Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Alltså, för er som inte vet, så är det en cykelbana mellan två övergångsställen (!). Helt crazy... inget mellanrum mellan de tre delarna heller.

i ren självbevarelsedrift är det max 5 km/h som gäller för min del men det kan vara intressant att veta vad som faktiskt är rätt.

Såhär ser det ut

crazykors.JPG ht=319

Nu är det lite ombyggt så det är smalare körbana för "bilvägen" men det förändrar inget i sak.

Ja det där är det! Som sagt helt crazy! Ska bli intressant att höra sakkunskapen berätta hur det ska gå till där...

Satte pers. rekord till jobbet imorse. 28 min på 14 km. 30 i snitt. Crossen var nyservad och hårdpumpad. Sen blev det 29 km asfalt, grusväg, finstig på hemvägen. Underbart vårväder.

Det verkar som att vinden gör vad den kan för att maxa min träningseffekt, eller så är jag mycket svagare än jag trott/hoppats, men det känns som att det är mot varthän jag än åker.

Förutom det var det en schysst runda hem, lite utökad med en loop över Bromma för att få lite extra 'backar'. Jag måste bli starkare!

Sällskapade förresten med en dynamisk herre på en skramlig fixie längs Odengatan och St Eriksgatan. Han höll god fart, blir man stark av att köra fixie?

Hittade en genväg som sparar in ett trafikljus. Nu tar jag mig från globen till huvudsta på 5 rödljus, alla på ringvägen. Lustigt nog är det fyra fler åt andra hållet.

Efter en skön 13,5 timmars dag på jobbet gick hemfärden så snabbt att det inte finns något att berätta... :-) T

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Hittade en genväg som sparar in ett trafikljus.
> Nu tar jag mig från globen till huvudsta på 5
> rödljus, alla på ringvägen. Lustigt nog är det
> fyra fler åt andra hållet.

? Omöjligt med 0 rödljus från ringvägen till huvudsta.

Efter jobbet blev det att hämta barnen extra tidigt på dagis eftersom de stängde tidigt. Hade med mig springcykeln till äldsta dottern och desstom blev det storhandling på Coop i Bromma på hemvägen. Fungerade bra att låsa cykeln, göra om cykelvagnen till barnvagn medan vi handlade och när vi kom ut spänna fast vagnen efter cykeln igen. Känns också viktigt att hjärntvätta barnen till att tro att det är normalt att storhandla med cykelvagn istället för bil.

Isabella skippade cykelhjälmen medan hon sladdade omkring inne på Coop men när vi skulle cykla hem blev det hjälm på.

Idag måste varit en av de trevligaste pendlingarna i år - vi hann med både en lekplats, cykla tillsammans och att handla. Tror att jag själv skulle blivit mör i benen av att göra detta med springcykel itället för crossen!

Bilagor

• DSC00111.JPG
    DSC00111.JPG
    121.6 KB · Besök: 29
Har jag räknat fel måntro? Det är iaf ett rödljus som inte är på ringvägen

1:a: götgatan/ringvägen
2:a Ringvägen/rosenlundsgatan
3:e Ringvägen, utanför Mariaskolan (Det är ett till mellan men det slipper man om man håller sig på cykelbanan)
4:e Ringvägen/hornsgatan (samma där, bilarna har ett extra man kan hålla höger om)

där tar jag rakt fram, åker lundagatan, högalidsgatan västerbron och får femte ljuset vid Mariebergsgatan.

Sista ljuset kan jag komma undan genom att ta vänster direkt på mariebergsgatan och cykla genom sjukhusområdet. Sen är det raka spåret till Ekenbergsbron och upp mot huvudsta allé.

EDIT, insåg precis vad jag skrev fel i förra inlägget. Alla utom ett på ringvägen skulle det stå =)

Om jag tar mig en bisarr omväg kan jag dock köra från ringvägen till huvudsta utan fler trafikljus. Men det blir nog 1500 meter extra och en ganska kass väg.

Senast redigerad av en moderator:
Två minus på morgonen, vindstilla. Regn och snö på hemvägen, i medvind. Aprilväder i Maj.

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: Feltema enpetare plus 35mm bontrager hard case

Väder: 15 grad, molnigt som fan

Distans: 6.4 km

Snittfart: 23 km/h

Kräkningar:1
Utförda, 1
Mottagna 0

Kalorier:?

Övrigt:Jag kom cyklandes på svartbäcksgatan i nordlig riktning när jag ser en kille på en silvrig mtb och fodrade täckbyxor trots vädret. Han står upp och klämmer i riktigt ordentligt, ser inte ofta cyklister som cyklar fortare än 10km/h i Uppsala så jag tände till direkt och ökade farten.

Kränkningen utfördes när jag drog förbi det stående pendlarsvettot, jag sittandes på farsans enväxlade yosemite.
Jag kände hans förmjukelse och skam när jag drog förbi.

(min första kränkrapport!)

Lyxpendling idag, premiärtur med nya hojen. Fantastisk dag. Kall och öde men vindstilla och vacker vårmorgon. Byiga vindar på e.m. Bilden 0615 höjden vid Kongsmarken.

Verkar jobbigt pendla i city ;)
Min väg idag 46,63 km snitt 29,28 km/h till jobb och 56,18 snitt 30,47 hem, varierade sträckor och endast ett enda rödljus. Något nöt har dock renoverat underbara Hyby grindväg med att bre ut lös oljegrus och detta hänt sen förra veckan. Blev det över efter vårens uppsopning månne?

Jon

Bilagor

• bild(3).jpg
    bild(3).jpg
    76.5 KB · Besök: 26
Dagens Pendling:

Cykel & Däck: Pendlar'n med Vittoria Zaffiro Pro vita 23mm

Väder: 9 grader, molnigt

Distans: 60.4 t/r

Snittfart: 23.5 km/h

Kräkningar:
Utförda,
Mottagna,

Kalorier: 1989

Övrigt: Det blev en kort dag på jobbet idag. Hade utbilning i Sickla så jag cyklade dit. Tog sedan den mysiga vägen via Hellas & Älta på vägen hem. Fortfarande kallt även om solen tittade fram då och då. hempendlingen var jobbig pga all motvind :/

kanonjon skrev:
> Lyxpendling idag, premiärtur med nya hojen.
> Fantastisk dag. Kall och öde men vindstilla och
> vacker vårmorgon. Byiga vindar på e.m. Bilden
> 0615 höjden vid Kongsmarken.
>
> Verkar jobbigt pendla i city ;)
> Min väg idag 46,63 km snitt 29,28 km/h till jobb
> och 56,18 snitt 30,47 hem, varierade sträckor och
> endast ett enda rödljus. Något nöt har dock
> renoverat underbara Hyby grindväg med att bre ut
> lös oljegrus och detta hänt sen förra veckan.
> Blev det över efter vårens uppsopning månne?
>
> Jon

Vackert! Funderar på att svänga förbi där i em :-)

Det är f.ö. även nyoljgrusat på Skabersjövägen mellan Skarbersjö stationsväg och Roslättsvägen.

PerryE skrev:
> ...
> Idag måste varit en av de trevligaste
> pendlingarna i år...

Låter helt suveränt!

Hittills bästa morgonen detta år! Blå himmel, svalt pigga ben.

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: 30kg´s lastcykel med Shwaaaalbe gubbdäck

Väder: kallt men soligt

Distans: 14km

Snittfart: Hög

Kräkningar: samtliga ca 150st
Utförda, 150
Mottagna, 0

Kalorier: Många

Övrigt: Gubbjävlar på Kungsholmen, kan ni inte hålla käft, ni vet inte alltid bäst!

Cykelstället utanför jobbet var halvfullt med Yosemite- och Tigercyklar med styrstammar som pekar mot himlen. Lite skillnad mot i vintras när den enda konkurrenten var en hoj som stått där så länge att det börjat växa saker genom den.

Dagens pendling

Pendlarcross med 28 mm Gatorskin o skärmar +ANNAT

Kallt, men KBCK-jackan var ändå för varm

Distans 35 km, tid 1:22, provade att köra genom Gribbylund istf den längre vägen över Visinge.

Utdelade en kränkning till en vätterncyklist på en ny specialized.
Spottade Anders H vid Albano.

Ahh, the joy of franskgängat

vevlagermek.jpg ht=525

Dagens Syockholmscykling inleddes med lite åtfragning av drivsidan. Tur att pendlarväskan är utrustad med en mindre cykelverkstad. Måste fixa gänglåsning.

Annars var det fint väder och trevligt sällskap med en Konacross med kompislapp modell större längs Bällstaån in till Sundbyberg. Bra start på dagen.

/Johan

MickeS skrev:
> Aprilväder - sol + snö/hagel.

Aprilväder - sooooool (frosten på bilarna stör ju inte mig som cyklar)

JojjeM skrev:
> Ahh, the joy of franskgängat

Vevarna ser bekanta ut.

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: Allez med 25mm GP4000
Väder: 6 grader, lugnt och soligt

Distans: 20 km
Snittfart: 30 km/h

Kränkningar:
Utförda, 1 (Av alla jag passerade borde åtministone en kännt sig kränkt. Han försökte ta min rulle på Ältavägen, men fick släppa tämligen omgående.)
Mottagna, 0

Kalorier: Nåra

Övrigt: Underbar morgon. Stackars alla de som inte kunde cykla idag. Lyckades spräcka 30 snittet för första gången i år. Precis en timme från hemmet till kontorsstolen, inklusive dusch om omklädning. Det hade kanske gått en kvart snabbare med SL om trafiken hade varit normal.

Skön pendling idag börjag bli ordentligt trång i cykelgaraget.

Luxury!

bossjo skrev:
> Skön pendling idag börjag bli ordentligt trång
> i cykelgaraget.

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: Fin-racern med 23mm
Väder: 5 grader varmt/kallt, mulet, 9 m/s rakt på näbben

Distans: 21 km
Snittfart: 28 km/h

Kränkningar:
Utförda, inga
Mottagna, inga

Kalorier: vet inte

Övrigt: Blev tutad på av en Dodge RAM pickup när jag passerade på högersida när han gjorde en vänstersväng. Precis innan hade han pressat sig förbi och smekt mig med bakspegeln på axeln... Önskade honom ett fortsatt gott liv avslutat med hjärtinfarkt.

När jag kom fram till jobbet noterade jag att min sadelväska modell "CykelCity Mini" saknades. Reservslang, däcksverktyg, kedjelås & 400kr "taxipengar" borta. Surt.

han kanske tutade för att du tappade väskan :-)?

Mmmm, tänkte lite på det sen. Men tror det var tidigare. Eller så "tappade" jag den hemma. Skit samma nu får jag ju möjlighet att köpa en ny :-)

Anders H skrev:
> JojjeM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ahh, the joy of franskgängat
>
> Vevarna ser bekanta ut.

Japp och kedjelinjen blev i det närmaste perfekt med den långa originalaxeln. Ska bara demontera storklingan nån dag.

/johan

Stumpy skrev:
> Övrigt: Underbar morgon. Stackars alla de som
> inte kunde cykla idag. Lyckades spräcka 30
> snittet för första gången i år. Precis en
> timme från hemmet till kontorsstolen, inklusive
> dusch om omklädning. Det hade kanske gått en
> kvart snabbare med SL om trafiken hade varit
> normal.

cykeldatorn startades 06:10 (samtidigt som bussen går), duschad och klar 07:15 efter 21km cykling, mao samma tid som SL hade tagit på sig för att transportera mig.

Precis när jag svängt runt ett hörn, konstaterat att det var kallt, att jag hade motvind och dessutom var hungrig så trillade kedjespännaren isär. Den gick som tur var att skruva ihop igen.

Dagens (hem)Pendling:

Cykel & Däck: Fin-racern med 23mm
Väder: 9-10 grader, mulet, medvind

Distans: 24 km
Snittfart: +34 km/h

Kränkningar:
Utförda: inga
Mottagna: inga

Kalorier: vet inte

Övrigt: Höll undan för en EU-moped i ca 5 km. Kändes bra. När jag kom hem upptäckte jag att den borttappade sadelväskan låg på golvet i hallen. Gött!

tog isär baknavet när jag pendlat hem, det borde jag ha gjort för länge sedan. Nu är det uppsmort, omspänt och det krasar inte längre i varje sväng. Jag fortsätter mtb-pendla tills jag är riktigt riktigt säker på att våren är här.
eller så tar jag fram racern imorgon om det är sol :)

@SuperApe Trängseln skall åtgärdas med 21 stycken väggställningar att hänga upp cykeln på det har varit en del klagomål på oss som inte vill ställa cykeln i ställ och saknar stöd. Tyvärr är det svårare att göra något åt trängseln för kläderna i torkrummet.

På cx´n igen efter 2 vilodagar med sl+öl ;) Med pigga ben genom götgatan-slussen etc. Vad tomt det var! Sugen dra en runda efter jobbet.

Usch vad jobbigt. Hård nordanvind idag och jag skulle naturligtsvis i den riktningen. Seg hela vägen till jobbet så körde därför ingen speciell omväg. Ska köra lite backintervaller på vägen hem, hoppas det känns bättre då.

Segt i motvind från norr ser fram emot att cykla hem med nordlig kuling i ryggen.

Hem igår: Vindstilla och behagligt. 47km varav 6km grus, snitt 29,9km/h. Försökte köra lugnt och hålla upp kadensen. Tokkränkte bilist (kepsgubbe från 1800kallt men ändå...) på 50-sträcka och avslutade med att totalkränka ett annat räsersvetto med ca 10km/h fartskillnad - Gött:)

samma jäkla motvind som MTbiker. I kombination med tunga, stumma ben så var vägen från Norrahammar superjobbig

bossjo skrev:
> Segt i motvind från norr ser fram emot att cykla
> hem med nordlig kuling i ryggen.

Vinden hinner vända tills du skall hem.

Seg men skön morgonpendling med motvind och frambroms som fortfarande ligger ann.

//j

Härlig hemcykling igår med 3 stycken 10min steady state intervaller på hemvägen, idag kylig morgoncyklin med blytunga ben :-S T

En tur innanför tullarna gav mig tillfälle att reflektera över BP-monumentet på Ringvägen. Bilnostalgiromantik från 50-talet känns aldrig speciellt fräscht, men det senaste BP-haveriet gör ju inte saken bättre.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp