Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Första pendlingen denna vecka efter ofrivilligt uppehåll pga halsont i några dagar. Kände mig stark i medvinden och försökte ställa av en snubbe på en Nishiki cross med skivbromsar. Han satt som en blodigel och sög hjul oavsett hur hårt jag körde, låg bitvis i 40+ på platten och den dj...ln vägrade släppa! Jag känner mig kränkt!

kallt, soligt, sopat överallt :)

galen svettopendlare korsar vägen på sankt eriksgatan på övergångsställe, han har röd gubbe & jag har grönt ljus, han springer med cykeln då trafiken står stilla. utan en tanke att när han plötsligt kommer fram till cykelbanan, skymd av en skåpbil som han är, kan det komma cyklister där. höll på att gå riktigt illa. idot! som om det inte är illa nog med bilister & fotgängare, ska nu cyklisterna vara totalt omdömeslösa?

Pendlarsthlm är sig likt. =) Att cykla genom stan innebär nära-döden-upplevelser minst ett par ggr i veckan. Idots ser man ju så ofta att man börjar bli avtrubbad. Minst en gång i veckan är det någon fotgängare eller cyklist som skriker något alternativt bil/taxi som tutar, för det mesta för att de tycker man hojjar för snabbt/nära/tar plats. Och det bästa av allt är att nu blir det bara värre, alvedon åt folket! ;)

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: Pendlar'n med Michelin Worldsprint

Väder: 10 grader, sol. Lätt vind

Distans: 2.34 km

Snittfart: 12.2 km/h

Kränkningar:
Utdelade -
Mottagna -

Kalorier: 78

Övrigt: Cyklade till pendeltåget. Tog tåget in till Karlberg med cykel. Cyklade från Karberg till jobbet. Härlig innerstadscykling bland bussar och dubbelparkerade lastbilar.

Bild:

usch garpa det låter inge vidare :P

@GlobeBanglastic vadå för bild?

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan tyvärr icke ordna kartbilder. Men cyklar har
> väl (ännu?) inte företräde över korsningar,
> som fotgängare har?

Bilen har väjningsplikt om den korsar en cykelbana på väg ut ur en korsning eller rondell. Inte många som vet har jag märkt.

25km på småkuperad landsväg. Körde lagom hårt med ett snitt på 29km/h. Minusgrader men en varm morgonsol gjorde det hela njutningsfullt. Kör nog samma väg hem också :)

rikard skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan tyvärr icke ordna kartbilder. Men cyklar
> har
> > väl (ännu?) inte företräde över
> korsningar,
> > som fotgängare har?
>
> Bilen har väjningsplikt om den korsar en
> cykelbana på väg ut ur en korsning eller
> rondell. Inte många som vet har jag märkt.

Med risk för att jag missuppfattat.
Blå=cykel, röd=taxi

cykeltaxi.JPG ht=350

Korrekt uppfattat Tillman! Precis där linjerna möts skedde tuppfäktningen. Snygg bild! Kan du inte få ditt en cykelmupp på fultysk som säger "Vad är det som händer här då?"

Tack för info Rikard, jag trodde faktiskt inte att cyklar hade företräde där, men ska man hävda den rätten är man snart en död man.

Själv cyklar jag oftast ut från cykelbanan just där, ut på vägen och fortsätter på Sollentunavägen norrut. Cykelbanan därifrån är urkorkad och full med ungar.

SuperApe skrev:
> Korrekt uppfattat Tillman! Precis där linjerna
> möts skedde tuppfäktningen. Snygg bild! Kan du
> inte få ditt en cykelmupp på fultysk som säger
> "Vad är det som händer här då?"
>
> Tack för info Rikard, jag trodde faktiskt inte
> att cyklar hade företräde där, men ska man
> hävda den rätten är man snart en död man.
>
> Själv cyklar jag oftast ut från cykelbanan just
> där, ut på vägen och fortsätter på
> Sollentunavägen norrut. Cykelbanan därifrån är
> urkorkad och full med ungar.

Om jag förstår bilden rätt är väl taxin på väg in i en korsning (och inte ut från en korsning) och då korsar väl rent tekniskt cykelbanan vägen och därmed ska cyklar lämna trafik på vägen företräde?

http://publikationswebbutik.vv.se/u...angsstallen_och_cykeloverfarter_utgava_5_.pdf

Mjaha. På väg in i korsning är det. Är det så hade jag ju rätt först. Men sista ordet är väl inte sagt i detta. Ty detta är Happy. Men det är lugnt, jag kan ändra mig hur många gånger som helst. Fortsätter nog med att inte slänga ut mig framför bilar som inte ser ut att vilja stanna.

I morgon ska jag premiärpendla med cykel till jobbet. Känns som klädvalet blir svårt. 0 gradigt på morgonen och säkert en bra bit över +10 hem.
Svårast blir nog att masa sig upp 30 minuter tidigare ur sängen.

Nu är jag framme på jobbet. Fan helt slut. Blev för varm, glömde vattnet hemma dessutom. Kom fram 5 minuter tidigare än beräknat.

Döda ben imorse efter gårkvällens kombinerade cykel-/löppass.
Annars otäckt varmt, vindstilla och soligt. Man kan ju vänja sig vid sånt, huvva.
Sopningen fortgår alltjämt.

garpa skrev:
> Pendlarsthlm är sig likt. =) Att cykla genom stan
> innebär nära-döden-upplevelser minst ett par
> ggr i veckan.

+1
För övrigt var dagens pendling en dammig historia. Mkt folk redan kvart över sex.

Idag tog jag Ältavarvet. ca 25 km extra. Fanns ingen att kränka förrän jag var i Hellas men 1 kränkt blev det i alla fall.

"Idag tog jag Ältavarvet. ca 25 km extra. Fanns ingen att kränka förrän jag var i Hellas men 1 kränkt blev det i alla fall."

Det var ju tråkigt att höra att DU bev kränkt... ;-)

Pulshöjande morgon.
Funderade ett tag på att lägga mej ner på krönet av Västerbron med förhoppning att bli tagen till sjukhus. Rullade ner och rundade rålis istället. Funkade också för att få ner pulsen.
Noterade att det är lättare att trampa hårt när pedalerna sitter ihop. Ingen skräll kanske?

Höll på att bli mosad i morse av en bilist som sket i sina skyldigheter.

Jag var betydligt snällare mot en igelkotte som kom från vänster

Trampedalen skrev:
> Funderade ett tag på att lägga mej ner på
> krönet av Västerbron med förhoppning att bli
> tagen till sjukhus.

Folk skulle bara tro att du är en konstfackstudent som försöker fixa till sig gratis psykofarmaka och ignorera dig.

Ännu mer sol och dagen till ära torr och snabb stigcykling. Tog min fina XC hoj och njöt av pigga ben. Kom på halvvägs till jobbet att matlådan var kvar hemma så det blev till att vända. Vilket resulterade i mer träning. LOVELY!

Årets studentfester verkar vara i en klass för sig. halv sju så var det fortfarande alkoläskpimplande tonårstjejer på skanstullsbron.

För egen del var det både shorts och slickspremiär. Sköööööönt.

Imorse var det nog rekord i antal pendlare ut med min väg, i alla fall fram till Värtahamnen.

Blev tutad på av ett white trash i en Volvo V70 som troligen tyckte jag och några andra cyklister skulle använda oss av OKQ8:s parkering istället för vägen. Just där finns det ingen cykelväg att välja på.

Eller så godkänner ambulanspersonalen intagningsprovet och skjutsar honom till mejan direkt. :-)

jag tog tåget i morse.

Fikasvettot skrev:
> Trampedalen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Funderade ett tag på att lägga mej ner på
> > krönet av Västerbron med förhoppning att bli
> > tagen till sjukhus.
>
> Folk skulle bara tro att du är en
> konstfackstudent som försöker fixa till sig
> gratis psykofarmaka och ignorera dig.

Romantik!

garpa skrev:
> Blev prejad av en milf i en svart V70, fan vad het
> hon var!

Sen och lugn hempendling igårkväll

Tog det lugnt och låg sällan utanför intervallet 18-25 km/h. Så kan cykling också kännas.

Distans: 27 km
Snittfart: 21,5 km/h

Mvh Marcus

sen pendling strax innan 9 i city, lite för varmt i kläderna idag, nog dags för 3-kvartisarna snart.

Första pendlingen för säsongen med riktigt kass kondis. Långsamt i uppförsbackarna. Blev kränkt många gånger vid västerbron och tranebergsbron.

rikard skrev:

> Bilen har väjningsplikt om den korsar en
> cykelbana på väg ut ur en korsning eller
> rondell. Inte många som vet har jag märkt.

När jag kör bil och lämnar företräde på det viset i rondeller så brukar andra bilar mest tuta på mig. Korsningen Oxenstiernsg Valhallav t.ex.

Men de som hojar brukar tacka!

jomper skrev:

> När jag kör bil och lämnar företräde på det
> viset i rondeller så brukar andra bilar mest tuta
> på mig. Korsningen Oxenstiernsg Valhallav t.ex.

Det är en konstig regel eftersom det ofta blir tvärt om mot vad man skulle gjort mot en annan bil.

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: Pendlar'n med Michelin Worldsprint

Väder: 10 grader, sol, motvind

Distans: 12 km

Snittfart: 25.3

Kränkningar:
Utdelade -
Mottagna -

Kalorier:

Övrigt: Härlig solig dag med motvind.

Bild:

Problemet med rondeller är att folk inte fattar att det egentligen är en enkelriktad väg.

Om man tar samma plats, men förstorar rondellen så att ett varv är några kilometer långt, då funkar de normala reglerna fint. Ingen kör ju och blinkar vänster bara för att de kör på en enkelriktad väg som svänger svagt vänster (hoppas jag). Och när man kommer in från höger på en enkelriktad väg på det viset så blinkar man inte, eftersom man inte byter färdriktning - man kan bara köra åt ett håll, dvs in!

Eftersom de flesta rondeller har väjningsplikt efter att man passerat cykelbana, så har man ingen väjningsplikt mot cyklister när man kör in. När man ska ut har man däremot väjningsplikt mot cyklister som kommer på cykelbanan (Trafikförordningen, 3 kap, 61 §).

Fast man skall blinka in i rondellen, och när man byter fil, dvs åker ut. Dessutom så tillämpar man inte högerregeln i rondeller. Det är faktiskt lite mer komplicerat än att bara säga att det är en enkelriktad väg.

Senast redigerad av en moderator:
rikard skrev:
> För egen del var det både shorts och
> slickspremiär. Sköööööönt.

Shorts??? På morgonen har jag både mössa, vantar, benvärmare och 3/4 dels byxor och tycker att det är svalt.
Fast å andra sidan är jag ju en klen tönt.

Jag kör med både knävärmare och knickers - men så har jag frökenknän också ;)

Första turen på slicksen. 1.1" och 7 Bar mot 2.1" och 4 Bar var ett trevligt byte.
Pigga starter, tyst, lätt och snabbt. Lite vardagsedge eftersom ventilen hade slitit sig från en av slangarna, fick göra resan utan reserv. Murphy måste ha flexat i morse för det gick bra :-)

Lite spännade på de stråk där det fortfarande låg drivor av gruskross. Sthlm måste ju ha förbrukat en hel rullstensås i vinter!

När det ändå diskuteras trafikregler, vad gäller i korsningen nedan:

rby-gummi-2.JPG ht=725

(Hmm, så hade jag ju inte tänkt att den skulle se ut...)

Jag är alltså röda strecket på väg söderut. Cykelbanan tar slut och jag måste över till andra sidan vägen för att fortsätta min färd.
Turkosa strecket är bil som svänger ut för att köra norrut.
Vem har företräde?

Bilpendling till och från Tumba är inte OK, men tidig hemkomst och omvägen till dagis på 25 km via Hellas kompenserade bra. Lite överaskande torrt och fint i Sickla som en extra bonus, ho hoo!

Det kommer att bli svårt att krypa i långbrallorna i morgon igen om väderprognosen står sig, cykel skall framföras i kortbrallor och tunna handskar!

Ur askan och in i elden... Min Langster är jättedammig nu men om alternativet är väta tar jag det alla dagar. Motvinden på Västerbron på väg hem gjorde gott för benen.

Idag blev det premiär för pendling i år. Knappt en meter var sopad... :(

Hohoho - Årets första 'seriösa' snabbintervaller avklarade. Körde 15s max/15s vila tills ögonen blödde på slutet av kvällens pendlingspass. Hann precis hem innan regnet. Skönt med vilodag imorgon...

"Dammat av Nishikin", och börjat aktivera cykelmusklerna igen. Går hyfsat bra. Kränkte 4 pers. på väg upp på Skanstullsbron häromdagen. En mix bestående av pendlarsvetton och cykelkorgsdamer. Eftersom jag inte har någon ringklocka sa jag istället i hög ton: "Här kommer jag! Förlåt!"

Bilisten om du sitter på cykeln, du om du går över övergångstället.

Du befinner dig dock fel som cyklist, du ska cykla såhä:

Bilagor

• karta.JPG
    karta.JPG
    85.9 KB · Besök: 34
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp