Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Trötta ben trampade korta vägen i lugn takt med jobbkläder och strapless på fixin :-)

rastade nya kläderna & enpetaren. Blev kränkt! på sankt eriksgatan, av man i lycra och fin focus-cross.

Något piggare måndag än vanligt. Riktigt bra väder och ett par plusgrader i solskenet innebar naturlig intervall.
Cykelbanorna i Finspång sopade. I Svärtinge och Åby har inget hänt å enligt tidningen ska gatorna vara sopade innan v20. Men vaffaan!
Fler cyklister ute på vägarna, t.o.m. en tant på mormorscykel ute på 2+1-vägen. Om två år kanske cykelvägen är byggd.

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: Racer'n med Conti Sprinter 22mm

Väder: Molningt 5.3 grader

Distans: 37.2km

Snittfart: 27.7 km/h

Kränkningar:
Utdelade,
Mottagna,

Kalorier: 640 KCal.

Övrigt: '
I går gick jag och la mig mig tidigt! Jäkligt tidigt för att vara jag. Sömnen var underbar och jag vaknde upp till fågelkvitter och strimmor av ljus smög sig in där rullgardinen inte räckte till.
Jag gick upp, bryggde kaffe & kokade gröt. Efter frukosten tog jag på mig mina nytvättade cykelkläder, kittade upp mig för den kommande härliga cykelturen som väntade mig.

Väl ute på gatan startade jag min Garmin Edge500, kopplade upp mig på SR's streamade podradio. Allt var frid å fröjd när jag trampade iväg.

Första backen kommer efter några hundra meter. Denna morgon var den där annars jobbig pendlaren med blå jacka & racer som Alltid ska vara först till nästa korsning där igen. Denna gång rullade jag bara om honom och sedan såg jag aldrig honom någon mer gång denna morgon.

Kadensen var hög, trafikljusen var på min sida och jag höll en duktig hastighet. När jag väl hade kommit till Trångsund kikade jag bakåt och såg en flåsande kille en bit bakom mig. Jag rullade på i min egna sköna takt. Ett trafikljus dök upp och jag stannande, killen kom ikapp mig.

Nu blev det grönt. Jag klickade i pedalerna, rullade iväg lite lätt. Det gick nerför nu - skönt!
Då plötsligt hände det något. Radion dog, en lastbil körde om För nära mig och dammade upp skit i fejjan på mig. Inte nog med detta så tar den där flåsande killen bakom mig i allt vad han orkar å lyckas flåsa sig förbi mig långsamt. Hundra meter senare rullar jag om honom då han inte verkar orka mer. Han ligger på min rulle någon kiliometer eller två. Sedan gör han en sådandär "jag-orkar-inte-hålla-detta-tempo-kräkning". Där man viker av vid första bästa sväng där man kan gömma sig.

Han drog om mig någonstans vid Skogskyrkogården och slängde ut sig framför bilarna som jag stannade för. Han fick några meter men vi nästa korsning var han borta! Var faen tog han vägen? Så fort cyklar man inte så att man bara försvinner...jag hade goood sikt frammåt men vid Nynäsvägen/sockenvägen finns det många mysiga gränder att ta in på.

Sedan fortsatte min pendling med att trängas med tanter som envisas med att cykla på vänster sida på cykelbanan, den där hippa snubben som precis köpt sig en Nishiki Hybrib men ingen hjälm till samt gubbar med rostiga herrcyklar som inte oljat kedjan på 46 år.

Väl framme på jobbet bytte jag om och la märke till att mina byxor var liiiiite för stora. Jag tror jag måste införskaffa mig nya byxor snart...

Bild:
mobilbilder.jpg ht=544

två veckors frånvaro från pendlingen gav sprättiga glada ben imorse, dessutom varmt nog att köra med knickers. vilken fest. :)

fick sällskap av superape från polishögskolan typ.

Vilken morgon!!! Cyklade med 8 åringen till skolan för första gången i vår, han och jag njöt av nypet från morgonkylan i händerna och solens värmande strålar i ansiktet. Han sa "Pappa, det här har jag längtat efter hela vintern!", stort. Sen gav jag järnet in mot stan och kände mig stark i uppförsbackarna mot Mörby Centrum. Kränkte ett helt tåg med cyklister på Stocksundsbron, ingen hängde på... Nu får man betalt för vinterns äckel med ränta!

mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> två veckors frånvaro från pendlingen gav
> sprättiga glada ben imorse, dessutom varmt nog
> att köra med knickers. vilken fest. :)
>
> fick sällskap av superape från polishögskolan
> typ.

Grattis och välkommen tillbaka ut på vägarna.

Dras med envis förkylning, men det hindrar en ju inte från att klämma sig in i knickersarna och njuta av en långsam men solig pendling på räsern.

Thomas

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: Crosscheck med crossdäck.

Väder: Molnigt -0.1 grad

Distans: 11,7km

Snittfart: 26,3 km/h

Kränkningar:
Utdelade, 0
Mottagna, 0

Kalorier: 6

Övrigt: Äntligen lyckades jag klä mig lagom. Siktade på för lite kläder och det blev perfekt.

Premiärcykling till jobbet i helgen. Torra vägar, delvis sopade men svalt. Kring nollan på morgnarna men soligt och fint. Medvind åt bägge håll i fredags följdes av blåsig lördag (jobbigt hem) och en lugn söndag. Vilodag imorron vilket ska bli skönt. Har ju inte cyklat mer än till affären sen jul.

Nån slags filminspelning med en cyklist i huvudrollen verkade pågå vid gångbron över järnvägen vid Tantolunden alldeles nyss. Det var säkert en fejkcyklist, för de verkade väldigt överraskade över att jag kom cyklande. "oj, här kommer en cyklist".

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: Fultyskcross med 35mm Racing Ralph

Väder: Sol, 10 grader

Distans: 12,5 km

Snittfart: 25,9 km/h

Kränkningar:
Utdelade, 3
Mottagna, 0

Kalorier: inte fler än frukosten innehöll

Övrigt: Solna kommun kan förvänta sig ett sarkastiskt mail framåt eftermiddagen om sin sandsopningspolicy. Cyklade i det närmaste brakeless idag då mina belägg inte har åldrats behagfullt under tokvintern.

+1 Solna kommun kan förvänta sig ett sarkastiskt mail framåt eftermiddagen om sin sandsopningspolicy.

Fikasvettot skrev:
> Nån slags filminspelning med en cyklist i
> huvudrollen verkade pågå vid gångbron över
> järnvägen vid Tantolunden alldeles nyss. Det var
> säkert en fejkcyklist, för de verkade väldigt
> överraskade över att jag kom cyklande. "oj, här
> kommer en cyklist".

Filmteamet stod där i söndags också, då var det en liggist som var i fokus.

Ifattkörd, som vanligt, av Mattel. Altid kul med trevligt sällskap sista biten, innan allra sista biten.

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: Islabike CNOC 14 med 14 x 1.5 grooved file tread

Väder: Molnigt 10 grader

Distans: 200 meter

Snittfart: 5 km/h

Kränkningar:
Utdelade, Två, körde om min kompis Vanessa som satt i barnvagnen och någon tant som inte gick fort nog.
Mottagna, Inga såklart

Kalorier: 12 Kcal.

Atle A: Skryt lagom! Vågar du ställa upp på pendlarduell? Västerbrons södra fäste kl 07.00 tror jag är happystandard?

P.S. Solna kommun har nu fått ett sarkastiskt mail med mina teorier om varför de inte sopat bort gruset ännu: "Är det en PR-aktivitet för att visa var kommunens gränser går? Finns det en policy som säger att Solna varje år ska vara sist i länet med att sopa bort vintergruset från sina cykelbanor ("Här har vi landets lägsta skatter och garvar åt miljömuppar utan förbränningsmotorer")? Har hela budgeten gått åt till att bygga en överdimensionerad skrytarena åt Lars-Åke Lagrell? Har man gjort besparingar genom att lägga ut sopningsentreprenaden på en kille med tandborste? Är det ett klurigt sätt att få in nya "kunder" till ortopedakuten på Karolinska?"

Jag hoppas på ett lika sarkastiskt svar tillbaks men hittills har jag bara fått ett "Tack för dina synpunkter, vidarebefordrar till vår driftansvarige."

En schysst morgontur med rödljusflyt, ljumma vindar, och inte allt för mycket vinglare på Västerbron följs förhoppningsvis snart av en lika fin hemvända. Termometern visar 15,4 grader, mumma!

Jag hade antagligen bara tur då jag lyckades svischa förbi ett par ytterst bistra poliser som stod på Skeppsbron med anilinpennan och notesblocket i högsta hugg och såg allvarligt på ett par vettskrämda cyklister dom stoppat. Det var en razzia helt enkelt. Osäkert vad brottsrubriceringen löd i det här fallet. Bra att dom där jävlarna äntligen kläms åt. Typ.

Efter att bytt slang på jobbet så gjorde jag det lilla misstaget att åka via slussen på vägen hem.
Oj vad cyklister och vilken röra. Undrar om nissen som åkte genom kön med alla cyklister vid varje rödljus har kommit upp på skanstullsbron än.

staine skrev:
> Jag hade antagligen bara tur då jag lyckades
> svischa förbi ett par ytterst bistra poliser som
> stod på Skeppsbron med anilinpennan och
> notesblocket i högsta hugg och såg allvarligt
> på ett par vettskrämda cyklister dom stoppat.
> Det var en razzia helt enkelt. Osäkert vad
> brottsrubriceringen löd i det här fallet. Bra
> att dom där jävlarna äntligen kläms åt. Typ.

De hade stoppat en bil lite snyggt mitt på cykelbanan när jag gled förbi, men jag var mest nöjd att jag gled förbi obemärkt på min fixed...

Blåst! Vind! Kallt!
180bpm/73rpm och 26km/h, vad motsvarar på självplågarskalan?
Körde 10 minuters intervaller för att riktigt njuta av djävleriet. Avslutade med 10 lyktstolpsmaxspurter.

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: Racer + Conti Sprinter

Väder: Moln, 12 grader och motvind plus sidovind som hette duga!

Distans: 41.1 km

Snittfart: 25,7 km/h

Kränkningar:
Utdelade, 9
Mottagna, 0

Kalorier: 877

Övrigt: Fick lite sällskap av Little Sterio vid Hammarbysjöstad på MTB.

staine skrev:
> Jag hade antagligen bara tur då jag lyckades
> svischa förbi ett par ytterst bistra poliser som
> stod på Skeppsbron med anilinpennan och
> notesblocket i högsta hugg och såg allvarligt
> på ett par vettskrämda cyklister dom stoppat.
> Det var en razzia helt enkelt. Osäkert vad
> brottsrubriceringen löd i det här fallet. Bra
> att dom där jävlarna äntligen kläms åt. Typ.

Polisen stod precis bakom ett övergångsställe som går till busshållplatsen som ligger mitt i gatan på Skeppsbron.

När jag fräste förbi hade de stoppat två stackare på cykel. De hade säkert "glömt" väja eller stanna för rött.

Dagens pendling var trevlig.
Hemresan inleddes med montering av nytt vevparti vid kontorets cykelställ. Tyckte nog hojen rullade lite bättre med rak kedjelinje :)

Nyshoppat på skrivbordet (tack AndersH för trevlig affär och bra grejor till rätt kurs)
Aprilpendling_07.jpg ht=544

Efter lite meck vid cykelstället
Aprilpendling_08.jpg ht=544

In action
Aprilpendling_11.jpg ht=725

Återstår att skrota storklingan eller möjligtvis fila ner tänderna och låta den sitta som bash/kedjeskydd.

/Johan

Campa skrev:
> Atle A: Skryt lagom! Vågar du ställa upp på
> pendlarduell? Västerbrons södra fäste kl 07.00
> tror jag är happystandard?
>
> P.S. Solna kommun har nu fått ett sarkastiskt
> mail med mina teorier om varför de inte sopat
> bort gruset ännu: "Är det en PR-aktivitet för
> att visa var kommunens gränser går? Finns det en
> policy som säger att Solna varje år ska vara
> sist i länet med att sopa bort vintergruset från
> sina cykelbanor ("Här har vi landets lägsta
> skatter och garvar åt miljömuppar utan
> förbränningsmotorer")? Har hela budgeten gått
> åt till att bygga en överdimensionerad
> skrytarena åt Lars-Åke Lagrell? Har man gjort
> besparingar genom att lägga ut
> sopningsentreprenaden på en kille med tandborste?
> Är det ett klurigt sätt att få in nya "kunder"
> till ortopedakuten på Karolinska?"
>
> Jag hoppas på ett lika sarkastiskt svar tillbaks
> men hittills har jag bara fått ett "Tack för
> dina synpunkter, vidarebefordrar till vår
> driftansvarige."

Skickar du ett till Spånga också, med tillägget att fråga varför dom lägger den lilla sanden dom redan sopat upp i kurvor och framför trafikljus där man måste bromsa?

Men pendlingen var fin i morse. Varje gång jag cyklar genom en skogsdunge med solen lysande på små, alldeles nya vitsippor kommer jag ihåg varför jag cyklar till jobbet. På vägen hem hade jag motvinden från helvetet mitt i ansiktet.

P

Swish till jobbet, swosh hem på mtbn. I morrn blir det racer för tokträning på hemvägen :-) T

ja, va gjorde poliserna på skeppsbron idag? de hade fångat nån när jag cyklade förbi. det är så skönt att se att de vägrar bry sig ett smack om alla dessa bildårar som använder cykelbanor som parkeringsplatser eller prejjar cyklister av vägarna för skojjs skull. Jag blir bitter på ordningsmakten.

Globalistic (fd Bang) skrev:
> Dagens Pendling:
> __________________
>
> Cykel & Däck: Racer + Conti Sprinter
>
> Väder: Moln, 12 grader och motvind plus sidovind
> som hette duga!
>
> Distans: 41.1 km
>
> Snittfart: 25,7 km/h
>
> Kränkningar:
> Utdelade, 9
> Mottagna, 0
>
> Kalorier: 877
>
> Övrigt: Fick lite sällskap av Little Sterio vid
> Hammarbysjöstad på MTB.

Kränkt 1 gång, blev ikappkörd av Little Stereo på mtb som hade fullastad ryggsäck på väg hem från jobbet medans jag tog i så jag bågnade på min vita Canyon och högprofilhjul...

Skön morgon på cx´n. Börjar få tillbaka flåset efter förkylning och pollen. Måste bli mer startsnabb vid rödljusen. Alla verkar ha så bråttom vid Hornstull. Brukar kunna ta dem på västerbron ;).

Edit Efter västerbron mot Fridhemplan har de grävt upp cykelbanan. Låg på rulle och såg det i tid. Det fanns inte igår..

Senast redigerad av en moderator:
Stockholmsbiten var snabb (för att vara jag) och rolig. Kränkte en gammelräser med uppkavlat högerben på Kungsholms strand och fick draghjälp en bit från Ekelundsbron förbi Pampas Marina. Konstigt nog släppte han när jag gick upp för att dra utan att öka farten.

Nytt PB i alla fall :)
PB-200427.jpg ht=469

/Johan

Var idag inblandad i min första incident på racer.

I korsningen Sandhamnsgatan/Sehlstedtgatan kom han och korsade gatan utan att kolla över axeln, jag såg honom hela tiden men när han helt oväntat svängde rakt ut i vägen så körde jag in i honom.
Hur som helst så verkade det gå bra för både kroppar och cyklar!

Senast redigerad av en moderator:
Aj aj. Hoppas det gick bra med er. Aldrig kul att vara med i sammanstötningar :/

bjorre skrev:
> Jag tror f-n jag gick genom ljudvallen imorse! :)

Vad käkade du till frulle egentligen :)

Såsade med frukost, morgontidning och lite happysurfning i morse och kom iväg i senaste laget. Tursamt var det Cervelopendling idag och förseningen kördes lätt in på väg till jobbet :-) T

Finfin.
Mycke cyklister nu.

Träbåtarna vid långholmen har snart hamnat i plurret allihop.
Snart kommer pollenatacken!

Dagensbilder:
CIMG1057.JPG ht=150
CIMG1059.JPG ht=150
CIMG1063.JPG ht=150
CIMG1071.JPG ht=150
CIMG1081.JPG ht=150

Att jämnföras med februari:
CIMG0120.JPG ht=150
CIMG0125.JPG ht=150
CIMG0128.JPG ht=150
CIMG0131.JPG ht=150

Überkränkte på Västerbron. Ikväll blir det tisdagsrajd.

heklamama skrev:
> Finfin.
> Mycke cyklister nu.
>
> Träbåtarna vid långholmen har snart hamnat i
> plurret allihop.
> Snart kommer pollenatacken!
>
> Dagensbilder:
>
>
> Att jämnföras med februari:
>

Den stora motoriserade arbetsrpåmen (Multicat) heter Inge J och har hemort Rotterdam, fast den var registrerad i Preswick GB när den kom hit till jobbet för 3-e spåret, den lilla bogserbåten är inhyrd från Åland men den minns jag ej namnet på... Fina bilder :-) T

Little Stereo skrev:
... Fina bilder :-) T

Tack!

Start Time
8:10 am
End Time
8:49 am
Duration
0:38:44

Distance 6.69 km
Avg. Pace 5:48 per km
Avg. Speed 10.35km/h
Climbed 138m
Burned 714 calories

Det blev löpning idag, liiite jobbigare än cykling... :) två ggr/vecka fom nu. Så slipper jag vassruggen i sommar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp