Jag har cykelpendlat till min nuvarande arbetsplats i fem år, både sommar och vinter, men inte varje dag, i storm o regn eller nysnö gäller bil eller buss (just nu har jag semester). Ca två mil enkel väg. Någon skrev att motvind är mer dåligt än vad medvind är bra. Det beror verkligen helt på hur du lyckats med utrustningen, i de ideala fallet är medvinden exakt lika bra som motvinden är dålig, det är sidvinden som avviker, då är det dåligt åt bägge hållen (kräver matematik för att bevisa). Nu när jag har mkt lågt mekaniskt motstånd innebär medvind att jag liksom ramlar hem, otroligt skönt, men då har jag letat effekttjuvar i en massa år, däck, växelsystem osv. De stackare som pendlar med punkteringsfria däck, navdynamo och 7-vxl navväxlar har liten nytta av medvind, de har alltid ett elände med att övervinna cykelns interna mekaniska motstånd. Däcken kan ta över 50W, dynamon 10 till, navväxeln kapar det man har kvar med minst 15% effektförlust, utan underhåll ännu mer (kvinnor har ofta såna). Inte roligt, men vardag för många stackars cykelpendlare. Jag har gissningsvis max 25 w i mekaniska förluster och 2% effektförlust i växeln (kedjan).
Som vanlig sömnig pendlare får man knappast ut mer än 100w, så det är helt avgörande hur mycket cykeln "stjäl". Dessvärre har de otränade de sämsta hojarna... En vältränad man kan få ut 200 w under ideala förhållanden under max en timme, elitåkaren ca 300w, Merckx lär ha fått ut 400w under 50 minuter... (låter otroligt, Källa: High-Tech Cykling) Jag tror effektmätarna motionscyklar på gym är "glädjemätare", naturligtvis. Vindmotståndet är naturligtvis mesta motståndet, men vem vill ligga bubbelvikt på morgonen? Liggcykel är ett tänkvärt alternativ.
Tomas