[Happy 2.0] Fan vad ni rockar grabbar!

Alltså.. Det ska vara stor kontrast mellan text och bakgrund. Det är ju ganska basic liksom. Slå upp en bok.. Men det ska inte finnas andra områden med starka kontraster som stör ögat när man läser. Första sidan är kanonsnygg och skön att läsa. Själva tråden funkar också hyffsat, det är ju ändå svart text här, men fortfarande hade det mörkgråa gärna fått vara lite ljusare. Kanske som skuggan i loggan happymtb.org.
Men inläggslistan??? Apdålig kontrast mellan text och bakgrund och med jobbigt starka kontrastområden bredvid? Hallå eller.. Ska det vara svårläst tycker jag vi ska ha kanariegul text. Ska det va så ska det va.. :)

Edit: Förövrigt tycker jag oxå att det blev bättre med en mörkare bakgrund i trådarna..

Senast redigerad av en moderator:
Nu ser det riktigt bra ut, blev också bländad av allt det vita först men nu är det trevliga färger! Riktigt bra jobbat, hela teamet!!!

/Leo

[det var inget]

en dum fråga om varför det stod skeppshult.

Fredrik Larsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Ang teckensnitt, brukar man inte rekomendera
> groteska teckensnitt(utan serifer) som arial för
> rubriker och antikva typsnitt som Times new
> roman(med serifer) för brödtexter, hjälper
> ögonen om man har linjer att följa?

Stämmer när man pratar om tryck. På skärm däremot rekomenderas typsnitt utan serifer, skall tydligen vara mer lättläst.

Ang. färger så skiljer det också mellan tryck och skärm. Tryckt text är lättast att läsa när kontrasten är stor och texten mörk på ljus bakgrund (svart/vitt). På skärm skall det helst vara mörk bakgrund med ljus text och inte fullt så hög kontrast (ljusgrå/mörkgrå).

feffemannen skrev:
> Wasabi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Aah, lite mer beigt var ett klart lyft. Men jag
> > tänker aldrig vänja mig! Aldrig! Eller ok,
> jag
> > börjar vänja mig. Bra jobbat. Har någon sagt
> > att det borde vara lite tätare på
> > inläggslistan?
>
>
> Ännu tätare?

Nu tycker jag det är bra. Nya fonten (och färgerna) rockar också. Och jag ser att du hittade dubbelciterings-buggen :-)

> Men inläggslistan??? Apdålig kontrast mellan
> text och bakgrund och med jobbigt starka
> kontrastområden bredvid? Hallå eller.. Ska det
> vara svårläst tycker jag vi ska ha kanariegul
> text. Ska det va så ska det va.. :)

Kom gärna med ett konkret förslag på hur det skulle kunna se ut! Plocka fram Paint, Photoshop eller whatever och färglägg din egen happy! :)

Starka kontrastområden bredvid, menar du det mörka på sidan då?

Som det är nu tycker jag som ungtupp att det är grymt nymordernt och man kan läsa väldigt enkelt med den gråa bakgrunden.
Den nya designen och dispositionen i trådarna är underbart clean.

Och som ni alla vet är brunt filunt (fin/fult) men det är den grymmaste färgen... vart tog brun 7 vägen?

Crosslogga.jpg

(var bara tvungen att via hur grymt brunt kan vara) =D

shit vad förvånad jag blev när jag tittade in.. =)

nu börjar det se riktigt trevligt ut, bra jobbat! det jag tyckte illa om förut var att fonten såg väldig "tunn" ut och var svår att läsa, nu ser det bättre ut.. har ni bytt font eller ser det värre ut på jobbet? ;) (samma browser och version, firefox 1.5.0.3)

det enda jag funderar på är.. och jag vet att det har prövats och dissats förut, men, med nya designen.. vore det inte bättre centrerat? finns det någon chans att man skulle kunna ange center/left i sin profil, eller vore det jättejobbigt att fixa in?

Jag tycker defenitivt ni borde ha varnat några dagar i förväg. Jag höll på att skrika högt under datakunskapen idag.

Den nya Cool grey 11C är snygg, det finns T-Shirts i Steelgrey Phantone 424C.... Väldigt lik.

Texten känns bra att läsa, klart det känns konstigt först men efter ett tag helt Ok!

Bra jobbat!

jomper, jag hade faktiskt tänkt labba lite med färger och testa mig fram vad som känns vilsamt för mitt öga. Men det ser rätt bra ut redan. En vanesak också.

Det är trist att läsa att saker är dåliga utan något som helst förslag på hur det skulle kunna göras bättre hörrni.

Kan nin inte fixa så att man kan läsa de första raderna i inlägget när man pekar med musen på rubriken i inläggslistan?

Det är många andra forum som har så och jag tycker det är skitbra när det är dåliga rubriker på trådarna.

Kul med en förändring och visst är det ett modernare utseende, så tack för jobbet och grtattis ;-)

Det gläder mig att Jomper talade om att färgerna ska ändras för efter att ha läst denna tråds 3 sidor rinner tårarna i mina extremt ljuskänsliga ögon och skallen värker som migrän (jo mina ögon är faktiskt så känsliga, det är något medecinskt enligt farbror doktorn), men det blir nog bättre när ni labbat färdigt för just nu 18.30 är det supervit bakgrund och någon obestämbar brunaktig färg på texten som gör det hela enormt jobbigt att läsa.

Personligen föredrar jag en ljus men dämpad bakgrund tex offwhite eller ljust beige men även den gamla färgen var helt OK att läsa emot, så något åt det hållet och en svart text i ett skarpt teckensnitt, men det kan bero på mina ögon och därmed vara hopplöst för er övriga , men jag litar på teamet som styr här dem brukar göra ett bra jobb.

Svårt att beskriva färger i ord och någon RGB kod har jag inte, men jag ska kolla runt om jag hittar någon sida som är som jag menar så länkar jag!

Så jag ser med förväntan fram emot den nya färgsättningen, så att jag åter kan läsa på Happy och förbli Happy ;-)

Tycker ledningsgruppen sköter detta med reklam bra, inte för mycket och inte placerad så den stör för som Jomper sa det är inte gratis att driva Happy så fortsätt som tidigare i ämnet så blir det kanon.

Bosse

> Personligen föredrar jag en ljus men dämpad
> bakgrund och en svart text i e tt skarpt
> teckensnitt, men det kan bero på mina ögon och
> därmed vara hopplöst för er övriga , men jag
> litar på teamet som styr här dem brukar göra
> ett bra jobb.

Färgerna ÄR ändrade. Nu är det en ljusgrå bakgrund och ett svart, skarpt teckensnitt, det låter ungefär som dina önskemål tycker jag. Tidigare var det helt vit bakgrund, då var det lite mer svårläst.

Bosse, hur funkar det att läsa på andra siter på nätet? De allra flesta har vit bakgrund till texten. Kom gärna med exempel på någon som funkar bra.

Vi kanske skall göra bakgrundsfärgen ännu lite mörkare, på vissa skärmar (främst bärbara tror jag) syns det knappt att det är en bakgrund.

Lonewolf skrev:
> ...men det blir
> nog bättre när ni labbat färdigt för just nu
> 18.30 är det supervit bakgrund och någon
> obestämbar brunaktig färg på texten som gör
> det hela enormt jobbigt att läsa.

Tro det eller ej men bakgrunden var faktiskt ännu supervitare förut idag..

> Personligen föredrar jag en ljus men dämpad
> bakgrund och en svart text i e tt skarpt
> teckensnitt, men det kan bero på mina ögon och
> därmed vara hopplöst för er övriga

Nejdå, så fungerar de flesta.. :)

jomper skrev:

> Vi kanske skall göra bakgrundsfärgen ännu lite
> mörkare, på vissa skärmar (främst bärbara
> tror jag) syns det knappt att det är en bakgrund.

Varför inte göra det mörkgråa lite ljusare istället? Använda samma gråa färg som i loggan överst..

Vilket mörkgråa? Det på sidan? Det är samma som i loggan. #646254. Dubbelkolla om du inte tror mig :)

Okey konstruktiv kritik.
Gråa inlägg på vit botten blir för liten kontrastskillnad, inläggens färg vill jag ha vita och bakgrund i den grön-beigea färgen(exempel).
Skulle göra det mer lättöverskådligt.
Den nuvarande beigea texten kunde vara mörkare.

I övrigt är det kul med förnyelsen.
Credit till alla inblandade för det !

jomper skrev:
> Vilket mörkgråa? Det på sidan? Det är samma
> som i loggan. #646254. Dubbelkolla om du inte tror
> mig :)

Hmm, skumt.. men jämför man i photoshop är det inte samma färg.. Jaja, skillnaden blev ju inte så stor ändå.. :)

Nuvarande..
happy2.jpg

Logo-grå..
happy.jpg

jomper skrev:
> Det är trist att läsa att saker är dåliga utan
> något som helst förslag på hur det skulle kunna
> göras bättre hörrni.

Förlåt! Jag tar åt mig, såklart jag skulle lagt till ett förslag till textfärg.
Vad är det för fel på svart text? Kanske en storlek större också så vi gamlingar kan läsa ;-)

Störtskön startsida förövrigt hörni!

Klicktexterna i forumet är i en annan färg än svart av två orsaker: 1) För att inte stjäla fokus från inläggets text och 2) För att det ska se lite roligare ut än bara svart och grått.

Den gråa färgen som används bakom inlägg osv ska göras lite mörkare.

Det är skitsvårt eftersom allt ser olika ut på olika datorer..

Designen tycker jag är mycket trevlig!

Dock måste jag ansluta mig till dem som tycker att det är för svårt att läsa, det är ju trotts allt därför de flesta av oss kollar på sidan =)

- Jag själv skummar ofta många trådar och skulle gärna se att fonten var större, det blir "fulare" men bättre.
- Jag har lite svårt att se om fonten är #000000 (color är ju "ärvd" för PhorumReadBodyText), är den inte det skulle jag gärna ha det.
- Det är bra när länkar är i annan färg och i trådsidorna fungerar det bra, men på forumets förstasida skulle jag gärna se att länkarna var tex svarta, återigen för att snabbt se vad det står.

Hoppas ni står ut med kritiken, men ni vet att det är många som uppskattar ert arbete!

MVH
David

Grattis till ett kalassnyggt utseende på forumet! Men lite konstruktiv kritik: pbeijers färgsättning låg bättre i mina ögon. Samt att på något sätt öka obsvärdet (färg, fetstil eller storlek) på den som gjort inlägget hade varit kanon.

Nu tycker jag att det ser skitbra ut, förutom en liten grej. Det är lite svårt att se vem som skrivit ett inlägg. Kanske skulle bli bättre om namnet var nån storlek större eller i fetstil.
Annars är det toktoppen.
/J

Jag tycker också det ser bra ut, håller dock med bigmollo att det är lite svårt att se vem som skrivit inlägget.

Hupp, orkar inte läsa genom alla inlägg i den här tråden... men stämmer nog in med de inlägg jag läst hittills, sidan ser jäkligt schysst ut, nu är det bara till att vänja sig med den. Bra jobbat till alla er som känner er träffade. :-)

// Mattias

Pbeijers förslag var skitbra. Happy-randigt är ett ord som riskerar att försvinna ur det svenska språket.

edit: ahaa, nu upptäckte jag att det fortfarande var lite randigt. Men Pbeijer's (nytt dansband) såg mer ut som förr. Kändes mer hemma på något sätt.

Även jag saknar det randiga med lite mer kontraster. Läsbarheten känns lite jobbig nu...
pbeijers färgupplägg/randighet kändes bra, även om jag med min dåliga syn skulle uppskatta mörkare text.
I övrigt; komplimanger så klart ;-)...

Ovant är det. Men jag vänjer mig nog. Men jag har även jag lite svårt med allt det ljusa på min skärm. För lite kontrast helt enkelt. Även lite liten storlek på brödtexten för mina ögon. Peters förslag hde jag lättare för.

Men förstasidan blev klockren i mina ögon. Jag vet att det är svårt att ligga alla till lags, jag skriver bara hur jag upplever det. Ni har gjort ett hästjobb i vilket fall, bra jobbat. Sen när denna layout är i hamn kan ni ju släppa den för ett tag så snart är allt det värsta gjort.

Reklam är ett ont måste och min påminnelse för att gå in på Letro och slödrömma lite ibland :P Ähh.. är så van att scrolla så att scrolla lite till gör väl inget!

Keep the good work up!

Tillbaka
Topp