Jag har byggt ett framhjul med ZTR Arch Mk3 och DT Swiss 350. När jag monterat på däcket och fyllt på med vätska upptäckte jag att det rasslade inuti hjulet när jag skakade på det. Jaha, tänkte jag då, jag har väl på något sätt lyckats tappa ner en nippel i fälgen? Rev bort fälgtejpen och började skaka. Helt tyst. Ingen nippel ramlade ur (vilket är egentligen var väntat eftersom jag vet att jag inte tappat någon i fälgen).
Ok. Skumt. På med däcket igen. Trycksätter. Rassel.
Börjar bli irriterad. Är någon nippel lös? Nej, alla är ekrar jämnt spända.
Ekerlängderna ser dock inte helt optimala ut (dock inom tolerans) så jag river ner hjulet och bygger om det med Sapim Laser som finns i både jämna och udda längder. Det blir bra, ekrarna sticker upp lagom mycket ur nipplarna och ekerspänningen blir perfekt. Skakar hjulet. Tyst. Monterar tejp och däck och trycksätter därefter. Rassel.
Så, ljudet uppstår när däcket sitter monterat och är trycksatt. Jag har även lyckats lokalisera det till fälgskarven. Ibland blir det tyst men slår man till på fälgen kan det börja rassla igen. Börjar misstänka att det är ngt slags bleck som sitter i fälgskarven och som har lossnat. Egentligen har jag lust att såga upp fälgen och kolla hur det ser ut men det vore inte rationellt. Just nu "går" hjulet inte att använda. Cyklar ska inte låta.
Någon som har varit med om något liknande eller har en lösning på problemet?