Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del två

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ha, mintgröna cykelbilen blev visst spottad!
Första pendlingen idag på fem veckor och det märks att man inte cyklat tillräckligt under semestern och samtidigt ätit/druckit och haft det bra... Jeansen kändes inte heller bekanta.

kking:
Bilarna reagerar på något ovanligt och ger mig faktiskt betydligt mer uppmärksamhet/rörelseutrymme när jag cyklar denna eller "vanlig" liggcykel.
Skillnaden mot mtb med reflexkittad förare är väldigt märkbar - speciellt vid obevakade överfarter t.ex de längs rondellerna längs med bergslagsvägen ut mot hässelby.

Annars är det början på slutet - kommer byta till en mil kortare (för kort?!) pendlingsväg om ca två veckor och kommer då inte att kunna glädja mina medtrafikanter längs hässelby - söder. Kanske måste man då byta till mer ordnade former av träning - ska man börja joina Happy rides kanske?

Selast: Kolla klingbultarna (och frihjulet om du inte skaffade white)

Senast redigerad av en moderator:
Spottade en liggist (inte pappasmurf) och en Moulton idag.
På långholmsgatan.

Är det en trend med exotiska pendlare hösten -10?

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Selast: Kolla klingbultarna (och frihjulet om du
> inte skaffade white)

White frihjul-check. OK får kolla klingbultarna innan jag köper ut ett vevlager då. Tack för tipset!

Senast redigerad av en moderator:
Selast skrev:

> White frihjul-check. OK får kolla klingbultarna
> innan jag köper ut ett vevlager då. Tack för
> tipset!

Pedalgängor, pedallager och sadelstolpe är andra klassiker. Sök på "knakljud" under läsvärt.

Oj vad trött jag var imorse, blidde raka-vägen-åkning idag... lite regn men inga direkta bekymmer

Funkade sådär. Fick ont i tårna på höger fot. Morton spökar.

29 km i alla fall, och uppehåll. Får se hur det blir i em.

I morse gick det bra men när jag ska hem vet jag inte hur det ska gå. Gatan utanför kontoret är träckt med vatten över trottoarerna och det regnar än...

Fredreik skrev:
> I morse gick det bra men när jag ska hem vet jag
> inte hur det ska gå. Gatan utanför kontoret är
> träckt med vatten över trottoarerna och det
> regnar än...

Träck är inte kul...

Uppehåll på väg hem igår.

Nu på morgonen var det skönt, inte för varmt.

Kom på att jag sett flera ställen med röd beläggning där det är cykelbana. Ska det vara så numera, som en "förstärkning" så att folk ser att det är en cykelbana?

rising skrev:
> Det är för att inte blodet skall synas.

Tänkte inte på det...

Efter 4 veckors semester från den här tråden var det idag gött att ta ut finracern med nya högprofilhjul och ta till jobbet :) Härlig lyxkänsla när jag susade fram med rygga.

Såg äntligen den stora gröna ahlgrensbilen! Den kämpade sig uppför västerbron söderut. En lätt morgonsurrealistisk och happy spotting.

Surrandet från baknavet börjar blir jobbigt, undrar vad som pågår där inne.

Hej i efterhand, det var en mkt slut algrens-förare idag.
Fick häng av en mtb på sämsta tänkbara platsen, strax innan tranebergsbron - jag "lät" han trampa om för att planerat bygga upp en rejäl återkränkning i efterföljande nedför-uppför vilket lyckades otroligt bra - satt och log rejält när jag passerade honom i 40 blås uppför :) sen skulle ju han också upp på västerbron till min besvikelse då jag var helt slut, tittade på pulsmätarens elaka siffror - kände mig gammal och la i lägsta växeln och accepterade mitt öde som återkränkt.

Hade "nöjet" att observera en cyklist i gul jacka och en grå Cannondale från Liljeholmen och in till norra fästet på Västerbron vid halv 9 ungefär. Han hade händerna i bocken på sin racer och inledde starkt med att tränga sig igenom en lucka till vänster om två andra cyklister som jag dömde som för riskfylld för att använda. Sen körde han slalom uppför broarna och körde om cyklister både till höger, mellan 2 st och till vänster och körde om bilarna ( som körde konstigt och kunde ha krockat med varandra) till vänster vid påfarten till västerbron. Hela tiden med mycket små marginaler. Sällan har jag sett sån oförsiktig körning.

Men i övrigt var det en trevlig resa.

Skön pendling även om det märks att dom senaste veckorna har tillbringats seglandes utan möjlighet till cykling.

Fy FAN. Lämnade blod igår, inte tillräckligt dock för det smakade blod i munnen idag. Blev omseglad vid Gubbängen ungefär av en lirare på någon grön sak som inte fyllde UCIs regler om huvud- och bi-triangel så jag kände mig inte kränkt, sen tog jag hjul på ett svetto i Enskede men tappade hjulet i omläggningen av cykelbanan innan globenn (orkade inte köra runt Älta idag...) Massa människor som skall armbåga sig fram runt rödljus som sen inte kan cykla snabbare än 12km/h, jobbigt.

Annars var det lugnt

Under två veckor pendlar jag in från den hyrda sommarstugan på värmdö. I morse cyklade jag förbi en pendlarsvetto på mtb med det skevaste bakhjulet jag någonsin sett. Var tvungen att lägga mig bakom en stund för att studera wobblandet. Måste vara sjukt läskigt att cykla på. Det roliga var att ett annat pendarsvetto på en Bianchi låg på rulle.

Blev för övrigt förnedrad på hemvägen igår då en gubbe på en gammal mtb hängde på mig från stan i typ en mil. (jag, lycrasvetto på finracer). Jag ser det som en kränkning även om han inte cyklade om.

Tog en omväg och lekte cykelbud i morse. Vart jobbigt med 10 kg böcker på ryggen när 52/16 skulle petas upp för götgatsbacken.

Har äntligen gått och köpt mig en hybrid, bytt från standardpendlare tung och klumpig, satte nytt pers direkt på 5 min, dock med samma ansträngning. Fantastiskt, måste tillägga fan vad kul det är att cykla

Fick precis se en härlig uppvisning när en kille på trek sportster försökte göra allt för att hålla rulle på en bianchi racer ut mot Nacka, jag hade lätt pyntat en hundring för att få se hela rejset!! :)

Varm och trevlig motvind på vägen hem, såg ett nytt fenomen i pendelfaunan - Stockholm speedskaters.

Tyvärr så vek han av när jag var ikapp vid brommaplan - men han spöade alla cyklister från tranebergsbron till brommaplan. Tror han låg kring 30-32 utan stavar... och sket i de flesta rödljusen.

En kul grej från imorse också - mötte en yngre kvinna på cykel strax innan jobbet och hennes reaktion på min farkost var att hon blev högröd i ansiktet och riktigt jäkla generad (tänkte på vad någon av er uttryckte utseendet som "skulle få panik om en grön dildo kommer ikapp mig")

Alltid kul att skapa lite glädje :)

Pappasmurf skrev:
> Varm och trevlig motvind på vägen hem, såg ett
> nytt fenomen i pendelfaunan - Stockholm
> speedskaters.
>
> Tyvärr så vek han av när jag var ikapp vid
> brommaplan - men han spöade alla cyklister från
> tranebergsbron till brommaplan. Tror han låg
> kring 30-32 utan stavar... och sket i de flesta
> rödljusen.

Förmodligen samma kille jag såg ute på Ekerö. Dom är ruskigt snabba, framförallt när som kör i grupp. Många cyklister som fått vika sig för dom på cykelvägarna utåt ekerö. Japp, och vissa har mindre respekt för att det finns andra på cykelbanan också tyvärr.

Schysst temperatur och relativt starka ben, och inte en incident heller på två hela pendlardagar, vilken bröjan på cykelhösten!

Pappasmurf skrev:
> Ha, mintgröna cykelbilen blev visst spottad!
>
> kking:
> Bilarna reagerar på något ovanligt och ger mig
> faktiskt betydligt mer
> uppmärksamhet/rörelseutrymme när jag cyklar
> denna eller "vanlig" liggcykel.
> Skillnaden mot mtb med reflexkittad förare är
> väldigt märkbar - speciellt vid obevakade
> överfarter t.ex de längs rondellerna längs med
> bergslagsvägen ut mot hässelby.

Känner igen detta från när man kör landsvägs-mc, då bilister faktiskt ofta är mer uppmärksamma än om man kommit i bil. Sen finns det ju undantagen som dödar...

perf skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > White frihjul-check. OK får kolla
> klingbultarna
> > innan jag köper ut ett vevlager då. Tack för
> > tipset!
>
> Pedalgängor, pedallager och sadelstolpe är andra
> klassiker. Sök på "knakljud" under läsvärt.

Hade knek & knak på min pendlarracer - slutade först när jag bytte vevlager (Ultegra 6600). Detta efter mindre än ett års slitande och ca 500 mils ur&skur-cyklande på det gamla lagret. Lite för lite tycker jag...

Jepp, på jobbet igen. Skön cykling idag.

Såg att jag ljög lite igår. Vid Norra Bantorget tar jag inte Västmannagatan mot Solna utan först Wallingatan och fortsätter Dalagatan. Då kommer jag till Odengatan, svänger vänster på den, och sedan höger mot Solnabron.

Dagens pendling kändes ovan (eftersom det var första gången på ett och ett halvt år).

Lärdomar:

1. Korgar är inte samma sak som SPD-pedaler. (Bilisten som jag la mig framför vid St:Eriksplan blev nog förvånad.)
2. Jag accelererar sämre från stillastående på fulracern än på MTB:n. (Enda rödljuset som jag tröttnade och fuskade på skrämde nog mest mig själv och bilisten som kom mycket fortare än jag planerat utan att jag tjänade någon tid. Och vill jag verkligen till jobbet så akut?)
3. Varför fuska på rödljus öht. Man kommer ju ändå ifatt samma klunga vid nästa rödljus när man kör i stan. (Det vet jag ju egentligen...)
4. Fulracern är för snabb för lugn pendling, svettfaktorn blir för hög för att slippa bruka duschen på jobbet. Jag behöver någon dansk/holländsk mary-jane-jonne som man bara luskör med så man kommer fram utan att sölat ner sig.
5. Vet vilken väg man ska ta, nu lyckades jag ju snurra runt halva stan (nåja) när jag tänkte på annat vid norrtull och körde fel.

Ganska trevligt ändå, nu sitter jag mest och ser fram mot hemresan. Kanske skulle surfa lite nytt pendlarhärke...

Igår cyklade jag först ikapp en den där ynglingen Staine vid ulriksdalsgolfen. Men det var inte han ändå. Sen mötte jag en contitestteamsnubbe.

Ny asfalt över Pålamalm = Tjära över hela jävla cykeln + mina ben :-(

Fin morgon annars, fick ihop 7 mil lite drygt. Körde på tom mage och vatten i flaskan, så jag försökte ta det lugnt och hålla mig under 75% av maxpuls. Höll hela vägen.

Thomas

Nu har träning inför Lidingöloppet kommit igång på riktigt. Kör cykla ena vägen och springa tillbaka. Huh, vad mycket jobbigare det är att springa till jobbet. Det tog 20 min att få stopp på eftersvettningen.

Poopzilla skrev:
> Ny asfalt över Pålamalm = Tjära över hela
> jävla cykeln + mina ben :-(
>

Tjohoo, det måste jag testa. Hoppas den har torkat...

WOWOWOWOW! NY ASFALT IN THE HOOD! PARRRTY! (Synd på cykeln dock, Poopz!)

evo skrev:
> Poopzilla skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ny asfalt över Pålamalm = Tjära över hela
> > jävla cykeln + mina ben :-(
> >
>
> Tjohoo, det måste jag testa. Hoppas den har
> torkat...

tack till anonym mtb-pendlare som hjälpte mig att hinna till 17.11-pendeln genom att ligga på rulle längs Bällstaån och vidare mot centrum. Fick mig att plåga mina semestertrötta ben det som behövdes :)

/johan

Pappasmurf skrev:
> Ha, mintgröna cykelbilen blev visst spottad!

Först kom ingeting, och sen ingenting, och sen två gånger på tre dar... I eftermiddags brummade jag förbi uppför mot Tranebergsbron på en Anthem med fullblåsta ballongdäck, på väg mot länkageglappsdiagnos på Pedalogerna. Fränt åkdon det där, man kanske skulle skaffa ett!?!?

Se där ja - jag var lite stressad pga att frugan skulle vara med i springlopp i sumpan... ledsen om jag inte hälsa - försöker annars alltid besvara hälsningar.

Du kan ju få köpa denna, jag är lite sugen på en nyare variant med bantad vikt. De börjar komma ned mot 20kg med mer kolfiber och då är det ju riktigt spännande även uppför.

Annars var det hiskeligt varmt i the green arrow idag, funderade på om det verkligen är nyttigt att ligga på 90% av maxpuls i en mindre bastu, lär ju iofs snabbt bli av med alla gifter kroppen har fått i sig under semestern.

Pappasmurf skrev:
> Se där ja - jag var lite stressad pga att frugan
> skulle vara med i springlopp i sumpan... ledsen om
> jag inte hälsa - försöker annars alltid besvara
> hälsningar.

Du fick allt ur dig en "tummen upp" inne i bastun, så du behöver inte be om ursäkt. Sen vet jag inte om jag är mogen för ett köp redan, och framför allt är inte mitt garage (eller sambons tålamod) moget för en påfyllning i den storleken. Men vad det lider så kanske...

Blev ordentligt kränkt av en hofvare på TT cykel innan Boo kyrka. Tog förtröstan i att det i alla fall såg ut som han tog i, för han var en stund nästan mitt i vägen.

Cyklade sedan om en Columbus, som kom ikapp om cyklade om. Hängde på honom till han drog rödljuset vid londonviadukten, det slog snabbt om och jag körde på så att det sprutade mjölsyra. Under denna relativt korta men plågsamma jakt var min enda tanke: Varför jagar jag? Det finns inget logiskt skäl till att plåga sig för att försöka komma ikapp. Och sen tryckte jag på lite mer. Var nästan ikapp när han drog rödljuset mitt på stadsgårdskajen.

En bil blockerade sedan cykelvägen vid skeppsbron så jag valde körbanan och var tvungen att trycka på igen för att hålla trafiktempot. Kom fram till jobbet dränkt i svett och tröttare än på länge. Skönt att jag ska ställa cykeln ikväll.

Medvind! 40 i lilla uppförsbacken innan rosersberg. Och lyckades cykla rätt i både märsta och förbi väsby.
Få att kränka trots underbar temperatur/väder.

Premiärcykling från nya bostaden i Bromma in till Karlaplan idag. Ska prova ut olika varianter att ta sig genom city men började med Norr Mälarstrand-Kungsholms torg-Kungsgatan-Stureplan-Linnégatan. Det funkade OK men mycket rödljus och Norr Mälarstrand var en skräckupplevelse på eftermiddagen med alla irrande rålispromenixare, fy fasen.
Avreagerade mig genom att kränka en hofvare uppför Tranebergsbron.
Det var ändå skönt att komma upp på hojen igen. Senaste veckornas träning har mest bestått i att kånka flyttkartonger och annat bohag till nya lägenheten tre trappor upp utan hiss...

Jaha-ja. Ännu en vanlig händelselös pendling -NOT.

Började fint, ganska hett så jag tog det lite försiktigt.
Vid Islandstorget kom det en svart racer med långa tights ikapp
och då kunde jag ju inte låta bli att testa om han hängde på en
tempoökning en stund. Det gjorde han väldigt bra - såpass att
jag föreslog att han skulle gå förbi efter Vällingby :)

Fick en liten kommentar om att jag hade blivit snabbare sen
sist så vi har kanske haft en liten battle tidigare?

Sen hände det underliga.

Mötte fyra ynglingar, utan hjälm på två mopeder
(inget konstigt med det, händer ju titt som tätt)

Dessa ynglingar vänder för att köra jämsides
och fälla glada kommentarer (händer ofta)

Efter att ha kört sida vid sida ett par hundra meter
kommer det en uppförsbacke strax innan hemmet.
Där kommer de väldigt nära och måttar till min förvåning
med en doja mot cykelbilen i höjd med min skalle!
(händer inte varje dag)

Jag hinner tänka att nej, så pucko kan man väl inte...
TJOFF - en rejäl spark kommer och innan jag hinner få hejd
på "cykeln", få upp luckan, svära lite, flyga ut med alla
lemmar samt svära lite till så är de självklart utom räckhåll.

Blodet kokar och jag drar upp min besudlade kärlek
till grannens garage som står öppet, han står o mekar
hojar och jag yrar om vad som just hände...

Nu skulle ju det normalt vara över här, men nejdå,
när jag står o dividerar med grannen om ynglingar
så hör jag en moppe.

Nej, så dumma kan de väl ändå inte,
jodå - de kommer tillbaka samma väg.
Jag vet inte vad jag tänkte, men jag ville
tydligen visa mig för dom.
(58kg man i cykelkläder så det kanske var lite övermodigt)

När de ser mig så försöker de få till någon sorts
tvåhjulsbromsning med resultat att de låser framhjulet,
lägger ned moppen och båda glider under/med moppen in
i en trottoarkant! Moppen börjar läcka soppa som ett såll
och grabbarna kunde utan problem stå upp, men det vart
nog ett par skrapsår. (hoppas jag!)

Tur för mig (!?) så var grannen med när jag nu står nos mot nos
med de lite uppskakade ynglen, vi hade sedan en diskussion kring
uppfostran och en hel del annat som inte bör återges här.
(tror knappast något gick in)

Har spelat upp en massa scenarion i huvudet om hur jag
egentligen borde agerat/inte agerat, men risken att man
gör något olagligt känns överhängande och det karriärvalet
är inte kompatibelt med 4 ungar.

Så min fråga är - risken att detta händer igen har väl ökat med sisådär 10.000%

Tror ni att det räcker att stripa upp den i typ Eddie-manér:
motivlack_ala_eddie.png ht=550

Alternativt gå hela vägen direkt o skaffa den Afrikanska varianten?
African_protection.png ht=347

Ha med en fjäderbatong?
Annat förslag?

Ursäkta längden på detta, men jag ser det som en del av terapin :)
(cykeln har vid snabb undersökning fått sig någon repa + ytterligare spricka i lacken, kommer kolla mer senare)

Haha, eller oj. eller vaffan!! vad sjukt! nu förstår jag vad du menade med smaskig pendlarrapport..
En rejäl kolsyrepistol med små skottgluggar i velomobilen kanske?
Sjukt trist, men man kan ju inte räkna med att sådant där skall hända igen och i tid och otid.
Hoppas velomobilen mår bra och att du inte tappat allt hopp om mänskligheten.

(för statistikens skull så har jag gjort åtskilliga pendlarmil utan att blivit anfallen)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp