Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Så härligt nu när cykelbanorna är skottade men underlaget är fruset. Det går fort och man har bra grepp :)

Är ju så j"#la knögglit på vissa sträckor av cykelbanan så man tror cykeln ska skaka sönder, så ibland får eller snarare måste man ta bilvägen... men förövrigt gick dagens första tur hyffsat bra.

Värmebölja. Det som nyss var hyfsat hårdpackat börjar nu likna brunt potatismjöl.

Den var najs. Lite för varm, men hellre det än tvärtom. Var tvungen att ge mig ut i terrängen när traktorn som plogar och grusar cykelbanan kom och mötte mig. Ingen större fara dock, skönt att de håller ordning. (Fast jag gillar inte gruset.)

Vintercykling är nytt för mig, men väldigt trevligt!

Brun sörja var ordet. Finns det nån orsak att kitta cykeln med stänkor, ego-lapp och kompislapp när den ändå ser ut så här när man kommer till jobbet?

DSC00268.JPG ht=725

"Brun sörja var ordet. Finns det nån orsak att kitta cykeln med stänkor, ego-lapp och kompislapp när den ändå ser ut så här när man kommer till jobbet?
"

Du får la testa och plocka av skärmana och se hur det blir... =)

Betydligt mjukare och spårigare idag... Fick smaka asfalt efter ett mäktigt framhjulssläpp i en kurva. Trodde det var barmark men det var tydligen isbark på asfalten... Gled en bit och har djäkligt ont i skinkan nu men tack och lov tror jag inte att jag slog sönder något på cykeln.

+1! Spinnande första gången detta millenium i går och chockades svårt över den felvinklade idiotiskt obekväma sadeln. Annars var det ganska kul! Men kort! Fast varmt!

Vic skrev:
-------------------------------------------------------
> gram skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men varför ska man stå upp på
> > spinning?
>
> För att sadlarna på de flesta spinningcyklar är
> så dåliga att det skulle bli för obekvämt att
> sitta ett helt pass :-)

Dagens ord är "brun sörja". Saknar kylan redan. Det är för mycket folk att ta hänsyn till på cykelbanorna. Få vad det snöiga Hellas bjuder på för underlag efter jobbet.

evo skrev:
> RN skrev:
> -----
> > ehm, är det olika på olika sulor? Jag skäms
> > lite att erkänna att jag faktiskt läste
> manualen
> > till mina sulor men de tyckte folien neråt och
> > ulluddet uppåt.
>
> Fan, nu blir jag osäker. Selast kommer att frysa
> ännu mer och skylla på mig. Ajaj.

Hahahahaha Grymt arg!!! Nej då det var kanske lite varmare men ytterst marginellt. Däremot var det svårt att få ned sulan i skon, folien gled bättre fram än filten. Jag tror helt enkelt mina skor är för små och att det är brist på blodcirkulaiton som gör att jag fryser. Ska testa med ett par gamla skor som jag har här på jobbet som är ett nummer större och se om det hjälper. Fast nu har det blivit varmt så jag vet väl ändå inte vad som är orsaken om jag inte fryser nu....

-15 och dis/dimma imorse. Glasögonen isade igen på en gång och sen var det StevieWonder-style resten av vägen. Finns det eluppvärmning till glasögon?

Nu är träden vackert rimfrostiga.

JayKay skrev:
> Brun sörja var ordet. Finns det nån orsak att
> kitta cykeln med stänkor, ego-lapp och kompislapp
> när den ändå ser ut så här när man kommer
> till jobbet?
>
>
Med en trum- eller skivbroms så slipper man sådana syner. Fälgbromsar hör väl egentligen inte hemma på en vinterpendlare?

Annars var cyklingen fin idag. Rimfrosten i norra 08 gör att förorten ser nästan magisk ut. Fantastiskt.

Mr orange har såååå rätt...

Mina v-bromsar tar i princip inget. Får verkligen kämpa med att få stopp på ekipaget :(
med mina gamla cross max hjul med kreamiska sidoväggar så var det inga probbs men de hära crossmax enduro med en vanlig alu fälg så trycks det allt man har på bromsen.

Nä polarens 6k scott aspect 45 med skivor e såååå mycket bättre nu... jag vill ha...

+1 på Mr Orange.
Till våren blir det en ny pendel-cross med skivbromsar och gott om utrymme för skärmar.

Oj, oj, vilken härlig sörja det har blivit i GBG-området, typ kaffesump. Sagga med styret som en galning för att inte vurpa på vissa ställen. Ändå är det fortfarande typ -5.

Fredagen är en dedikerad cykelpendlardag...som jag dock mesade ur på idag då det var -12 grader hemma i Björsared imorse. Jag har satt en kyckling-gräns på -10 grader, under det så tar mina luftrör mer stryk än vad träningen ger i nytta. Känns det som, i alla fall efter pendlinegn tidigare i veckan. Dumt att chansa och dra på sig något långvarigt skit nu så här strax innan våren.
Var är den däringa växthus-effekten när jag behöver den!!!
Men det får bli ett nära-döden-pass ute på trainern som kompensation/bestraffning sen istället, när barnen somnat och frun pratat av sig om dagen.

Fick en lugn härlig tur bakom en cyklist med en bra ringklocka när jag åkte förbi dessa båtturister vid finlandsbåtarna. Tack..
Sen blev det att njuta av ett magiskt hellas. Det var inte jag som har förstört skidspåren på sörmlandsleden ifrån skogshyddan mot hellas. Skogsaverkningsmaskiner:(. Gjorde en flygtur över styret där. Måste ha sett roligt ut när en stor luns med pannlampa flyger i luften. Mindre rolig med en omkull körning i backen på väg ned till Älta. Hatar den bruna sörjan. Bara blåmärken o sårad självkänsla.

Efter 15 km ovanligt trög snöpump med mtb:en på grusvägar stannade jag slutligen och inspekterade bromsarna. Såg då att bakbromsen frusit fast med bra bromsmoment. Underbart. Kommer säkert kosta ett sexpack innan jag kommit över det.

Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling?

Obekväm.....
Pendlingen Linköping - Motala tog strax under 2 timmar i morse.
Jobbade sedan över ett par timmar. Konstaterade att jag inte hade något käk på jobbet.
Vände hemmåt på eftermiddagen med endast en kopp kaffe i magen och fick ett riktigt bonkpass.
Vinglade hemåt med motvind och heldubbat. I snömodden tog returen nästan 2½ timme.
Käkade allt som stod löst i kylen när jag kom hem.

/PÄLLÄ.S

I'm back! Cykelbananerna mellan Enskede och lapplands rövhål, Sollentuna, är återigen ett ap-zoo! Det var riktigt kul i modden, men det tar ju sån tiiid. Jag undrar varför de inte plogar bort skiten bara. Det har ju inte snöat på 100 år. Mötte iofs en miniplogbil på Västerbron så det kanske händer bra grejer i dag.

SuperApe skrev:
> I'm back! Cykelbananerna mellan Enskede och
> lapplands rövhål, Sollentuna, är återigen ett
> ap-zoo! Det var riktigt kul i modden, men det tar
> ju sån tiiid. Jag undrar varför de inte plogar
> bort skiten bara. Det har ju inte snöat på 100
> år. Mötte iofs en miniplogbil på Västerbron
> så det kanske händer bra grejer i dag.

Finns inga pengar kvar. De är upplogade.

Bitvis spårigt och dålig bärighet pga allt påvräkt salt men bättre än jag hade befarat. Sämst i NCC skötta Täby förståss och bäst på Birger Jarlsgatans cykelbana konstigt nog.

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> SuperApe skrev:
> -----
> > I'm back! Cykelbananerna mellan Enskede och
> > lapplands rövhål, Sollentuna, är återigen
> ett
> > ap-zoo! Det var riktigt kul i modden, men det
> tar
> > ju sån tiiid. Jag undrar varför de inte
> plogar
> > bort skiten bara. Det har ju inte snöat på
> 100
> > år. Mötte iofs en miniplogbil på Västerbron
> > så det kanske händer bra grejer i dag.
>
>
> Finns inga pengar kvar. De är upplogade.

Man ringer förmodligen inte ut en av de inhyrda entreprenadfirmorna för att dra av detta som "smällt fram", dom enda jag såg ute på morgonens pendling var trafikkontorets egna små plogar. Så vi får hoppas på någon centimeter snö under dagen så att det blir fullt pådrag igen.

Nästan asfaltsrent hela vägen hemifrån till centralen! Mina plogbilsgubbar har nyktrat till efter julen!

Håller med flertalet, jag tycker de ska ploga cykelbanorna.

Hatar den bruna snösmörjan. Nu kommer den mer blöta varianten.
Fler cyklister är ute o gör vägarna osäkra. Varför har de en panikblick när de upptäcker att det fortfarnde är halt?

Fryser sörjan det på blir det riktigt kul på knagglet. Hoppas de vill ploga innan nästa istid. Undrar om det är då jag kommer att sakna Nokian 240orna för första gången... men det kanske räcker med att smacka på 106an på bakhjulet också.

-8 och lite snö i luften. Bra tryck i påkarna - gäller att ta det lugnt hem så krafterna räcker hela veckan.

Apdrygt på ordet. Är det inte saltsörja så känns det som om någon gått och gömt rötter under snön på cykelbanorna. Fast det är väl som vanligt att allt som inte dödar det härdar...

Tråkbrunt på backen, knöggligt och jävligt... Fick lite draghjälp från johanneshov till kungsan iaf. Det är tråkigt med spårigt underlag, längtar till våren...

Snömodd och sörja i Gbg också. Lite kul ändå, man måste ha driv hela tiden, cykeln slingrar sig som en orm och man får inte sitta och sova för då ligger man där : ) Sen att det packar in hela kasseten och gradvis förvandlar cykeln till en singelspeed är väl sådär, men något man får ta denna årstiden.
I Mölndal var det en herre i en Saab som ansåg att jag kunde bromsa och flytta på mig istället för honom, trots att han anslöt från vänster och allt. Han chansade och skulle hinna ut innan mig...men det hann han inte för jag var redan framför honom i korsningen. Så han klämde in mig mellan bil och snövallen lite lagom. Höll mig på hjulen och påpekade för honom (efter att jag fått stopp på honom, han spelade då helt ovetande...) att han inte ska chansa när det gäller oskyddade trafikanter.
För det är ju jäääättehemskt att behöva vänta 5 sekunder till innan man kör ut i en korsning, vad är en nedkörd cyklist mot att komma 5 sekunder försent?
Tomte! (sa jag oxå)
Suck.

Första gången på cykel sedan september så jag skyller på det för att det gick så långsamt. En timme från vällingby till liljeholmen är ju skandal. Kör man fortare lär man inte komma fram då snömodden gör att cykeln väljer sin egen väg en stor del av tiden. Kanske ska ta bergslagsvägen istället för den är ju snöfri. Annars hade de plogat den lilla snuttbacken mellan rålis och gjörwellsgatan. Det ska de ha tack för. Är ju faktiskt ett av de hetaste cykelstråken i stan.

En igenfrusen kassett kommer inte bli något problem för mig då jag håller mig till den lägsta växeln.

Cykelvägarna i Vällingby var urusla, var på väg att ge upp och ta tunnelbanan efter 2 km. Cykelvägarna blev efterhand dock bättre och Tranebergsbron var faktiskt riktigt bra plogad, så jag blev nästan glad.

Då fick jag en idé!

Jag ska tillämpa samma taktik som Vägverket på jobbet idag - dvs underprestera största delen av dagen för att sedan normalprestera en liten stund, då kommer det se ut som jag gör något riktigt bra, fast jag bara gör mitt jobb.

Mr Orange skrev:
> Jag ska tillämpa samma taktik som Vägverket på
> jobbet idag - dvs underprestera största delen av
> dagen för att sedan normalprestera en liten
> stund, då kommer det se ut som jag gör något
> riktigt bra, fast jag bara gör mitt jobb.

Om du dessutom sitter som konsult hos Vägverket är det dessutom en riktit lysande idé ;-)

Stampe skrev:
Så vi får hoppas på någon centimeter
> snö under dagen så att det blir fullt pådrag
> igen.

Fel fel fel. Inte i denna stad.

Skulle ha kört Strandvägen-Gärdet-Frihamnen hem istället för Birger Jarlsgatan-Sturegatan-Lidingövägen för att slippa så mycket cykelväg. Trots detta var på något sätt skönare att ta sig hem än till jobbet. När man trycker på ordentligt känns det hela tiden som man är en nanosekund från att ligga och sprattla i snön och hela kropplen skakar av det ojämna underlaget. Intalar mig att det är bra träning.

Årets första vurpa ett faktum åter igen på Liljeholmsbron, Söderut på nedre delen.

Ser mitt framhjul högt upp i luften, vetefan hur det gick till,men landade denna gång mjukt på fläsket.

Vurpade också jag på liljeholmabron. Norrut på östra sidan ser jag lite mindre snö på vägen till höger. Jag svänger över åt det hållet men cykeln vill inte. Det var en trottoarkant gömd under snön så jag gled långsamt ner till höger. En fördel med modden är att det går väldigt långsamt och man landar mjukt.

Nu säger de på tv att vi ska vara fysiskt aktiva en halvtimme varje dag. Räknas det som fysisk aktivitet att balansera fram i snömodden en timme för att ta sig femton kilometer?

Kul att vara igång efter några dagars pendlingsuppehåll! Lite festligt är det allt med det moddtäckta knögglet, men får ligga på och vara på helspänn. Spännande att se vilken buss man först far in under, kanske 4:an...

På vägen hem fick jag till en riktigt ordentlig kränkning av en rackare med blinkande bakljus och reflexväst efter cykelvägen längs E4:an förbi Kransen, vilket var överraskande och kul med tanke på hur lam jag ändå kände mig i påkarna, ho hoo.

Veloce skrev:
> Räknas det som fysisk
> aktivitet att balansera fram i snömodden en timme
> för att ta sig femton kilometer?

Det har jag funderat på hela vintern

/R

Världens sämsta före idag. Det ledde till mycket arga bilister(eller så känner jag bara mycket mera folk idag som tuta när de åkte förbi). Jag funderar på att cykla med plakat på ryggen där det står:
"Skyll inte på mig, det är inte jag som plogar"
Och avsluta med ett telefonnummer till de som borde ha plogat.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp