya foliesulor i vinterskorna.
>
> Funkar foliesulor bra alltså?!! Ska testa!
>
> Min SKS bakskärm sprack idag nere vid
> kedjestagsbryggan. Kass!

Ja för mig i alla fall, det var markant skillnad. Sedan är det ju ett plus att de matchar bra till min foliehatt.

Jag kom iväg två timmar senare än normalt och då var det minnsann fullt med cyklister. Jag blev tokkränkt av allt och alla. En återkränkning på västerbron var allt jag lyckades prestera. Inte helt i form idag...

Jag hade sällskap längs ringvägen av en kille på fix. Det såg spännande ut. Snön på kläderna skvallrade om att det hade varit ännu mer spännande för honom tidigare på resan. Någon här (gul fix med bromsar, inga skärmar).

trotsade -16 och kom fram med isklumpar i skägget, var inte farligt kallt i övrigt, hårt och bra plogat. såg endast en annan cyklist.

Jag såg nån tapper cykelpendlare gå på den överplogade cykelbanan på bron över Orlången på Lännavägen. Det såg lite pyssligt ut.. tappert!

> Köpte minna på Stadium igår, tror de kostade ca
> 40 kronor. Har för mig att de annars finns på de
> flesta skobutiker.

Schysst, tack för tipset! Ska inhandlas på lunchen och testas direkt, jag fryser så jag tappar känseln i tårna efter 15 km när det är så här kallt... Fixar aldrig Oetzin utan att åtgärda detta...

Det var några fler cykelpendlare ute den här veckan än förra veckan
19859_244055671378_591176378_3415141_1627584_n.jpg ht=453

Jag som har en fobi för bli påkörd när jag cyklar blev lite skakig när jag såg det här ekipaget. Liggande cykel, snöfärgad aluminium, utan lyse eller tydliga reflexer.
19859_244055691378_591176378_3415142_434318_n.jpg ht=453

Men å andra sidan så käns min pendlarcykel ganska konventionell i jämförelse.

amattsson skrev:
> Det var några fler cykelpendlare ute den här
> veckan än förra veckan
>
> Jag som har en fobi för bli påkörd när jag
> cyklar blev lite skakig när jag såg det här
> ekipaget. Liggande cykel, snöfärgad aluminium,
> utan lyse eller tydliga reflexer.
>
> Men å andra sidan så käns min pendlarcykel
> ganska konventionell i jämförelse.

Brukar möta den liggcykeln vid Stadion, någon här?

var otrolig seg att komma iväg imorse. Satt o kollade på min cx o drömde om att kunna dra på cykelbyxor+t shirt o dra ut 20 grader värme. I allt mörker blev jag glad över att det var ljust ute o en väldigt skön pendling till jobbet.
Andra dagen i rad som jag hamnar bakom plogbil på skanstullsbron på vägen hem. Börjar misstänka att de står och väntar på mig...

härligt idag! Var det lite medvind hem? Jo kanske. Avslutande med mitt första spinningpass någonsin efter hemcyklingen, det är roligare att cykla ute, men medelpulsen 10 slag högre på spinningen. Men varför ska man stå upp på spinning? "nu kommer en backe, så nu ställer vi oss upp". jaha, och sen står alla och gungar upp och ner tills "backen" är slut. bra musik iofs.

gram skrev:
> Men varför ska man stå upp på
> spinning?

För att sadlarna på de flesta spinningcyklar är så dåliga att det skulle bli för obekvämt att sitta ett helt pass :-)

Fikasvettot skrev:
> 32 ekrar har januari...nej, 31. Skit.
Hur blir det i febuari?

Annars var det bra rull idag. Ikväll det laga skoöverdrag. Det blir lite varmare imorgon så det blir ta cx´n till jobbet.

Idag blev jag påropad av en cyklist ca 06:35 i Kållered centrum: -Öhhh... ta denna väg istället. Sagt och gjort, jag hängde på dig med röd racer, fälgbroms, balaklava och pannlampa. Sen halvägs till Mölndal så tänkte jag hjälpa till att dra lite, men du hängde inte riktigt med eller så var det för mkt "sprut/stänk" från bakdäcket då jag inte har nån extra kompis lapp ännu... !? Ja ja... jag vill i varjefall tacka för sällskapet o den lilla kick som det ger att slippa vara ensam. Är det någon här som känner igen sig kanske... !?

/ Joakim

> amattsson skrev:
>
>
>
> Brukar möta den liggcykeln vid Stadion, någon
> här?

Cykelbilens ägare bor i Årsta, mer vet jag inte....

Black planet skrev:
> Fikasvettot skrev:
> -----
> > 32 ekrar har januari...nej, 31. Skit.
> Hur blir det i febuari?

Jag vågar inte tänka på det.

Det kändes som det duggregnade idag.

Blev tacklad av en stor merca i silvermetallic när jag stod stilla och skulle korsa Valhallavägen. Snälla människor stoppade trafiken så jag kunde plocka upp mig själv ur snömodden. Föraren stannade visserligen och frågade hur det hade gått, men drog vidare innan jag hade blivit människa igen. Så nu sitter jag här med värkande tumme, trasigt bakhjul och ett felaktigt minne av ett bilnummer som inte stämmer.

Jag brukar ha sinnesnärvaro nog att ta namn och nummer vid såna här tillfällen, men chocken av knuffen och sen åsynen av det där jäkla slagskeppet som plötsligt fyller ens synfält kortslöt effektivt alla former av högre hjärnverksamhet.

Trist dabac, krya på dig. Tur att du klarade dig, cykeln fixar du.

Själv hade jag en trivsam pendling. Halsont och ögoninflammation har inte hindrat mig från att cykelpendla. Tvärtom så känns det faktiskt bättre för ögonen att få lite frisk kall luft. Men jag är på bättringsvägen. Tror jag.

Händerna däremot. Vilket sorgligt kapitel, igår värkte de av kylan. Snart ger jag upp eller så knallar jag ner till Naturkompaniet och köper ett par Marmott-vantar.

Frisk kall luft? Nja jag vet inte jag. Stillastående iskall luft och ett inversionslock på det kombinerat med en massa kallstartande bilar gav i morse en helvetes luft. Tur man bara har lite astma. Och ändå snart ska dö.

Rätt OK imorse, -8 grader när jag drog kändes som värmebölja jmfrt med den senaste tidens polarkyla. Testade mina nya foliesulor som inköptes på Stadium igår, tyvärr märkte jag ingen större skillnad. Möjigen frös jag något, något, mindre men det är verkligen litenskillnad. Jag antar att folien ska vara nedåt...

evo skrev:
> Selast, folien ska vara uppåt.

På riktigt? Du skämtar inte aprillo med en stackars gammal man?? Jag tyckte den vita sidan såg så inbjudande ut att jag la folien nedåt... Testar med folien uppåt på hemvägen då.

ehm, är det olika på olika sulor? Jag skäms lite att erkänna att jag faktiskt läste manualen till mina sulor men de tyckte folien neråt och ulluddet uppåt.

Värmebölja? -3 grader på vägen hem. Då dök de upp. Alla cyklister...
Nu laddar jag Silvia lampan för kunna ta en tur i skogen efter jobbet imorgon.

Varmt hem idag. Det börjar modda till sig på de förut så välpackade cykelbanorna i Södertälje.

Nu lär det bli spårigt delux, fattas bara att det fryser på till helgen för att vardags edge:n skall slipas ytterligare...

RN skrev:
> ehm, är det olika på olika sulor? Jag skäms
> lite att erkänna att jag faktiskt läste manualen
> till mina sulor men de tyckte folien neråt och
> ulluddet uppåt.

Fan, nu blir jag osäker. Selast kommer att frysa ännu mer och skylla på mig. Ajaj.

Kanske lite fel tråd, inte direkt dagens pendling, men jag testar ialf. Har en kollega på jobbet som vill bli cykelpendlare men vet inte riktigt vilken den bästa vägen är. Han bor i Örby (vid Älvsjömässan) och ska åka till Sollentuna. Kollegan är inte inbiten cyklist ännu så gärna en väg som inte går genom centrala Stockholm om möjligt.

Min egen pendling var med bil så den sög rätt mycket, nåja bättre lycka i morgon dvs ny dag ny pendling :)

Igår och idag var nog årets (2010) sämsta turer hoppas jag, tungan hängde ut ned till knäet, dags att starta uppigen, inte cyklat på några veckor nu, bara käkat julmat -> samt Nyårs-champagne och trettondags-grog, nu jävlar, nu kan det bara bli bättre, ändå gick det rätt bra på snöiga stigar genom skogen till jobbet, -10 och rimfrost i ögat, från o med nu blir det bättre varje dag !

Same, same - hela veckan...pendellunken rullar på.
Bara 3 månader till innan det är vår.

-15 är ju rent av behagligt.

tänk när de sopar bort gruset!
jag har ca 150 mil pendling kvar tills dess :)
idag var det lite segt, imorgon blir det bättre

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp