Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är det bara jag som tycker det går bra att slira i moddknögglet och dessutom kul? Men det kanske beror på kalvpågrönbetesyndromet eftersom det var första pendlarturen i år.

Lite samma här även om jag 'pendlat' hela vintern.

Bröt slumpvis igenom snölagret med framhjulet med pendlarhärket, inte speciellt skoj. Vid lunch bytte jag till Puggen, snacka om skillnad! På hemvägen blev det bredställ i varje sväng, barnsligt skoj!

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det bara jag som tycker det går bra att slira
> i moddknögglet och dessutom kul? Men det kanske
> beror på kalvpågrönbetesyndromet eftersom det
> var första pendlarturen i år.

Det beror på. Idag var det riktigt roligt modd. Slirigt och sladdigt men ändå så man kunde hålla bra fart och kontroll. Andra dagar känns det mest tungtrampat och trist. Vet inte om det är underlaget eller den egna skiftande dagsformen som avgör. Men som sagt, idag var det kul att cykla och det blev en extra omväg på hemvägen.

//j

Hur var dagens pendling? - SKIT!

Kommer upp i tid och känner mig lite sådär lagom taggad.
Ner i källaren och hämtar cykeln för att komma lite tidigare till jobb.

Snö ligger det visst på marken, med 1.3" slicks på 26" blir det lite spänning i vardagen tänker jag.
Det fungerade ju vid förra snöfallet... Men tji fick jag, efter 10meter låg jag på marken istället.
Aja, jag gav det en chans till men kom bara 30 meter denna gång.
Var bara att inse omöjligheten i att cykla, med den cykeln. Ringer efter en taxi men de hade så mycket att göra att jag aldrig skulle hinna till jobb i tid.

Ner med cykeln i källaren för att gå till jobb istället, om jag ändå ska bli sen så kan jag bli det med bravur. Då får jag syn på DH-riggen... 07:40, jag _kan_ hinna på 20minuter.
Trampar på och har hur mycket grepp som helst. Dessutom är det sådär härligt tungt och gungigt.

08:01 anländer jag jobbet, halvt döende och svettig. Men jag klarade det!
Glädjen varade i ungefär 2.8 minuter tills jag inser att plånboken är borta. Allt detta j*vla gungande har väl fått den att hoppa ur fickan. Tar firmabilen och kör samma väg tillbaka (till alla medtrafikanters stora missnöje då jag höll 25km/h) men det var lönlöst.
Inte hade jag glömt den hemma heller.

Måndagen den 18e är min nya otursdag... Bah

ok minidv, jag ska inte klaga på min pendling efter att ha läst om din. imorgon blir det bättre!

Hem igår var vidrig! Ett par cm nysnö och total frånvaro av all form av snöröjning gjorde att cykeln gick som den ville. Gränsen för vad Nokian W 106 däcken i 37 mm bredd klarar är helt klart nådd, i alla fall med mig som pilot. Jag slog all time high rekordet på pendlingstid igår på väg hem, 54 minuter tog det att ta sig 15,6 km vilket blir lite drygt 16 km/h... Normalt sett tar det mig ca 35-37 minuter med dubbdäck och runt 30 minuter på sommaren. De som är ansvariga för att ingen snöröjning sker i norrort borde steglas till döds alternativt dömmas till att cykla sträckan Täby-Stockholms city tills dom dör av utmattning. Det är fortfarande lika oplogat här nu på morgonen så idag blir det ebola expressen till jobbet, bläh!

Selast skrev:
> Hem igår var vidrig! Ett par cm nysnö och total
> frånvaro av all form av snöröjning gjorde att
> cykeln gick som den ville. Gränsen för vad
> Nokian W 106 däcken i 37 mm bredd klarar är helt
> klart nådd, i alla fall med mig som pilot. Jag
> slog all time high rekordet på pendlingstid igår
> på väg hem, 54 minuter tog det att ta sig 15,6
> km vilket blir lite drygt 16 km/h... Normalt sett
> tar det mig ca 35-37 minuter med dubbdäck och
> runt 30 minuter på sommaren. De som är ansvariga
> för att ingen snöröjning sker i norrort borde
> steglas till döds alternativt dömmas till att
> cykla sträckan Täby-Stockholms city tills dom
> dör av utmattning. Det är fortfarande lika
> oplogat här nu på morgonen så idag blir det
> ebola expressen till jobbet, bläh!

Det har varit trevligt att läsa dina inlägg. Vi syns kanske på cykeln någonstans om de låter dig behålla den.

Läser i DN att engelska hemliga polisen beslagtagit en mans dator, telefon och stängt av honom från jobbet sedan han twittrat att "nu får dom fixa det här annars spränger jag flygplatsen i luften". Flygplatsen i Doncaster som han skulle flyga ifrån stängdes pga snöhinder. För hans del kan den tydligen förbli stängd då han inte får beträda den alls från och med nu.

"Snöröjning" in action: den nya snön skrapades försiktigt bort. Den gamla kaffesumpen ligger kvar. Skogling skrev om dyra plogblad på sin blogg häromdan, det verkar stämma. De har antagligen bara formella krav på att det skall "plogas" inom x timmar efter att det börjat snöa, inte att det skall bli framkomligt. Som tur var fanns det lite fottrampad stig jag kunde ta mig fram på.

Nu cyklade jag iofs inte i morse, men på dom gång och cykelbanor jag använde mig av på väg till jobbet hade dom bara kört med sina traktorer utan att varken sanda eller ploga... Hur fan tänker man då närdet ligger 8-10cm modd och nysnö så man inte ens kan gå normalt ? :-( T

Idag var nog den värsta dagen i år och förmodligen på många år.
Ok att det var tungt att cykla hem igår men stundtals var det iaf uppkört så det rullade. Idag var det nysnö ovanpå det som kanske var uppkört eller ej. Sjukt tung början till jag kom ner till cykelvägen utanför området. Gick ju att cykla ca 100 meter sedan gick alla gångare på cykelvägen. Så det blev att cykla ute på vägen igen i 100 meter. Upp på cykelvägen igen men då hade de snälla plogbilsaktivisterna eller vad de heter varit snälla mot bilisterna och plogat vägen, men snön ska ju någon stans och då puttar man såklart upp den på den nu föredetta nyplogade cykelvägen. Kul :/
Sedan vidare till de sista 5 km cykelväg som var totalt oplogad. Usch vad tungt det var.
Men nu är jag på jobbet och behöver nog inte köra något extra träningspass.

Imponerad av att de faktiskt har föst bort cen nyfallna snön. Den gamla tror jag de har kvar av nostalgiskäl. Lite lustigt att de plogat hela vägen jag cyklar men inte halva sträckan mellan islandstorget och ängbyplan. Backade han tillbaka? Håller med detvetdu om de klippska typer som plogar vägen i 100km/h. Klart det stänker snö ända till den nyplogade cykelbanan några meter bort.

Andra pendlingsdagen. Jäklar vad ont i rumpan jag hade. Gårdagen måste varit rena våldtäkten vilket är konstigt för så här efter åt har jag bara glada minnen.

I dag blir det spinning i stället. Det får inte bli för mycket av det goda. Det verkar som glädjen försvinner då. ;-)

En av anledningarna att jag är sällsynt i denna tråd på senare tid är inte att jag slutat cykelpendla, utan att jag bara kommer att börja gråta när jag tänker på hur trist det är att slira omkring i modden som präglat Stockholm och pendlingen den senaste månaden. Tror ni kung Bore lyssnar till tårar?

SuperApe skrev:
> I dag blir det spinning i stället. Det får inte
> bli för mycket av det goda. Det verkar som
> glädjen försvinner då. ;-)

...plus att cykeln/cyklarna till slut slits ner av allt salt och sand till liksom krokiga metall- och gummivrak. Det blir dyrt om ett par manader :(

staine skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > I dag blir det spinning i stället. Det får
> inte
> > bli för mycket av det goda. Det verkar som
> > glädjen försvinner då. ;-)
>
> ...plus att cykeln/cyklarna till slut slits ner av
> allt salt och sand till liksom krokiga metall- och
> gummivrak. Det blir dyrt om ett par manader :(

Topsar du den inte efter varje tur!?

Äsch, det var helt ok idag, visst var det lite moddigt men håller man bara humöret uppe så...

Rolig cykling mellan Sundbyberg och Häggvik idag me. Lönar sig att vara morgontrött. Runt 9-tiden var större delen av sträckan helt ok plogad. Fanns ett par riktigt moddiga partier kvar genom villaområdena mellan Kista och Häggvik. Lagom mycket för att täcka sladdbehovet.

//j

Man brukar ju prata om så lite roterande massa som möjligt, men jag vill hävda att ju tyngre däck desto stabilare cykel. Jag räddades ett antal gånger av gyroeffekten av mina blysänken till dubbdäck idag. Funderar på att lägga in ett blyband som fälgband...

(Huddinge var riktigt uselt idag, stockholm bitvis hyffsat. Fast mest var det skit...)

Senast redigerad av en moderator:
Tog bilen in idag eftersom cykelvägarna var usla igår och med 5 cm nysnö så blev dom troligtvis värre. Som straff för detta svek så straffades jag med punktering på Valhallavägen i rusningstrafik.

För att inte skapa trafikkaos och bli varningsmeddelande i P4, så körde jag in på en sidoväg till höger som visade sig vara en cykelväg... Fick utstå spott och spe från ilska cyklister istället...

Kommer aldrig mer köra bil till jobbet, oavsett väder.

Veloce skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > Hem igår var vidrig! Ett par cm nysnö och
> total
> > frånvaro av all form av snöröjning gjorde
> att
> > cykeln gick som den ville. Gränsen för vad
> > Nokian W 106 däcken i 37 mm bredd klarar är
> helt
> > klart nådd, i alla fall med mig som pilot. Jag
> > slog all time high rekordet på pendlingstid
> igår
> > på väg hem, 54 minuter tog det att ta sig
> 15,6
> > km vilket blir lite drygt 16 km/h... Normalt
> sett
> > tar det mig ca 35-37 minuter med dubbdäck och
> > runt 30 minuter på sommaren. De som är
> ansvariga
> > för att ingen snöröjning sker i norrort
> borde
> > steglas till döds alternativt dömmas till att
> > cykla sträckan Täby-Stockholms city tills dom
> > dör av utmattning. Det är fortfarande lika
> > oplogat här nu på morgonen så idag blir det
> > ebola expressen till jobbet, bläh!
>
>
> Det har varit trevligt att läsa dina inlägg. Vi
> syns kanske på cykeln någonstans om de låter
> dig behålla den.
>
> Läser i DN att engelska hemliga polisen
> beslagtagit en mans dator, telefon och stängt av
> honom från jobbet sedan han twittrat att "nu får
> dom fixa det här annars spränger jag flygplatsen
> i luften". Flygplatsen i Doncaster som han skulle
> flyga ifrån stängdes pga snöhinder. För hans
> del kan den tydligen förbli stängd då han inte
> får beträda den alls från och med nu.

Det gör vi helt säkert, bara dom plogar lite så är jag "on the road" igen. Att åka kommunalt är marginellt, och vi snackar snäva marginaler här, behagligare än att cykla i decimeterdjup snömodd...

Ja vad ska man säga?
Moddigt, skitigt och två ton saltblandat gegg på cykeln när man kom fram.
Bra träning i alla fall...
...eller rättare sagt bra balans- och benstyrketräning. Kadensen kom nog sällan över 50 idag på min 46-18 fixie. Kanske dags att bita i det sura och byta till lillklingan?

Veloce skrev:

>
>
> Topsar du den inte efter varje tur!?

Hehe jovisst men man missar nog lite. Nej allvarligt det blir bara en ordentlig avspolning i varmvatten 1 gang/dag. Inte illa eller hur?

Ja så var det dags för årets första pendlarvurpa :(. Körde om en cyklist på skanstullsbron. Åkte ett par dec ifrån snövallen. Plogbilen hade plogat in på den vanliga vägenssnövall så det var en isvall och lössnö.Rakt ned i gatan. Så jag hatar fortfarande denna bruna snösörjan.

staine skrev:
> Hehe jovisst men man missar nog lite. Nej
> allvarligt det blir bara en ordentlig avspolning i
> varmvatten 1 gang/dag. Inte illa eller hur?

Eftersom det var så fint plogat idag hade jag tid att tänka lite mellan snövallarna.

Ska man spola av cykeln i vatten eller torka av den eller ställa den varmt eller något annat eller låta den vara. Alla alternativen har ju för och nackdelar. Att plocka ner den i atomer, fetta och sätta ihop igen varje dag känns som överkurs och inte ens det är fritt från nackdelar.

Jag tror jag väljer alternativet inte göra någonting. Ställer den i garaget över natten så den är skyddad från väder och vind men står i utomhustemp. Kanske skulle ta det här i en egen tråd.

Om det ar geggigt och skitigt tror jag det ar bra att spola bort varsta saltet varje dag OM man som jag har ett varmgarage hojen kan vara i hela dagen sen och torka i. Samt sen spraya med olja.
Om den star ute ska man kanske strunta i att spola. Vatten fryser ju ibland till is ;)

staine skrev:
> Om det ar geggigt och skitigt tror jag det ar bra
> att spola bort varsta saltet varje dag OM man som
> jag har ett varmgarage hojen kan vara i hela dagen
> sen och torka i. Samt sen spraya med olja.
> Om den star ute ska man kanske strunta i att
> spola. Vatten fryser ju ibland till is ;)

Varje gnugg och varje spolning påverkar ju tätningar och smörjning. Kanske ska lägga in en månadstvätt.

SuperApe skrev:
> Är det bara jag som tycker det går bra att slira
> i moddknögglet och dessutom kul? Men det kanske
> beror på kalvpågrönbetesyndromet eftersom det
> var första pendlarturen i år.

Det börjar verka som att det är du och jag. Jag tycker det är riktigt festligt, varje dag! I dag var inget undantag, och dessutom är det ju relativt glest med trafik på cykelbanorna (och på gatorna i stan som jag kör på), så det är bara att stånka på. Det är ju kul att sladda, oavsett fordon och underlag!

Fast det är klart, på vissa ställen är det rent parodiskt mycket lösmodd, man undrar (som flera tidigare talare gjort) hur de tänker/planerar/har upphandlat snöröjningen.

Veloce skrev:
> Ställer den i garaget över natten
> så den är skyddad från väder och vind men
> står i utomhustemp. Kanske skulle ta det här i
> en egen tråd.

Själv tvättar jag minimalt under vintern. Däremot har jag lite segelbåtsinställning till cykel. Är det något som inte fungerar, går sönder, går trögt, börjar bli slitet byter jag det på en gång. Har pendlaren stående i varmförråd på jobbet och kan inte se att det skulle vara skadligt...

Arrgh - vilodag idag.
2:a för året. Risk för att man slappar ihop totalt...

Näst bästa rådet är att spola med kallvatten istället för varmvatten. Varmvattnet löser upp saltet och hjälper det in där det inte skall vara.

Själv kör jag med varmföråd och bra skärmar (plus skivbroms) så min vintercykel är renare än sommarhojen. Navväxlar is the shit också på vintern. Det verkar som växelföraren är en skitförare också som leder upp allt baggel på kedjan.

Jag skiter i pepparkakssmeten och tar bilen istället. Snart utvecklar man väl fetma om inte lappmöglet försvinner.

Usch vilken brun sörja det var i city idag. Och utanför city var det så moddigt så hälften kunde vara nog. Varför i helvete kan de inte ploga bättre? Ända sen Stockholms Stad lade ut snöplogningen på entrepenad har det skötts uselt. Det är fanimig pinsamt. Tvinga företagen att ha betydligt fler plogbilar ute än de har och se till att få bort snön eller åtminstone göra vägar och gång/cykelbanor framkomliga. Det är inte okej att det ser ut som det gör nu.

Pendlingen var rena solskenshistorian i jämförelse med intervallerna när man kommit hem.

1:a pendlingen i år (fy skäms, jag vet...) det tog en stund
(1:01 för 18km) och var bra träning, stundtals hyfsat plogat
men man får inte slappna av för helt plötsligt är det
10-15cm djupt och kast/spår åt alla håll.

Vem minns den snö som kanske föll i fjol..

Utanför jobbet körde det omkring ett par hjullastare och hade lagt upp en jättestor snöhög mitt i gatan. Undrar om de tänker forsla bort den?

Fikasvettot skrev:
> Vem minns den snö som kanske föll i fjol..
>
> Utanför jobbet körde det omkring ett par
> hjullastare och hade lagt upp en jättestor
> snöhög mitt i gatan. Undrar om de tänker forsla
> bort den?

Oroa dig inte!
Det kommer snart en annan hjullastare och flyttar hela högen till närmsta cykelbana så att ordningen återställs.

lugnt och stilla idag, segt i benen efter gårdagens löppass, här nere i Helsingborg är de faktiskt riktigt duktiga på att ploga cykelvägarna, men så är det inte så mkt snö att ta bort heller.

Veloce skrev:
> Fikasvettot skrev:
> -----
> > Vem minns den snö som kanske föll i fjol..
> >
> > Utanför jobbet körde det omkring ett par
> > hjullastare och hade lagt upp en jättestor
> > snöhög mitt i gatan. Undrar om de tänker
> forsla
> > bort den?
>
> Oroa dig inte!
> Det kommer snart en annan hjullastare och flyttar
> hela högen till närmsta cykelbana så att
> ordningen återställs.

Hahahahahah!!! I morse såg jag till min förvåning att ett snöröjningsteam från NCC höll på och röjde fram cykelbanan bakom en busskur så att vi cykelpendlare slipper kryssa mellan de som väntar på bussen. Det måste vara något missförstånd från gubbarna som höll på med det för det kan ju inte ligga i NCCs intresse att göra sitt jobb och förenkla för cyklister...

Selast skrev:
> Hahahahahah!!! I morse såg jag till min
> förvåning att ett snöröjningsteam från NCC
> höll på och röjde fram cykelbanan bakom en
> busskur så att vi cykelpendlare slipper kryssa
> mellan de som väntar på bussen. Det måste vara
> något missförstånd från gubbarna som höll på
> med det för det kan ju inte ligga i NCCs intresse
> att göra sitt jobb och förenkla för
> cyklister...

Det kanske var brist på snö på någon annan mer trafikerad cykelbana. Jag tror de är proffs och har full koll på vad de gör.

Veloce skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > Hahahahahah!!! I morse såg jag till min
> > förvåning att ett snöröjningsteam från NCC
> > höll på och röjde fram cykelbanan bakom en
> > busskur så att vi cykelpendlare slipper kryssa
> > mellan de som väntar på bussen. Det måste
> vara
> > något missförstånd från gubbarna som höll
> på
> > med det för det kan ju inte ligga i NCCs
> intresse
> > att göra sitt jobb och förenkla för
> > cyklister...
>
>
> Det kanske var brist på snö på någon annan mer
> trafikerad cykelbana. Jag tror de är proffs och
> har full koll på vad de gör.

Hahah så är det helt säkert, om inte annat kan dom ju blanda upp det med några hundra kilo salt och sprida ut på torttoarerna...

Gudarna hatar mig

Igår straffade Cykelguden mig för jag slöade och tog bilen in istället -> Punka i rusningstrafik vid Valhallavägen.

Och eftersom jag svor över bilen igår så straffade Bilguden mig idag med cykelpunka vid Stadshuset. Fick gå sista kilometrarna...

Testade nya halvdubbisar (nokian 106 dubbars) idag och det fungerade faktiskt riktigt bra på is även om man inte alls kan stå på som med 300 dubbars mtbdäck i svängarna. Snömodden däremot var ett helvete, finns det något trick med 37or? Lågt eller högt däcktryck? Har nu specat 4 bar, känns lite hårt men fungerar ju apbra på is så kanske är bra så?

Mötte någon som kan ha varit happyit vid backaplan, tyckte mig spotta en pannlamps"armatur" på hjälmen. Inte en nick fick jag när jag nästintill stannade så han kunde pumpa upp för backen trots möte, nästa gång sträcker jag ut benet! ;)

Var kul, tog en omväg hem så det blev allt som allt ca 35km icke inräknat uppvärmning på gymet.

stefan_ skrev:
> Testade nya halvdubbisar (nokian 106 dubbars) idag
> och det fungerade faktiskt riktigt bra på is
> även om man inte alls kan stå på som med 300
> dubbars mtbdäck i svängarna. Snömodden däremot
> var ett helvete,

Jag hade tidigare också 106:or, dom gick inget vidare i snömodden, iofs så hade jag högt tryck då vill jag minnas, gav dom till grannen och köpte ett par w 240 som går betydligt bättre i modden, kör nu med ca 3 kg tryck

Superfettot: Vad har du för dimension? Jag funderar på att försöka bygga om pendelhärket så jag kan få på 47or nästa vinter, tror det skulle hjälpa mycket just i snömodden och då får man ju mer plats för mer dubbar på sidorna också, tycker det räcker framåt såhär men så fort det släpper lite så känns det darrigt. Åas rullar dom jävligt bra jämfört med 300 dubb med lågt tryck ala mtb.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp