Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> I skogen hade det svängt. På gatan är det bara
> trist.
I city var det bara tråkigt... Men från Skanstull där jag slapp is-snö slask och fick hårt underlag med lite snö på var klart skönt. Och jag hade ett leende på läpparna.
Höll på köra på en person på ett övergångsställe. Jag låg en meter bakom en buss o person gick bara ut.Han såg mig inte... Jag trodde poliser kollade mer noga ;)
Yahoo! Riktigt lajbans att hoja hem i dag! Det tog 50% längre tid, och det var en spännande resa. Knappt en meter cykelväg plogad på Kungsholmen, så det var som en väldigt lång sandfälla att forcera. Snittpulsen upp 5 slag mot normalt.
En annan schysst feature är att det blir så tyst. Snudd på surrealistiskt att passera Västerbroplan mitt på eftermiddagen i så gott som total tystnad, trots trafiken.
Det är kul att sladda! Jag längtar tills i morgon!
I Solna var man ute och plogade precis lagom till att det började snöa igen. Tyvärr körde plogartraktorn typ 3 km/h på GC-banan längs med Solna kyrkväg, och inget ställe att köra om på heller. Tog en stund att åka den lilla skvätten.
Min färddator lade utav... -20 nu på kvällen. -17 tidigare i dag. Riktigt fint och fast före. Myggfritt!
Nu blir att klippa håret under fossingarna, så hunden inte fryser ihop. Fetta in tassdynorna, och sedan hitta bra handskar i lådorna för egen del. 2 mil idag. Hundmagen funkar bättre igen.
Riktigt skönt faktiskt, få bilar, nästan inga andra cyklister och ont om fotisar också. Mycket moddiga gator i Solna och Stockholm att öva upp balans och styrka på.
Men det gick undan på Sveavägen, bilarna hade svårt att komma igång...
Fortfarande lite kall, -8 och lite mer snö än igår. Men redan idag så märkte jag att tekniken för vintercykling börjar sitta. Var lite osäker igår men idag stod jag på.
Högst sporadiskt plogat. Årstabron (och uppfarterna till den) var inte plogad, men det är ju bara gångare och cyklister som håller till där, så det är väl inte prioriterat.
Det krävs ett lite längre kliv ut ur komfortzonen. Men det gick fint! Tog bara tio-tolv minuter extra jmf med barmark. Rammade en tant bakifrån nära bårhuset. Men det var jag som fick käka snö.
Vällingby -> City: Fri lejd vid 7-halvåtta-tiden. Fin fint flyt, men lite kränkt av att vägverket (?) använder cykelbanan vid uppfarten mot Tranebergsbron som avstjälpningsplats för vägens plogmassor. Ska jag cykla i 3 decimeter "snö" så skall den vara vit, torr och fluffig. Är det för mycket begärt, va?
SuperApe skrev:
> Rammade en tant
> bakifrån nära bårhuset. Men det var jag som
> fick käka snö.
Herrejösses vad mycket långsammare det går med snö ute. Kikade lite på datorn då det kändes som det började gå skapligt fort och det börjat ljusna såpass att man såg vad det stod på den... 22 km/h???!! Undrar om det är kylan som gör att jag inte törs trycka på mer eller underlaget.
Cyklist fritt idag mellan skanstull o slussen.. Alla smsande damcyklister har ju loggat ut för julskinkan. Det blir att rasta cx´n på grusvägarna i hellas imorgon. Sitter o tittar ut over snöigt sthlm. Vackert!
"Rammade" är kanske en smula missvisande. Försökte ta mig förbi tanten i knapp styrfart, framdäcket skar ner i snön, bromshandtaget fastnade i tantens vante, apan krälade i lappmöglet. Vi skildes som vänner.
Poopzilla skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rammade en tant
> > bakifrån nära bårhuset. Men det var jag som
> > fick käka snö.
>
> Det där lät lite ekivokt :-)
>
> Måste varit en stadig bit iaf.
>
> Thomas
Kalla tår, men plogat=snabbare. Bergscykeln fick vila idag så W106:orna fick tjänstgöra. Jag räknade på vägen hur många säsonger dessa däck har gått. Inne på 4:e och har mycket kvar att ge. Thank you Nokia.
Såg ut som en valross med iskristaller i skägget och mina pimpade sommarskor är inte lämpade för sån här kyla, först nu börjar fötterna komma till liv
total pendling/shoppingcykling idag 4,5tim.
-13 och molnfritt. Faktiskt väldigt vackert cykelväder och förhållandevis fina vägar. Hade klätt mig för mycket så jag blev svettig trots att jag drog ner dragkedjor och tog det lugnt. Helt onödigt med de hemmagjorda elsulorna (men man ska ju använda det man har). Hem hade jag lättat på klädsel och det var bara en 7-8 grader. Rätt behagligt (och de hemmagjorda elsulurna var onödiga nu med).
-10 och ensamt - lyckades inte se en enda cyklist på vägen idag.
Var dock hyfsat tidig med start 05:15.
Från Vällingby in till stan var det fint plogat, tackar för det.
Fortfarande förkyld så cykeln fick stå trots att det såg OK plogat ut, har förhoppningar om att få in en pendeldag till i år på årets sista arbetsdag den 30/12 då ska jag fantamig vara frisk. Vädret var dock rätt märkligt när jag gick från tunnelbanan till kontoret, det var 9 grader kallt och duggregnade!!! Någon konstig form av dis/dimma gjorde att små små vattendroppar yrde omkring och frös på kläderna... Global warming kanske..
Måttligt kul med bilar som ligger 3 meter bakom i snömodden. Jag funderade på att vurpa demonstrativt och bli överkörd bara för att visa att han gjorde fel som inte höll tillräckligt avstånd.
Fikasvettot skrev:
> Måttligt kul med bilar som ligger 3 meter bakom i
> snömodden. Jag funderade på att vurpa
> demonstrativt och bli överkörd bara för att
> visa att han gjorde fel som inte höll
> tillräckligt avstånd.
Fikasvettot skrev:
> Måttligt kul med bilar som ligger 3 meter bakom i
> snömodden. Jag funderade på att vurpa
> demonstrativt och bli överkörd bara för att
> visa att han gjorde fel som inte höll
> tillräckligt avstånd.
hehe.. jag hade en plogande traktor bakom mig imorse. det mullrade fint från bladet mot asfalten..
annars lite för mycket kläder, -8 var inte alls så kallt som jag tänkte mig.
Tänkte orena tankar i morse. Smutsiga, otäcka tankar, syndiga tankar. Min inre röst sa ta Bilen. Ta Bilen, Bilen BILEN FÖR FAAAN!
Då förstod jag att det var svartkonster med i spelet, blotade mig och tog cykeln.
Det gick faktiskt lättare än förra veckan.
Vad är det för fel att ta tunnelbanan? Sitta o lyssna på musik.
Få cyklister på vägen till jobbet. Roligt att se bilar som inte kom ur sina parkeringsfickor.
Annars tycker jag att bilarna håller på sin kant. Värre med alla promenerande saker som har tagit över cykelbanorna. De ser så förvånande att se en cyklist.
Termometern visade -9 tidigt imorse. Precis som staine stack den lilla djävulen mig gång på gång. Men jag bestämde mig för att ta cykeln ändå och ångrar inte det valet en sekund. Inte alls så farligt kallt, inga större kastvindar heller.
+1 ett för demonstationsvurpan. Jag gjorde en ofrivillig sådan på Hornsgatan precis vid Mariatorget. Inga bilar i närheten som tur var. En vänlig bilist på motsatt sida stannade till och frågade hur det gick. Jo tack, bara bra. Vurpar man i snögäggan landar man ju mjukt så det var bara att fortsätta trampa.
Tack evo då är man inte ensam.
Jag funderade på om snön ligger att man skulle damma av 29:ern? Skulle den gå lättare än crossen i snön? Och finns det dubbisar att få tag på och i så fall var? Eller är det bara bögigt?
Fast jag tänkte mig mer liksom Nokian MTB-däck, jag vet inte heller bredden om 28' passar på mina fälgar. Aja jag ska kanske sladda över till Cykloteket i eftermiddag och kolla. Eller till lilla Björn på Tellus ? ;)
staine skrev:
> Fast jag tänkte mig mer liksom Nokian MTB-däck,
> jag vet inte heller bredden om 28' passar på mina
> fälgar. Aja jag ska kanske sladda över till
> Cykloteket i eftermiddag och kolla. Eller till
> lilla Björn på Tellus ? ;)
+1, har också tröttnat på att surfa runt i modden med crossens smala dubbdäck och längtar efter att cykla mer framåt än i sidled. 29:erns sulbredd lockar men det är ju det där med isen under moddhelvetet också.
Enligt the internets ska Nokian finnas i tre varianter: 106-dubbars 47-622, 240 dubb 40-622 och Extreme med 294 dubb 53-622. De sistnämnda väger in på 990 gram styck... Känns väl som att W106 är grejen för skogshojen under de få vinterveckor som crossen vill bo inomhus. Rapportera gärna resultatet av dina efterforskningar i verkligheten!