Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
heder och ära åt er som iddes bege er ut den nya snön i morse. Lappmöglet har sin tjusning, men nu vill jag bara ha en eldkastare på cykeln.

Tog t-banan dum som jag är. Men jag han läsa hela DN fastän jag knappt fick plats.

amattsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Flaskan fryser på 70 minuter, så det var ingen
> stor förlust;-)

Nej, det var pre-heated sportdricka i den .. den borde klarat sig!

Var tvungen att ta bilen igår men det gick långsammare än dagens balansövning. 5 cm lössnö ovanpå blankis är en utmaning för nerverna.

Det kommer nog att dröja in i juni innan det tjocka lager av is som byggts upp här och var kommer att tina.

det var puder så det gick som en dans (fast som när man är full, så lite vingligt alltså)

Jag har slutat att cykla och kör nu bara bil. Sist jag försökte cykla till saltgruvan studsade jag runt i pepparkakssmeten i knapp promenadtakt under flera timmar. Förnedrande var det.

...och hem tog det 40 minuter. En hastighetsökning med sisådär 33%. Grattis staine du är bäst.
Och trevlig helg ni andra!

Ser verkligen fram emot att pressa mig hem genom det kompakta snöande i göteborg nu. Roligaste pendlingen på länge tror jag

I morse såg jackan genomblöt ut, men jag började bli lite fundersam när det aldrig blev blött igenom. Vid rödljus-stopp skulle jag rätta till något och insåg att det hade frusit is på armarna.

Vägen hem var brutalt jobbig. 50 minuter på ett ungefär, jämfört med de 20 som det tar utan snö.

Det var rätt tungt igår, men jag hade tur med plogningen. Jag kunde cykla hela vägen sånär som på 200 meter där bilvägens snö plogats över på cykelbanan. Såhär i efterhand så var fredagen en fin pendlingsupplevelse.

Jag ställer klockan lite tidigare i morgon bitti tror jag. Jag kan ta igen sömnen på avdelningsmötet.

Alla som inte cyklar är ombudsmän
Alla som inte cyklar är ombudsmän
gäller hela veckan mellan 05:30 och 17:00

Jag börjar med att ge en eloge till plogarna. Nästan hela sträckan var ok plogad. Min extra halvtimme hade jag kvar när jag kom fram till jobbet.

Framskärmen sprack i första snövallen dock, den blir visst skör i kylan. Batteriet till dinottelampan fick märkbart kortare driftstid och oljan i rohloffnavet blev lite tyngre så jag trampade luft ett par ggr när jag växlade lite snabbt. Jag kanske borde ha bytt till vinteroljan i år.

I övrigt en helt ok morgon. Friskt och skönt.

-16, snö och motvind.
Glömde en sak hemma så jag fick vända efter ett par kilometer.
Trötta ben, dåligt med energi.

Vilken underbar morgon!!

-22 i Västerort och närmast perfekt plogade cykelbanor. Tog på mig skidglasögon och balaklava och sen myste jag hela vägen till city. Tyckte lite synd om alla f.d. T-bane-resenärer längs Drottningsholmvägen som traskade till Alvik. En del såg ut att frysa rejält.

Tack dessutom till svettot på en ljusblå One-to-One som drog mig upp för Tranebergsbron och vidare in till Kungsträdgården.

Om man bortser från det oröjda "cykeldiket" längs med Roslagsvägen, mellan Ålkistan och Albano, var dagens tur problemfri. Men vad otroligt tungt det rullar i -24!
Tunna merino fingervantar, tunna ylletumvantar, tjocka ylletumvantar och skalhandskar var lagren innifrån och ut på händerna. Tummarna var ändå smärtsamt kalla!

Kallt, men inte lika kallt som för de som står och väntar på ersättningsbussar.

Det bär mig mot att skriva detta. Men ... det var väldigt vackert idag. Vitt snötäcke och strålande sol.

Så, nu har vi haft lite vinter, så sommaren kan komma och så ska jag komma ihåg vintern när jag sitter med vattenkammad backslick iklädd vit lycra och dricker kaffe efter en fintur.

bsandborgh skrev:
> Men vad
> otroligt tungt det rullar i -24!
>

Skumt, jag tyckte precis tvärtom. Perfekt underlag. Inte ens halt. Men iof det kanske kom från cykeln.

Mr Orange skrev:
> > -22 i Västerort och närmast perfekt plogade
> cykelbanor. Tog på mig skidglasögon och
> balaklava ...

Bara -18 inne stan, så skidglasögon och balaklava fick stanna hemma.

skaparn skrev:
> Så, nu har vi haft lite vinter, så sommaren kan
> komma och så ska jag komma ihåg vintern när jag
> sitter med vattenkammad backslick iklädd vit
> lycra och dricker kaffe efter en fintur.

Brukar det inte bli rätt varma somrar efter så här kalla vintrar?

Det är rätt tomt på jobbet ännu. Härligt med ljuset i morse och när snön är så krispig. Verkar som om plogarna har legat i under helgen. Enda problemet är min body som glappar en hel del i kylan. Om man undviker att stå och tänker på att trampa igång långsamt går det dock bra.

Kan bara hålla med om lovorden gällande snöröjningen. Perfekt plogade cykelbanor, betydligt bättre än många av bilvägarna. Börjar dock bli ganska kallt, kanske dax att börja köra med långärmat.

//j

Perfekta förhållanden från Alvik och in till stan. Ljuvlig vinterdag att cykla, men SL-pendlarna som gick över Tranebergsbron myste nog inte lika mycket. En kvinna som gick mötande i cykelfilen och överraskades av cykelpendlaren framför mig utbrast "Fan, sluta cykla när det är snö".

Vilken morgon! Bästa pendlingen på 10 år. Jag älskar Stockholm! Världens vackraste stad! 50 minuter ren (kall -16) njutning! Blev nästan tårögd på västerbron då jag blickade ut över Riddarfjärden.

Otrolig vacker morgon i Sthlm. Utsiketen från Slussen till Skeppsholmen var riktigt grym.
Riktigt kyligt med -23 vid start. Kallt om händerna men övriga kroppen var nästan för varmt. Mycket folk som gick på cykelbanan till Gulmars/Skanstull. Det blir varmare på vägen hem. Bara -10 :D

Wombat skrev:
> Perfekta förhållanden från Alvik och in till
> stan. Ljuvlig vinterdag att cykla, men
> SL-pendlarna som gick över Tranebergsbron myste
> nog inte lika mycket. En kvinna som gick mötande
> i cykelfilen och överraskades av cykelpendlaren
> framför mig utbrast "Fan, sluta cykla när det
> är snö".

Hahaha! Hon har en poäng.

Ni som har termometer, hur kallt var det i morse? Jag hade lägre lufttryck i däcken än vanligt, och då måste det ha varit brano kallt, för det sker inte förr än termometern kryper under -10. Enligt internet var det ca -16, men mitt lufttryck sade -20. Min dunjacka sade emellertid 37,5. Så jag kom fram svettig.

Mumma!

Fattade ioförsig vinken redan tidigt imorse.
Löprundan byttes mot skidåkning.
Jag blev inte svettig men fick rimfrost i ögonbryn och ögonfransar.
Kollade termometern hemma -20!
Hoppsan.
Fina cykelbanor genom stan.
Såhär såg utsikten ut från västerbron:
isbryt.JPG ht=544

Friskt, men himla skönt ändå! Klockrena cykelbanor, för varmt klädd och bra underlag.

Varmt och skönt i bilen. Nytt kontor idag så hela ombytesväskan fick åka med. Dubbdäcken sparade in ett besök hos verkstan och eventuellt en självrisk, tack för det. Smarta människor som kastar sig in i filen bredvid och sen hoppar på bromsen i det här väglaget.

Men i morgon blir det hojen.

Härlig morgon med hånleende åt väntande spåvagnspendlare! Tveksam plogning av cykelbanorna längs med hamnen men inte särskilt halt. Ingen tempkoll men ner mot -15C kändes det som utan långkalsonger under jeansen och enkla handskar..

Fina cykelbanor, fin sol, men långa köer om man valt bil eller t-bana...

26612_315231686378_591176378_3662006_8031507_n.jpg ht=453

26612_315231691378_591176378_3662007_8266683_n.jpg ht=453

26612_315231696378_591176378_3662008_5435521_n.jpg ht=453

26612_315231711378_591176378_3662009_366410_n.jpg ht=453

Dålig måndagskänsla på den här morgonen. Den var strålande helt enkelt.

Och väl framme vid kontoret var AC:n i serverrummet paj så man inte kunde jobba utan tvingades till att fika.

bonbon skrev:
> Dålig måndagskänsla på den här morgonen. Den
> var strålande helt enkelt.
>

Toknajs, men jag kände inte igen mig. vart var det någonstans och vilken kamera?

Cykelvägen längs E4 in mot stan infarten till Västertorp - infart till Telefonplan.

Kameran heter Drift X170, grym budgetkamera; har allt, men med budgetupplösning och budgetsensor.
Hade inte med fjärkontrollen i morse därav fipplandet i början.

rikard skrev:
> bonbon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dålig måndagskänsla på den här morgonen.
> Den
> > var strålande helt enkelt.
> >
>
> Toknajs, men jag kände inte igen mig. vart var
> det någonstans och vilken kamera?

Bredvid e4an (västra sidan). Västertorp->Hökmossen->Västberga?? Har jag rätt??

Ähh... Jag var för sen...

Senast redigerad av en moderator:
Correctus Appel.

Gör en ny tråd någon så berättar jag gärna mer om kameran.

Det är cykelbanan längs E4 mellan Västertorps trafikplats och Västberga. Hoppsan här var man väldigt sen...

Senast redigerad av en moderator:
Groteskt underbar pendling i morse! Snabba och välplogade cykelbanor hela vägen. Lite lite för varmt klädd, men hellre det än för kallt klädd. Vägen hem var inte mycket sämre. Fast bilarna hade kört sönder en hel del och byggt jobbiga snövallar i korsningarna. =/

Suverän cykling idag, Hammarby till Östermalm. Vid Ringen kom en kille med någon slags spårvagn fastsydd på budväskan. Han höll ett kort brandtal om att cykeln regerar i alla väder innan han drog iväg på sin glänsande Merida. Jag tänkte först köra om honom men drivlinan på min inte så glänsande Merida är i straffbart dåligt skick.

Det var väl mannen-myten-legenden Bruse i egen hög person.

Usel cykelväg på hemvägen mellan Thorildsplan och Brommaplan. Dock inte dåligt plogat, utan p.g.a detta:
1225093274.gif ht=206

Inga bilköer. Inga inställda tåg. Inga överfulla bussar.

Bara välplogade snabba cykelvägar. Till och med genvägen över Brunnsviken var plogad.

Gott skit!

/* Jörgen */

Jörgen_A skrev:
> Inga bilköer. Inga inställda tåg. Inga överfulla bussar.

+1
Härliga -20 hem. Knappt det hann isa i skägget. Kan vi ha tur och få under -30 i veckan?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp