Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Perfekt timing vid Ringen söderut, det blev precis grönt, jag hade bra fart och kunde komma förbi nästan hela virrklungan i korsningen.

På Tegeluddsvägen var det en 020-taxi på hemvägen som skulle svänga in vänster till någon av fastigheterna men visste inte riktigt vilken verkade det som så han stannade var 50 meter. Till slut tänkte jag köra om honom på högersidan eftersom han nu verkar ha hittat rätt och fällt ut vänsterblikers. Men då drar han ut bilen till höger vilket leder till att jag får nita för att undvika att klämmas mellan taxin och en annan parkerad bil. Åker fram till förarsidan och säger åt honom att titta sig för innan han svänger varpå han svarar att det gjorde han minsann - my ass!

Segt kändes som motvind hela varvet är jag deprimerad trots allt eller, var tvungen att kolla bakåt hela j*vla tiden för att kolla så ingen jagade i kapp, pust tur det var det inte men då hade man ju speedat på lite mer om så varit fallet fy fan för att bli omkörd nä ingen jävla kränkning då dör man hellre men fläsket hänger kring buken och man är fet som en gammal gubbe Vic såg ju ialla fall pigg ut på Stadsgårdskajen i snygg blå tröja hoppas han hade en fin runda själv fick jag ihop 7 mil i dag 7-milacykling haha nä skål och mer supa nu!

OM man vill lköra bussfilen på Skeppsbron så skall man inte tvärnita i cykelfilen för att hitta en lucka mellan bilarna. Fatta det!

- den som låg bakom

Medvind hela vägen så vi flög över Tranebergsbron men de håller på och gräver sönder hela Norrmälarstrand så där får man ta det lugnt. Riktigt varmt och härligt. Kommer vara trångt på vägen hem idag...

Trött kropp gjorde sitt bästa för att ta mig till jobbet. Men det var trevligt att vara tillbaka i sadeln.

Mycket tråkig olycka inträffade imorse vid St Eriksplan i Stockholm:
http://www.dn.se/sthlm/cyklist-avliden-vid-st-eriksplan-1.1126771

Sambon cyklade förbi 10 minuter senare och såg pådraget med ambulanser/brandbilar.
Verkar varit en lastbil som kommit på St Eriksgatan (från bron) och svängt höger in till Rörstrandsgatan/Odengatan. Den korsningen har känts läskig att cykla rakt fram de gånger jag passerat där.

Känns väldigt trist, ett helt onödigt sätt att dö på.
Ytterligare en påminnelse till oss andra att ha god uppsikt.

Separat tråd startades här (jag missade den)
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1437305

Senast redigerad av en moderator:
hug0 skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Sambon cyklade förbi 10 minuter senare och såg
> pådraget med ambulanser/brandbilar.
> Verkar varit en lastbil som kommit på St
> Eriksgatan (från bron) och svängt höger in till
> Rörstrandsgatan/Odengatan. Den korsningen har
> känts läskig att cykla rakt fram de gånger jag
> passerat där.
>

Jag passerade där en timme senare ovetandes om vad som hade hänt. Jag gjorde då som jag har börjat göra där, nämligen att lägga mig i bilfilen för att inte bli påkörd av hägersvängande. Håller med om att den är mycket farlig.

Tråkigt att läsa.

På bron över till Tegeluddsvägen hade sopgubbarna slängt ut confetti i A3-storlek - Tifo? Tog en härlig sväng över Djurgården och kände på mig att idag kan vara en sån dag när folk ställer ut kungspudlar mitt i vägen. Min intuition slog rätt - nedanför Rosendal hade en av husägarna ställt ut sin vita pudel för allmän beskådan. Snitt en bit över 32. Underbar morgon, säg att resten av sommaren blir så här.

SL pendlar pga dessa sommar sjukdomar. Snart en vecka semester.
Edit. Tråkig med dödsolyckan vid s:t eriksplan. Ingen rolig sträcka att cykla ifrån s:t eriksplan till ex KTH.Vet inte varför men jag har är alltid orolig när jag cyklar där.
En Happy tanke till familjen.

Tog räsern och finkläderna som Uppenbarligen hittade åt mig i mässtältet i Motala. Tack vare dom så smiskade jag Tranebergsbron i 35knyck - tack för det, Jonas.

cuklade förbi där för en timme sen, då var det bussiness as usual. tragiskt.

Lyckad cykling idag, jag överlevde, mina tankar till cyklistens familj.

Dagens story

scen 1: cyklariskogen stannar för rött ljus och blir omkörd av kvinna på cykel med mobil i örat; vingel, hastigt inbromsande bilar och andra cyklar, kvinnan vinglar oberörd vidare rakt igenom nästa röda ljus.

scen 2: cyklariskogen kommer loss från trafikljuset och seglar om kvinnan som fortfarande har mobilen tryckt mot örat och vinglar över större delen av vägbanan, cyklariskogen stannar för rött ljus och kvinnan stannar bakom eftersom den strida strömmen av bilar hindrar rödljuskörning.

scen 3: kvinnan pratar högt i mobilen, grälar uppenbarligen med pojkvän, avslutar med orden "jag måste lägga på nu eftersom jag cyklar, du vill väl inte att jag ska dö?"

Annars gjorde det fina vädret att jag valde att cykla en omväg, benen var inte alls pigga på det och blev inte piggare av motvind från alvik till hässelby. det får bli intervall på vägen hem och sen ingen cykling i morgon.

P

Mr Orange skrev:
> Tog räsern och finkläderna som Uppenbarligen
> hittade åt mig i mässtältet i Motala. Tack vare
> dom så smiskade jag Tranebergsbron i 35knyck -
> tack för det, Jonas.

Din fashionista på Happy ;-)

Avresa 05:40 från Bagis.
Motblåsigt trots den tidiga timmen. Soligt och fint. Råget och fälthare spottade vid Årsta. Lite stel i benen i början efter söndagens löpning och måndagens tennispass, men det flöt på rätt bra. Inte så mycket trafik på riksettan. Få cyklister ute.
Framme 1 timme och 41 minuter senare i Södertälje.

Räknar med att trampa hemåt efter 18.

/K

gandhi skrev:
> Avresa 05:40 från Bagis.
> Motblåsigt trots den tidiga timmen. Soligt och
> fint. Råget och fälthare spottade vid Årsta.
> Lite stel i benen i början efter söndagens
> löpning och måndagens tennispass, men det flöt
> på rätt bra. Inte så mycket trafik på
> riksettan. Få cyklister ute.
> Framme 1 timme och 41 minuter senare i
> Södertälje.
>
> Räknar med att trampa hemåt efter 18.
>
> /K

Inser att jag bara cyklar till jobbet.
Men Happy ändå!

cyklariskogen skrev:
> Lyckad cykling idag, jag överlevde, mina tankar
> till cyklistens familj.
>
> Dagens story
>
> scen 1: cyklariskogen stannar för rött ljus och
> blir omkörd av kvinna på cykel med mobil i
> örat; vingel, hastigt inbromsande bilar och andra
> cyklar, kvinnan vinglar oberörd vidare rakt
> igenom nästa röda ljus.
>
> scen 2: cyklariskogen kommer loss från
> trafikljuset och seglar om kvinnan som fortfarande
> har mobilen tryckt mot örat och vinglar över
> större delen av vägbanan, cyklariskogen stannar
> för rött ljus och kvinnan stannar bakom eftersom
> den strida strömmen av bilar hindrar
> rödljuskörning.
>
> scen 3: kvinnan pratar högt i mobilen, grälar
> uppenbarligen med pojkvän, avslutar med orden
> "jag måste lägga på nu eftersom jag cyklar, du
> vill väl inte att jag ska dö?"
>
> Annars gjorde det fina vädret att jag valde att
> cykla en omväg, benen var inte alls pigga på det
> och blev inte piggare av motvind från alvik till
> hässelby. det får bli intervall på vägen hem
> och sen ingen cykling i morgon.
>
> P

Alltså jag blev helt förvirrad när du skrev att du cyklar i skogen och måste stanna för rött ljus hela tiden..tills jag såg att "cyklariskogen" är ditt nick :)..

16 grader och sol från en klarblå himmel. Inte kunde man sätta sig på bussen då. Den lilla motvinden (och kanske trötta ben) gjorde det lite segt i början, men efter några km kändes det bättre. Trängseln på väg in mot stan verkar avta också. Varken några egna eller andras incidenter längs vägen.

Först i tråden idag...? Vad händer, har alla tagit nubbe istf för cykel?

Skulle till Rissne idag och VILKEN dag. Solen skiner och vinden blåser. Ryggsäcken var tung och andhämtningen flåsade. Men vad gör väl det en dag som denna. Cyklade även fel i Spånga och fick några extra meter i benen.

ingen nubbe ännu.. :)

återupptäckte min gamla pendlingsväg och körde den i lugn och ro med lite mer tryck i 'backarna', +2km mot den jag kört tidigare så bara win-win. varmt och skönt vid 07:15.

Var för trött igår när jag kom hem för att skriva något.
Vinden hade vänt så det blev motblås även på hemvägen. Soligt och varmt vid avfärd från Södertälje. Kändes bra i benen ända fram till Sätra. Då blev vinden kallare och jag började fantisera om mat (inget gott tecken). Tappade pulvret i benen så det blev gruppetton resten av vägen hem till Bagis.

/K

Lite seg dag idag, men vädret!!!

(mzi: undrar i hur många år dom hållit på med att gräva upp Norrmälarstrand?)

OdenXT skrev:
> Lite seg dag idag, men vädret!!!
>
> (mzi: undrar i hur många år dom hållit på med
> att gräva upp Norrmälarstrand?)

Har du tagit bort plastbrickan än, annars kanske det är den som gör att det går segt... :)

Haha
Jodå, den är borta. Vågade inte annat. Har sett flera stilpoliser smyga längs cykelvägarna i västerort.
Har dock satt på ringklocka...

Härlig fin skogscykling på finaste cykeln och vita cykelkläder! Ska nu flexa ut och cykla 1,5h på fina stigar!!

Dagens pendling

Cykel & Däck: Langster & Conti Contact 28mm

Väder: 19 soligt

Distans: 15,6 km

Snittfart: 29,4 km/h

Kränkningar utförda:
Utförda: 10+ men bara en som bjöd upp till dans (Vit Cannondale Cross, ngn här?)
Mottagna: 1`, kränkte tillbaka innan jag vek av i Lilljansskogen

Kalorier: 508

Övrigt: Stigningen uppför Drottning Kristinas väg är en värdig avslutning på pendlingen, det brinner bra i benen efteråt.

En fin morgon!
26,5 km/50 min

(Hade en fluga med mig från Råcksta till Tegelbacken, du kunde väl gått up och dragit lite?)

/G

Frisk och tillbaka efter en vecka semester, tog mtbn som äntligen hade täta (nystansade) däck och lyxade med en morgontvätt på jobbet :-) T

Skitseg i benen efter gårdagens tiomilarunda. Tog det soft och det känns som att det börjar bli semestider även för cykelpendlarna.

Underbar morgon, lite sliten efter att ha cyklat
i motvind från Håbo-tibble o hem igår.
Hade en härlig peppning av hofvet-klädd pendlare
på en nishiki.

Snittfarten kan jag fortfarande inte rapportera
då jag får dubbelregistreringar till o från...
Men 18 km på 40min blir väl ca 26,7 inkl stopp vid
samtliga rödljus.

Avslutade med att försöka undvika att bli överkörd
av backande lastbil, när jag skulle ned i företagets
trånga garage med rejäl lutning.

Övrigt: det är ju skönt med skuggan i cykelbilen, men
nu börjar jag nog närma mig gränsen för hur varmt som
är lämpligt, hade ett snitt på 25 grader under 4,5 mil
på midsommarafton.

Ansträngde mig till det yttersta för att inte svettas. Jag misslyckades. Men njöt.

Pappasmurf skrev:
> Övrigt: det är ju skönt med skuggan i
> cykelbilen, men
> nu börjar jag nog närma mig gränsen för hur
> varmt som
> är lämpligt, hade ett snitt på 25 grader under
> 4,5 mil
> på midsommarafton.

AC? :)

cyklariskogen skrev:
> Pappasmurf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Övrigt: det är ju skönt med skuggan i
> > cykelbilen, men
> > nu börjar jag nog närma mig gränsen för hur
> > varmt som
> > är lämpligt, hade ett snitt på 25 grader
> under
> > 4,5 mil
> > på midsommarafton.
>
> AC? :)

Ingen mer tyngd nu... visst fanns det en tråd tidigare om vikt på cykel vs kroppsvikt?, ligger nu uppskattningsvis på 40kg vs 58kg så kommer ni ikapp uppför så skyller jag på det :)

Pappasmurf skrev:
> Ingen mer tyngd nu... visst fanns det en tråd
> tidigare om vikt på cykel vs kroppsvikt?, ligger
> nu uppskattningsvis på 40kg vs 58kg så kommer ni
> ikapp uppför så skyller jag på det :)

Den vikt-ration bugar jag för (1:1,45)!
Det skulle innebära att antingen fick jag lasta ner cykeln till 60 kg eller banta till 12 kg...
Undrar vilket som är enklast. Eller rätt väg att gå?

(kan jag nå 1:10 är jag nöjd)

Jag har cykelpendlat till min nuvarande arbetsplats i fem år, både sommar och vinter, men inte varje dag, i storm o regn eller nysnö gäller bil eller buss (just nu har jag semester). Ca två mil enkel väg. Någon skrev att motvind är mer dåligt än vad medvind är bra. Det beror verkligen helt på hur du lyckats med utrustningen, i de ideala fallet är medvinden exakt lika bra som motvinden är dålig, det är sidvinden som avviker, då är det dåligt åt bägge hållen (kräver matematik för att bevisa). Nu när jag har mkt lågt mekaniskt motstånd innebär medvind att jag liksom ramlar hem, otroligt skönt, men då har jag letat effekttjuvar i en massa år, däck, växelsystem osv. De stackare som pendlar med punkteringsfria däck, navdynamo och 7-vxl navväxlar har liten nytta av medvind, de har alltid ett elände med att övervinna cykelns interna mekaniska motstånd. Däcken kan ta över 50W, dynamon 10 till, navväxeln kapar det man har kvar med minst 15% effektförlust, utan underhåll ännu mer (kvinnor har ofta såna). Inte roligt, men vardag för många stackars cykelpendlare. Jag har gissningsvis max 25 w i mekaniska förluster och 2% effektförlust i växeln (kedjan).
Som vanlig sömnig pendlare får man knappast ut mer än 100w, så det är helt avgörande hur mycket cykeln "stjäl". Dessvärre har de otränade de sämsta hojarna... En vältränad man kan få ut 200 w under ideala förhållanden under max en timme, elitåkaren ca 300w, Merckx lär ha fått ut 400w under 50 minuter... (låter otroligt, Källa: High-Tech Cykling) Jag tror effektmätarna motionscyklar på gym är "glädjemätare", naturligtvis. Vindmotståndet är naturligtvis mesta motståndet, men vem vill ligga bubbelvikt på morgonen? Liggcykel är ett tänkvärt alternativ.
Tomas

Oj, nu blev det väldigt teoretiskt för mig.
Jag brukar bara hoppa upp på cykeln och trampa. Välbefinnandekänslan av att cykla i medvind överstiger den man får när man cyklar i motvind.
Men jag får nog bara ut 10 watt...

tomasojohansson skrev:
> Dessvärre har de
> otränade de sämsta hojarna...

Tankevärt. Jag får se det som att jag får bättre träning på mitt vrak :)
Jag är en sån vrakpendlare.

gny skrev:
> tomasojohansson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dessvärre har de
> > otränade de sämsta hojarna...
>
> Tankevärt. Jag får se det som att jag får
> bättre träning på mitt vrak :)
> Jag är en sån vrakpendlare.

Jag är 50% vrakpendlare, på vintrarna är det dubb o mtb som gäller - och även jag ser det då bara som mer träning.
Vad gäller sidvind så tycker jag den ger mig bra skjuts framåt också beroende på formen på velomobilen - men detta är väl lite OT och ska väl behandlas i en annan tråd?

tomasojohansson skrev:

> De stackare som pendlar med punkteringsfria
> däck, navdynamo och 7-vxl navväxlar... [klipp]
> Inte roligt, men vardag
> för många stackars cykelpendlare.

Själv kör jag:
punkteringsfria däck - check! 48mm
Navdynamo - check!
7-vxl nav - sorry bara 3

Får man inte tycka att det är roligt att cykla till jobbet då? Varför är det synd om mig? Jag fattar't inte? Vem har bråttom till jobbet? Hem däremot kunde det få va lite mer medvind - men det gör ju ingen skillnad förstås.

Nåja, det är ingen tävling, alla gör som det känns bäst, maximal träning blir det ju om det går trögt (Gunde sprang släpades på ett bildäck efter sig i ett rep). Själv är jag ganska lat men den avancerade hojen jag har nu är dyr och skör -tubdäck och Campasystem, dyrt är det ju också, och risk att bli stulet. Men jag tycker det är värt besväret, dedär dagarna när man rullar hem i medvind...
Treväxlat är helt OK om man använder tvåan huvuddelen av tiden, dvs byter krans bak så att tvåan blir en "lagom" utväxling, ligger man på trean eller ettan stjäl det energi, tvåan är en direktväxel och är effektiv. Och det är bara vissa punkteringsfria som går trögt, de som har tjockt gummi mot vägen. Men då är de också väldigt punkteringssäkra, skulle de rulla lätt också så skulle naturligtvis alla ha dom, och inga följebilar med reservhjul skulle behövas mer på tävlingar. Allra bäst vore då massivt gummi. Har jag sett på vissa rullstolar. Huvudsaken man är nöjd, inga begränsningar eller lagar styr cyklisten, än i alla fall.

Tycker att det går alldeles fantastiskt att pendla utan vare sig växlar eller frihjul. Blir lite bättre träning så och den tar man igen på racerrundorna eller i skogen.

Den var jättejobbig!
Idag var min första dag som cyckelpendlare och min rumpa är jätte öm :(
Ser inte framemot resan hem strax.
Hoppas det blir bättre imorgon.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp