Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
På slutet blev det några hundra meter gegga och folk som kastade ner snö från taken. Fram tills dess var det fint.

Idag var det en känsla av något ur den gamla b-filmen Toxic avenger skulle dyka i den bruna sörjan. Att ploga Götgatsbacken verkar onödigt. Salt löser ju alla problem.

MickeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Fortfarande kallt.
> Stötte på en älg som stod på gångstigen mot
> Bergnäset, den stod och lyssnade åt andra
> hållet där det kom en gångare. Jag rullade mot
> den och stannade ca 15 meter ifrån den utan att
> den upptäckte mig. Kunde njuta av åsynen ett
> 10-tal sekunder innan hon klev över plogkarmen
> och älgade iväg in i skogen - fortfarande utan
> att se mig :)

Ta med harpun nästa gång så får du dig en åktur du inte glömmer i första taget! ;)

42Hz skrev:
> Ta med harpun nästa gång så får du dig en åktur du inte glömmer i första taget! ;)

Jag började fippla och försöka få fram lassot (som alla norrlänningar alltid har med sig) men jag var inte snabb nog =D

trevlig o snabb pendling. Alfinenavet rullar bättre i varmare väder, ganska markant skillnad om det är -25 eler -2

Jorå.. fint så...

Bilagor

• DSC00216.JPG
    DSC00216.JPG
    103.5 KB · Besök: 39
  • DSC00218.JPG
    DSC00218.JPG
    117.5 KB · Besök: 40
Precis så där fint blir det när plogbilarna
tagit och skrapat av bilkörfältet i hög fart
och flyttat problemet till cykelbanan, undrar
hur det känns att vara där "när det händer"

Trist, +1 och småregn i morse, då föredrar jag när det är kallt.

Fina bilder, känner igen det, lättrampat och fint, cykling när der är som bäst. Hoppas inte våren kommer än på länge...arghh.

å jäklar vilken modd, jag lider med er - hellre riktigt kallt än sånt där skitföre...

Asså, det går inte att ta sig framåt vissa sträckor, som att köra i stelnande cement. Så ofattbart extremtungt. . Jag brukar gilla snö men nu har det blivit för mycket, för länge, för segt. Dock känns det som det nu är på väg att smälta bort.

Pappasmurf skrev:
> undrar hur det känns att vara där "när det händer"

Jag provade på ungefär det imorse, fast det var inte snö.
Jag cyklade helt fredligt på cykelbanan bredvid en stor väg när det plötsligt kändes som om någon slängde ett badkar vatten på mig. Det var en lastbil som dundrade igenom en lokal översvämning på vägen. Jag gick från torr till genomblöt från topp till tå på en sekund. Det är nytt personligt rekord, i alla fall på land.

Idag var det mjukt. Kombinerat med snövallar som dämde upp smältvattnet.

Blåst och snö. Precis som vanligt. Fast varmt. Hela -10. Länge sen sist.

En teaser på syndafloden som komma skall. Blött var det och långsamt gick det.

Thomas

Urk vilken tradig pendling det var idag.

Oroar mig över om pendlarverktyget kommer att klara en månad till i detta pissväder?
Förutom ramen så sjunger allt (inklusive föraren) verkligen på sista versen nu.

/E

hyfsat lättrullat till jobbet och GTX saved my feet. får se hur hemresan går om nu den utlovade decimetern blötsnö kommer..

Det var en blött och snöig resa till jobbet. Saknar verkligen ett torkskåp på jobbet idag. Imorgon kommer bli en hal historia. Dubbisar på..

En mysig blandning av snöblandat regn, tvättbrädor, slask och vattenpölar.
Grymt sugen på omvägen efter jobbet. Kommer vara en lättnad att hoppa på trainern...

Dagens resa var - fostrande, antar jag.
Hade lite tur när mitt såsande över frukosten gjorde att jag hann se snöandet innan jag gav mig av, och byta till nåt tätare på överkroppen.
Hade jag kört som jag tänkt först hade jag antagligen fått fortsätta till godsmottagningen och be dem bryta loss mig från styret, om jag hade kunnat göra mig förstådd genom mina hackande tänder...

När jag skulle passera några fotgängare märkte jag att cykelklockan tappat rösten och bara fick ur sig ett tyst plinkande. Trodde först den blivit skadad sist jag hade cykeln uppochner, men upptäckte sen att den var alldeles igenmulad med klistrig blötsnö. Sånt glädjer.

Fin vardagsedge genom Östermalm via blandningen av nya, mjuka vallar och de kvarvarande decimetertjocka issjoken. Helt omöjligt att veta om de potentiella hindren bara skulle skvätta åt sidan vid överkörning, eller om de skulle göra sitt bästa för att kasta ut cykeln i tangentens riktning.
För den som gillar sånt kan jag starkt rekommendera sista stumpen mellan Värtavägen-Karlaplan, och första stumpen mellan Karlaplan-Styrmansgatan.

Blev utsatt för den optimala kränkningen idag när jag stångades mot det halvfrusna, spåriga eländiga snöslasket: Jag blev omsprungen av en j-a joggare!!

Dagens pendling mellan Sollentuna och Alvik tog bara drygt dubbla tiden mot en solig sommmardag med kortboxyor och räser. Nej då jag längtar inte alls ;)

Nån slags viral halsfluss, men febern borta idag. Rullade runt några kilometer och hittade till slut cykelaffären. Köpte glasögon. Pratade med några tyskar om fultyskar (men översatte inte ordet). Rullade hem igen. Tog en café con leche på strandcafét.

(Ja, det är väl trots allt bättre att sitta i solen på Mallis med en hyrd kolfiberracer på balkongen och inte kunna cykla pga sjukdom än att vara frisk och paddla genom modden hemma i Stockholm. Men fan vad frustrerande det är att inte kunna susa fram på alla de där vägarna några mil härifrån...)

Campa skrev:
> Nån slags viral halsfluss, men febern borta idag.
> Rullade runt några kilometer och hittade till
> slut cykelaffären. Köpte glasögon. Pratade med
> några tyskar om fultyskar (men översatte inte
> ordet). Rullade hem igen. Tog en café con leche
> på strandcafét.
>
> (Ja, det är väl trots allt bättre att sitta i
> solen på Mallis med en hyrd kolfiberracer på
> balkongen och inte kunna cykla pga sjukdom än att
> vara frisk och paddla genom modden hemma i
> Stockholm. Men fan vad frustrerande det är att
> inte kunna susa fram på alla de där vägarna
> några mil härifrån...)

Uppsök omgående ett apotek så har dom fixat din hals till i morrn ! :-) T

Little Stereo skrev:
> Campa skrev:
> --------------------------------------------------
> > (Ja, det är väl trots allt bättre att sitta
> > i solen på Mallis med en hyrd kolfiberracer på
> > balkongen och inte kunna cykla pga sjukdom än
>
> Uppsök omgående ett apotek så har dom fixat din
> hals till i morrn ! :-) T

Tack för tipset, det har slagit mig! Igår var "balearernas dag" och stängt överallt, men nu direkt efter frukost ska jag iväg och scora så mycket grymma piller att svenska läkartidningar kommer skriva skandal-reportage och uci kommer stå med sin svarta lista och applådera utanför apoteket. När jag kommer hem till sthlm ska jag fortfarande vara så hög att jag cyklar till jobbet i shorts och bara garvar.

Senast redigerad av en moderator:
Bättre än igår eftermiddag. Men riktigt halt på sina ställen.

Missade att det skulle bli minusgrader idag, så det blev ofrivillig singlespeed med frusna växlar. Skönt att det fastnat på en, för dagen, human utväxling. Vägarna var inte så spåriga som dom borde blivit med tanke på gårdagens töväder. Parasiterade på en en rulle i form av en röd Kona CX som dök upp vid Ericsson-huset i Västberga. Tack för det!

Thomas

Fikasvettot skrev:
> Bättre än igår eftermiddag. Men riktigt halt
> på sina ställen.

Gårdagens pendling utgjorde säsongens bottennnotering. Av sista kilometern gick det bara att cykla halva. Dessförinnan höll jag på att blåsa av Lidingöbron.

Idag gick det bättre men det kändes som om det gock rätt trögt. Toppade med att ödsla 15 minuter på att få av mig jackan eftersom blixtlåset kärvade. Var så där när jag hade bråttom till ett möte.

Campa skrev:
> Little Stereo skrev:
> -----
> > Campa skrev:
> >
>
> > > (Ja, det är väl trots allt bättre att
> sitta
> > > i solen på Mallis med en hyrd kolfiberracer
> på
> > > balkongen och inte kunna cykla pga sjukdom
> än
> >
> > Uppsök omgående ett apotek så har dom fixat
> din
> > hals till i morrn ! :-) T
>
> Tack för tipset, det har slagit mig! Igår var
> "balearernas dag" och stängt överallt, men nu
> direkt efter frukost ska jag iväg och scora så
> mycket grymma piller att svenska läkartidningar
> kommer skriva skandal-reportage och uci kommer
> stå med sin svarta lista och applådera utanför
> apoteket. När jag kommer hem till sthlm ska jag
> fortfarande vara så hög att jag cyklar till
> jobbet i shorts och bara garvar.

Det brukar finnas en läkare på apoteket, har du tur sprayar dom dig direkt i halsen så är du frisk i morrn :-)
Passa på och köp Voltaren (diclofenak) som du behöver recept till i styrkan 50mg här hemma på samma gång. Väldigt bra att ha till hands när knäna blir slitna av all bergskörning ! :-) T

(GBG) fruset idag, mycket lättare än gårdagens tunga modd. Dock lurigt med spåren som blivit. I övrigt soligt och fint, fåglarna kvittrade. Föraning av vår.

En elak motvind på dagens morgontur på plogade vägar. Det riktiga bottennappet var utanför stadshuset. Där var det ett isinferno på cykelbanan. Livsfarligt. Sen var lite osmart med att köra genom en stor vattenpöl. Allt fryser ju till is!
Jag vill ha vår och värme nu!!

Nånting frös fast, så det blev SS i stort sett hela vägen in. Gick ju det också. Som tur var högg det fast nånstans på platten, så det var en hyggligt användbar växel jag fick använda. Hade kunnat bli lite tjurigt annars. Jag förstår dem som säger att SS kan vara bra kadensträning. Såg 3 harar som skuttade på lätta ben över den bäriga skaren, lite förortssafari liksom. Snygga snödrev över Årstafältet. Pulstoppade fint när jag fick ett läskigt framhjulssläpp bland trafiken på skeppsbron, synd att jag missade de där W240-däcken på Happy k & S.

Först var det motvindssegt, 8.5 minusgrader och halvmörkt. Sen blev det en smula mindre motvindssegt, mindre kallt och soool!

Cyklade på Sollentunavägen norrut från Helenelund, precis som andra normalbegåvade pendlare, när en tant ivrigt påkallade min uppmärksamehet varför jag bromsade in och tittade frågande. Tanten uppstötte surt att det finns en cykelbana "DÄÄÄÄR!!!!!!!!" och viftade på armen. Föga visste tanten att att hon framför mig förvandlades från en vanlig surtant till en tentakelviftande, glappkäftad men obegriplig utomjording. Jag gjorde tummen upp och for vidare. Iddes inte med mitt vanliga intergalaktiskt gångbara "Håll käften" ens.

De kanske är från Venus, trots allt?

edit. glömde motvind och några andra bokstäver

Senast redigerad av en moderator:
Har varit hemma några dagar för inskolning på dagis och lite annat. I morse insåg jag direkt utanför porten att jag nog inte skulle glömt cykelbyxorna under vindbyxorna - blev lite svalt ...

Lättcyklat och vackert men lätt bitande vind i ansiktet. Fin tur!

Snö och friska till hårda vindar. Dåligt plogat i villakvarteren på B-näset, precis så det gick att cykla. Kvinna som bytte sida på gångstigen utan att se sig om, jag fick hålla ut i snödrivan för att inte köra på henne:( Sen årets första pendelvurpa för att riktigt skoja till det.

Frös som fasen imorse. Så kallt var det ju inte om man ser till tempen?
Kroppen har allt förtidigt börjat tro att det ska bli vår förmodligen.
Hoppas vi är inne i sista frysveckan. Yeah right!

/E

Soligt och gnistrande vackert, ensamt. Första turen med mina nya fluffvantar:
vante.jpg ht=283

Frys nu om ni kan, fingerjävlar!

Massor av foder även i handflatan, kändes lite ovant. Måste komma ihåg att ställa ut bromshandtagen, lite svårt med frigången som det är nu. Nästan som att cykla med boxningshandskar.

Genom Huddinge hade kast från vägplogarna förvandlat cykelbanan till nåt som väl hade hetat småbruten blockterräng eller nåt liknande bland orienterare.

"Mitt" stråk över Årstafälter hade drevat igen nästan fullständigt, kvar fanns bara en upptrampad stig, knappt cykelbar. Men det var så vackert med de blåsta drivorna att jag förlät det. Hade blivit en snygg bild i morgonsolen.

+1
Årstafältet är det bästa på hela pendlingen. I går fick jag gå några meter och fick snö i dojorna. men då var jag nästan hemma.

Jag hade en cyklist med orange jacka bakom mig när jag snurrade under gullmars i går vid halvfemsnåret. Sen hade jag en cyklist med orange jacka framför mig på västerbron och igen bakom mig vid ekenbergsbron. Är det väldigt vanligt att folk har orange jackor eller har jag en pendlarkonkurrent som cyklar nästan samma väg som jag?

Dessutom blir jag tokkränkt uppför västerbron nästan varje dag. Vad gör jag för fel? Är det dubbdäcken eller cykelkorgen jag skall skylla på? Har jag blivit lat, fet och klen?

Korgen. Ingen vill väl få stryk av en kille med cykelkorg. :-)

rikard skrev:
Vad gör jag för fel? Är det
> dubbdäcken eller cykelkorgen jag skall skylla
> på? Har jag blivit lat, fet och klen?

Propaganda för vintercykling just nu. Härligt med sol och packad snö.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp