Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Oskar skrev:
-------------------------------------------------------
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > och att kunna bedöma vad som är "hyfsat lika i
> > tonhöjd" menar du är lika enkelt som att läsa
> > av på en skala på en ekertensiometer? hur vet
> > man vad som är tillräckligt lika när det
> > gäller tonhöjden? dessutom är absolutvärdet
> > också intressant, alltså att veta att ekrarna
> > inte bara är jämnt spända utan även varken
> > för löst eller för hårt spända.
>
>
> http://www.bikexprt.com/bicycle/tension.htm

ok, ett par problem med artikeln du länkar till
- uppfattning om tonhöjd och förmåga att avgöra om två olika svängningar med helt olika uppsättningar övertoner är samma är inte riktigt så förutsägbar som författaren nog tror. att svepande säga att så länge som man inte är tondöv så går det bra är att förenkla något som faktiskt är lite mer komplicerat än så.
- den optimala ekerspänningen varierar beroende på fälg och i vissa fall nav
- har alla hjulbyggare verkligen ett stämt instrument hemma?

men oavsett om man tycker det är praktiskt eller inte, så tycker jag att den enklaste metoden är den bästa, där man eliminerar felkällor. en ekertensiometer ställer bara kravet på att man kan läsa av en skala.

Hjulbyggartråden
Crazy Chester skrev:
> Om man både är begåvad med ett gott gehör och
> därtill är van vid att använda det är det inga
> problem att använda öronen som tensiometer. Men
> för de flesta hjulbyggare kan det nog vara värt
> pengarna att istället skaffa sig en
> ekertensiometer.

Det kan jag hålla med om, men nu var det ju ett generellt uttalande om "man" verkligen behövde en ekertensiometer, inte om en enskild individ med en viss uppsättning egenskaper behöver den.

Hjulbyggartråden
DIRAVI skrev:

> Men då hamnad "drivekrarna" på utsidan flänsen
> istället för på insidan flänsen.

Är det stor grej? Jag har aldrig frågat nån utan plockat ihop hjul lite då och då lite på en höft. Har aldrig märkt nån skillnad. Ekrarna kan f ö sitta lite hur som helst även på köpta hjul. Ibland ser man motstående ekrar sitta insida vä och utsida hö eller tvärtom.

Hjulbyggartråden
Crazy Chester skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> > och att kunna bedöma vad som är "hyfsat lika
> i
> > tonhöjd" menar du är lika enkelt som att
> läsa
> > av på en skala på en ekertensiometer? hur vet
> > man vad som är tillräckligt lika när det
> > gäller tonhöjden? dessutom är absolutvärdet
> > också intressant, alltså att veta att ekrarna
> > inte bara är jämnt spända utan även varken
> > för löst eller för hårt spända.
>
> Om man både är begåvad med ett gott gehör och
> därtill är van vid att använda det är det inga
> problem att använda öronen som tensiometer. Men
> för de flesta hjulbyggare kan det nog vara värt
> pengarna att istället skaffa sig en
> ekertensiometer.

Hur gott gehör behöver man egentligen för att höra skillnad mellan t.ex. ett tvåstruket F och ett tvåstruket G? Min tanke är att en tensiometer trots allt kostar en rejäl slant, och att den faktiskt inte alls är så oumbärlig som man (förlåt fredrikw) kanske tror. Och vid hjulbygge tycker åtminstone jag att det är smidigare att knäppa på ekrarna än att pilla med en tensiometer för att kolla relativ ekerspänning.

Hjulbyggartråden
Johan A skrev:
> Jag håller med Rikard.

Jag med, och det är därför jag funderar över hur pass viktig tensiometern är. :-)

Hjulbyggartråden
Jag som är rätt novis tycker att den är bra för att komma upp i maxspänning gällande vad fälgen är specad för, sen på slutet känns det ändå som att det viktigaste är att hjulet är runt, rakt och centrerat.

Hjulbyggartråden
Johan A skrev:
> Jag som är rätt novis tycker att den är bra
> för att komma upp i maxspänning gällande vad
> fälgen är specad för, sen på slutet känns det
> ändå som att det viktigaste är att hjulet är
> runt, rakt och centrerat...

...och har en jämn ekerspänning. :-)

Hjulbyggartråden
Problemet med begreppet "gehör" är att det om man börjar undersöka vad det egentligen betyder så är det inte riktigt så enkelt som man kanske tror, och att variationerna mellan olika individer är ganska stor. Därför är det inte alls självklart att vem som helst skulle kunna höra skillnad mellan ett tvåstruket F och ett tvåstruket G, speciellt inte då vi pratar om instrument med helt olika uppsättningar övertoner. Bara något så enkelt som att höra om en ton är högre eller lägre än en annan är inte självklart för många personer. Finns gott om psykoakustiskt forskning och tillämpad psykoakustik som visar på problematiken med detta, speciellt inom till exempel sonifiering (att presentera information med ljud), ett område som jag råkar ha varit aktiv inom under många år.

En ekertensiometer är förstås inte nödvändig, lika lite som ett dyrt och högkvalitativt riktställ, men med dessa verktyg tar man bort en del subjektiva felkällor som i alla fall jag uppskattar. Jag vill bygga hjul som jag litar på, och jag gör det jag kan för att göra just detta.

Min erfarenhet är att ekertensiometern gör bäst nytta när man bygger sina första hjul, för då har man verkligen ingen aning om hur hårt ekrarna ska vara spänd. Nu använder jag den för att det är snabbt och smidigt, och tar bort risken för att jag gör en felbedömning.

Sedan tycker jag iofs inte att en enkel ekertensiometer kostar några fantasisummor, men vad som är dyrt är ju förstås relativt.

Hjulbyggartråden
Ekertensiometern är kalas om man är grön på att bygga hjul. Jag gissar att man har mindre och mindre använding av den allteftersom man blir van, jag har bara byggt knappa 20-talet hjul så jag använder fortfarande ekertensiometern en hel del varje gång.

Fredrikw har rätt i att det där med gehör är rätt svårt, men Oskar har rätt i att ekertensiometern inte är absolut nödvändig. Har man gehör och är oteknisk kan det säkert vara lättare att knäppa på ekrarna och jämföra med ett bra hjul. Rent teoretiskt är tonhöjden en betydligt känsligare indikation på spänningen än vad man kan mäta med en tensiometer.

Ett riktigt välbyggt hjul låter dessutom rent om man släpper det i golvet från några cm höjd. Diffar ekerspänningen mellan ekrarna låter det dissonant.

Hjulbyggartråden
rikard skrev:
> Fredrikw har rätt i att det där med gehör är
> rätt svårt, men Oskar har rätt i att
> ekertensiometern inte är absolut nödvändig. Har
> man gehör och är oteknisk kan det säkert vara
> lättare att knäppa på ekrarna och jämföra med
> ett bra hjul. Rent teoretiskt är tonhöjden en
> betydligt känsligare indikation på spänningen
> än vad man kan mäta med en tensiometer.

+1. När vi snackar "gott gehör" så snackar vi alltså inte att uppfatta skillnad mellan ett g och ett f, utan intervall som är betydligt mindre än kvartstoner. MEN som Fredrikw påpekar så är det inget att snacka om ifall man nu inte är säker på sin förmåga. Det är tillräckligt krångligt att bygga hjul som det är utan att sitta och plinga på ekrarna (vilket iofs är ganska kul, om man nu är lagd åt det hållet).

Hjulbyggartråden
rikard skrev:
> Rent teoretiskt är tonhöjden en

Även i praktiken är det enklare att höra skillnad på tonen än att se skillnad på en skala, åtminstone med hög ekerspänning.
Men jag har iofs ingen tensiometer, jag har en ekerspänningsmätare.

/Håkan

Hjulbyggartråden
Jag hade aldrig i mitt liv kunnat höra skillnad på ekerspänning. Jag kan inte ens stämma en gitarr utan sån där liten sak som visar grönt när det är rätt och åt vilket håll man ska vrida om det är fel.
För mig är alltså inte knäpp-metoden nån bra metod. Och jag tror att det är flera som är i min situation. Då skulle jag säga att en ekertensiometer är att föredra.

Hjulbyggartråden
Jag byggt ett 30-tal hjul forra veckan av olika slag. Kollade ekrspänning på alla - mest viktig för serieproduktion av samma typ hjul, så att alla upplevs likadan.
Jag "plinga" ekrar ibland under byggnad för att får ett känsla av hur jämn alla är, men för att vet vad den är för ekerspänning litar jag på verktyg.

DIRAVI och AndersH
Jag föredrar driveker på "insid" av flans eftersom det korsa den leadingspoke på utsid: följde av det är att när man trampar hård, spänns den rakare dvs iväg från växel. Inte så viktig med väljusterade växlar; men i lägst växel kan bakväxel cage kommer väldigt nära ekrar, ett litet böjde växelora gör saker värre, så allt man kan vinner i plats är bra... Tycker jag.

Hjulbyggartråden
fredrikw skrev:
> Problemet med begreppet "gehör" är att det om
> man börjar undersöka vad det egentligen betyder
> så är det inte riktigt så enkelt som man kanske
> tror, och att variationerna mellan olika individer
> är ganska stor. Därför är det inte alls
> självklart att vem som helst skulle kunna höra
> skillnad mellan ett tvåstruket F och ett
> tvåstruket G

Jag är desillusionerad :-(

rikard skrev:
> Rent teoretiskt är tonhöjden en

Men ändå glad för egen del. :-)

HåkanC skrev:
> Även i praktiken är det enklare att höra
> skillnad på tonen än att se skillnad på en
> skala, åtminstone med hög ekerspänning.

Ja, riktigt belåten. ;-)

Hjulbyggartråden
Jag tycker jag har hyggligt gehör, eller vad säger du Oskar? :)

Jag minns inte de exakta värdena men konstaterade att när jag tyckte att jag fått jämn ekerspänning genom att lyssna på ekrarna så skiljde det sig ganska mycket när jag kontrollmätte med ekertensiometer (eller vad verktyget nu ska kallas).

Knäppa på ekrarna är absolut ett smidigt sätt att jobba sig fram till en någorlunda jämn ekerspänning. När detta är gjort är det dags att plocka fram verktyg för att kontrollera. Fast det är ju förstås en fråga om hur kinkig man är.

Hjulbyggartråden
oxr skrev:
> Jag tycker jag har hyggligt gehör, eller vad
> säger du Oskar? :)

Oskar, ditt gehör är ju sannolikt t.om. brutalt bra mot bakgrund av fredrikws dystra utläggning ovan! Själv börjar jag lite smått känna mig som en idiot savant...

> Jag minns inte de exakta värdena men konstaterade
> att när jag tyckte att jag fått jämn
> ekerspänning genom att lyssna på ekrarna så
> skiljde det sig ganska mycket när jag
> kontrollmätte med ekertensiometer (eller vad
> verktyget nu ska kallas).
>
> Knäppa på ekrarna är absolut ett smidigt sätt
> att jobba sig fram till en någorlunda jämn
> ekerspänning. När detta är gjort är det dags
> att plocka fram verktyg för att kontrollera. Fast
> det är ju förstås en fråga om hur kinkig man
> är.

Nu säger du ju emot rikard och HåkanC i kombination. Asså det ba' går ju liksom inte.

Hjulbyggartråden
Oskar: menar du att jag måste läsa vad rikard och håkan skriver? Det brukar vara så krångligt.

Jag brukar knäppa på alla ekrar när jag bygger hjul, och börjar det låta som introt till Thunderstrike är det dags att börja om från början.

Hjulbyggartråden
Jag hade en fet 2:a i musik i mellanstadiet. Jag bygger aldrig nått där jag måste förlita mig på öga/öra för finpresition. Jag kräver ordentliga mätverktyg, jag slickar inte på sladdar för att bedömma spänning och strömstyrka. Inte heller så knäpper jag på hjul för att bedömma spänning.

Till nån som skall köpa riktställ, lägg pengarna på bra verktyg eller låt nån annan bygga som har bra verktyg. Park tools ts-8 som jag köpte är värdelös. Beroende på hur hårt man spänner quickreleasen så kan hjulet riktas olika. Även upphängninganordningen som justeras horisontelt beroende på axelbredd är ett skämt, då beroende på hur hårt man skruvar det så ger det olika vinkling på hjulet. Naturligtvis så släpper den lite efter ett tag så referens punkten man började med kan bli en helt annan efter att man har jobbat ett tag.

Jag pröjsade 1100:- för detta riktställ, men kunde lika bra slängt pengarna i skön.

Horisontell mätning med detta verktyg är också ett skämt.

Nån som har tips på nån cykelaffär i Sthlm som är bra på att rikta hjul, jag har gett upp och inte bered på att ta kostnaden på ett riktigt riktställ nu.

Hjulbyggartråden
Vinkeln på hjulet påverkar inte riktining vare sig i sidled eller höjdled, det enda som påverkas är dishningen (svenskt ord?), och det använder man vanligtvis ett separat verktyg för om inte riktstället är självcentrerande (något de dyrare ställen oftast är). Massor av hjul har byggts i enkla ställ och till och med med cykeln som riktställ, så visst går det. Det kan inte vara så att du inte kan bygga hjul och därför tror att ditt ställ är värdelöst?

Hjulbyggartråden
Nej jag har ej erfarenhet av att bygga hjul, men har erfarenhet av att bygga andra ting med presition. Sen så har jag googlat runt lite och inte jag ensam som får spader på park tools ts-8 rikt ställ av samma anledningar som mig själv. Jag känner därför att jag kan uttrycka mig som jag gör ang. detta riktställ utan att skämmas.

Massor av hjul har säkerligen byggts i enkla riktställ utan bra presition. Nu var det så att jag ville göra det riktigt från början :)

NvM

fredrikw skrev:
> Vinkeln på hjulet påverkar inte riktining vare
> sig i sidled eller höjdled, det enda som
> påverkas är dishningen (svenskt ord?), och det
> använder man vanligtvis ett separat verktyg för
> om inte riktstället är självcentrerande (något
> de dyrare ställen oftast är). Massor av hjul har
> byggts i enkla ställ och till och med med cykeln
> som riktställ, så visst går det. Det kan inte
> vara så att du inte kan bygga hjul och därför
> tror att ditt ställ är värdelöst?

Hjulbyggartråden
Nu var jag klar med mina hjul. Fram var lätt som en plätt, rakt och fint. Byggde det på plats i ramen men en vinkelhake gummibandad ovanför fälgen. Sedan spännde jag fast en m10 bult brevid så jag kunde sakta skruva in och lyssna. Fick det rakt inom 0,5 mm och 1mm på höjden. Dishen fixade jag genom att vända på hjulet. 1mm fel där i bak.

Bakhjulet var värre, fattade inte först att det skulle vara olika spänning på drivsida och andra, men det gav sig efter ett tag. Nu är båda klara, gött! Och jäklar vad lätt det var.

Hjulbyggartråden
PappaG skrev:
> Nu var jag klar med mina hjul. Fram var lätt som
> en plätt, rakt och fint. Byggde det på plats i
> ramen men en vinkelhake gummibandad ovanför
> fälgen. Sedan spännde jag fast en m10 bult
> brevid så jag kunde sakta skruva in och lyssna.
> Fick det rakt inom 0,5 mm och 1mm på höjden.
> Dishen fixade jag genom att vända på hjulet. 1mm
> fel där i bak.
>
> Bakhjulet var värre, fattade inte först att det
> skulle vara olika spänning på drivsida och
> andra, men det gav sig efter ett tag. Nu är båda
> klara, gött! Och jäklar vad lätt det var.

Svårast är att bestämma sig när man ska ge sig. :)

Hjulbyggartråden
oxr skrev:
> Oskar: menar du att jag måste läsa vad rikard
> och håkan skriver? Det brukar vara så
> krångligt.
>
> Jag brukar knäppa på alla ekrar när jag bygger
> hjul, och börjar det låta som introt till
> Thunderstrike är det dags att börja om från
> början.

Jag brukar ge mig när det börjar låta som "Fur Elise", av han Ludde von Beethoven du vet.
Lite mot finstämd moll omväxlande med dur, precis som allt med cyklar.

Sen är det bra om man har en ekernyckel som drar på tre sidor,
istället för dom som bara drar på två.
Söker man hittar man de bättre modellerna.

Hjulbyggartråden
Tjenare allihop!
Har nu knåpat ihop en liten ekerkalkylator som ger lite mer värden än bara ekerlängden. Har blivit lite less på att det är så mycket tyckande i hjulbyggarvärlden men väldigt lite uppbackning med siffror (som ingenjog gillar jag siffror :-)) så här kommer siffrorna. Använd den med förnuft, det är inte säkert att jag har lyckats rätt med alla formlerna i excel och hittar ni några fel så påpeka det så andra kan få reda på det. Ändra gärna om ni vill ha mer siffror och dela med er om ni tycker det ger ett mervärde till andra.
Lyckas inte bifoga filen men den finns att hämta här http://dl.dropbox.com/u/11302414/Ekerdata.xls

Lycka till med hjulbygget!

//Knappen

Hjulbyggartråden
etnica skrev:

> Kan ej förstå hur folk kan mäta 0.2mm, det kan
> inte jag med ögonmått.

Själv använder jag indikatorklocka, skulle aldrig funka med ögonmått.

Hjulbyggartråden
Anders H skrev:
> DIRAVI skrev:
>
> > Men då hamnad "drivekrarna" på utsidan
> flänsen
> > istället för på insidan flänsen.
>
> Är det stor grej? Jag har aldrig frågat nån
> utan plockat ihop hjul lite då och då lite på
> en höft. Har aldrig märkt nån skillnad.

Stor och stor, ungefär som att ha etiketter och ventilhål rätt.

Grejjen med att ha "drivekrarna" på insidan flänsen är att de då, vid hård belastning, drar ekerkorset innåt, bort från växeln, istället för utåt, mot växelm.

Har man tight mellan växel och ekrar kan det vara en (stor) grej, har man glest så spelar det ingen roll.

Hjulbyggartråden
Jag ropade hej innan den berömda bäcken. På väg till jobbet idag på nya hjulen slog sig bakhjulet rejält. Ekrarna släppte nästan helt, fick skruva åt dem med handen så gott det gick och rulla sista biten.

Så jag började om nu på eftermiddagen. Spände drivsidan tills det knakar, sedan rätade jag upp andra sidan. Nu är det mycket hårdare än igår. Var ute och spurtade upp för en backe några gånger och det slog sig inte.

Hjulbyggartråden
oxr skrev:
> Jag brukar knäppa på alla ekrar när jag bygger
> hjul, och börjar det låta som introt till
> Thunderstrike är det dags att börja om från
> början.

Den här killen går igenom processen långsamt och metodiskt. Vid 1:07 visar han hur hjulet verkligen inte bör låta.

Hjulbyggartråden
Alla delar levererade. Byggdags!

10 sekunder in i bygget har jag en fråga.

Behöver jag en ekerbricka för att få ekern att ligga emot flänsen bättre? Eller är detta bra nog och löser sig själv när ekern spänns?

P3040127.JPG ht=544

P3040129.JPG ht=544

/* Jörgen */

Hjulbyggartråden
Det kommer lösa sig. Ekern har en helt annan vinkel mot flänsen när hjulet är uppekrat. Däremot inte sagt att det skulle vara dåligt med brickor.

Hjulbyggartråden
Jörgen_A skrev:
> PappaG: Om dina ekrar börjar gå av så borde du
> gjort det.
>
> Någon som vet var man kan få tag på ekerbrickor
> i stockholm?
>
> /* Jörgen */

Psykeloteket, Norra Stationsgatan har.

Hjulbyggartråden
Har precis fått ihop ett hjul. Runt, fint, rakt osv... MEN....

Byggde med Mavic 719 fälg och DT Comp 2,0/1,8 ekrar.
Nu kommer frågorna; Jag mätte ekerspänningen med Parktools ekerspänningsmätare ("TM-1" tror jag den heter). Till denna finns det en liten tabell som översätter dess värden till Kgf. I tabellen finns värden för runa stål ekrar på 2,0 eller 1,8 mm, men vilken borde man gå på när det gäller DT Comp ekrarna?
När jag mäter spänningen hamnar jag på 24-25 på ekerspänningsmätaren, vilket ska motsvara 107-121 Kgf. Det ska alltså motsvara ~1070-1210 N, vilket väl är en rätt lagom spänning som jag tolkat allt jag läst? MEN detta gäller enl. tabellen för 2,0 mm ekrar, tittar jag på 1,8 mm motsvarar det istället ~1380-1550 N, vilket då istället gör mig orolig att jag spännt det för hårt!?

Någon som vet vad som gäller här?

Hjulbyggartråden
Det är 1,8 du ska mäta på, och du ska mäta så nära första ekerkorset som möjligt. Försök mäta så lika som möjligt på alla ekrar, och se till att du hela tiden mäter på den reducerade delen.

24-25 är nog i överkant men det funkar säkert. Jag brukar ligga på 22-23 och mina hjul har hållit sig raka utan sprickor vid ekerhålen.

Hjulbyggartråden
Jörgen_A skrev:
> Alla delar levererade. Byggdags!
>
> 10 sekunder in i bygget har jag en fråga.

Porr-Jörgen! Vilka snygga nav!

Hjulbyggartråden
bruce skrev:
> Jörgen_A skrev:
> -----
> > Alla delar levererade. Byggdags!
> >
> > 10 sekunder in i bygget har jag en fråga.
>
> Porr-Jörgen! Vilka snygga nav!

Ohh-yes! Framhjulet är uppekrat och har fått sig en första sträckning i riktstället. Det kanske inte är rakt och hårt nog ännu, men jäklar vad snyggt det är :-)

En ny byggarfråga. När ekerspänningen närmar sig 100 kg på bromssidan då är den bara drygt 55 kg på den andra sidan om hjulet ska vara centrerat. Är jag på banan då? Det blir så stor skillnad pga olika flänsavstånd?

/* Jörgen */

Hjulbyggartråden
Jörgen_A skrev:
> En ny byggarfråga. När ekerspänningen närmar
> sig 100 kg på bromssidan då är den bara drygt
> 55 kg på den andra sidan om hjulet ska vara
> centrerat. Är jag på banan då? Det blir så
> stor skillnad pga olika flänsavstånd?

Ekerspänningen på vänster sida blir det den blir, pga navflänsarnas placering och om du har en assymetrisk (bak)fälg eller ej.

Jämför med andra, färdigbyggda, hjul så kan du se vilken skillnad de har.

När jag byggde pendlarhjul med en assymetriskbakfälg och Shimano-nav gick det tom att ha lika långa ekrar i bakhjulet!
Fälgarna var dessutom riktigt billiga
http://cnc-bike.de/product_info.php...=6013&osCsid=d292bcb888351176ec6245d909fa9ef3

/Håkan

Hjulbyggartråden
oxr skrev:
> Det är 1,8 du ska mäta på, och du ska mäta så
> nära första ekerkorset som möjligt. Försök
> mäta så lika som möjligt på alla ekrar, och se
> till att du hela tiden mäter på den reducerade
> delen.
>
> 24-25 är nog i överkant men det funkar säkert.
> Jag brukar ligga på 22-23 och mina hjul har
> hållit sig raka utan sprickor vid ekerhålen.

Tack! Tar och släpper lite på ekrarna.

Hjulbyggartråden
Jörgen_A skrev:
> bruce skrev:
> -----
> > Jörgen_A skrev:
> >
>
> > -----
> > > Alla delar levererade. Byggdags!
> > >
> > > 10 sekunder in i bygget har jag en fråga.
> >
> > Porr-Jörgen! Vilka snygga nav!
>
> Ohh-yes! Framhjulet är uppekrat och har fått sig
> en första sträckning i riktstället. Det kanske
> inte är rakt och hårt nog ännu, men jäklar vad
> snyggt det är :-)
>
> En ny byggarfråga. När ekerspänningen närmar
> sig 100 kg på bromssidan då är den bara drygt
> 55 kg på den andra sidan om hjulet ska vara
> centrerat. Är jag på banan då? Det blir så
> stor skillnad pga olika flänsavstånd?
>
> /* Jörgen */

Om du tar en titt på min ekerkalkylator ovan så får du svar på din fråga. Men som nån annan skrev ovan så blir ekerkraften det den blir när fälgen är centrerad. Däremot är det en fördel att veta på förhand hur stor kraftskillnaden är på respektive sida för att kunna välja lämplig tjocklek på ekrarna och därmed få ungefär lika ekerspänning (skilj på kraft och spänning. Spänning är kraft/areaenhet) eller ekerdeformation eller nån bra kompromiss däremellan. Lycka till!

Tillbaka
Topp