Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
AddeN sa:
Lite så gissar jag också S, även om man blir lite frestad att spara roterande vikt.

Jo men den insparade massan sitter ändå ganska nära navet där det inte gör så stor skillnad. Vill man ha ner roterande massa så är det nipplar, fälg, slang/gucka och däck som är det avgörande. (i omvänd ordning.)

Hjulbyggartråden
Nej där tycker jag bestämt att du har helt fel under förutsättning att det är MTB vi pratar om vilket är fallet.

Det är en otrolig skillnad om jag cyklar på en cykel som tex väger två kg mindre jämfört med om jag skiter i att ta med ryggsäcken som väger ca två kg. Just för att cykeln rör man runt på ett helt annat sätt.

Dessutom känns en viktbesparning på hjulen (roterande massa) mer än en viktbesparing på tev vevpartiet eller sadelkombo.

Ser man däremot till en räser skulle jag säga att ditt resonemang stämmer bättre där det mer gäller att transportera x kg y antal meter till z höjdskillnad på slät väg.

Men för MTB och då särskilt teknisk cykligt så gör helt enkelt varje hg på cykeln långt mer än varje hg på cyklisten.

HåkanC sa:
För en ärlig jmf en sådan viktbesparing kan göra måste man göra den mot den totala vikten, alltså inte minst cyklisten.

/Håkan

Hjulbyggartråden
AddeN sa:
Nej där tycker jag bestämt att du har helt fel under förutsättning att det är MTB vi pratar om vilket är fallet.

Det är en otrolig skillnad om jag cyklar på en cykel som tex väger två kg mindre jämfört med om jag skiter i att ta med ryggsäcken som väger ca två kg. Just för att cykeln rör man runt på ett helt annat sätt.
Viktskillnaden mellan 64st Sapim Race vs D-Light är <60g, dvs ~0,5dl vatten.
Hur stor skillnad på hur cykeln känns märker du efter att du har tagit, en liten, klunk vatten ur vattenflaskan? (Under förutsättning att du har flaskan på cykeln)

s sa:
Vill man ha ner roterande massa så är det nipplar, fälg, slang/gucka och däck som är det avgörande. (i omvänd ordning.)
+1
(Fast den märkbara skillnaden mellan mässing och alu-nipplar, är (oftast) endast färgen)

/Håkan

Redigerat: Förtydligade

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
Hur gammal är ekern?
För enl Peter White tillverkade DT sådana 2000, men länken till hans sida om det är nu död: http://www.peterwhitecycles.com/DTspokes.htm
Här har jag googlat fram en länk till en tråd om det: http://forums.mtbr.com/wheels-tires...ut-dt-spokes-should-i-scaredy-too-802339.html

/Håkan

Beställd från Rose för typ en vecka sen...
Har inget tillverkningsdatum.

Men vafan, dom säljer ju i 20pack, så jag har ju fyra extra per hjul per sida så...

Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
AddeN sa:

Viktskillnaden mellan 64st Sapim Race vs D-Light är <60g, dvs ~0,5dl vatten.
Hur stor skillnad på hur cykeln känns märker du efter att du har tagit, en liten, klunk vatten ur vattenflaskan? (Under förutsättning att du har flaskan på cykeln)

Nej just den viktminskningen skulle inte vara jättetydlig, men flera sådana så märks det. Sällan man lättar en cykel med bara en sak. Vänder mig bara mot ditt resonemang. Och vatttenflaska på cykeln skulle jag aldrig köra med just av skälet jag resonerade tidigare. Att de har en benägenhet att skaka loss efter första stenkistan förbättrar inte heller vattenflaskans existens i min värld... men det är som sagt min personliga åsikt. För vissa funkar tex vattenflaska på cykel och de märker inte av det. Bra för dem i så fall. Men jag transporterar vätska på ryggen för att få en roligare cykel.

HåkanC sa:
s sa:
Vill man ha ner roterande massa så är det nipplar, fälg, slang/gucka och däck som är det avgörande. (i omvänd ordning.)

+1
(Fast den märkbara skillnaden mellan mässing och alu-nipplar, är (oftast) endast färgen)

/Håkan

Redigerat: Förtydligade

Alunipplar har man inte punkt. Håller dåligt och ergar fast. Det är min åsikt iaf.

Hjulbyggartråden
Ska köpa nya hjul med crest mk3 (jag har faktiskt köpt riktställ och ekertensiometer så snart lär jag lära mig själv :)) och funderar lite på ekrar till xc/trail. Väger 67kg så är ingen heavy weightkille.
1. Dtswiss competition race 2.0/1.6 332g.
2. Dtswiss revolution 2.0/1.5 310g.

Båda kostar 40 euro extra. Spontant känns comp race som tåligare?

Crest mk3 har hela 2mm bredare innerdiameter. :)

Hjulbyggartråden
På åtminstone höger sida i bakhjulet rekommenderar jag de styvare DT Comp 2,0/1,8 och då (troligen) bäst med de flexigare DT Rev 2,0/1,5 på vänstersidan.
Eftersom jag antar att du har skivbromsar skiljer ekerspänningen mellan hö/vä-sida vilket betyder att även där blir det bättre med olika ekerdimensioner på höger resp vänster sida.

Men är du riktigt noggrann så kollar du upp ekerspänningsskillnaden mellan sidorna, mha tex Spocalc http://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm, och väljer ekrar vars tvärsnittsarea motsv ekerspänningsskillnaden.

/Håkan

Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
På åtminstone höger sida i bakhjulet rekommenderar jag de styvare DT Comp 2,0/1,8 och då (troligen) bäst med de flexigare DT Rev 2,0/1,5 på vänstersidan.
Eftersom jag antar att du har skivbromsar skiljer ekerspänningen mellan hö/vä-sida vilket betyder att även där blir det bättre med olika ekerdimensioner på höger resp vänster sida.

Men är du riktigt noggrann så kollar du upp ekerspänningsskillnaden mellan sidorna, mha tex Spocalc http://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm, och väljer ekrar vars tvärsnittsarea motsv ekerspänningsskillnaden.

/Håkan

Bättre svar kan man nog inte få. Tack för det!

Grejen är att actionsports bygger ihop som en "wheelset deal" så jag tror inte att jag kan välja olika på olika sidor.

Givetvis skivbroms och ekerspänningen blir ju väldigt olika som du säger. Jag tror att det får bli dt comp race "runt om"för enkelhetens skull. 22g för lite grövre grejer kan det vara värt.

410g skulle dt comp väga verkar det som.

Ska bli kul att testa fun works nya nav! fler POE och en till klack (eller hur man nu säger).
Funworks N-light ONE nav.
Dtswiss competition race ekrar.
Dtswiss pro lock nipplar (mjukost).
Notubes crest mk3.

Teoretiska vikten ligger på 1480g. Mina förra funworkshjul skulle väga 1510g och vägde 1517g på min våg med caps.

Hjulbyggartråden
nieves sa:
Hoppar in i tråden med en snabb fråga. Mavic Cosmic Carbon med alu-bromsyta. Aero-ekrar som är platta. Kraschade bakhjulet lämnades in till erkänd verkstad/handlare som byggde upp hjulet efter att jag beställt nya delar från Mavic.
Nu vrider sig ekrarna till plogblad, lämnat in en gång för att få felet tillrättat men samma resultat igen.
Jag vet inte vilket sätt dom åtgärdade dom vridna ekrarna men fungerade gjorde det inte.

Vad gör man? Reklamerar jobbet men vad gör dom för fel, finns det tips att ge dom för att undvika samma fel igen? Hjulen är raka det är bara ekrarna som är vridna.
Är ekrarna vridna som spiraler, eller står de bara snett i hjulet?
Om ekrarna är raka men sitter snett i hjulet så är de för dåligt spända. De slackar tillräckligt när de passerar mellan nav och mark för att kunna vrida sig.
Om ekrarna är vridna som spiraler så gjorde byggaren bort sig och glömde hålla emot när han spände nipplarna.
Lev med det eller byt ekrar. Och verkstad.

Hjulbyggartråden
NickPick sa:
Grejen är att actionsports bygger ihop som en "wheelset deal" så jag tror inte att jag kan välja olika på olika sidor.
Nu har jag iofs inte köpt några hjul från Actionsports själv, men om jag har förstått rätt så bygger de åtminstone lvg-hjul med DT Rev-ekrar med DT Comp på höger sida i bakhjulet.
Men vad som gäller för MTB-hjul har jag ingen aning om.
Varför inte MAILa, eller ringa, dem och kolla om de kan bygga med olika ekrar?

/Håkan

Hjulbyggartråden
Idag har jag byggt cross country:

13417630_10154283104831934_4717587914568995488_n.jpg

Hjulbyggartråden
jofahjalm sa:
Idag har jag byggt cross country:
Hakat på trenden med blanka ekrar ser jag. Snyggt!

Angående ekerdiskussionen ovan så kör jag DT Rev runt om på hjulen på endurocykeln. Funkar prima precis som förra hjulparet med samma eker. Håller sig rakt och fint och verkar hålla bra för en lätt cyklist som mig.

Hjulbyggartråden
Jag är så tuff att jag hade missat att det var en trend. Jag har byggt alla hjul med silverfärgade DT Comp de senaste åren eftersom det är billigast och bra.

Hjulbyggartråden
Hur vet man korrekt ekerspänning?
Jag har ekertensiometer.

Edit: Jag hittade kortet från actionsports med siffrorna för mina gamla cresthjul. Skillnaden är nya crestfälgen och ersättningsnavet för funworks n-light evo. Åtdragningsmomentet bör inte skilja sig.
Front left: 950n.
Front right: 650n.
Rear left: 700n.
Rear right: 950n.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
NickPick sa:
Jag har ekertensiometer.

Edit: Jag hittade kortet från actionsports med siffrorna för mina gamla cresthjul. Skillnaden är nya crestfälgen och ersättningsnavet för funworks n-light evo. Åtdragningsmomentet bör inte skilja sig.

Även om de/du menar N och inte n så tycker jag att det verkar vara låg spänning.
Kolla om inte fälgen klarar 1200-1300N, nu verkar det som om dina hjul är byggda med en fälg som klarar max 1000N.

/Håkan

Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
NickPick sa:
Jag har ekertensiometer.

Även om de/du menar N och inte n så tycker jag att det verkar vara låg spänning.
Kolla om inte fälgen klarar 1200-1300N, nu verkar det som om dina hjul är byggda med en fälg som klarar max 1000N.

/Håkan

Jag skrev med liten bokstav för enkelhetens skull. Tyskarna har gjort rätt!

Maila de och frågade vad jag skulle ha för ekerspänning. Vore enkelt om det är samma som på mitt andra hjulset (mest för minnets skull).
Lär väl köra dom krokiga oavsett :)

Hjulbyggartråden
Lånar tråden lite:

Ska införskaffa en ekernyckel. Vet inte vilken, både märke och dimension. Läst runt lite. Har en specialized allez comp 105 -2014:
https://www.bike24.com/p289448.html

Under fact sheet står det bara "Wheels - Axis 1.0". Har googlat sönder mig men hittar inte vilka ekrar det är på dem.

Mejlat specialized men inte fått svar på 3 dagar så provar här! Tar gärna emot tips på vilken ekernyckel jag ska köpa.

Tack!

Hjulbyggartråden
Ruttnade på 18 POE och att kassettens största drev vobblade ~2-3 millimeter i sidled, så ikväll tog jag mig samman och bytte det ruttna Sram MTH-746-navet mot Hope Pro 4.

Booooost!

DSC01809.jpg

Gamla surnavet innan demontering. Jag återanvände både ekrar och nipplar eftersom kalkylerna visade att ekerlängden skulle bli samma, på millimetern när.

DSC01810.jpg

Det viktigaste är förstås att få navloggan mot ventilhålet! Här initial uppekring.

DSC01811.jpg

Uppekrat men ännu inte spänt!

DSC01812.jpg

Riktning skedde i cykelramen som vanligt, då jag saknar riktställ. Det funkar bra men är inte optimalt. Ekerspänningen körde jag "på känn", men när jag sen kontrollerade spänningen på drivsidan kunde jag inte låta bli att mysa lite, för jag hade hamnat nästan exakt på fälgens maxspänning utan att mäta innan:-)

25 på skalan är 1200 N, vilket är max tillåten spänning.

DSC01813.jpg

Sen vidtog meckande med slanglöst. Jag HATAR det! Men det gick lättare än vanligt. Gorillatejp riven till lagom bredd gör verkligen susen. Må väga några gram mer än dedikerad tejp för slanglösifiering, men det släpper _aldrig_ om man inte vill.

DSC01814.jpg

Bygget gick bra. Det är femte gången jag bygger hjul och jag må säga att det var ganska svårt att rikta upp den sjukt flimsiga och lätta Easton AR24-fälgen till rimlig rundhet och sidledskast. Märkte att det var 3-4 bucklor i den trots att jag knappt känt att jag slagit igenom.
Men lätt är fälgen onekligen. Hojen är rapp som bara den:-)

Köper troligen ett hjulset med breda karbång-fälgar till hösten. Dessa får duga så länge.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
SW-0_001.jpg

Du ska köpa park tool sw-0 eller ännu hellre Spokeys motsvarande. Biltema kanske har en annan standard men det är standarstorlek på de flesta riktiga cyklar.

Vixo sa:
Lånar tråden lite:

Ska införskaffa en ekernyckel. Vet inte vilken, både märke och dimension. Läst runt lite. Har en specialized allez comp 105 -2014:
https://www.bike24.com/p289448.html

Under fact sheet står det bara "Wheels - Axis 1.0". Har googlat sönder mig men hittar inte vilka ekrar det är på dem.

Mejlat specialized men inte fått svar på 3 dagar så provar här! Tar gärna emot tips på vilken ekernyckel jag ska köpa.

Tack!

Hjulbyggartråden
Jag byggde ihop ett par hjul här för ett tag sen, och först när jag hade spänt upp dom insåg jag ett eventuellt misstag.
Hjulen byggdes med 2kors ekring bak, och jag korsade också ekrarna så att dom ligger bakom/mot varandra på nondrive side.
Nu blev det ju rätt brant vinkel på ekrarna från navet mot korset...
Kommer hjulen att implodera pga detta?
Värt att göra om göra rätt? (kanske lite onödigt att korsekra också på nondrive side??)
LB 55 fälg och Tune nav. 24/28

Hjulbyggartråden
Jag undrar lite, varför 2 istf 3kors?
Vad jag förstår så vill man ha så nära 90grader "angreppsvinkel" som möjligt mellan ekern och flänsen.

Viktbesparing, jovisst. Men som en extrem räknade jag på mina senaste hjul och ändrade NDS från 3kors till radial.
Det skiljer 18mm i ekerlängd, vilket ger 0,35g/eker (Sapim D-Light (1.65mm)) i besparing. :-/

Hjulbyggartråden
Jag funderar på att byta från en shimano freehub till en xd freehub. Hjulet är ett mavic crossride ftx. Var får jag tag på delar till detta eller är det så pass meckigt att lika gärna bara köra en shimano kassett?

Hjulbyggartråden
slimm sa:
Jag undrar lite, varför 2 istf 3kors?
Vad jag förstår så vill man ha så nära 90grader "angreppsvinkel" som möjligt mellan ekern och flänsen.
och
NLC sa:
http://www.justridingalong.com/spoke-count-and-lacing-patterns
"At JRA we think 2x looks nicer than 3x on some road wheels. Other than that, there's not a lot of difference."
I JRA-texten skriver de även det som är viktigare än utseendet
"Not suitable for: wheels where three cross would cause the spokes to cross the heads of other spokes or where the angle of entry into the rim is too severe. "
+
Max tangentiell ekervinkel

Det finns (förstås) en tumregel för max antal ekerkors, den är nämnd reda på 1a sidan av den här tråden: https://happyride.se/forum/read.php/1/1592311/1592948#msg-1592948

/Håkan

Hjulbyggartråden
anjoh_01 sa:
Jag funderar på att byta från en shimano freehub till en xd freehub. Hjulet är ett mavic crossride ftx. Var får jag tag på delar till detta eller är det så pass meckigt att lika gärna bara köra en shimano kassett?

Den uppgraderingen kostar runt 700kr. På ett såpass billigt hjul verkar det ganska dumt. Glöm inte att kassetten är dyrare också. Spara pengarna och köpa nya hjul framöver istället.

Hjulbyggartråden
Dags att brygga ett par nya hjul till sambons nya Specialized Ruby Elite Disc.
Originalhjulen Axis 2.0 SCS är inte så kul (smala, tunga, döda, felekrade, SCS, ja ni förstår..., duger till trainern)
Nytt växelöra (non-SCS) finns.
Snabbkopplingar är det som gäller. Ramen är 2016 och där är det qr.

Jag tänker mig en "dekokt" på mina egna finhjul (NOX A36D, DT350, DT Aero och Aerolite) tubeless.
Det blir inga NOX-fälgar. Trumpeffekten +ANNAT gör dollarn extra dyr nu. Däremot är Yuanen billig så jag tänkte mig ett par asymmetriska TL-ready XC-fälgar i kolfiber från acebike Offset-930S-XC http://www.acebike.com/29er-offset-...-bicycle-rim-for-cross-country-offset-930s-xc
Fälgprofilen ser intressant ut: (alltså den längst till vänster)
Carbon-Rim-Technology_04.jpg

Hon är lätt och kommer att understiga maxtrycket på fälgarna (4,5 bar) med marginal med 28-32 mm däck. (Frank Berto rekommenderar 2,2 - 2,8 bar fram och 2,8 - 3,6 bar bak beroende på däcksbredd.) Och ja, det finns gott om plats för breda däck på ram och gaffel.

Nav blir DT350, ekrar DT Aero och Aerolite, nipplar i mässing, 28 ekrar i 2-kors. Förmodligen en uppdatering till 48 POE.

Har jag glömt något? Tycker att acebikefälgarna ser helt ok ut

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Hej!

Jag och min far funderar på att bygga hjul till våra fatbikes. Har varsin Dude och skulle vilja testa med 29tums hjul för bättre lättare och bättre rull på fina grusvägar!

Tänkte bygga runt:
Dt Swiss Bigride 350 nav, någon Ryde fälg och Dt nipplar+ ekrar

Är det en idiotisk idé eller skulle det funka rent praktiskt?

Är för övrigt väldigt nöjda med våra fatbikes

Hjulbyggartråden
Hemskt dålig bild men min värdelösa Samsung tillåter inte bättre.
Ser ni att det är ungefär som en liten bula på fälgen precis vid ekern. Ekern går även "mer rakt" som i en båge mot navet...
Kan en vurpa ha ställt till detta? Ser skitknäppt ut. Inget märke alls i lacken.

Man kanske får köpa en ny fälg för att vara safe kanske. Den har varit i backen en gång

Bilagor

• 20161212_180153.jpg
    20161212_180153.jpg
    167.9 KB · Besök: 55
Hjulbyggartråden
@NickPick: mer ljus rakt på skulle hjälpa. Eller blixt mobilkameran. Ser skumt ut, har du haft av däcket och kollat längs fälgkanten? Genomslag ger skumma bucklor.

Hjulbyggartråden
Fälgen är en crest mk3 som kanske har gått... 200 mil? Ett genomslag skulle det kunna vara iofs. Gjorde en 28kmh till noll och då blev fälgen skev, det är den enda vurpan jag minns iaf :)

Ekerspänningen var på tok för låg. Fjantar ju mig med en ekertensiometer och den visade 10 när det skulle vara 16.
Bättre bild men mobilblixt går tyvärr inte. Då ser man inte själva felet i konturen. Får väl ta bort däcket ändå :) Värt en titt.

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Visst, DT 240s är jättebra och XT är skit

En fråga från en oinsatt inom hjulkomponenter:
Varför anses XT-nav ofta vara skit av många? Obs- inte bara från dig nu Sixten jag läser det, utan jag har lagt märke till det under senaste året åtminstone, att XT (eller Shimano-nav överlag) är "big no no" medan DT-nav (eller Hope?) är superbra och "det enda som gäller". Varför?
u1.gif

Tillbaka
Topp