Igino Cazzola
Ny medlem
Hjulbyggartråden
Jag hade nog lagt några minuter till. ;-)Sambal Oelek sa:ÄNTLIGEN klar med detta hjulelände. Har ekrat det tre ggr, men nu tror jag det får räcka :)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade nog lagt några minuter till. ;-)Sambal Oelek sa:ÄNTLIGEN klar med detta hjulelände. Har ekrat det tre ggr, men nu tror jag det får räcka :)
haha, nä, jag ekrar ganska löst för att motkompensera för snöslasket :)Igino Cazzola sa:Jag hade nog lagt några minuter till. ;-)Sambal Oelek sa:ÄNTLIGEN klar med detta hjulelände. Har ekrat det tre ggr, men nu tror jag det får räcka :)
Tjena, såg att jag glömt det nu. 32 är det som gäller och 3-kors.gandhi sa:Hur många ekrar per hjul? Hur många ekerhål är det på fälgarna? Och visst är det lika många på naven?
[edit] såg nu att det verkar vara 32 på naven
/K
Tackar, varför olika ekrar? Är det för viktbesparing eller blir hjulet starkare så?gandhi sa:Jag skulle avrunda 291,3 uppåt till 292. Hellre aningen för långa än för korta ekrar.
I http://www.kstoerz.com/freespoke/fullcalc (som jag gillar bäst) får jag med ERD på 601,5 mm ekerlängderna till 291,5; 290,3; 290,4 och 292,0 mm.
Mitt förslag: 32 st DT Competition 2,0/1,8/2,0 fördelade på drivsidan bak och bromssidan fram, samt 32 st DT Revolution 2,0/1,5/2,0 (alternativt DT Competition Race 2,0/1,6/2,0) fördelade på de andra två hjulsidorna.
/K
gandhi sa:...
Ok! Med 32 ekrar föreslår jag 3-kors. ERD=ERD++ + 2x nippelhuvudhöjd= 596 + 2(2,75 mm) = 601,5 mm (Mätte några DT-nipplar med skjutmått)
...
/K
s sa:2,75 låter mycket. Man mäter väll bara upp till skåran?
(Har inget att mäta med till hands)
revben sa:För att förtydliga dina siffror för mig är det då bromssida bak: 291,5 drivsida bak: 290,3 bromssida fram 290,4 och höger fram: 292?
gandhi sa:Did that make any sense at all? ;-)
revben sa:gandhi sa:Did that make any sense at all? ;-)
Absolut, tackar och bockar för all hjälp. Då blir det DT rev också. 291mm DT comp och 292mm DT rev, antar att det går fila om de blir en aning långa.
gandhi sa:Jag har bara sett DT-ekrar i jämna heltalslängder, så jag skulle satsa på 32 st 290 mm DT Competition (2,0/1,8/2,0) och 32 st 292 mm DT Revolution (2,0/1,5/2,0). Samt 64 st (+ några extra) DT Prohead 12 mm mässingsnipplar.
DT Revolution är aningen mariga att spänna då de är så pass smala vilket gör att de lätt vrider sig, men bara du masserar dem ordentligt med jämna mellanrum under uppspänningen så kommer det att gå bra. Jag har bryggt flera 29erhjul med Revolution på ickedrivsidan och de håller utmärkt för mina 80 kg + utrustning och brötcykling.
Jacoba sa:Kan någon vara vänlig och uppge vad som är happykorrekt racerhjul för 2016 om man ska bygga själv?
Är lite sugen på att bygga något och eftersom jag har fått hammarförbud av min hustru får det vara något behändigt.
Eveningstar sa:Känns som att mina stackars aluminium-nipplar blivit offeranoder. De liknar mer blomkål än nipplar, täckta med ett vitt pulver.
Kolfiberfälgar, rostfria ekrar, al-nipplar, inga brickor. Osäker på om det kommit någon tubeless-vätska på dem, och jag tror dessutom jag kört sån utan ammoniak den tid jag kört tubeless.
Kolfiber och aluminium går inte ihop, måste ha nåt imellan som separerar dom
NLC sa:Jag har en fram/bak kombo med DT Swiss R 460 fälg (och DT 350 nav) där bakhjulet byggdes av Actionsports (28h 2x) men framhjulet byggde jag själv (24h radialekrat). Använder dem främst som distansträning-/långpendlingshjul.
Fälgen i sig är helt OK för sitt pris men största problemet jag har med den är att fälgens bromsbana är rätt vass i överkanten vilket gör att det kan smärta lite i tummarna att byta däck / slang. Tycker H+ Son Archetype eller TB14 är snällare där.
gandhi sa:50$ med spårbart paket och välpaketerat får väl anses som rimligt. Det är ju rätt dyra fälgar trots allt...
NLC sa:Najs. Såg att de hade RJA i UK som "dealer" men hittade inget på deras hemsida. Var det överkomlig frakt från U$ of A ?
e120guru sa:Känns inte supertydligt på diametern på navents hålcirkel...
Rent spontant skulle jag ju anta att det är till centrum på hålen man ska mäta, men det syns ju inte på bilden här... Och jag har kontrollmätt alla andra måtten flera gånger och får samma resultat på ekerlängden hela tiden, men faktum ät att den ekerlängden verkar vara ca 2 mm för lång...
Cujo sa:Noterade det, försökte bara tramsa lite med dina omkastade bokstäver :)
gandhi sa:Fälgbroms eller skivbroms?
Kanttråd eller tub?
Budget?
Jacoba sa:Kan någon vara vänlig och uppge vad som är happykorrekt racerhjul för 2016 om man ska bygga själv?
Är lite sugen på att bygga något och eftersom jag har fått hammarförbud av min hustru får det vara något behändigt.
AddeN sa:Sitter och fingrar på beställningsknappen på ett par nya hjul och funderar på vilka ekrar jag ska ha.
"Trendurohjul" Flow mk3 fälgar på hopenav. Jag väger ca 100kg, men kör sällan sönder hjulen.
Tänkte Sapim race ekrar men funderar ev på D-light på framhjulet för att spara lite vikt. Eller är det bara dumt? Och jag får ett flexigt och skört hjul?
I ett svagt ögonblick igår funderade jag även på Arch mk3 framfälg.
För en ärlig jmf en sådan viktbesparing kan göra måste man göra den mot den totala vikten, alltså inte minst cyklisten.s sa:Hur många procent utgör viktbesparingen på ett komplett hjul med däck, gucka/slang å allt?