Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Cannondale jekyl 1000 sa:Någon som kan räkna på ekerlängd åt mej?
Pitch circle left 44mm
Pitch circle right 47,5mm
Flange distance left 26.4mm
Flange distance right 25,4mm
ERD 592mm
32 hål
gandhi sa:Freespoke spottade ut detta resultat givet 32 ekrar i 3-kors http://www.kstoerz.com/freespoke/fullcalc
Left Right
Spoke length 288.2 mm 287.6 mm
Bracing angle 5.3° 5.1°
Tension distribution 96% 100%
Spoke head clearance 1.35 mm 1.65 mm
Avrunda båda sidorna till 288 mm långa ekrar. Singlespeed antar jag? Eller framhjul?
/K
Cannondale jekyl 1000 sa:Någon som kan räkna på ekerlängd åt mej?
Pitch circle left 44mm
Pitch circle right 47,5mm
Flange distance left 26.4mm
Flange distance right 25,4mm
ERD 592mm
32 hål
Jensen sa:Men är inte aerolite starkare ? Och lättare att se till att de inte "twistas"?
Varför skulle högre styrka hos Aerolite vara intressant?Jensen sa:Men är inte aerolite starkare ? Och lättare att se till att de inte "twistas"?
+15% på tvärsnittet (ungefär) slår ju igenom ungefär samma (+15%) på både brottstyrka (ointressant) och styvhet (förlängning under last)HåkanC sa:Varför skulle högre styrka hos Aerolite vara intressant?Jensen sa:Men är inte aerolite starkare ? Och lättare att se till att de inte "twistas"?
(Troligen är den i praktiken inte starkare jmf med Rev)
/Håkan
HåkanC sa:Varför skulle högre styrka hos Aerolite vara intressant?Jensen sa:Men är inte aerolite starkare ? Och lättare att se till att de inte "twistas"?
/Håkan
"ointressant" Precis! Därav min fråga.emmer sa:+15% på tvärsnittet (ungefär) slår ju igenom ungefär samma (+15%) på både brottstyrka (ointressant)
HåkanC sa:"ointressant" Precis! Därav min fråga.emmer sa:+15% på tvärsnittet (ungefär) slår ju igenom ungefär samma (+15%) på både brottstyrka (ointressant)
(Den högre styvheten, +17% får jag den till, kan dessutom vara en avgörande försämring)
/Håkan
???Jensen sa:Pga att hjulet blir för styvt?
Därför att dom är styvare vilket du vet om och kommenterade med att det kan vara en avgörande försämring.HåkanC sa:???Jensen sa:Pga att hjulet blir för styvt?
Vad har det med den högre styrkan hos aerolite-ekrar att göra?
/Håkan
HåkanC sa:???Jensen sa:Pga att hjulet blir för styvt?
Vad har det med den högre styrkan hos aerolite-ekrar att göra?
/Håkan
Och jag undrade på vilket sätt det var ett svar på min fråga i https://happyride.se/forum/read.php/1/1592311/3084763#msg-3084763Jensen sa:Jag undrade på vilket sätt det var en försämring. Helt enkelt.
Jag väntar därför fortf på ditt svar. Helt enkelt.HåkanC sa:Varför skulle högre styrka hos Aerolite vara intressant?
HåkanC sa:"ointressant" Precis! Därav min fråga.emmer sa:+15% på tvärsnittet (ungefär) slår ju igenom ungefär samma (+15%) på både brottstyrka (ointressant)
(Den högre styvheten, +17% får jag den till, kan dessutom vara en avgörande försämring)
/Håkan
Jensen sa:HåkanC sa:Varför skulle högre styrka hos Aerolite vara intressant?Jensen sa:Men är inte aerolite starkare ? Och lättare att se till att de inte "twistas"?
/Håkan
Hade bara fått för mig att de tål mer dragkraft pga bearbetningen de får. Betyder i och för sig kanske starkare hjul. Men vill minnas att det är lika med cx-ray jämfört med laser (om vi pratar Sapim alltså).
Cannondale Jekyl 1000, till vad för hoj är det tänkt till? Misstänker att du bygger till en scalpel-si? Har ju liknande projekt på gång. Hur har du lagt till 6 mm? Flyttat navets centrum linje i kalkylatorn?
HåkanC sa:Och jag undrade på vilket sätt det var ett svar på min fråga i https://happyride.se/forum/read.php/1/1592311/3084763#msg-3084763Jensen sa:Jag undrade på vilket sätt det var en försämring. Helt enkelt.
Jag väntar därför fortf på ditt svar. Helt enkelt.HåkanC sa:Varför skulle högre styrka hos Aerolite vara intressant?
/Håkan
Som jag redan har frågat flera ggr, och som du ännu inte har svarat på:Jensen sa:Som jag sa och har sagt OM du läser så har jag bara hört det och ställde en fråga om detta stämde. där av frågetecknen i det jag skrev.
Har du läst min fråga nu då?HåkanC sa:Varför skulle högre styrka hos Aerolite vara intressant?
Fast jag tror nog Håkan är mer inne på Daddy O...Johan Falk sa:Ennio Morricone gjorde bra ledmotiv till spaghettiwesterns.
HåkanC sa:Som jag redan har frågat flera ggr, och som du ännu inte har svarat på:Jensen sa:Som jag sa och har sagt OM du läser så har jag bara hört det och ställde en fråga om detta stämde. där av frågetecknen i det jag skrev.
Har du läst min fråga nu då?HåkanC sa:Varför skulle högre styrka hos Aerolite vara intressant?
Jag väntar fortf på ditt svar.
Redigerat:
Har du problem med att förstå frågan? Vill du att jag formulerar om den?
/Håkan
Cannondale jekyl 1000 sa:Jensen sa:HåkanC sa:Varför skulle högre styrka hos Aerolite vara intressant?Jensen sa:Men är inte aerolite starkare ? Och lättare att se till att de inte "twistas"?
/Håkan
Hade bara fått för mig att de tål mer dragkraft pga bearbetningen de får. Betyder i och för sig kanske starkare hjul. Men vill minnas att det är lika med cx-ray jämfört med laser (om vi pratar Sapim alltså).
Cannondale Jekyl 1000, till vad för hoj är det tänkt till? Misstänker att du bygger till en scalpel-si? Har ju liknande projekt på gång. Hur har du lagt till 6 mm? Flyttat navets centrum linje i kalkylatorn?
En FSI med AI ram ska dom sitta på. Bara att utgå från navtillverkarens mått och dra bort 6mm från vänstersidan och lägga till 6mm på högersidans mått.
Det var den som fick mig att ställa den fråga jag nu har upprepat (snart) otaliga ggrJensen sa:Så kan vi fortsätta sen när du insett att jag ställde en fråga.
Men låt mig formulera om fråganHåkanC sa:Varför skulle högre styrka hos Aerolite vara intressant?
HåkanC sa:Ekrar har många olika egenskaper, bland dessa är vikt, styvhet och styrka,
flera av dessa egenskaper skiljer mer eller mindre mellan DT Aerolite och DT Rev.
Men den enda du skriver om är styrkan och då särskilt att den skulle vara högre.
Varför skulle högre styrka hos DT Aerolite jmf med DT Rev vara intressant?
Mitt svar finns redan på 1a sidan i den här tråden.Cannondale jekyl 1000 sa:Vilka ekrar bör jag välja till mitt hjulbygge då?
HåkanC sa:Mitt svar finns redan på 1a sidan i den här tråden.Cannondale jekyl 1000 sa:Vilka ekrar bör jag välja till mitt hjulbygge då?
"Välj ekrar vars skillnad i tvärsnittsarea motsv skillnaden i ekerspänning, utgå från (typ) DT Comp-ekrar på höger sida.
Ekerspänningsskillnaden mellan sidorna kan du kontrollera mha tex SpoCalc
Här finns dessutom en ekerkraftkalkylator: http://dl.dropbox.com/u/11302414/Ekerdata.xls "
(Redigerat för läsbarhet)
/Håkan
Eveningstar sa:...Specialversion av DT 240s...
Alltså så special var det inte, bara att ingen saluför dem ännu. =)gandhi sa:Oooh, låter spännande. Länk?
En annan får nöja sig med lätt "uppgraderade" 350-nav. (uppdaterar till 48T med http://www.ebay.com/itm/172372696430?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT)
Eveningstar sa:...Specialversion av DT 240s...
Kul att du nämnde det, för jag är just nu inne på tub!Mange. sa:En vanlig ratchet har ju en baksida, den i länken har ju öppen baksida, den plastringen ser ut att lösa det.
Edit, vilka alternativ till fälgar kikar du på?
Kör på tub!
Är tub snabbare?Eveningstar sa:Kul att du nämnde det, för jag är just nu inne på tub!Mange. sa:En vanlig ratchet har ju en baksida, den i länken har ju öppen baksida, den plastringen ser ut att lösa det.
Kör på tub!
Troligtvis dessa fälgar, om jag mot förmodan inte skulle vinna på lotto närmsta veckorna:
http://www.carbonbicycle.cc/proshow.php?cid=27&tid=49&id=195
A-Dugast Fast Bird som däck?
Svar: bristfälligt.Cannondale jekyl 1000 sa:Hur anger shimano måtten på sina nav egentligen?
NickPick sa:Är tub snabbare?Eveningstar sa:Kul att du nämnde det, för jag är just nu inne på tub!Mange. sa:En vanlig ratchet har ju en baksida, den i länken har ju öppen baksida, den plastringen ser ut att lösa det.
Kör på tub!
Troligtvis dessa fälgar, om jag mot förmodan inte skulle vinna på lotto närmsta veckorna:
32 x3 med DT Comp på höger sida och DT Rev på vänster är det jag skulle välja för hållbara hjul.lundatok sa:Vad är rekommenderas till en på dryga 60 kg, ska bygga med DT 350 för jag gillar DT och de ligger bra i pris.
- Stans Crest MK3 eller en asymmetrisk fälg från typ DT?
- Ska jag ha 28 H och DT Comp på drivsidan, DT Revolution rakt över eller DT Rev rakt över? 32 H?
Hjulen ska vara hållbara, inte bara dumlätta till XCO och CX/grus. Inte särskilt aggressiv åkning.
+1NLC sa:För 60 kg förarvikt gissar jag helt amatörmässigt att även 28h kommer duga fint.
Det beror på ekerspänningsskillnaden mellan höger och vänster sida och hur hårt ekrarna på den vänstra("lösa" sidan i ett bakhjul) får,NLC sa:Likaså att köra med samma ekersort på DS som NDS om du bygger med asymmetriska fälgar, tex Sapim D-light.
skier sa:NickPick sa:Är tub snabbare?Eveningstar sa:Kul att du nämnde det, för jag är just nu inne på tub!Mange. sa:En vanlig ratchet har ju en baksida, den i länken har ju öppen baksida, den plastringen ser ut att lösa det.
Kör på tub!
Nej, men snyggare!
Schweiz gjorde en massa tester inför OS i Rio och kom fram till att tubeless (specialversion av maxxis aspen) var snabbast. Före dess körde Nino Schurter mkt tubhjul.
28, cx ray runt hela. Lätt och fint ?lundatok sa:Vad är rekommenderas till en på dryga 60 kg, ska bygga med DT 350 för jag gillar DT och de ligger bra i pris.
- Ska jag ha 28 H och DT Comp på drivsidan, DT Revolution rakt över eller DT Rev rakt över? 32 H?
Hjulen ska vara hållbara, inte bara dumlätta till XCO och CX/grus. Inte särskilt aggressiv åkning.
xyklisten sa:28, cx ray runt hela. Lätt och fint ?lundatok sa:Vad är rekommenderas till en på dryga 60 kg, ska bygga med DT 350 för jag gillar DT och de ligger bra i pris.
Alternativt ganska ungefär 2:1 på en symmetrisk fälg.gandhi sa:Så om ekerräknaren kvitterar spänningsskillnad mellan hjulsidorna (vanligtvis 70-80% om man använder asymmetriska fälgar)