Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Pigga ben och skönt svalt. Mumscykling ända till ängbyplan där en bil bestämde sig för att svänga höger framför mig. Hann bromsa till nästan 0 så jag tippade bara lite snyggt åt sidan. Skrap på sadel, styrlinda och bakre snabblås. Har pratat med försäkringsbolaget och det verkar inte vara några problem att köpa nya grejer.

Resten av vägen hade jag inte samma mentala lugn tyvärr. På cykelvägen från essingen till gröndal satt jag i andra tankar och höll inte min linje till höger. Fick möte med en annan cyklist som kom nerför i 40 typ. Han var mest ett gult sudd som blåste förbi. Läskigt. Höll mig mer fokuserad resten av vägen.

Jag kan inte stava eller böja verb. Verbet "hinna" i preterium är "hann" och ingenting annat.

Senast redigerad av en moderator:
Hemvägen igår:
Tittade ut genom fönstret och bestämde mig för att cykla istället för att åka SL. Regnet hade ju minskat. Sa till min bordsgranne att det kommer att vara uppehåll när jag kommer ut. Mycket riktigt regnar det inte då, men två minuter senare så öser det ner. Knickers och hyfsat vattenskyddad vindjacka gjorde ändå turen njutbar. Det är bara det där fladdret från jackan som hade varit skönt att slippa.

Idag var det bilbesiktning kl 6:40, så det blev bil och SL.

cyklariskogen skrev:
-------------------------------------------------------
> Edit PS: Nu vet jag hur hagel låter på
> tunnväggig aluminium. Jag måste köpa en
> pendlarcross.

Råkade ut för hagel under VR ~2003. Det lät riktigt vackert när det klingade i alla alucyklar.

idag extremsegt,3mil på 100min. Kännns som alla depåer är tömda, blir sl/bil å extra fet mat till veckan

Stumpy skrev:
> Idag var det bilbesiktning kl 6:40, så det blev
> bil och SL.

Gick det inget bra?

Segt ut på jobbet. Kanske för att det var första arbetsdagen efter semestern eller så berodde det på att jag cyklade lite igårkväll. :) Såg kanadagäss på älven inhöljda i dimma (motljus). Riktigt vackert! Hem kändes mycket bättre, trots motvind.

Riktigt skönt på hemvägen idag. Ruttnade på jobbet så jag drog hemåt runt tretiden och det var ju heltomt på cykelvägarna. Att man inte jobbpendlade under semestern???

Däremot ska jag nog ta bort vevlagret och fetta om lite för det var satan vad det låter om hojen. Beror säkert på att jag inte kör fixi längre, tror att frihjulet knäpper lite med.

Veloce skrev:
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Idag var det bilbesiktning kl 6:40, så det
> blev
> > bil och SL.
>
> Gick det inget bra?

ua, men jag kör aldrig bil till stan så den står på en infartsparkering.
(Volvo 855 är en bra bil.)

Fint att cykla hem idag.

Stannade till vid Alviks cykel och beställde sadel, styrlinda och snabblås. De pratade med försäkringsbolaget så nu är det bara att vänta på att bilister rapporterar så har jag lite nya grejer på cykeln.

Svängde in vid brommaplan för att köpa ost på Källan. Dök på mzi med kompis som jag glömt namnet på. De skulle dricka öl på Sorbonne. Jag hade lovat att komma hem och skärpa mig på renoveringsfronten. Nu har vi ätit björnbärspaj men ännu inte renoverat något.

Jaha, samma väderfenomen som igår. Skön avslutning på veckan. Det jobbiga är ju iofs blötblivandet, inte blötvarandet, så när jag väl hade transcenderat till helt genomdränkt var det åter njutningsfullt. (Förutom hagleskurarna som kom då och då.)

Det här blir min sista jobbpendling på ett halvår, för nu är jag pappaledig. Men jag kommer att följa er andras äventyr i kampen mot vädret, rödljusen, bilarna, laxarna, vinglarna och gubbarna med lycrashorts, stor t-shirt och Nishiki-hybrid.

Ni ser min ryggtavla svischa förbi i mars 2010 igen!

Vanligtvis cyklar jag in till stan efter 8, och hem efter 18, och blir varje gång jag ändrar dessa rutiner varse om hur optimala de tiderna är. Idag, strax innan 17 var det betydligt fler vinglande och långsamma cykelpendlare ute. Av någon anledning får jag känslan av att folk som åker hem efter 18 är snabbare. Kanske lite bättre helt enkelt.

Och ja, det kom en hagelskur från ingenstans. Nice.

Slutade tidigt idag, kom iväg vid 15-bläcket. Tog en omväg hem från jobbet via Södertälje - Strängnäs - Enköping - hem till Sumpan, en flickrunda med andra ord. Motvind till Strängnäs, ca 90 km, men då tänkte jag på LELcyklisterna som hade typ 90 mil riktig motvind och då kändes det knappt alls. Väldigt mycket trafik på gamla södertäljevägen. Innan Södertälje fick jag sällskap av en kille i Livestrongtröja + Mellow Johnny's brallor. Någon här? Mot slutet blev det rejält mörkt. En kalaspendling blev det idag.

Nu blev jag fett avis Pesch. Jag får fan se till att dricka färre öl och cykla mer. Snart är det ju riktigt mörkt både då man kommer och åker från jobbet. Bäst att ta vara på de dagar som är kvar.

mzi skrev:
> Nu blev jag fett avis Pesch. Jag får fan se till
> att dricka färre öl och cykla mer. Snart är det
> ju riktigt mörkt både då man kommer och åker
> från jobbet. Bäst att ta vara på de dagar som
> är kvar.

Jaha, då blev jag påmind om mörkret. Jag funderade nämligen igår på konsekvenserna av att sommaren nu börjar lida mot sitt slut och tänkte att det kanske inte var så farligt. Det är en ny tid med lite andra förhållanden och jag får träna lite inomhus och mer styrka samt så händer en massa roliga saker under vinterhalvåret. Men nu blev jag påmind om att det kommer vara mörkt i princip varje morgon, och varje kväll när jag ska cykla. Fy.

Det är som du säger. Bara att ta vara på ljuset så länge det varar. Och sen är det ju långt kvar tills det blir helt mörkt. Vill minnas att jag kunde träna vid 6-tiden utan lampor så sent som i oktober.

Såhär brukar det vara
roc_20090805.jpg ht=218

Igår lördag. krockade lite lätt med en flaggbärande man på hornsgatan. jag från hornstull i motan mot zinken pinnar på ganska bra. ut från en port till höger kommer en man med pinnar och stänger och tyg med ingen sikt till vänster där jag kommer ifrån. han skyndar till bilen. ser att han inte tänker stanna och titta om det kommer någon cyklist(gör nån det?) jag inser lite försent med enbart fotbroms tvärnitar, däckskrik, mannen ser förvånad och lite rädd. hinner nästan stanna när jag brakar in i flaggorna. han står orubblig, jag hamnar gränsle och tackar mig själv att jag har en liten ramstorlek. slår in trampan i vaden, tyvärr inget blod. Så jag frågar artigt, Oj hur gick det, gick det bra? mannen bara gapar och ger mig nån slags nick, jag åker vidare.

är det mitt fel som åkte för fort och inte hann stanna, eller flaggmannen som inte ser sig för?

Jag tänkte ta en omväg till festen i Tungelsta i helgen och kör över Södertälje-Mörkö. Redan vid Botkyrka borde jag ha fattat att något var snett. Motvinden har ju varit med mig över Ekerö, men här kommer det även motorcyklar. Pluralis. JÄVLA MASSA MOTORCYKLAR. Den lugna och fina vägen ned till Södertälje visar sig även uppskattas av motorcylister som ska köra Mälaren runt. Under de där 15km så känns det som jag rökt tre paket cigg i en motortestbänk.

Sedan kör jag som vanligt vilse i Södertälje och virrar runt lite (GPS-spåret ser sådär ut...) innan jag ger mig söderut till Saltå för att fika/äta frukost. Då börjar benen strejka och det känns som jag typ stannar efter varje tramptag. Skitben. Fikar men det hjälper inte mycket. Inte ens medvinden över Mörkö gör speciellt mycket för att hjälpa benen.

Träffar två brudar som är ute på sin 23 cykeldag från Holland och är på väg upp till Stockholm. De vill inte följa med på "a traditional swedish crafish party, or as we call it 'kräftskiva'".

Sega ben efter färjepausen till Rosenhill där jag käkar glass och träffar någon som ska köra Finnmarksturen och därför tränar styrka och kör 50-20 SS eller något liknande. Jag pallar inte att ligga i hans extrema 32km/h utan tuffar på dödstrött i 28 istället.

Kommer fram till Tungelsta och får dricka öl, snaps och finspit från Dalarna. Och äta lite vegoburgare. Skönt att supa för att glömma :-)

Nu på morgonen så kom ett par polare förbi för att se om jag ville cykla hem med dem, och de hjälpte mig dessutom att lossa på bakbromsen så att ena belägget inte ligger emot hela tiden...

Fick bli pendeln tillbaka.

Dagens pendling var intressant, vaknade efter en pissig nattssömn och kroppen full med stress. När jag hoppade upp på cykeln tänkte jag att nu blir de åka av allt för att bränna ut all stress och aggretion ur kroppen. Så det blev riktigt bra tempo till jobbet innehållandes omcykling var jag kunde och sicksackande mellan människor men ändå med goda marginaler.

Sen hände det, fick rött vid en cykelövergång och fick då stanna för att hämta andningen lite då en kvinna som jag tydligen kört om vid förra rödljuset hann ikapp mig och ställde sig bredvid mig och utbrister "Du är Livsfarlig" Fortfarande med en hyffsat neutralt ansiktsuttryck varpå jag förklarar att de är lugnt jag har koll på min cykel och trafiken, hon verkar iofs inte särkillt lugnat av det och påpekar en gång till att jag är livsfarlig.

Har inte bestämt mig för om jag skall ta detta positivt som en komplimang för att jag kan cykla snabbt och vet vart marginalerna är eller om hon vill påstå att jag är en cykelidiot... =OP

Cykla lugnt ;)

klart fler personer på cykel den här måndagsmorgonen än förra.. och lika svårt att hålla till höger som vanligt för de flesta.

annars svalt och skönt.

Det började bra med en frisk och skön cykeltur, men sen plötsligt satt jag på jobbet som om semestern inte hänt.

Riktigt mycke folk mellan stadshuset och slussen idag och långsammare än vanligt gick det. Friskt och skönt väder i alla fall. Det är något speciellt med höstluften :)

Idag tog jag det lugnt. Rullade i stortsett till jobbet idag. Alla fick köra om mig idag :) Visserligen kunde jag inte cykla mycket fortare än vad jag gjorde då jag för två veckor sedan vrickade foten ganska hårt.

Sedan var det också första gången jag cyklade med tunna shorts samt boxershorts under (så allt hängde fritt). Uhj! Jag tror det blir vanliga fillingar med ben imorgon :)

Nu ska jag käka min mack och dricka min Yoggi Yalla. Ciao!

Jusste!
Mååååååååååååååånga tjejer som cyklar nu. Skitkul! Cyklar till jobbet i deras små löpartights & nyinförskaffade racerhybrider. *tummen upp*

Murphypendling...

En km hemifrån kom jag på att jag glömde punkakittet hemma. Hade inte satt på det efter senaste cykeltvätten. Jag lämnade dessutom mitt lås hemma (som jag alltid annars har med mig i ryggan) därför att jag ska ut på en runda efter jobbet och vill ha lätt packning. Ok, ni fattar säker att jag fick punka. Halvägs till jobbet. Där står jag då i ankskor och lycra och konstaterar att jag inte kan gå i strumplästen 8 km till jobbet eller 8 km hem. Jag kan ju inte låsa cykeln och ta tunnelbanan heller då jag inte har något lås... Fick ring frugan och be henne kommer med slang...
Nu ligger jag på miiiiinus :-(

Tänk vad skönt att man cyklar till jobbet. Borde alla ekeröboendeskjutsabarnentillskolanibilförattmanmåstemänniskor också göra så att deras barn slipper riskera bli överkörda av en annan likadan förälder.

Vid ängbyplan hamnade jag bakom en man på damcykel med cykelkorg. Med sitt extremt skeva bakhjul segade han sig långsamt om en annan likadan herre. När jag cyklade förbi påpekade jag i all vänlighet att hans bakhjul var skevt. 100m senare trampar han förbi i god fart och säger att "det går ju att ha bra fart ändå". Ja, det går ju bra det där säger jag och undrar tyst hur länge han ska orka hålla den farten. Jag lägger mig någon cykellängd bakom honom, dricker lite och ser på cykeldatorn hur farten långsamt sjunker. Vid åkeshov kör jag om honom igen men utan att säga något och han tar inte rulle. Tja, jag blev väl kränkt.

första pendlingen efter 6v semester. De va lite blött men otroligt skönt :)

Ah! Skönt att höra att du är tillbaka orm! Vi får ta en gemensam tur över Västerbron någon dag, i samtalstakt! :]

Jo, nu är trafiken på väg tillbaka till normal nivå. Nästan lite kul att se alla återvändare tuta lite mer än vanligt inne i stan.

Då var man tillbax i sadeln då, efter en total hammare igår så blev jag förvånad över att det fanns pulver i bnenen.

Såg en skön EU-moppevurpa med. en tjej som kom i bra fart med bredsladd i en rondell, jävlar vilken brud täntke jag,...tils det lät krasch boom bang!.

hon verkade ha klarat sig bra ivf.

Bang skrev:
> Jusste!
> Mååååååååååååååånga tjejer som
> cyklar nu. Skitkul! Cyklar till jobbet i deras
> små löpartights & nyinförskaffade
> racerhybrider. *tummen upp*

Kom ikapp en tjej på en hybrid mellan Sickla och Hammarby sjöstad. Hon höll bra tempo, så jag lade mig bakom. Observerade efter ett tag att hon drog brutalt tunga växlar. Hon höll halva min kadens och pumpade på bra i uppförsbackarna. Måste varit asstark. Låg och vilade mig fram till Slussen där våra vägar skildes åt. Jag hade troligtvis inte orkat hänga med i tempot om jag legat på samma växlar som henne. Impad!

Härligt väder för övrigt.

Cyklade till jobbet 05:20 i småregn, bra sätt att lösa upp helgens lera från crossen så att fintvätten på jobbet gick fort :-) T

Stumpy skrev:
> Bang skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jusste!
> > Mååååååååååååååånga tjejer som
> > cyklar nu. Skitkul! Cyklar till jobbet i
> deras
> > små löpartights & nyinförskaffade
> > racerhybrider. *tummen upp*
>
> Kom ikapp en tjej på en hybrid mellan Sickla och
> Hammarby sjöstad. Hon höll bra tempo, så jag
> lade mig bakom. Observerade efter ett tag att hon
> drog brutalt tunga växlar. Hon höll halva min
> kadens och pumpade på bra i uppförsbackarna.
> Måste varit asstark. Låg och vilade mig fram
> till Slussen där våra vägar skildes åt. Jag
> hade troligtvis inte orkat hänga med i tempot om
> jag legat på samma växlar som henne. Impad!
>
> Härligt väder för övrigt.

Jag låg också bakom en sådan tjej imorse. Hon höll också toklåg kadens :/ Hon får starka ben i allafall.

Cyklade ut mot Ängbyplan igårkväll vid niotiden. Höll på att flyga av Tranebergsbron. Motvind från Stadshuset hela vägen fram. Kändes märkligt tyst när jag svängde in på en småväg och helt plötsligt hörde andetag och cykeln under mig, och inte bara det konstanta bruset av vind i öronen.

bigmollo skrev:
> Trött som fan.

Tro det som du hade bylsat på dig. Du såg ut att ha fin draghjälp på vägen hem iaf =)

Fin cykling hem. Tyckte jag hade bra fart men vid åkeshov gled det upp ett framhjul i ögonvrån. Skrämde nästan livet ur mig. Jag gled ut lite till vänster för att ge honom plats och ökade för att komma om tjejen framför. Sen såg jag honom inte mer. Tänkte lägga mig och vila på hans rulle till ängbyplan men där fick jag tji. Han svängde säkert av hem yill sig och jag slapp bli kränkt. Ibland har man tur. :)

Skönt att cykla hem på torra och fina innerstadsvägar med nytvättad cykelcross efter 3 timmar övertid, njöt mycket av bilkön på Strandvägen och var extra nöjd att jag tog cykeln hem i stället för att låna tjänstebil :-) T

Hittade Bo-Einar mellan Stora Skuggan och Lappis. Vi hade sällskap mot Mörby och Bo-Einar visade hur man kunde lägga till ytterligare ett par kilometer på min pendlingsväg.
Han hade tagit fram vinterhojen eftersom det hade regnat på morgonen. De gav mig idéer om att man kanske ska lägga på vinterdäcken redan så man får lite mer träning.

Både cykel och ägare lite extra skev i morse. Något måste hänt i helgen.

Rippa skrev:
> Både cykel och ägare lite extra skev i morse.
> Något måste hänt i helgen.

Åh fan. ;)

Rippa skrev:
> Både cykel och ägare lite extra skev i morse.
> Något måste hänt i helgen.

Fortfarande skev efter tre dagar?
Jösses vilken fest ni måste ha haft.

Gårdagens hem pendling var något tung och gjorde därmed att dagens pendling blev hyffsat lugn, men det var skönt i de här vädret.

Måste tilläggas att cykla på en cykel är mycket skönare än att cykla på en cykel med en cykel på dig...Därav mina tunga ben denna morgon och axeln skall vi inte tala om.

Bilagor

• cykelpåcykel.jpg
    cykelpåcykel.jpg
    65.3 KB · Besök: 58
svalt och trött saatan.. vem snodde min pigghet? va? give it back!

andra dagen efter semestern, träningsverk i både bed och överkropp,...det gick fort att få allt som vanlgit igen...

Jag tror jag snodde mattels pigghet i morse. Redan första tramptagen satt där de skulle. Hoppas att ingen kände sig alltför kränkt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp