Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är ju bara härligt! Eller vänta nu, inte bara härligt, det är trångt också... Lite bättre 07.30 än 08.00, men några moln med irrationella slowmos var det allt på strategiska ställen. Man får fokusera på det härliga med kortärmat, utsikten från Västerbron, lättrullade slicks osv.

Varmt. Körde kortbent och med tunna armvärmare idag och var riktigt varm när jag kom fram efter 18km. Nu tittar solen fram också så det kan bli en fin hemresa. Sen väntar grillen och ölen.... GÖTT MED HELG!

Enda sättet det kunde varit bättre i morse hade varit om jag cyklat en fin omväg till jobbet. Först crossen med ungarna i cykelagnen till dagis då äldsta barnen sjöng precis hela vägen. Efter parkering av vagn i garaget bytte jag till min gamla fina Orbea landsvägshoj - första turen på 2.5 år med den! Mycket underlig känsla eftersom jag till 90% cyklat med pendlarcrossen under 2.5 och blivit van vid den känslan. Första intrycken; lätt cykel med nervös styrning och otroligt klös i de gamla Chorus-bromsarna jämfört med frogglegsen ;)

Bilagor

• DSC00137c.jpg
    DSC00137c.jpg
    138.3 KB · Besök: 37
Tydligen har Foria och SL blivit undantagna från väjningplikten under natten. Strandvägen är en mardröm nu med meterdjupa gravar utmed allén, lastbilar som blockerar cykelbanorna, Alvedoncyklar en masse och vanliga penlare som ska köra om varandra med en hastighetsdifferens på 0,5 km/h helst tre i bredd.

Till jobbet med ett litet tillägg på 6km.
Shorts och t-tröja för första gången på en morgontur, en trevlig känsla.
en fråga från en novis i ämnet, hur definieras en kränknig här på forumet?

flight skrev:
-------------------------------------------------------
>hur definieras en kränknig här på forumet?

Omkörning av EU-moped i uppförsbacke är min definition.

Bytte lite slitdelar häromkvällen.
Kändes inte som om det va en minut för tidigt:
slitdelar.JPG ht=544

Nu ere bättre snurr!

springpendlade till jobbet idag. Hur skönt som helst. Uppenbarligen har man fått lite kondis av cykelpendla året runt för jag var knappt svettig när jag kom till jobbet (ca 10 km på dryga 50 min)... Okej då, lite svettig var jag kanske men inte nämnvärt trött. Jag skall ju orka springa hem också.

Dessutom kränkte jag nästan en cyklist (visserligen 50+ men ändå!). Dagen är räddad!

Vad hade du för riktigt dåliga slitdelar i korgen innan om det där är en förbättring?

Helvete vad tungt det gick i morse förresten, oklart om det berodde på mitt val av cykel till fördel för touringcrossen eller om det var tre dagar med träning som satt sina spår, men ofort gick det. Mycket cyklar och bilar i stan idag, jag skrattade gott åt alla som febrilt försökte komma fram snabbare genom att ta sig förbi en buss på kungsträdgårdsgatan och svor lite försiktigt åt taxin som tyckte han fick korsa sturegatan framför mig...

Igår rullade jag ut 04:05 och han med ett rejält träningspass innan jobbet :-) Sen skön hemcykling genom sommarvarmt stockholm.
Idag var det skön cykling med lite lek på Gärdet med mtbn på väg till jobbet :-) T

Dax att ta och utnyttja lite av övertidsbanken idag tror jag. Tokigt fint väder.

/rikard

Blev vilodag inför Roslagsvåren idag och en djupdykning ned i underjorden och T-bana. Hoppas jag inte blev smittad av något äckligt nu bara... Typiskt att det är superväder när man ska åka kommunalt.

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Strandvägen är en
> mardröm nu med meterdjupa gravar utmed allén,
> lastbilar som blockerar cykelbanorna,
> Alvedoncyklar en masse och vanliga penlare som ska
> köra om varandra med en hastighetsdifferens på
> 0,5 km/h helst tre i bredd.

+1

Lyckades med bedriften att cykla ner i ett av dom med genomslagspunka som följd. Kul morgon. :/

Dagens och gårdagens pendling blev längre än vanligt pga konferans 9,5 mil igår och 5 mil i morse. Länge sedan jag hade en så bra start på dagen. Nu sitter jag och längtar till pendlingen hem på em då dom vanliga 3 milen.

Drog iväg lite tidigare från jobbet och tänkte att jag skulle testa min hypotes om rödljusfri körning. Det blev lite trixande men jag lyckades ta mig, i princip helt lagligt, från Globen till Huvudsta utan att passera ett enda rödljus. Jag hade inte GPSen med mig men jag gissar att det itne är mer än två-tre kilometer längre än raka spåret. Det mesta strulet hade jag i kristineberg och det går nog att göra det bättre där när de är klara med byggena. Nu fick jag gena över en skolgård på ett ställe, men det går nog att komma runt det med.

rikard skrev:
> Drog iväg lite tidigare från jobbet och tänkte
> att jag skulle testa min hypotes om rödljusfri
> körning...

Kan ta mig till/från jobbet medelst asfaltfri körning (nästan, blir en liten bit på slutet och en bit vid Hägerstalunds värdshus. Skall se om det går att hitta någon väg runt där).

//j

Senast redigerad av en moderator:
deadmeat skrev:
> Finns det någon kmgräns för att kallas
> pendlare?

Nej. En pendlare arbetar för att få en anledning att cykla dit och hem. För övriga är cyklingen ett smidigt sätt att ta sig till och från arbetet.

Idag kände jag mig duktig, jag stannade vid varje rödljus (utom de som inte slår om förrän en bil kommer). Jag håller på att börja ett nytt liv med att följa trafiklagar och vara lite mer omdömesgill i trafiken.

Igår blev jag kränkt av mig själv typ.....
Kör österut då nåt stort svettdrypande drar förbi mig på en vit nishiki racer i full racermundering.5 sekunder senare drar hans obessed
white trash fru också förbi mig(samma typ av cykel men med mjukisbyxor). Jag vilade efter en intervall men tänkte att han kan jag väl kränka.....växlar upp på stora drevet fram och vad händer..............

Jo, kedjan går förbi det stora drevet och ramlar av......:)

Besvikelsen och förödmjukelsen var enorm .

Dagens Pendling:

Cykel & Däck: Crossbow & Conti GP 4season 28 mm

Väder: 9 grader, sol

Distans: 46,3 km
Snittfart: 32,3 km/h

Kränkningar:
Utförda, 1
Mottagna, 1/2 han jag kränkte kränkte tillbaks genom att åka tvärs över korsningen vid universitetet medan jag tog "rätt" väg

Kalorier: 1384 KCal

Klättrade m: 280

Övrigt: Tog en extra sväng via Vallentuna, Näsby Park och Djursholm som komp för missad Roslagsvår. Lite kortare men jag försökte hålla hög fart istället som kompensation, gick hyffsat.

Lite lätt förkyld imorse - tänkte därför ta det lugnt och köra med mer "civila" kläder (dvs surfshorts och tröja). Dessutom blev det fixed där jag fortfarande håller på och få in tekniken.

Stort misstag - kändes jättejobbigt(och kallt) och dessutom insåg jag efter några sekunder att bermudas samt boxershorts inte är riktigt lika bra som riktiga cykelbibs - i synnerhet på en hård och fin Aspide. Hoppas hemresan blir bättre ...

Oj vad sega o trötta ben. Kan inte skryta om mycket cykling i helgen. Bara massa gående när jag har fiskat. Annars är det en massa cyklar över allt.

Sådär. Benen var grymma men jag kraschade. Så nu är det kontakt med försäkringsbolag för att kunna få ut ny hjäl, handskar, bromshandtag etc.

Trevlig.
Nytt styre, nya pedaler.
Återanvända bromshandtag och växelreglage.
= Nycykelkänsla.

Kul att köra med gamla thumbshifters.

Nära döden upplevelse när en bil får för sig att skita i sinväjningsplikt och drar ut i korsningen rakt framför mig. I nedförsbacke och med låsta däck är jag på väg rakt in i grillen, tills bilföraren upptäcker mig och hinner stanna. 10 cm från grillen stannar jag. Puh.

Lugn pendling till jobbet i morse, körde från Sjöstan till Loudden via Hellsa-Älta-Bollmora-Älta-Flaten_Skarpnäck-Årsta-Västerbron-Kungsholmen och vslutde med ett vrv på Skeppsbron... 1t47minuter myspendling :-) T

kyligt, armvärmare på.

lustig sak hände, ligger bakom ipod-flicka som ligger till vänster & vägrar flytta sig trots ivrigt plingande. då tappar hon hjälmen på backen, stannar till höger och kollar på mig när jag glider förbi så jag får chansen att göra "ta av lurarna din dumma jävel"-tecken åt henne :)

Svalt men en skön pendling hoppas dock på att nordan håller i sig så att jag får vinden i ryggen hem.

Svalt och trötta ben. Tror att det är lördagens duathlon som sitter i.

Siktar på ett Vuelta d'Älta efter jobbet med lite spontana intervallpartier. Blev ingen cykling i helgen för min del och är mkt rastlös här på kontorsstolen.

zodah skrev:
> Siktar på ett Vuelta d'Älta efter jobbet med
> lite spontana intervallpartier.

Den ska jag ta nu, precis - nu! Räkna inte med att kunna hänga på ;)
(har ett uppdämt aggressionsbehov av div olika anledningar!)

Kallt om tårna. Passerade(med viss möda) inte mindre än 6(2x3) st partrampare, cyklister som körde över Skanstullsbron armbåge vid armbåge, ivrigt småpratande. Kändes som en mindre lämplig sträcka för sånt, men jag kanske bara är kinkig. Dock inga laxar idag.

staine skrev:
> zodah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Siktar på ett Vuelta d'Älta efter jobbet med
> > lite spontana intervallpartier.
>
> Den ska jag ta nu, precis - nu! Räkna inte med
> att kunna hänga på ;)
> (har ett uppdämt aggressionsbehov av div olika
> anledningar!)

Ah, låter härligt! Kör så det ryker!

[lite OT]

Tjena,

Är det någon som har tips på bra väg (racer) från kungsträdgården till dalarö. Jag antar att man kör väg 260 vid nacka, men är någon som har några bra tips efter det?

Funderar på att hyra ett hus över sommaren och vill testa eventuell pendlingsväg.

stort tack

Står du ut med lite grusväg är det bra, dalarövägen är lite småjobbig att cykla på när det är trafik. Jag har cyklat en hel del Sthlm-Dalarö både med mtb, cross och räser. Kolla i den här tråden så finns det pekare till olika rutter: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1112003

dabac skrev:
> ... Skanstullsbron ... Dock inga laxar idag.

Bomskyllten på södra sidan av skanstullsbron är borta så man får nog ha lite mer överseende med laxarna på den sidan ett tag framöver.

Senast redigerad av en moderator:
Äntligen lite misär att dela med sig av - regn och +8. Och jag som knappt har några cykelkläder idag. Huvva, vad jag ska njuta av lidandet.

Jeez att det var medvind hela varvet runt i dag, åt båda hållen tom, kändes det som. Då är man väl inte heldeppig ändå!
Och de 17 milen man bangade från i går blev iaf 7 soliga i dag...
(Höll sen på att mörda tre förskrämda 8-åringar som skjutit på mig med sitt vattengevär i Hagsätra, tyckte lite synd om dom sen. Men uppfostras det ska dom små glina, till varje pris!)

staine skrev:
> Jeez att det var medvind hela varvet runt i dag,
> åt båda hållen tom, kändes det som. Då är
> man väl inte heldeppig ändå!
> Och de 17 milen man bangade från i går blev iaf
> 7 soliga i dag...
> (Höll sen på att mörda tre förskrämda
> 8-åringar som skjutit på mig med sitt
> vattengevär i Hagsätra, tyckte lite synd om dom
> sen. Men uppfostras det ska dom små glina, till
> varje pris!)

Haha, läskiga gubben. Jag ska visa ett foto av dig nästa gång mina barn är elaka.

Göta älv-bron är fullkomligt livsfarlig nu när ena sidan byggs om, med mötande trafik på cykelbanan som resultat.
Fartfantomer som cyklar nerför och ska om andra till varje pris möter folk som stånkar upp i gångfart, vinglandes över hela cykelbanan med blicken en meter framför cykeln.
Om man dessutom petar in lite fotgängare, ipod-cyklister och alla som gör omkörningar utan att ha insett att man bör hålla högre hastighet än den man kör om så är det ett under att det inte sprutar blod och reflexvästar där varje morgon.

Helgens 60 milare satt kvar i benen. Det gick inte för fort på hemvägen i motvinden :-)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp