Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Med den ekringen - hur kommer det gå att bryta eller bromsa, eller? jag blandar ihop tror jag...

Ibland blir det fel när man brygger hjul....

Hjulbyggartråden
Hejsan, om någon har lite tid över för att hjälpa en förstagångs hjulsnickrare med att välja ekerlängd så vore det uppskattat.

Jag har köpt ett par nav från Kina som såg fräcka ut, kanske blir haveri men då får jag la byta. Alla mått på dessa finns här http://www.ebay.com/itm/KOOZER-HA02...hash=item4ad5455ec2:m:m9jhf4t-yA05IPftQGQ96rw Jag har 15mm fram och 12x142 bak.

Fälgarna jag har köpt men ännu inte fått är ett par Easton Arc 30 i 29 tums storlek. ERD på dess är enligt Easton 596++ vilket innebär att de inte tagit med nippeln i beräkningarna utan mätt insida-insida fälg.

Behöver alltså hjälp med att hitta rätt ekerlängder bak och fram, tänkte använda mig av DT comp och någon mässingnippel (förslag mottages gärna på detta) vilket verkar vara ett beprövat kort.
Jag har fått lite olika bud med olika kalkylatorer så jag är lite osäker för tillfället.

Hjulbyggartråden
Hur många ekrar per hjul? Hur många ekerhål är det på fälgarna? Och visst är det lika många på naven?
[edit] såg nu att det verkar vara 32 på naven.

Ok! Med 32 ekrar föreslår jag 3-kors. ERD=ERD++ + 2x nippelhuvudhöjd= 596 + 2(2,75 mm) = 601,5 mm (Mätte några DT-nipplar med skjutmått)
https://www.eastoncycling.com/media/Easton ERD calculation.pdf https://www.eastoncycling.com/media/Easton aftermarket rim.pdf
http://www.kstoerz.com/freespoke/fullcalc ger då (avrundat till närmaste jämna heltal):
Höger fram: 292 mm (60%)
Vänster fram: 290 mm (100%)
Höger bak: 290 mm (100%)
Vänster bak: 292 mm (63%)
Jag föreslår DT Prohead mässingsnipplar 12 mm. Jag föreslår också att du kör med DT Competition https://www.dtswiss.com/Components/Spokes/DT-competition vänster fram och höger bak, men hoppar ner till DT Revolution https://www.dtswiss.com/Components/Spokes/DT-revolution (eller åtminstone DT Competition Race) https://www.dtswiss.com/Components/Spokes/DT-competition-race) för att kompensera för kraftfördelningen mellan sidorna.
Doppa den gängade delen av ekrarna i kokt linolja och låt den sedan härda ett par dygn innan du börjar bygga. Det ger lagom med smörjning och fungerar sedan som lätt gänglåsning.
/K

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
gandhi sa:
Hur många ekrar per hjul? Hur många ekerhål är det på fälgarna? Och visst är det lika många på naven?
[edit] såg nu att det verkar vara 32 på naven
/K
Tjena, såg att jag glömt det nu. 32 är det som gäller och 3-kors.

När jag använder mig av pro wheel builders kalkylator får jag det till att ekrarna bör vara i närheten av 290mm både bak och fram på båda sidor, det diffar lite upp eller ner. Räknar då på 600 ERD för att ta med nipplarna i beräkningen.

Fram: Left spoke length: 289.8 Right spoke length: 291.3
Bak: Left spoke length: 290.8 Right spoke length: 289.5

Innebär det att jag borde klara mig med 64 ekrar på 290mm då eller är det mer noga än så?

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Jag skulle avrunda 291,3 uppåt till 292. Hellre aningen för långa än för korta ekrar.
I http://www.kstoerz.com/freespoke/fullcalc (som jag gillar bäst) får jag med ERD på 601,5 mm ekerlängderna till 291,5; 290,3; 290,4 och 292,0 mm.

Mitt förslag: 32 st DT Competition 2,0/1,8/2,0 fördelade på drivsidan bak och bromssidan fram, samt 32 st DT Revolution 2,0/1,5/2,0 (alternativt DT Competition Race 2,0/1,6/2,0) fördelade på de andra två hjulsidorna.
/K

Hjulbyggartråden
gandhi sa:
Jag skulle avrunda 291,3 uppåt till 292. Hellre aningen för långa än för korta ekrar.
I http://www.kstoerz.com/freespoke/fullcalc (som jag gillar bäst) får jag med ERD på 601,5 mm ekerlängderna till 291,5; 290,3; 290,4 och 292,0 mm.

Mitt förslag: 32 st DT Competition 2,0/1,8/2,0 fördelade på drivsidan bak och bromssidan fram, samt 32 st DT Revolution 2,0/1,5/2,0 (alternativt DT Competition Race 2,0/1,6/2,0) fördelade på de andra två hjulsidorna.
/K
Tackar, varför olika ekrar? Är det för viktbesparing eller blir hjulet starkare så?
För att förtydliga dina siffror för mig är det då bromssida bak: 291,5 drivsida bak: 290,3 bromssida fram 290,4 och höger fram: 292?

Hjulbyggartråden
Olika ekerdimensioner bidrar till att hjulet håller längre. Kraften som ekrarna bör dras med kan inte att vara lika på drivsidan och på ickedrivsidan pga av att vinkeln är olika. Drar man dem lika så kommer hjulet inte att vara centrerat. Den plats som kassetten tar upp gör att ekrarna inte får samma vinkel. I räknaren så blir resultatet en kraftfördelning på 100% på drivsidan och 63% på motsatta sidan. Hjulets livslängd ökar om man försöker få en så jämn spänningsfördelning på alla ekrarna. Spänning är kraft fördelat på yta och om tar en smalare eker på den sidan som dras med lägre kraft så blir spänningen mer jämn. Om kraftfördelningen är 100% / 63% så vill man försöka hitta en ekerkombination där man får samma kvot av ekrarnas respektive tvärsnittsyta (mätt på dess smalaste ställe). Revolution/Competition ger en kvot på (1,5²/1,8²)=0,69 = 69% vilket är tillräckligt nära 63%.

Easton anger 1200 N som max ekerkraft. Säg att du drar drivsidan till 1100 N så kommer du bara att kunna dra motsatta sidan till 63% av detta (693 N). Spänningen på drivsidan blir med ekerkombinationen ovan 432,5 N/mm² och på motsatta sidan 392 N/mm² (per eker) vilket är en förbättring från 63% (om du hade valt samma ekrar på båda sidor) till 91%.

Did that make any sense at all? ;-)

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
gandhi sa:
...
Ok! Med 32 ekrar föreslår jag 3-kors. ERD=ERD++ + 2x nippelhuvudhöjd= 596 + 2(2,75 mm) = 601,5 mm (Mätte några DT-nipplar med skjutmått)
...
/K

2,75 låter mycket. Man mäter väll bara upp till skåran?
(Har inget att mäta med till hands)

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Ja, det är lite lurigt det där. Jag har bara DT Prohead hemma och de är ju lite välvda nertill så de kommer att ligga lite lägre i fälgens hål. Jag mätte med skjutmått upp till skåran och fick det till ca 2,2 mm. 2,7-2,8 mm upp till toppen. eastons guide ser ut att vara hela huvudet https://www.eastoncycling.com/media/Easton ERD calculation.pdf

s sa:
2,75 låter mycket. Man mäter väll bara upp till skåran?
(Har inget att mäta med till hands)

Hjulbyggartråden
Jag har bara sett DT-ekrar i jämna heltalslängder, så jag skulle satsa på 32 st 290 mm DT Competition (2,0/1,8/2,0) och 32 st 292 mm DT Revolution (2,0/1,5/2,0). Samt 64 st (+ några extra) DT Prohead 12 mm mässingsnipplar.

DT Revolution är aningen mariga att spänna då de är så pass smala vilket gör att de lätt vrider sig, men bara du masserar dem ordentligt med jämna mellanrum under uppspänningen så kommer det att gå bra. Jag har bryggt flera 29erhjul med Revolution på ickedrivsidan och de håller utmärkt för mina 80 kg + utrustning och brötcykling.

revben sa:
gandhi sa:
Did that make any sense at all? ;-)

Absolut, tackar och bockar för all hjälp. Då blir det DT rev också. 291mm DT comp och 292mm DT rev, antar att det går fila om de blir en aning långa.

Hjulbyggartråden
gandhi sa:
Jag har bara sett DT-ekrar i jämna heltalslängder, så jag skulle satsa på 32 st 290 mm DT Competition (2,0/1,8/2,0) och 32 st 292 mm DT Revolution (2,0/1,5/2,0). Samt 64 st (+ några extra) DT Prohead 12 mm mässingsnipplar.

DT Revolution är aningen mariga att spänna då de är så pass smala vilket gör att de lätt vrider sig, men bara du masserar dem ordentligt med jämna mellanrum under uppspänningen så kommer det att gå bra. Jag har bryggt flera 29erhjul med Revolution på ickedrivsidan och de håller utmärkt för mina 80 kg + utrustning och brötcykling.

Såg det i shoppen så det blir 290 då och DT Prohead. Är som sagt helt grön på att bygga hjul så återkommer säkert med fler frågor i tråden framöver. Tack så väldigt för hjälpen! :)

Hjulbyggartråden
Kan någon vara vänlig och uppge vad som är happykorrekt racerhjul för 2016 om man ska bygga själv?

Är lite sugen på att bygga något och eftersom jag har fått hammarförbud av min hustru får det vara något behändigt.

Hjulbyggartråden
Tjenix!
Har ett framhjul som jag tänkte byta nav i, det är 290mm ekrar på båda sidorna nu och jag går från 58 till 38mm PCD på navet. Det är 3-kors och 32 ekrar. Någon som kan räkna ut hur långa nya ekrar jag ska beställa?
Stort tack om någon orkar, annars får jag väl göra min hemläxa själv :)

Hjulbyggartråden
Eftersom ekern lämnar navflänsen nära nog tangentiellt spelar pcd (flänsdiametern) minimal roll. Flänsoffsetten spelar större roll, dvs avstånd från navets mitt till fläns. Om detta ej skiljer för ditt nya nav skulle jag tro att du kan köra samma ekerlängder som med gamla navet, möjligtvis ett par mm längre. Med alla mått på gamla navet skulle man kunna gaffla sej fram till fälgens ERD, sedan använda den ihop med nya navets mått för att räkna ut ny ekerlängder. Men då behövs förutom PCD även fläns-offsetterna.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Tog några befintliga prylar som låg nära, ändrade PCB till 58mm och om man sedan antar att det måttet är det enda som ändras så blev det ca 3mm längre ekrar.

Bilagor

• prowheelbuilder.jpg
    prowheelbuilder.jpg
    142.8 KB · Besök: 84
Hjulbyggartråden
Fälgbroms eller skivbroms?
Kanttråd eller tub?
Budget?

Jacoba sa:
Kan någon vara vänlig och uppge vad som är happykorrekt racerhjul för 2016 om man ska bygga själv?

Är lite sugen på att bygga något och eftersom jag har fått hammarförbud av min hustru får det vara något behändigt.

Hjulbyggartråden
Ok... Håller på att få tuppjuck på att jag inte får det här att stämma, så har därför ett par frågor för artar att jag gör rätt:

1. För att mäta ERD så skruvar jag på nipplar på två ekrar tills dessattekern precis börjar komma upp i skruvspåret på nippeln och mäter diametern till spets-spets på ekrar a när de är i motstående hål. Det bör väl stämma?

2. Avstånd center till fläns på navet mäter jag till mitten/centrum av flänsens tjocklek. Det borde väl stämma då det är snittet för elrar som kommerut på varsin sidan flänsen?

3. Flänsens håldiameter, ska den mätas till centrum av hålen, eller till innerkant av hålen eller till ytterkant av hålen?

Hjulbyggartråden
Känns inte supertydligt på diametern på navents hålcirkel...

pitchcirclediameter_left_rear.png

Rent spontant skulle jag ju anta att det är till centrum på hålen man ska mäta, men det syns ju inte på bilden här... Och jag har kontrollmätt alla andra måtten flera gånger och får samma resultat på ekerlängden hela tiden, men faktum ät att den ekerlängden verkar vara ca 2 mm för lång...

Hjulbyggartråden
Är det så att det som är aningen tjockare svart ska föreställa hålet? I så fall är det ju centrum som ska mätas, men då fattar jag inte vad som är fel...

Hjulbyggartråden
Never mind... Mät aldrig ERD när du är trött... Har nog mätt det tre gånger och fått det till samma mått... Mätt igen nu och fick ett annat mått, vilket resulterar i lite kortare ekrar, vilket verkar stämma bättre....

Hjulbyggartråden
Känns som att mina stackars aluminium-nipplar blivit offeranoder. De liknar mer blomkål än nipplar, täckta med ett vitt pulver.
Kolfiberfälgar, rostfria ekrar, al-nipplar, inga brickor. Osäker på om det kommit någon tubeless-vätska på dem, och jag tror dessutom jag kört sån utan ammoniak den tid jag kört tubeless.

D05_4970.jpg

D05_4973.jpg

Hjulbyggartråden
Eveningstar sa:
Känns som att mina stackars aluminium-nipplar blivit offeranoder. De liknar mer blomkål än nipplar, täckta med ett vitt pulver.
Kolfiberfälgar, rostfria ekrar, al-nipplar, inga brickor. Osäker på om det kommit någon tubeless-vätska på dem, och jag tror dessutom jag kört sån utan ammoniak den tid jag kört tubeless.

Kolfiber och aluminium går inte ihop, måste ha nåt imellan som separerar dom

Hjulbyggartråden
Jag har en fram/bak kombo med DT Swiss R 460 fälg (och DT 350 nav) där bakhjulet byggdes av Actionsports (28h 2x) men framhjulet byggde jag själv (24h radialekrat). Använder dem främst som distansträning-/långpendlingshjul.

Fälgen i sig är helt OK för sitt pris men största problemet jag har med den är att fälgens bromsbana är rätt vass i överkanten vilket gör att det kan smärta lite i tummarna att byta däck / slang. Tycker H+ Son Archetype eller TB14 är snällare där.

Hjulbyggartråden
NLC sa:
Jag har en fram/bak kombo med DT Swiss R 460 fälg (och DT 350 nav) där bakhjulet byggdes av Actionsports (28h 2x) men framhjulet byggde jag själv (24h radialekrat). Använder dem främst som distansträning-/långpendlingshjul.

Fälgen i sig är helt OK för sitt pris men största problemet jag har med den är att fälgens bromsbana är rätt vass i överkanten vilket gör att det kan smärta lite i tummarna att byta däck / slang. Tycker H+ Son Archetype eller TB14 är snällare där.

OK. Tack. Velar lite. Själv mkt nöjd med mina archetype men vore kul att testa nåt annat som dessutom är billigare. Fast archetypen är ju väldigt snygga (inte att förakta..)

Hjulbyggartråden
e120guru sa:
Känns inte supertydligt på diametern på navents hålcirkel...

Rent spontant skulle jag ju anta att det är till centrum på hålen man ska mäta, men det syns ju inte på bilden här... Och jag har kontrollmätt alla andra måtten flera gånger och får samma resultat på ekerlängden hela tiden, men faktum ät att den ekerlängden verkar vara ca 2 mm för lång...

De röda kort-lång streckade linjerna är ju av den linjetyp man ofta använder i ritningar för att markera centrumlinjer vilket uppenbarligen tycktes nog så tydligt för ritningens upphovsperson. Lite väl swiss-engineering kan man tycka..

Hjulbyggartråden
Sitter och fingrar på beställningsknappen på ett par nya hjul och funderar på vilka ekrar jag ska ha.

"Trendurohjul" Flow mk3 fälgar på hopenav. Jag väger ca 100kg, men kör sällan sönder hjulen.

Tänkte Sapim race ekrar men funderar ev på D-light på framhjulet för att spara lite vikt. Eller är det bara dumt? Och jag får ett flexigt och skört hjul?

I ett svagt ögonblick igår funderade jag även på Arch mk3 framfälg.

Hjulbyggartråden
gandhi sa:
Fälgbroms eller skivbroms?
Kanttråd eller tub?
Budget?

Jacoba sa:

Kanttråd, Fälgbroms och ca 4 kkr. Har tittat på kinesis uk racelight färdigbyggda, kinesiska budgetkolfiberhjul men även köpa fälgar från
http://dcrwheels.co.uk/products/dcr-components/ och bygga själv

Hjulbyggartråden
Skumt, men tur att jag såg det ändå mitt i bygget.
Jag har ju fullt upp med vilka ekrar som ska åt vilket håll.
Och att starta rätt, så man ser navloggan genom ventilhålet och sånt viktigt...

Ena ekerhuvudet såg inte ut att ligga an riktigt mot flänsen.
Så jag drog ut den och jämförde mot en annan eker.

Taskig kvalitetskontroll hos DT?

IMG_20160531_205939350.jpg

edit: Nattskiftet kanske? ;-)

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
AddeN sa:
Sitter och fingrar på beställningsknappen på ett par nya hjul och funderar på vilka ekrar jag ska ha.

"Trendurohjul" Flow mk3 fälgar på hopenav. Jag väger ca 100kg, men kör sällan sönder hjulen.

Tänkte Sapim race ekrar men funderar ev på D-light på framhjulet för att spara lite vikt. Eller är det bara dumt? Och jag får ett flexigt och skört hjul?

I ett svagt ögonblick igår funderade jag även på Arch mk3 framfälg.

Tunna ekrar har jag ingen bra erfarenhet av även om jag inte testat just dessa. Känns som fel ställe att spara vikt på. Hur många procent utgör viktbesparingen på ett komplett hjul med däck, gucka/slang å allt?

Tillbaka
Topp