Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Lugn pendling. Mkt stökiga byggprojekt på min pendlingsväg dock. Ny kul träkonstruktion på söder mälarstrand.

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: Pendlar'n plus 23mm Vittoria Zaffiro PRO White

Väder: 5.8 grad, molnigt

Distans: 29.4 km

Snittfart: 23 km/h

Kräkningar:
Utförda, 3
Mottagna, 1

Kalorier: 973

Övrigt: Det började tungt idag också :/ Men efetr att jag blev kränkt av en kille på en rostig orange Hipster-racer bestämde jag mig för att bita ihop.

Väl innanför tullarna möttes jag av så mååånga cyklister att knappt visste var jag skulle cykla för att få plats. Även nya däck dagen till ära. Mycket nöjd!

Kallt i morse, det är fan segt med några få grader på morgonen varje dag och en hel hög med överskottskläder hem på eftermiddagen :-/ T

Helt ok för egen del. Såg en fotgängare sparka en bil som om den försökt döda henne vid Västerbrons södra fäste.

Äldsta dottern ville ha med sig sin springcykel till dagis. Gick smidigt att silvertejpa fast den på cykelvagnen - men efter att ha prata med en lärare i morse fick jag besked om att tvåhjuliga, privata cyklar inte får användas under skoltid. Skall ta en omväg hem i morgon på en ngt mer lågtrafikerad väg än Ulvsundavägen så får Isabella cykla tillsammans med mig eftersom det är vad hon helst av allt vill

Eftersom jag aldrig fattade den konstiga cykelstatistiken om att man ökar risken för olyckor vid hjälmanvändning är det hjälmtvång som gäller för mina barn om de cyklar på allmän väg.

"Men pappa - jag vill ju cykla till skolan!" - visst är det kul att höra sådant ;)

Bilagor

• DSC00107c.jpg
    DSC00107c.jpg
    102.1 KB · Besök: 29
Inga spår i benen av lördagens Kolmårdsbiken, det gick relativt lätt trots lite motvind.

Tokigt mycket cyklister söderifrån vid 8.00 dock. Var skall det sluta i sommar? Det börjar bli dags att köpa en ordentlig ringklocka.

Igår: Racerpendlingspremiär hem från jobbet. Trots medvinden var det tungt med datorn i ryggsäcken på ryggen....28km på 58:25 till snittpuls 153.

Imorse: Racerpendling till jobbet, med datorn i ryggan på ryggen. 28km på 55:59 med snittpuls på 164, betydligt högre än gårdagens hemfärd.

Nybytta bromsbelägg fram. Lärdom att dra - köp inte noname-belägg.

Fostrande att behöva stå och trampa på plattmark. Hade hoppats att de skulle sätta sig lite och sluta ligga ann men jag får nog tänka om.

//j

Visst är det mer cyklister nu är samma tid förra året? Efter 8 så är det närmast kö hela Stadsgården och Skeppsbron...säger som ngn ovan, undrar hur pendlingsklimatet är om en månad...får man plats?

zodah skrev:
-------------------------------------------------------
> Visst är det mer cyklister nu är samma tid
> förra året? Efter 8 så är det närmast kö
> hela Stadsgården och Skeppsbron...säger som ngn
> ovan, undrar hur pendlingsklimatet är om en
> månad...får man plats?

Ja det e typ tre gånger så mycket!

zodah skrev:
> Visst är det mer cyklister nu är samma tid
> förra året? Efter 8 så är det närmast kö
> hela Stadsgården och Skeppsbron...säger som ngn
> ovan, undrar hur pendlingsklimatet är om en
> månad...får man plats?

Byt jobb- eller hemadress! Det lär inte bli lugnare när värmen kommer, för att inte tala om när Slussen ska börja byggas om... Borde de inte fixa ett rejält brett cykelkörfält i nya citytunneln så att man under jord kan tävla med pendeltåget genom stan?

Edit: Jo tack, förresten, inte så dum alls. Benen var svaga (inkl pannbenet) men vädret skönt och rullet bra. Och miraklens tid är inte förbi - Solna kommun har nu bara enstaka gruspartier kvar där entreprenören bestämt sig för att gå och fika istället för att sopa klart cykelbanan!

Senast redigerad av en moderator:
Nu bygger man ju också läktare till H.M. Victoria så cykelvägen leds ner till kajen på Rubaix-kullersten eller så får man tampas med bilisterna om 1 dm av vägen :/

jesperC skrev:
> Nybytta bromsbelägg fram. Lärdom att dra - köp
> inte noname-belägg.
>
> Fostrande att behöva stå och trampa på
> plattmark. Hade hoppats att de skulle sätta sig
> lite och sluta ligga ann men jag får nog tänka
> om.
>
> //j

Stort AMEN på det, gick från Kool Stop till BBB, inte riktigt samma nyp

Var f.ö. trött idag och orkade inte gå upp för att köra omväg, mycket folk inne i stan

Upup skrev:
> Eller så tar man bussfilen direkt.

Det är inte med respekt för morgon pendligen :)

Globalistic (fd Bang) skrev:
> Nu bygger man ju också läktare till H.M.
> Victoria så cykelvägen leds ner till kajen på
> Rubaix-kullersten eller så får man tampas med
> bilisterna om 1 dm av vägen :/

TA av dig hjälmen och visa respekt för överheten när du gåendes i körfältet passerar platsen ? :-) T

Little Stereo skrev:
> Globalistic (fd Bang) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu bygger man ju också läktare till H.M.
> > Victoria så cykelvägen leds ner till kajen
> på
> > Rubaix-kullersten eller så får man tampas med
> > bilisterna om 1 dm av vägen :/
>
>
> TA av dig hjälmen och visa respekt för
> överheten när du gåendes i körfältet passerar
> platsen ? :-) T

H.M? Har kungen dött?
Körde där i söndags när jag skulle till Lidingö. Allmänt kaos med turister cyklister och fiskmåsar.

Enligt mall från bang.

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: Velomobilen med fetto big apple & 2x35mm marathon plus

jobb / hem

Väder: helt ok / skönt

Distans: 18.5 km / 17.9 km

Snittfart: datorn fick spel / 26,9

Kränk(t)puls: 178 / 173
Snittpuls: 155 / 153

Kränk
Utförda, +10 / 2 som räknas
Mottagna, 1 / 0

Kalorier: ca 500 / 495

Övrigt:
Lyssna på musik och cykla borde vara förbjudet
- omöjligt att komma om utan att skrämmas rejält.
Någon som har sett var man kan köpa en tuta
(lika som bang) fast med avtryckaren vid tuben
istället för vid tutan?

Vinden hade vänt... Och ännu mer folk än i morse, om det är så här redan vid +10 grader så blir det till att börja jobba skift eller nåt för att inte dra på sig en blodstörtning i cykelträngseln i sommar. Det är väl bara att börja längta till hösten...

Fick en enträgen Spårvägare på släp uppför Västerbron. Kul med lite sparring bland cykelkorgarna!

Cyklade hem, skön motvind på Stadsgården -låg på lilla klingan fram och pendlade runt 450w från Patricia till Vikingline... Fostrande hemfärd mao :-D T

Enligt mall från bang.

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: Landsvägskryssare med 23 mm kanttråd.

jobb -> hem

Väder: perfekt pendlarväder 9 grader

Distans: 10.08

Snittfart: 29.4

Kränk(t)puls: 189
Snittpuls: 170

Kränk
0

Kalorier: 358

Övrigt:
Första dagen på över en vecka som jag cyklar p.g.a envis förkylning. Sopade banor hela vägen gjorde att jag fick lite vårkänslor och försökte kränka mig själv hela vägen.

Första dagen med nya cykeldatorn också. Nätt liten sak den där Edgen http://connect.garmin.com/activity/32215488 (klicka i Metric om ni inte vill se mph, F etc)

38 km på racern från Vännäs till Ålidhem. Snitthastighet 31km/h.
Blev något orolig när jag kände droppar redan efter fem minuter och det såg riktigt mörkt ut men det såg ljusare ut åt det håll jag skulle så jag hoppades klara mig. Det gick bra och blev aldrig mer än de första dropparna. Inte mycket grus heller.
Tiden blev 1:15, snittpuls 164 och högsta notering på 180.

Blir dock bilåka på vägen hem då det är lite mörkt och sent att cykla hem 22:15

Började dagen kl 6 med att pendla från soffan i vardagsrummet till kaffebryggaren i köket och tillbaka, jobbade hemifrån fram till 11, tog sen cykeln till jobbet. Lurade med en snubbe på grön Canyon racer att från Midhem i Malmö cykla "den roligare vägen" till Lund vilket med medvind blev´ 24 km på 46 min :-) Vid hemfärden hade vinden vridigt till övervägande kantvind vilket resulterade i 21.5 km på 41 min. Imorgon spår yr.no en repris, åtminstone på vindförhållandena.

Little Stereo skrev:
> Svinkall morgon när jag rullade iväg till jobbet
> 04:50 i morse... :-/ T

Typ samma en timme senare.

Svinigt slitig, men så gick det två minuter snabbare också. Cyklade förbi Tobias/frost som hade en lååång cykel. Han kände nog inte igen mig.

I går på hemvägen mötte jag en kbck:are vid Silverdal. Jackan var lik iaf. Träffade även se234475(?) i en cykelaffär. Han var också på jakt efter skärmar till räser. Språkade även med Rooth som mekade cykel mitt i Sollentungallerian.

Sval och fin. Men jag tror att det kommer bli närmast omöjligt att cykla utan incidenter i en hel vecka de närmaste månaderna med tanke på hur mkt folk det är.

Senast idag ett lite missförstånd mellan mmig och en gående vid det stora övergångsstället på Kungsträdgårdsgatan. Är det ngn som vet om man skall lämna företräde till cyklar där?

SuperApe skrev:
> I går på hemvägen mötte jag en kbck:are vid Silverdal.

Det borde vart jag...

Historiskt risig tajming med rödlysena i dag, det var nog inte ett enda på hela vägen som inte var rött. Långa köer blir det vid ljusen också. Motflytet gör uppenberligen dryga två minuters skillnad, jämfört med i går när det flöt hela vägen med liknande vindförhållanden.

Konstigt nog inga incidenter med någon av alla med(?)cyklister så här långt, men som någon påpekade ovan så lär det ju komma. Tex är det många som lägger sig på omkörning i VÄLDIGT god tid innan de kommer ikapp objektet de skall passera, ofta utan att titta bakåt.

mötte inte många cyklister på min väg till jobbet idag, passerade någon vingeltant här och knapptstyrfartfarbror där.. körde halva NICK från ursvik till kista, bra start på dagen.

måste göra något åt min utväxling bara.. crap.

pendlade långa vägen över västerbron, det piggar alltid upp & ger stärkt självkänsla. Kyligt, men min nya fina Swobo merino-tröjja rockade. Orange är fint åxå :)

Mycke cyklister ute nu, börjar bli trångt.

Under gårdagens hemfärd fick man känslan av att bli blästrad då det började hagla vid högskolan. De följande 9 kilometrarna till Norrahammar var intressanta. Blöt, kall och med blästrade lår och huvud staplade jag in i lägenheten.

Kallt om stackars fingrarna, men vägrar att gå tillbaks till långfingerhandskar. Det är ju vår nu! Hade sällskap med en herre på hybrid med Brooks-tröja och reflexväst.

zodah skrev:

> Senast idag ett lite missförstånd mellan mmig
> och en gående vid det stora övergångsstället
> på Kungsträdgårdsgatan. Är det ngn som vet om
> man skall lämna företräde till cyklar där?

Jag brukar cykla en annan väg bara för att undvika det stället, men mot fotgängare skall man alltid veja, oavsett vad man åker för något.

En sväng innanför tullarna gjorde att jag tjänade 15 kr. Kunde tagit en tullväg ut också för att tjäna lite till, men det blev Årstabron. Det var värt 15 spänn att slippa bilar.

zodah skrev:
> Sval och fin. Men jag tror att det kommer bli
> närmast omöjligt att cykla utan incidenter i en
> hel vecka de närmaste månaderna med tanke på
> hur mkt folk det är.
>

rikard skrev:
Jag brukar cykla en annan väg bara för att undvika det stället, men mot fotgängare skall man alltid veja, oavsett vad man åker för något.

+1. Kungsträdgårdsgatan är riktigt rörig. @rikard: vilken väg tar du?

Annars lugn pendling, mkt folk.

zodah skrev:

Vänta nu, klagar någon på Happy att cyklar inte lämnar företräde på ett övergångsställe? ;)

Jag vill hävda att cyklar inte har företräde på överfarter i de allra flesta fall.

ingen klagan här inte :-)

Gående lämnar man företräde till. Men cyklarna då? De får snällt vänta är min gissning.

zodah skrev:

Det stämmer som tidigare talare sagt att gångtrafikanter ska man alltid ge företräde. Men den korsningen, antar att du menar gågatan mellan SEB och SHB huvudkonotr, är ett skämt. Jag stod vid busshållplatsen på banksidan en halvtimme förra sommaren och väntade på en polare. Under den tiden såg jag 2 ordentliga kollisioner och ett oräkneligt antal "near misses". Helt otroligt att man inte sätter upp lysen eller ordnar upp det på något annat sätt. Gick förbi där igår och höll på att bli överkörd av ett pendlarsvetto som inte tyckte man skulle stanna för gående.

Frågan var väl om man skall lämna företräde för cyklister som korsar vägen på ett övergångsställe? Att man lämnar företräde för gående känns okontroversiellt.

Folk som cyklar på övergångsställen har nog ganska dålig koll och tror andra har väjningsplikt. Så är det inte, men vad skall man göra? Envarsgripa dem?

rising skrev:
> Frågan var väl om man skall lämna företräde
> för cyklister som korsar vägen på ett
> övergångsställe? Att man lämnar företräde
> för gående känns okontroversiellt.
En cykel som cyklas är väl alltid en cykel oavsett om den framförs på övergångsställe eller cykelväg. Om cykeln leds på övergångsstället är det en gångtrafikant. Så om man som cyklist möter en annan cykel som cyklas på ett övergångsställe är det väl högerregeln som gäller om det inte finns lysen eller skyltar som säger annat. Men sen är det väl dessutom så att man inte får cykla på övergångsställen...

Selast skrev:
> Men sen är det
> väl dessutom så att man inte får cykla på
> övergångsställen...

Det verkar vara tillåtet, om man skall tro http://goteborg.trafiken.nu/TrafikenNu_Templates/Page.aspx?id=271:

Får man cykla på övergångsställen?
Det finns inget förbud mot att cykla på ett övergångsställe, men tänk på att du inte räknas som gående, och alltså inte har företräde vid övergångsställen. Går du av cykeln och leder den över övergångsstället räknas du som gående. Tänk också på att du som cyklist måste lämna företräde för gående vid övergångsställen!

Hos http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler-vagmarken/Trafikregler/Overgangsstalle/ säger de:

Tänk på att fordonsförare däremot inte har någon väjningsplikt mot den som cyklar på ett obevakat övergångsställe.

Edit: att det är tillåtet betyder förstås inte att det är klokt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp