Dagens Pendling:
Snittfart: 27.7 km/h
Kränkningar:
Utdelade,
Mottagna,
Kalorier: 640 KCal.
Övrigt: '
I går gick jag och la mig mig tidigt! Jäkligt tidigt för att vara jag. Sömnen var underbar och jag vaknde upp till fågelkvitter och strimmor av ljus smög sig in där rullgardinen inte räckte till.
Jag gick upp, bryggde kaffe & kokade gröt. Efter frukosten tog jag på mig mina nytvättade cykelkläder, kittade upp mig för den kommande härliga cykelturen som väntade mig.
Väl ute på gatan startade jag min Garmin Edge500, kopplade upp mig på SR's streamade podradio. Allt var frid å fröjd när jag trampade iväg.
Första backen kommer efter några hundra meter. Denna morgon var den där annars jobbig pendlaren med blå jacka & racer som Alltid ska vara först till nästa korsning där igen. Denna gång rullade jag bara om honom och sedan såg jag aldrig honom någon mer gång denna morgon.
Kadensen var hög, trafikljusen var på min sida och jag höll en duktig hastighet. När jag väl hade kommit till Trångsund kikade jag bakåt och såg en flåsande kille en bit bakom mig. Jag rullade på i min egna sköna takt. Ett trafikljus dök upp och jag stannande, killen kom ikapp mig.
Nu blev det grönt. Jag klickade i pedalerna, rullade iväg lite lätt. Det gick nerför nu - skönt!
Då plötsligt hände det något. Radion dog, en lastbil körde om För nära mig och dammade upp skit i fejjan på mig. Inte nog med detta så tar den där flåsande killen bakom mig i allt vad han orkar å lyckas flåsa sig förbi mig långsamt. Hundra meter senare rullar jag om honom då han inte verkar orka mer. Han ligger på min rulle någon kiliometer eller två. Sedan gör han en sådandär "jag-orkar-inte-hålla-detta-tempo-kräkning". Där man viker av vid första bästa sväng där man kan gömma sig.
Han drog om mig någonstans vid Skogskyrkogården och slängde ut sig framför bilarna som jag stannade för. Han fick några meter men vi nästa korsning var han borta! Var faen tog han vägen? Så fort cyklar man inte så att man bara försvinner...jag hade goood sikt frammåt men vid Nynäsvägen/sockenvägen finns det många mysiga gränder att ta in på.
Sedan fortsatte min pendling med att trängas med tanter som envisas med att cykla på vänster sida på cykelbanan, den där hippa snubben som precis köpt sig en Nishiki Hybrib men ingen hjälm till samt gubbar med rostiga herrcyklar som inte oljat kedjan på 46 år.
Väl framme på jobbet bytte jag om och la märke till att mina byxor var liiiiite för stora. Jag tror jag måste införskaffa mig nya byxor snart...
Bild: