Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Var inne på S:t Eriksgatan hela dagen så jag tog en liten omväg hem via Solna/Brommaplan (slank in på Pedalogerna och köpte handskar), via den där lilla bron till Stora Essingen, via Gröndal och sen till Hornstull där jag slank in och köpte mig en Specialized Toupe av Da Pef och sen vidare till Västertorp till svärtanten för lite sushi och sen hem via Årsta. Mycket bra väder om än lite svalt kanske.

Kryddade pendlingen med backintervaller idag. Två på hög kadens och två på låg; den första var kräknivå, sen verkade kroppen vänja för det gick ruskigt (för att vara mig sen). Höll jämna steg med en bil på ett ställe, bra för psyket, och höll nästan hinna ikapp killen med tempobågar uppför Tranebergsbron. På fredag blir det nog långpendling på morgonen; antingen mtb via Kärsön eller lvg via FRA.

Utdelade kränkningar: 0 (nära kränker ingen cyklist)
Mottagna kränkningar: 1 (samma tempobågekille som jag inte kränkte)

kände mig mör i låren efter upphoppen på cirkelstyrketräningen på förmidagen och tog därför den softa vägen hem genom stan. I korsningen folkungagatan/Götgatan mötte jag Pesch. Efter 6 öl fortsatte jag hem. Kränkte ett wannabesvetto på bron.

lämnade blod i går så jag skulle ha nått att skylla på idag. Seg i benen var bara förnamnet när jag gled fram genom kölddimman. Jag börjar vänja mig med utväxlingen nu dock.

Hoppsan vad enkelt!
Med vinterpendlaren tog det 1h5min till jobbet om jag cyklade på. Tog finracern i morse och gled utan ansträngning in på jobbet på 58 minuter. Ska det här ge någon träning får jag hitta några omvägar eller byta tillbaka till vinterpendlaren igen...

I morse, på pendeln, kände jag inte så stöddig längre. Men gammal. Riktigt gammal.

Skön pendling idag dock kallare än väntan i nordlig motvind.

Ingen pendling idag heller. Krachade i måndags och börjar läka nu. Cykeln blir klar ikväll så imorgon blir det racer igen ! ;)

Kallt och en kropp som inte kändes hundra. Blev upphunnen efter OKQ8-macken i Islinge av en blå mtb med låset på framgaffeln som jag kunde hänga på och därmed vakna upp ur morgonkoman. Efter Lidingöbron körde en vit Merida racer/cross med gul ryggsäck förbi och drog vår lilla tåg genom Värtahamnen. Vid Siljaline vek de andra av upp mot lidingöbron och jag fick tuffa på i min ensamhet genom Frihamnen in mot stan.

Gårdagens pendling var inte bra, slutade med en rejäl volt - 4 revbensbrott och ett brutet nyckelben!
Någon plattnacke har byggt ny provisorisk cykelbana under bron till Kungsholmen vid Vasagatan med löst grus vid kanterna. Där fastnade mitt framhjul....

Ont!!

asljn skrev:
-------------------------------------------------------
> Gårdagens pendling var inte bra, slutade med en
> rejäl volt - 4 revbensbrott och ett brutet
> nyckelben!
> Någon plattnacke har byggt ny provisorisk
> cykelbana under bron till Kungsholmen vid
> Vasagatan med löst grus vid kanterna. Där
> fastnade mitt framhjul....
>
> Ont!!

AJ! :-(

hade den tveksamma förmånen att åka bussen på Skeppsbron idag. Måste säga att om det varit lite rörigt där förr om åren så är dagens situation Närmare farlig.
Vi cyklister har idag 3 sätt att ta oss förbi. Antingen krånglar vi oss upp på cykelbana (som from denna vecka har både ett betongstopp och en avspärrning med staket). Eller så cyklar vi med bilarna. Vissa tar bussfilen.
Ngn ansvarig har insett galenskapen och satt upp en skylt som varnar bilisterna för cyklar.

Jag (cyklist) hämtade bilen i garaget 7:40 och körde utan problem de två kilometrarna till jobbet på muséet här i Lysekil ;D

Härlig pendling idag, rullade ut straxt före 04 på Cervelon och körde 2t före jobbet inklusive en massa 3-minuters styrkeintervaller... Sen fick jag förmånen att cykla hem straxt efter 10 och ta hand om sjuk fru och rastlös son, nästan lika tomt på cykelbanan då som i morse :-) T

bisarr cykelpendling imorse. Skulle lämna in frugans cykel på reparation så då blev det 7-vxl damcykel hela vägen in till stan... orkade inte hålla räkningen på hur många gånger jag blev kränkt... Dom första som körde om reagerade jag instinktivt på och försökte ta upp jakten. Gick naturligtvis åt helvete och såg nog rätt komiskt ut. En svettopendlare med hälften cykelkläder och hälften joggingoutfit (skall springa hem idag) på en 15 år gammal damcykel som jagar lycra-racer-pendlare!

Känner mig fortfarande lite halvsjuk men cyklar så lugnt det går till och från jobbet. Nu skall jag hämta nybyggda hjul på hemvägen och i helgen skall jag skruva klart nya racern ;)

NLC skrev:
> asljn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Gårdagens pendling var inte bra, slutade med
> en
> > rejäl volt - 4 revbensbrott och ett brutet
> > nyckelben!
> > Någon plattnacke har byggt ny provisorisk
> > cykelbana under bron till Kungsholmen vid
> > Vasagatan med löst grus vid kanterna. Där
> > fastnade mitt framhjul....
> >
> > Ont!!
>
> AJ! :-(

Är du säker på att det var AJs fel?

En liten undran som någon kanske kan besvara: Vad har lyckrapendlarna i sina gigantiska (+30 liter) ryggsäckar? Det verkar vara väldigt populärt bland den gruppen. Får man en sån på köpet när man köper en reflexjacka?

Aron skrev:
> En liten undran som någon kanske kan besvara: Vad
> har lyckrapendlarna i sina gigantiska (+30 liter)
> ryggsäckar? Det verkar vara väldigt populärt
> bland den gruppen. Får man en sån på köpet
> när man köper en reflexjacka?

Kläder att jobba i :)

Aron skrev:

Jobbpendling kan man ju förstå att man har med sig kläder, skor, matlåda, dator etc, mer intressant är ju att se folk på happyrides med like stora ryggsäcker. Det är däremot ett stort mysterium... :)

Jo, det låter ju logiskt. Men de måste allt vara väldigt frusna för att behöva så mycket kläder. Antar att det är lite som med mysteriet kring kvinnors handväskor.

Kläder, skor, handduk, schampo osv tar en del plats. Min 25 liters var alltid tokproppad förr.

Igår bar det av för testpendling till Dalarö (inför eventuell sommarbostadspendling). Planen var att följa tidigare försök att unvika den smala och tätt trafikerade dalarövägen. http://happymtb.org/forum/read.php/1/1112003

Vägen gick sålunda förbi älta, via gamla tyresövägen bort till vissvassvägen genom skogen för att sen komma fram till Dalarö.

I tidigare trådar har det funnits bilder på fina stigar som verkar fullt cykelbara även utan mtb. Jag tog därför min pendlar racer, en ståldito från 70 talet med något bredare däck.

Första biten gick alldels utmärkt, de första backarna attackerade jag med tanken att det här kommer att bli ett bra pass. En hofvare i full mundering och modern lvg draftade ett tag, vilket jag tog som ett kvitto på iaf drägligt tempo. Allteftersom tiden gick, backarna och samtalen från det väntande middagssällskapet blev allt fler steg stressen och backarna var inte längre lika välkommna.

När jag hade 15 km eller så kvar bestämde jag mig för att försöka gena genom ytterligare ett skogsparti för att spara in ca 1 mil. Terrängen var tuff och redan efter 1km körde jag på en sten och lyckades få punktering på båda däcken, samtidigt. Kvar till sandemar var nu 4km. Det var bara att ringa och väldigt ödmjukt be om att få bli hämtad, och sen börja springa genom skogen med cykel över stock och sten.

Två lärdomar:
1. Nästa gång startar jag tidigare
2. jag måste köpa en mtb för att köra i skogen var underbart roligt.

SuperApe skrev:
> I korsningen folkungagatan/Götgatan mötte jag
> Pesch. Efter 6 öl fortsatte jag hem. Kränkte ett
> wannabesvetto på bron.

Fan vad vi rökte!

Kallt! Det var blå himmel och skinande sol när jag tittade ut genom fönstret. Några minuter senare stod jag ute på gatan iförd korta bibshorts och en kortärmad cykeltröja, hjälm strumpor och skor. Då var det plötsligt svinkallt och dimma.
"Det går över" tänkte jag. Men det gjorde det inte. Så istället fick jag trampa på som fan för att hålla lite värme.

Jag kunde ha gått upp igen och satt på mig lite mer kläder, men det kom jag på när jag var på andra sidan stan, och då var det närmare till jobbet än hem...

Jag har börjat pendla efter en 8 månaders pappaledighet och kan konstatera att Skeppsbron fortfarande är ett kaos, Lidingövägen och Strandvägen likaså. För att inte tala om Hamngatan.

söndagscyklade efter 1 timmes innebandy i det sköna vädret. spottade en vacker blå DeRosa utanför kinakrogen vid dn-skrapan. konstaterade återigen att cykling äger.

lugnt och behaglig temperatur.. fick en påse 'tack för att du cyklar' vid solnabron och var lite upptagen med att se proffsigt snygg ut vid langning så jag smällde rödljuset i farten.

annars var det all good och undran var det utlovade regnet var?

Aron skrev:

Har man fossingar i stl 45 och ingen stans att lämna skor (eller vill lämna skor) på anställningsplatsen tar de en smula utrymme ;-)

Jag fick två påsar idag! En vid Alvik och en vid Stadshuset. Langningen vid Alvik gick jättebra och jag fick rejsa med en snubbe på cross som såg ut som en nishikigubbe men var starkare än så över bron. Sedan fick jag släppa honom för att vänta in Micke. Gjorde dock inte så mycket eftersom han svängde av mot Kristineberg.

Langningen vid Stadshuset var inte lika snygg, och jag skrämde nog killen där lite.

(lite kul att de har en nishikigubbe på omslaget till cykelkartan också, komplett med skärm på hjälmen!)

Idag höll jag på att krocka, dessutom blev jag påkörd av en cyklist.
En tant helt utan koll på trafiken svängde rakt in mot vikingterminalen på Stadsgårdskajen när jag cyklade på cykelbanan. Fick panikbromsa och han tack och lov stanna.

Blev sedan påkörd bakifrån av en annan cyklist på Kungsträdgårdsgatan. En buss skulle svänga ut och jag bromsade för att släppa fram den. Han bakom tänkte tydligen på ngt annat än trafiken och dängde in i mitt bakdäck. Inget mer än så hände men adrenalinet var på topp när jag kom fram till jobbet.

mzi skrev:
> (lite kul att de har en nishikigubbe på omslaget
> till cykelkartan också, komplett med skärm på
> hjälmen!)

kartan var faktiskt bra. solna var med nu vilket var en vit fläck tidigare, blir liksom lite mer sammanhängande då. :)

mzi skrev:
> (lite kul att de har en nishikigubbe på omslaget
> till cykelkartan också, komplett med skärm på
> hjälmen!)

Ser ut som ett dischjul fram också.

mattel skrev:
> kartan var faktiskt bra. solna var med nu vilket
> var en vit fläck tidigare, blir liksom lite mer
> sammanhängande då. :)

Fast det är en karta för Stockholms stad...

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> mattel skrev:
> --------------------------------------------------
> > kartan var faktiskt bra. solna var med nu vilket
> > var en vit fläck tidigare, blir liksom lite mer
> > sammanhängande då. :)
>
> Fast det är en karta för Stockholms stad...

ja, så whats your point? det är bra att de 'uppgraderat' påsen med en vettig karta istället för den som fanns med tidigare över stockholms stad där bla solna inte ingår.

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Fast det är en karta för Stockholms stad...

För att ta sig mellan olika delar av Stockholm kan man behöva passera Solna eller Sumpan för att slippa långa omvägar. Kista tillhör Sth.

Själv var jag glad att jag har nedförsbacke på morgonen.

mattel skrev:
> ja, så whats your point? det är bra att de
> 'uppgraderat' påsen med en vettig karta istället
> för den som fanns med tidigare över stockholms
> stad där bla solna inte ingår.

Håller fullständigt med. Det vara bara en förklaring till varför det på byråkratvis var vitt tidigare för den som inte har koll på kommungränserna mm.

Senast redigerad av en moderator:
Första pendlingen sedan måndagens krasch. Nytt fint vitt FSA shallow styre på racern, riktigt gott. Solen skiner och jag ska flexa vid lunch för ca 2h racer. LOVELY!

fredrikw skrev:
> Jobbpendling kan man ju förstå att man har med
> sig kläder, skor, matlåda, dator etc, mer
> intressant är ju att se folk på happyrides med
> like stora ryggsäcker. Det är däremot ett stort
> mysterium... :)

Visserligen inte skogsrundor, men på en del landsvägsrundor med klubben dyker det upp folk som hänger på direkt efter jobbet, på pendlarhojen, med stor ryggsäck. På vardagskvällar har vi kortare rundor, ca 5-7 mil.

Blev rejält försenad i morse med att få iväg barnen till dagis - efter avlämpning försökte jag rejsa med en svart Cervelo men det gick väl sådär - att jag hade tung alu-cross plus stor cykelvagn samt att jag fortarande har resterna av en rejäl förkylning kkvar i kroppen kanske också spelade in (det var nästan rekord i bortförklaringar...). Lite lätt duggregn men annars kändes det OK - kanske var två månader sedan jag åkte tunnelbana till jobbet vilket gör att varje dag med cykel är en bra dag ;)

mzi skrev:
> Jag fick två påsar idag!

Typiskt att det ska vara påsdag just idag bara för att jag tyckte att det var en bra ide att ta omvägen runt Essingen.

Dagens pendling var V-Ä-R-D-E-L-Ö-S.

Kom iväg sent hemifrån pga tjafsiga ungar. När jag kom fram till centralen och skulle ta min Stockholmspåendlarcykel på Kungsbron var bakdäcket lite mjukt och jag hade ingen pump (O-R-U-T-I-N-E-R-A-T). Eftersom jag behövde cykeln för att ta mig till ett möte senare idag så chansade jag på att det skulle funka att cykla försiktigt.

Det gjorde det inte så jag tillbringade en halvtimme med att vimsa runt på Kungsholmen i jakt på en pump utan framgång. Slutade med att jag ställde skrället och tog T-bana från Fridhemsplan till Sundbyberg.

Får starta i god tid för att ta mig till mötet efter lunch (köpa pump i Sumpan, T-bana till Kungsholmen, pumpa, cykla till Norra stationsområdet och möte).

Förhoppningsvis blir det ett kort möte så jag hinner köpa slang och däck på Norvelo eller Cykloteket.

/johan

JojjeM - tror att bästa stället att få tag på vettig pump är Cykellandet på Fredsgatan. Har OK sortiment.

Angående tjafsiga ungar - vet inte om det är något som cirkulerar men i morse var värsta dagen på mycket länge. Kom en timme för sent till jobbet

Lyckades få påse vid stallmsätargården och på slussen. Det var en bra kompensation för den korkade avstängningen av solna kyrkväg. Nästan grön våg på götgatan också.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp