Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Mad Charger sa:
Började bygga ihop mina hjul igen idag. När jag började trä ekrarna enligt https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#side är märkena på navet på fel ställen. Kan det va så att hjulen blivit byggda åt fel håll och att det därför låtit från dom?

Det är ju tur att jag inte planerat in något på semesterns första vecka. :)
Då är det bara att börja om. Bygg ihop hjulen som de var förut, för du tog väl foto innan? :)
När du är klar med det så börja felsöka lager, axel och ändhylsor. Det har tydligen hänt andra funworks-ägare att det knakat där.

Hjulbyggartråden
Mad Charger sa:
Började bygga ihop mina hjul igen idag. När jag började trä ekrarna enligt https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#side är märkena på navet på fel ställen. Kan det va så att hjulen blivit byggda åt fel håll och att det därför låtit från dom?

Har för mig att sheldon visar hur man ska bygga hjul utan skivbroms, då ska ekrarna dras lite annorlunda bak jämför med fälgbroms.

Hjulbyggartråden
Carlzon78 sa:
Mad Charger sa:

Då är det bara att börja om. Bygg ihop hjulen som de var förut, för du tog väl foto innan? :)
När du är klar med det så börja felsöka lager, axel och ändhylsor. Det har tydligen hänt andra funworks-ägare att det knakat där.

Jag har inte kommit längre än att börja trä i alla ekrar innan jag märkte att det va nått skumt. Vad bland Axlar, ändhylsor och lager kan knaka?

Hjulbyggartråden
Jag har byggt ett framhjul med ZTR Arch Mk3 och DT Swiss 350. När jag monterat på däcket och fyllt på med vätska upptäckte jag att det rasslade inuti hjulet när jag skakade på det. Jaha, tänkte jag då, jag har väl på något sätt lyckats tappa ner en nippel i fälgen? Rev bort fälgtejpen och började skaka. Helt tyst. Ingen nippel ramlade ur (vilket är egentligen var väntat eftersom jag vet att jag inte tappat någon i fälgen).
Ok. Skumt. På med däcket igen. Trycksätter. Rassel.
Börjar bli irriterad. Är någon nippel lös? Nej, alla är ekrar jämnt spända.
Ekerlängderna ser dock inte helt optimala ut (dock inom tolerans) så jag river ner hjulet och bygger om det med Sapim Laser som finns i både jämna och udda längder. Det blir bra, ekrarna sticker upp lagom mycket ur nipplarna och ekerspänningen blir perfekt. Skakar hjulet. Tyst. Monterar tejp och däck och trycksätter därefter. Rassel.

Så, ljudet uppstår när däcket sitter monterat och är trycksatt. Jag har även lyckats lokalisera det till fälgskarven. Ibland blir det tyst men slår man till på fälgen kan det börja rassla igen. Börjar misstänka att det är ngt slags bleck som sitter i fälgskarven och som har lossnat. Egentligen har jag lust att såga upp fälgen och kolla hur det ser ut men det vore inte rationellt. Just nu "går" hjulet inte att använda. Cyklar ska inte låta.

Någon som har varit med om något liknande eller har en lösning på problemet?

Hjulbyggartråden
Great success!!

Nu har jag inte bara fått ihop hjulet både rakt och jämt spänt. Jag har även gjort rent och smörjt alla grejer inne i navet och nu är det tyst. :)

Har även beställt delar till ett par nya hjul. Måste ju passa på när jag har börja lära mig det här.

Tack för tipsen och alla svar på mina frågor. Det kommer nog flera så småningom.

Hjulbyggartråden
Mad Charger sa:
Great success!!

Nu har jag inte bara fått ihop hjulet både rakt och jämt spänt. Jag har även gjort rent och smörjt alla grejer inne i navet och nu är det tyst. :)

Har även beställt delar till ett par nya hjul. Måste ju passa på när jag har börja lära mig det här.

Tack för tipsen och alla svar på mina frågor. Det kommer nog flera så småningom.

Om du inte bara trollar är nog hjulbygge din grej ☺

Hjulbyggartråden
Doctor C sa:
Jag har byggt ett framhjul med ZTR Arch Mk3 och DT Swiss 350. När jag monterat på däcket och fyllt på med vätska upptäckte jag att det rasslade inuti hjulet när jag skakade på det. Jaha, tänkte jag då, jag har väl på något sätt lyckats tappa ner en nippel i fälgen? Rev bort fälgtejpen och började skaka. Helt tyst. Ingen nippel ramlade ur (vilket är egentligen var väntat eftersom jag vet att jag inte tappat någon i fälgen).
Ekerlängderna ser dock inte helt optimala ut (dock inom tolerans) så jag river ner hjulet och bygger om det med Sapim Laser som finns i både jämna och udda längder. Det blir bra, ekrarna sticker upp lagom mycket ur nipplarna och ekerspänningen blir perfekt. Skakar hjulet. Tyst. Monterar tejp och däck och trycksätter därefter. Rassel.

Så, ljudet uppstår när däcket sitter monterat och är trycksatt. Jag har även lyckats lokalisera det till fälgskarven. Ibland blir det tyst men slår man till på fälgen kan det börja rassla igen. Börjar misstänka att det är ngt slags bleck som sitter i fälgskarven och som har lossnat. Egentligen har jag lust att såga upp fälgen och kolla hur det ser ut men det vore inte rationellt. Just nu "går" hjulet inte att använda. Cyklar ska inte låta.

Kolla in denna och testa om det funkar:

Hjulbyggartråden
Hej,
Ska "bygga" ett par hjul till min cx/racer/pendlar/gravel/touring/dagisracer-cykel. Tubeless ready.
Priskänslig, så tanken är:
Dt-swiss r460
Miche primato syntesi

Planen var först 24ekrar 2-kors fram och 28 3-kors bak. DT-swiss revoution ekrar fram och vänster bak samt competition på drivsidan.

Men det blir ju ändå inget lättviktset och det verkar enklare att "bygga" med bara competition ekrar. Så det blir nog competition rakt igenom.
Bör jag köra 32 ekrar fram och bak istället? Hållbarhet framför skenbar viktbesparing?

Verkar det som ett rimligt hjulset?

Hjulbyggartråden
Mad Charger sa:
Great success!!

Bra men hade du verkligen behövt demontera alla ekrar får att komma på det?

Hjulbyggartråden
Petter.T sa:
Doctor C sa:

Kolla in denna och testa om det funkar:

Verkar funka. Knackade till rejält och fyllde upp med lite PU-lim. Hoppas att "lagningen" är beständig.

Hjulbyggartråden
konscious sa:
Mad Charger sa:
Great success!!

Bra men hade du verkligen behövt demontera alla ekrar får att komma på det?

Antagligen inte men nu fick jag lära mig det också.

Sen så har jag vart på navet innan utan att det hjälpte så svårt att veta vad det egentligen va för nått.

Hjulbyggartråden
Om man har runda straightpull-ekrar med kärvande alu-nippel... Några tips och tricks hur man hanterar det?

Kan någon smörja vara bra? 5-56?
Hur håller jag emot på bästa sätt? Jag har provat med en tång, men det blir märken förstås.

Hjulbyggartråden
Efter att ha fixat mitt bakhjul så insåg jag att det inte va så knepigt med hjulbygge.

Nu har delarna kommit så nu ska det byggas. :)

DSC_01761.JPG

Hjulbyggartråden
Tubelesspremiär
Fälg: the hydra
Nav: sp pl-8x (dynamo), dt 350 bak
Eker: cx-ray
Och lilaeloxerade nipplar ger lite bling

Totalt 1910g utan däck, helt ok för ett par med dynamo

Bilagor

• IMG_0027.JPG
    IMG_0027.JPG
    347 KB · Besök: 48
Hjulbyggartråden
Hällreänbra sa:
Jensen sa:
Hällreänbra sa:
Hej!
Nån som vet om det går att få tag på Sapim D-Light i Straightpull utförande?
/Eric

Finns det ens? Har för mig att jag fick svaret att det inte tillverkas när jag sökte efter det för något år sen.

Om jag googlar så hittar jag dom på ebay och en fransk sida. Tänkte mej nått lite mer lättillgängligt ?
Där ser man, såg inte på hemsidan och frågade tysk butik som sa att de inte fanns. Men då så, känns som en prisvärt alternativ

Hjulbyggartråden
Olby sa:
Tubelesspremiär

Fin cykel med fina skärmar, hjul, däck för den delen. Ser effektiv ut som åretruntpendlarraket eller trekkingcykel light.

Hjulbyggartråden
Olby sa:
Tubelesspremiär

Har sneglat på de där fälgarna, de är riktigt snygga! Jag har inget riktigt behov av några nya hjul att bygga av dem bara...

Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
Olby sa:
Tubelesspremiär

Inte enbart snygga utan helt klart intressanta hjul,
Jag undrar var du köpte fälgar och dynamonav?
/Håkan
Fälgar och ekrar kom från http://goldsprintshop.com/ sp-navet kom från ett par kraschade rose-hjul. Men du hittar den hos https://thecycleclinic.co.uk/collections/hubs/products/shutter-precision-pd-8x-dynamo-hub tog även erd på fälgen från dem då den som anges av tillverkaren är fel.

Sixten Fors sa:
Vad mäter The Hydra invändigt, 19,8 mm eller så?
Mätte tyvärr inte invändigt innan jag satte på däcken.

Hjulbyggartråden
Olby sa:
Fälgar och ekrar kom från http://goldsprintshop.com/ sp-navet kom från ett par kraschade rose-hjul. Men du hittar den hos https://thecycleclinic.co.uk/collections/hubs/products/shutter-precision-pd-8x-dynamo-hub tog även erd på fälgen från dem då den som anges av tillverkaren är fel.
Tack
Har även googlat fram att fälgen även säljs, eller åtminstone annonseras, i Sverige: http://www.childstore.se/fixed-gear...lg/falgar/hson-the-hydra-disc-700c-black-nmsw
och navdynamon verkar vara lite billigare här (125 €): https://www.bike-components.de/de/Shutter-Precision/Nabendynamo-PL-8X-QR15-Disc-Center-Lock-p54328/

Hör gärna av dig med vad du tycker om hjulen efter ett tag, var det Rose DX-1650 Disc i original?
Och vilken lampa använder du?

/Håkan

Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
Hör gärna av dig med vad du tycker om hjulen efter ett tag, var det Rose DX-1650 Disc i original?
Och vilken lampa använder du?

Var DX-1850 orginal, inget vidare. Smal fälg och uselt baknav. Nu bytte jag dock även däck och till slanglöst så det är svårt att säga vad som gör den största skillnaden. Frihjulet i dt-navet var dock ett stort lyft jämfört med orginalet.

Navet driver en B&M iq2 luxos u...

Tillbaka
Topp