Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
cyklade till jobbet efter lunch eftersom VAB halva dagen. Strax före Kista blev det en pyspunka på bakdäcket - igen! Nu hade jag Protonhjul i stället för Cosmos och Blizzard Sport (Kevlar) i stället för Gatorskin. Är det någon som strör ut något skumt på vägarna runt Kista???

Man slapp i alla fall trängsel i cykelgaraget - skönt att slippa de däringa vackert-väder-cyklisterna - längtar efter hösten ...

PerryE skrev:
-------------------------------------------------------
> Man slapp i alla fall trängsel i cykelgaraget -
> skönt att slippa de däringa
> vackert-väder-cyklisterna - längtar efter
> hösten ...

Appappapp, nu ska du inte vara ogin mot mig. Jag vill ha fint väder när jag cyklar!
Allvarligt talat, hur kul är det att cykla i regn och blåst? Tacka vet jag SOL, VINDSTILLA och HÖG TEMPERATUR.

(Vill även ha större cykelrum)

Just nu tittar jag på var jag hittar Schwalbe Marathon Megasuperextreme bulletproof kevlar-däcken billigast - de som vägde 2kg styck eller vad det nu var. Trött på punkor

Jag ledsnade också men det var på vintern's vassa grus, så jag handlade de däcken (fast i 20") på crc.
Sen tog jag även och lade i dessa efter tips från annan liggist.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7970

Ingen punka än - men jag vågar inte tänka på vad det väger...

edit: dagens pendling blev tyvärr med tåget pga barns avslutning i hällregn, planerar att ta igen det i helgen och kommande vecka.

edit2:krattstavning

Senast redigerad av en moderator:
Det blir härligt att dra på sig genomblöta, iskalla cykelbrallor inför hemresan. Urrrk.

Fick min stämningsansökan med posten angående (den så kallade) rödljuskörningen på Götgatan för ett par veckor sedan.

Så här blir mitt svar:

"Jag stannade för rött ljus vid övergångsstället på Götgatsbacken innan Hornsgatan. Korsningen var blockerad av bilar och en större lastbil. Det stod massor av cyklister och väntade tillsammans med mig. Innan ljuset slog om till grönt cyklade ett antal (minst två) väntande cyklister ut i korsningen. När ljuset slog om cyklade jag tillsammans med alla andra väntande cyklister ut i den blockerade korsningen. Jag lyckades snirkla mig förbi lastbilen och flera andra cyklister som fastnat i korsningen och korsade Hornsgatan som ”tvåa”. Jag och en farbror framför mig på en herrcykel blev stoppade av polisen.

Min teori är att identifieringen blev fel, och att jag felaktigt antogs vara någon av de cyklister som körde ut i korsningen framför mig. Jag är tävlingscyklist och en erfaren åretrunt- stockholmspendlare på cykel, och jag lyckades snabbt trixa mig förbi all den trängsel som uppstod i den blockerade korsningen. Polismannen som stoppade mig kan, på grund av lastbilen, omöjigen ha sett vilka av de cyklister som korsade Hornsgatan som körde mot rött. Den ”racercyklist i blåa cykelkläder” som rapportören på Götgatan såg köra mot rött måste varit någon av de cyklister som körde ut före mig!

Det stämmer att jag vid förhöret angav att jag inte sett trafikljuset på grund av den blockerade lastbilen. Trafikljuset kan ha varit synligt, men i så fall var det grönt. Jag lägger inte på minnet varje gång jag passerar ett grönt ljus. Däremot skulle jag absolut komma ihåg om ljuset var rött (eftersom jag aldrig kör mott rött). Min första tanke när jag blev stoppad var därför att kanske missade jag rödljuset på grund av lastbilen. Men så här i efterhand inser jag att ljuset måste varit grönt. Jag korsade övergångsstället tillsammans med alla andra cyklister (förutom ett fåtal som körde ut mot rött före mig) och även om många cyklister kör mot rött i Stockholm så känns det orimligt att alla dessa cyklister samtidigt skulle cykla mot rött.

Identifieringen ”racercyklist” och ”blåa cykelkläder” är minst sagt vag. Jag cyklade på en racercykel, och min jacka var svart med blåa inslag, men det var minst 20 cyklister som korsade Hornsgatan då rödljuset slog om. Det jag undrar är varför inte polisen som stod för identifieringen kallades till plats när jag nekade till rödljuskörningen. Eventuell förväxling hade då kunnat redas ut på plats.

Om alternativet är en ordningsbot så vill jag kalla till förhandling. Det känns kränkande att bli oskyldigt dömd för ett sådant här brott. Speciellt då jag anser mig själv vara en av de få stockholmscyklister som har ett bra trafikbeteende, och som alltid följer lagen vad gäller t.ex. rödljus och stopplikt.
"

EDIT: strök sista meningen
Övriga Editeringar: Sjukt många stavfel

Senast redigerad av en moderator:
Ja det är så man blir tårögd. Jag kunde, med undantag för allra sista meningen som jag tycker du kunde hoppat över, inte skrivit bättre själv! Hoppas det går vägen!

En härlig cykeltur i morse. Premiär för nya däcken GP4000 med reflexrand. Kändes ok.

Pappasmurf skrev:
> Bra tempo hem idag, en lång herre på röd Kona
> med egolapp bjöd upp till dans från Alvik till
> Vällingby, uppför var han ikapp och om men på
> rakorna var det fördel cykelbil, det var dock
> en stark en - nötte länge kring 36-39 innan
> han släppte! Någon här?
>
Hej, det var ju jag! Jag brukar kolla här ibland men hittills inte skrivit något. Den där bilen är hal som en ål! Men helt klart sårbar i motluten:) Jag smög upp bakom redan på Västerbron sen gick det undan men i Vällingby insåg jag att slaget var förlorat. Kul att ligga bakom och höra alla kommentarer från folk. Alla blir glada och barnen skrattar – helt klart en glädjespridare.

Dagens pendling var helt händelselös: lite medvind, lite fukt,distans 25,8 km, snitt 27,6

Rullade på fint idag. 32,4 km/h i snitt. Lite blött på cykelbanorna, men helt OK.

Efter att ha glidit racer några veckor bytte jag tillbaka till vinterpendlaren för att känna på skillnaden. Skillnaden blev 9 min på 30 km. 9 min mer träning tänkte jag och benen tackade.

30 km
1h7min
lätt motvind
Torrt
Mycket småflugor längs Glan, ska jag behöva glasögon?
Inga djur
Inga kränkningar, bara passerande av långssamma cyklister.

Mötte en kompis å noterade att han till slut hade köpt sig en ny cykel.

För någon månad sen spottade jag en turkosa konstig cykel med lustig utväxling köra mot rött vid Tegelbacken/Vasagatan. :O

Dagens pendling var för övrigt lugn och behaglig.

Ha en bra dag! ;)

jag hade tänkt ta en fin morgontur på lovön men när jag kom till nockebybron så försvann all ork och kraft ur kroppen. tänk disktrasa, urvriden och bortglömd bakom soppåsarna där den hamnade då den som skulle slänga den missade sophinken.

så istället för att dö någonstans vid FRA vände jag in mot brommaplan och sen via vällingby till kista. förhoppningen om nästan 40km blev 24 trötta istället.

krengkt!

Seg kropp pga paddling i helgen. Så är det när man är över 40. Annars var det en skön pendling.

Dagens pendling

Cykel & Däck: Racer'n med FMB däck

Väder: 17 grader, molnigt

Distans: 8.6km

Snittfart: 27.1

Kränkningar utförda:
Utförda: 3
Mottagna: 0

Kalorier: 255

Övrigt: Härlig morgon. Pendlade i chinos och färglad rugger. Duktigt med folk idag också. Dock fler å fler lånecyklar. Min bakbroms börjar jiddra med mig. Tjuter som fasiken när man bromsar med bakbromsen. Hann med en Macchiato innan jobbet :)

Bild:
bild.JPG ht=725

Barkis skrev:
> Pappasmurf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bra tempo hem idag, en lång herre på röd Kona
>
> > med egolapp bjöd upp till dans från Alvik till
>
> > Vällingby, uppför var han ikapp och om men på
>
> > rakorna var det fördel cykelbil, det var dock
> > en stark en - nötte länge kring 36-39 innan
> > han släppte! Någon här?
> >
> Hej, det var ju jag! Jag brukar kolla här ibland
> men hittills inte skrivit något. Den där bilen
> är hal som en ål! Men helt klart sårbar i
> motluten:) Jag smög upp bakom redan på
> Västerbron sen gick det undan men i Vällingby
> insåg jag att slaget var förlorat. Kul att ligga
> bakom och höra alla kommentarer från folk. Alla
> blir glada och barnen skrattar – helt klart en
> glädjespridare.
>
> Dagens pendling var helt händelselös: lite
> medvind, lite fukt,distans 25,8 km, snitt 27,6

Välkommen!
Ja, det är svårt att inte le när man ser folks ansiktsuttryck :)
Vikten spelar helt klart ut sin rätt uppför - jag får spara något/några år till för att få den helt i kolfiber och komma ned till 20-22kg.

Pendlingen idag bestod av SL som gick i tid - var inne 7.59 på jobbet och han dryfta både kommande fotbollscuper och annat på vägen - känns inte bra att det nästan var en trevlig resa med SL.

Årspremiär för fastnavspendling efter att äntligen ha köpt ett par nya hjul med lite fräschare låsringsgängor. Tog det lugnt som sig bör med fixi men kom ändå fram på typ samma tid. Backen upp från Huvudsta Gård till T-stationen togs ståendes och jag trodde att jag skulle flåsa lungorna ur mig när jag kom upp

Första pendligen på en vecka efter en vecka i soffan med konstigt seg sommar(?)förkyltning. Gutt att vara på rull igen, och förvånansvärt lite cykeltrafik på vägen in, så på det hela taget en fin morgon. Hoppas jag lyckas hålla igen så snuvan inte kommer i retur.

Cyklade hem på lunchen och blev omkörd av en fräck grön liggcykel. Är rätt säker på att den förekommit här på Happy i nån tråd men jag hittar den inte nu. Rätt ovanligt med sånt i Västerås.

Jag är oskyldig - ska iofs dit i helgen på Aroscupen men förmodligen utan cykel, men om du såg ifall huvudet var utanför "kåpan"? Då var det troligen en herre från klubben - i en "mango" och herrn (Bruno) bor vad jag vet i Västerås.

Kupa skrev:
> Det här var en utan kåpa..
Aha, då kanske "actionbent" här på forumet kan vara mer aktuell?
2-hjulig grönmetallic?

Hetsade en Nishi-hi-hi-ki-gubbe. Han måste ha kokat bort i sitt regnställ. :D

Jag har 10km helt underbar cx-stig på vägen till jobbet (som normalt är 9km).
Duktigt av mig att komma på det efter två år.

double.jpg ht=384

Tillbaka på jobbet (fast med lokaltrafik) efter ett antal sjukdagar med hosta och feber... Kanske cykel senare i veckan :-) T

Intressant trafikkaos i Hornstull. Sopbilen hade tagit bort gruset vid korsningen ifrån Årstaberg till Liljeholmen. Webbtjänsten gällande felanmälan på Stockholm Stad verkar funka. Härligt med morgon sol...

Ingen ork alls idag, hoppas man inte blir sjuk innan vättern.

Benen brinner efter två dagars ståendes brytande på pendlingen, speciellt upp till Huvudsta T-bana. Hade helt glömt bort hur grym träning det är att hoja fixi.

Kom iväg sent som s*t*n - vid barnens tandborstning lyckades jag vispa ner ett örhänge (inte mitt ...) i handfatet och barnen tyckte det var jättekul att demontera handfatet och rota runt bland svavelosande svart guck ... måste handla lång pincett på lunchen ... Lyckades rada upp barnen och marschera ner till cykelvagnen (knappast - snarare buffelhjord i vild flykt) och sedan sprint till dagis. Lyckades dra förbi ett antal cyklister med cykelvagnen bakom - ganska kul att försöka se oberörd ut när pulsen skenar,mjölksyran bygger upp och barnen skriker "fortare pappa"! Om inte detta är kvalitetsträning vet jag inte vad som är det!

Jag var ute på en finrunda och på cykelbanan i backen från Bergshamra låg en mosad kanin.

Hur fort måste man köra för att verkligen slita en kanin i stycken, och klarar man att hålla sig på cykeln efter det?

Trevligt att folk gifter sig och tror på evig kärlek och allt det där men det är skönt att Skeppsbron återgår till normalt efter denna vecka. Innerligt trött på trafikomläggningen som sänder iväg cyklisterna på rena paris roubaix (plus gående och lastbilar).

zodah skrev:
> Trevligt att folk gifter sig och tror på evig
> kärlek och allt det där men det är skönt att
> Skeppsbron återgår till normalt efter denna
> vecka. Innerligt trött på trafikomläggningen
> som sänder iväg cyklisterna på rena paris
> roubaix (plus gående och lastbilar).

I bussfilen har du chans att kränka både bilister och en och annan SL-buss.

I mitt nya liv så stressar jag inte i city i rusningstrafiken.

Bara ibland :-) Ibalnd blir det åka av i bussfilen också.

Lugn pendling hem, såg en hög med cyklar slängda vid Årstafältet, gammalt junk.

Tog racern och trodde jag skulle vara lika pigg i benen som jag var på mtbn förra veckan. Tji fick jag, blev rejält kränkt av mina ben på vägen. Jag trampade, benen sved, pulsen gick upp och hastigheten bet sig envist fast 10% under normalt. Kallt var det också. Leendet satt till lunch ungefär och nu skiner solen igen så jag kan göra om allt på vägen hem.

Tror jag hoppar över löppasset ikväll och ser till att helgens överblivna vin inte blir förstört istället.

tycker det var motvind både till & från jobbet. naturen är inte alltid rättvis.

Så är det om man bor söder om stan och ska norrut till jobbet. Ständigt motvind.
Höjer träningsnivån kanske, men ökar också stressen. Drömmen vore ju att jobba i sydväst, typ Huddinge-Tullinge nånstans. Lagom långt från Kärrtorp, alltid medvind och ingen jävla hets inne i stan.

cyklariskogen skrev:
> Tog racern och trodde jag skulle vara lika pigg i
> benen som jag var på mtbn förra veckan. Tji fick
> jag, blev rejält kränkt av mina ben på vägen.
> Jag trampade, benen sved, pulsen gick upp och
> hastigheten bet sig envist fast 10% under normalt.
> Kallt var det också. Leendet satt till lunch
> ungefär och nu skiner solen igen så jag kan
> göra om allt på vägen hem.
>
> Tror jag hoppar över löppasset ikväll och ser
> till att helgens överblivna vin inte blir
> förstört istället.

Jag tror den där iskalla nordanvinden låg kvar när jag cyklade hem, för jag ökade snitthastigheten med när 3km/h, utan att trampa på. Lika trött kropp som i morse, gör rätt i att inte springa.

dagens pendling blev sista passet innan VR. Har varit sjuk några dagar så formen är oviss. Körde korta intervallerpå vägen hem och det kändes väl sådär. Hoppas att mycket mat och en del erfarenhet gör att rundan går bra. Ska hur som helst bli kul.

Driftsättning av systemrelease på morgonen, innebar tidig pendling.
04:15 var det tomt på cyklar ute och jag hade fritt spår på cykelbanan hela vägen till jobbet.
Fantastiskt fin morgon.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp