Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Jag tror att jag nöjdförklarar mig med bakhjulet. Hade tänkt mig att gå upp till 120 kgf, men ett par av ekrarna visade tendens att vrida sig för mycket (trots mothållsverktyget och välsmorda gängor och nipplar). 110 kgf får nog duga. Kanske gör jag ett nytt försök om några dagar...

Hjulet är runt (inom 0,5 mm) och rakt (inom 0,5 mm). Med det budgetriktställ jag har blir det nog inte bättre än så.

20180318_181059.jpg

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Kom rätt långt i hjulbygget innan jag insåg att det va 2mm nipplar jag använt till 1,8mm-eker. Någon som har koll på ställe som säljer nipplar/ekrar, men även har snabbfrakt likt CRC/Wiggles DHL Express?

Hjulbyggartråden
gandhi sa:
Jag tror att jag nöjdförklarar mig med bakhjulet. Hade tänkt mig att gå upp till 120 kgf, men ett par av ekrarna visade tendens att vrida sig för mycket (trots mothållsverktyget och välsmorda gängor och nipplar). 110 kgf får nog duga. Kanske gör jag ett nytt försök om några dagar...

Hjulet är runt (inom 0,5 mm) och rakt (inom 0,5 mm). Med det budgetriktställ jag har blir det nog inte bättre än så.

Ett knep jag märkte när jag byggde med runda tunna ekrar som inte ville sig upp till 120kgf var att flexa fälgen åt det håll ekern sitter för att avlasta spänningen samtidigt som du drar åt.

Platta ekrar så vrider jag eker och nippel 1/4 varv med nippelverktyget utan verktyget som håller ekern. Sedan håller jag kvar nippelverktyget så att nippeln inte kan vrida sig när jag vrider ekern rätt med ekerhållaren.

Hjulbyggartråden
Vad är second best om man inte har någon linolja att tillgå och vill bygga nu, har WD40, diverse kedjesmörj, fett, matolja, mineralolja, motorolja, shimano bromsvätska?

Hjulbyggartråden
Behöver ett bakhjul till en dirtcykel, och tänkte att det är ett bra tillfälle att begå hjulbyggarpremiär.
32 hål, 26", navet blir ett Hope Pro 4 SS (symmetriskt).
Har dock kört fast lite på fälgfronten. Finns för mycket att välja på. Vad har man på såna här cyklar egentligen? Mavic EX729? Spank Spoon 32? Eller nåt klenare?

Spelar kanske egentligen ingen större roll med tanke på att jag är långsam och feg och mest ska tekniköva lite, men vore ju trist att köpa något som är helt förkastligt för ändamålet.
Om någon har ett bra förslag på en prisvärd fälg för ändamålet så tas det gärna emot.
När det väl är dags att börja räkna på ekrar och bygga så kommer det säkert fler frågor.

Hjulbyggartråden
@Orwar: Den här är väl inte så tokig kanske?
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/spank-spike-race-33-bead-bite-mtb-rim/rp-prod142541

Själv skulle jag behöva testa mina hjul i ett riktigt riktställ. ParkTool TS 2 eller 4. Eller ett Birzman eller Pro-Lite. Någon som vill låta mig låna ett par dagar? Kanske att Bonne Mecanique har.
Mitt Minoura Pro är inte helt tillförlitligt. Jag kan vicka på navet så det hamnar snett i stället och då måste jag lossa och dra åt snabbkopplingen igen. Svårt att komma tillbaka till nollan igen.

Hjulbyggartråden
gandhi sa:
Själv skulle jag behöva testa mina hjul i ett riktigt riktställ. ParkTool TS 2 eller 4. Eller ett Birzman eller Pro-Lite. Någon som vill låta mig låna ett par dagar? Kanske att Bonne Mecanique har.
Mitt Minoura Pro är inte helt tillförlitligt. Jag kan vicka på navet så det hamnar snett i stället och då måste jag lossa och dra åt snabbkopplingen igen. Svårt att komma tillbaka till nollan igen.
Jag har inget sådant riktställ att låna dig.
Men varför inte prova med att montera hjulet i cykeln?

/Håkan

Hjulbyggartråden
Jag har ett billigt park tools. Där tar man bara ur axeln från cykeln, lägger den i skårorna (med hjulet på såklart) och trycker ihop så är det stumt. Behöver alltså ingen adapter.

Hjulbyggartråden
Fråga :
Vart bör man ligga i ekerspänning med pillar 1420 platta ekrar och en kolfiberfälg?
Stämmer min tm1 skapligt bra så är det 54/89 kgf på bakhjulet.
Har aldrig ens rört platta ekrar förr. Knappade in 0.95 x 2 på Park tools sida.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
NickPick sa:
Fråga :
Vart bör man ligga i ekerspänning med pillar 1420 platta ekrar och en kolfiberfälg?
Stämmer min tm1 skapligt bra så är det 54/89 kgf på bakhjulet.
Stämmer det så verkar det onödigt lågt.
Om du kan få till en maxspänning på 1200-1300N så blir hjulet >35% starkare
Men ngn av de ingående delarna kanske har en begränsning i ekerspänning?
Tex har jag byggt hjul med lättviktsnav som inte fick radialekras eller spännas över 1kN.

Om du är osäker på hur exakt din ekerspänningsmätare är kanske du har andra hjul att jämföra med?

/Håkan

Hjulbyggartråden
Jag har ju använt ekerspänningsmätaren förr och litat på resultaten.
Jag tycker också att det låter lågt.
DT 350 straightpullnav samt pillar 1420-ekrar.
0.95x2mm finns inte med på själva tabellen heller, men det gick ju att knappa in på Park tools app och därifrån kommer värdena.

Känns verkligen som att man kanske ska öka ekerspänningen runt om. Ett kvarts varv bör höja spänningen en del utan att skiten ska behöva riktas.

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
NickPick sa:
...skiten ska behöva riktas.
Har du byggt hjulen själv eller köpt färdiga? Är de nya? Mäter du på hjul utan däck eller med däck på (old school xc-style 2.0" @ 4 bar)?

Köpte färdiga. Ingen kontakt möjlig nu i helgen.

4 bar? Kör aldrig över 2 bar på 1.8-2.35däck och nu är det givetvis utan däck på.
Brukar tävla på kanske 1.5. Perfekt på 23mm fälgar. 1.3 bar om det är blött.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
NickPick sa:
Sixten Fors sa:
NickPick sa:
...skiten ska behöva riktas.
Har du byggt hjulen själv eller köpt färdiga? Är de nya? Mäter du på hjul utan däck eller med däck på (old school xc-style 2.0" @ 4 bar)?

Köpte färdiga. Ingen kontakt möjlig nu i helgen.

4 bar? Kör aldrig över 2 bar på 1.8-2.35däck och nu är det givetvis utan däck på.
Brukar tävla på kanske 1.5. Perfekt på 23mm fälgar. 1.3 bar om det är blött.

Bra där. Tänkte bara kolla, då det kan skilja i mätvärde med eller utan däck på hjulen.

Hjulbyggartråden
NickPick sa:
Jag har ju använt ekerspänningsmätaren förr och litat på resultaten.
Jag tycker också att det låter lågt.
...
Känns verkligen som att man kanske ska öka ekerspänningen runt om. Ett kvarts varv bör höja spänningen en del utan att skiten ska behöva riktas.
Det är väl ett bakhjul?
Då bör du skruva (nästan) dubbelt så mkt på höger sida jmf med vänster.
Det viktiga är att få tillräckligt hög ekerspänning på högersidan (typ 1200 - 1300N), vänstersidan blir vad den blir när fälgen är centrerad.
Ett enkelt sätt, åtminstone för oss som är amatörmässiga sällanhjulbyggare, är att spänna högersidans ekrar tillräckligt mkt
och sedan rikta hjulet och centrera fälgen genom att spänna vänstersidans ekrar.

NickPick sa:
Det är tyvärr många hjulbyggare som inte använder ekerspänningsmätare, de spänner bara ekrarna tills hjulet är rakt och de tycker att ekrarna känns lagom spända (detta är säkert en bidragande orsak till populariteten hos nipplar med gänglåsning, vilket är en nackdel i välbyggda hjul)
I ett framhjul jag köpte färdigbyggt (med ett ekerspänningsbegränsat nav) var ekrarna endast spända till ~600N, jag spände upp dem till ~900N och fick på så sätt ett ~50% starkare hjul!
Det hjulet är fortf rakt, runt och fungerar utmärkt. Tex användes det på Mallis för några veckor sedan.

/Håkan

Hjulbyggartråden
Tack för all input. Drog ett kvarts varv på alla och fick då 580/970N bak. Fram blev det 820/540N.
Värdena kommer ju ifrån park tools tension app där jag bara har matat in ekrarnas mått, därför jag är osäker.
Får ta fram riktstället ikväll...

Hjulet såg jättebra ut och hade säkert dugit bra att cykla på, men det ska ju vara bra!

Hjulbyggartråden
Har ett par fälgar på lut, GRAIL, tänkt bygga med DT350 nav (24fram, 28 bak), 12 mm axel fram och bak. Ska sitta på en Scott Addict CX ram och gå på grus med 38-40 mm däck. Man kan räkna ut med hjälp av kalkylatorn på DT-Swiss hemsida (men det är lite grekiska för mig, framför allt när jag ännu inte har fälgen och kan mäta). Om jag ens ska försöka bygga själv, vore ju kul att kunna en sådan grej, vad behöver jag för grejer? Straight pull? Bästa ekrar? Jag har ett budget riktställ för snabbkoppling och förstår att det är undermåligt, så m a o har jag varken kunskap eller verktyg?.

Hjulbyggartråden
Dr_Rydell sa:
Har ett par fälgar på lut, GRAIL, tänkt bygga med DT350 nav (24fram, 28 bak), 12 mm axel fram och bak. Ska sitta på en Scott Addict CX ram
...
Om jag ens ska försöka bygga själv, vore ju kul att kunna en sådan grej, vad behöver jag för grejer? Straight pull? Bästa ekrar? Jag har ett budget riktställ för snabbkoppling och förstår att det är undermåligt, så m a o har jag varken kunskap eller verktyg?.
Har du navet redan? För om du redan har det så borde du veta om det är SP eller ej.
Bästa ekrar brukar bli att kombinera olika diametrar för att få olika elasticitet höger/vänster, typ DT Comp (hö bak, vä fram) och DT Rev på andra sidan. Eller andra ekrar med motsv dimensioner.
Har du plats att bygga, eller åtminstone spänna och rikta, hjulet monterat i ramen så behöver du inget riktställ.
Om du inte redan har läst den så har Sheldon en bra hjulbyggarbeskrivning: http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html

/Håkan

Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
Dr_Rydell sa:
Har ett par fälgar på lut, GRAIL, tänkt bygga med DT350 nav (24fram, 28 bak), 12 mm axel fram och bak. Ska sitta på en Scott Addict CX ram
...
Om jag ens ska försöka bygga själv, vore ju kul att kunna en sådan grej, vad behöver jag för grejer? Straight pull? Bästa ekrar? Jag har ett budget riktställ för snabbkoppling och förstår att det är undermåligt, så m a o har jag varken kunskap eller verktyg?.
Har du navet redan? För om du redan har det så borde du veta om det är SP eller ej.
Bästa ekrar brukar bli att kombinera olika diametrar för att få olika elasticitet höger/vänster, typ DT Comp (hö bak, vä fram) och DT Rev på andra sidan. Eller andra ekrar med motsv dimensioner.
Har du plats att bygga, eller åtminstone spänna och rikta, hjulet monterat i ramen så behöver du inget riktställ.
Om du inte redan har läst den så har Sheldon en bra hjulbyggarbeskrivning: http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html

/Håkan
Kanon. Tack. Ska kolla in den där hemsidan. Jag har inte köpt några nav ännu.

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Knåpade ihop ett par nya hjul till den kommande Starlingen i dagarna, plockade fram Gerd:s bibel lite för att dubbelkolla mig själv och och se till att allt blir rätt. Första gången jag bygger med alu-nipplar/brickor eftersom de följde med EX511 fälgarna, lite orolig men jag hoppas det ska hålla. Annars är det väl bara att byta till mässing och sluta oroa sig. Paret landade på 2000 gram jämt för paret utan kassett, skivor och däck. Första gången jag bygger mtb-hjul och fälgarna andas verkligen premium!
34327721_625823761086665_7201336631154966528_n.jpg

34921388_1663124707099263_2763649354320314368_n.jpg

Hjulbyggartråden
Jag tänkte ge mig på att bygga ett par hjul till min pendlingscykel, mest för skoj skull men också för att lära mig något nytt. Jag är dock vilsen i vad jag skall satsa på för komponenter. Då det är mest ett lärprojekt vill jag inte lägga för mycket pengar men vill ju också att det skall bli hyfsat lätt och en uppgradering från dom Fulcrum DB CX som jag har idag.

Det som gäller är alltså 28" för skivbromsar med fälg som är ok att köra Tubeless på. Vad skall jag titta på för nav, ekrar och fälg? Åker på däck som är runt 33mm beroende på säsong.

Hjulbyggartråden
MrBike sa:
Jag tänkte ge mig på att bygga ett par hjul till min pendlingscykel, mest för skoj skull men också för att lära mig något nytt. Jag är dock vilsen i vad jag skall satsa på för komponenter. Då det är mest ett lärprojekt vill jag inte lägga för mycket pengar men vill ju också att det skall bli hyfsat lätt och en uppgradering från dom Fulcrum DB CX som jag har idag.

Det som gäller är alltså 28" för skivbromsar med fälg som är ok att köra Tubeless på. Vad skall jag titta på för nav, ekrar och fälg? Åker på däck som är runt 33mm beroende på säsong.

Vad kör du för axlar?

Hjulbyggartråden
marr sa:
MrBike sa:

Vad kör du för axlar?

QR, glömde nämna det...

Hjulbyggartråden
Classe75 sa:
Startade en tråd igår. https://happyride.se/forum/read.php/1/3369087
Har läst, mätt och kommit fram till att det jag behöver är en fälg med erd 606 och 20 hål. Dock lyckas jag inte att hitta detta efter ett antal timmars letade. Någon här som har något tips?

Jag skulle nog föreslå att helt enkelt köpa en fälg med 20 hål, sen även nya ekrar med rätt längd för den nya fälgen.

Fördel #1:
Det är ej att rekommendera att återanvända ekrar till nya byggen. Återanvända ekrar resulterar alltid i suboptimalt resultat.

Fördel #2:
Det är lättare att hitta en fälg som kommer funka. Enda parametern är att den behöver ha 20 hål. Att hitta en med både 20 hål OCH en specifik ERD är som du nog redan märkt rätt jobbigt.

Hjulbyggartråden
Egress sa:
Det är ej att rekommendera att återanvända ekrar till nya byggen. Återanvända ekrar resulterar alltid i suboptimalt resultat.
Varför då?
Och "suboptimalt" hur då?

Egress sa:
Fördel #2:
Det är lättare att hitta en fälg som kommer funka. Enda parametern är att den behöver ha 20 hål. Att hitta en med både 20 hål OCH en specifik ERD är som du nog redan märkt rätt jobbigt.
+1

/Håkan

Hjulbyggartråden
Egress sa:
Classe75 sa:
Har läst, mätt och kommit fram till att det jag behöver är en fälg med erd 606 och 20 hål. Dock lyckas jag inte att hitta detta efter ett antal timmars letade. Någon här som har något tips?

Jag skulle nog föreslå att helt enkelt köpa en fälg med 20 hål, sen även nya ekrar med rätt längd för den nya fälgen.

Fördel #1:

Fördel #2:

Ok, får väl inse fakta. Behålla navet och resten nytt. Behöver dock hjälp med d-måttet på drivsidan. Hur mäter jag det?

Bilagor

• 20180624_175523.jpg
    20180624_175523.jpg
    250.4 KB · Besök: 217
Hjulbyggartråden
Classe75 sa:
Ok, får väl inse fakta. Behålla navet och resten nytt. Behöver dock hjälp med d-måttet på drivsidan. Hur mäter jag det?

Ja, det där kan vara lite trixigt.
Jag skulle mäta där ekerhuvudena sitter. Kan hända att du får ange en extra ekerkorsning om du använder en kalkylator. Om du känner till ERD på den fälg du har nu så borde du kunna mäta en av ekrarna och kolla om siffrorna stämmer. Om det blir rätt så borde det även stämma sen när du ändrar ERD i kalkylatorn.

ScreenShot2018-06-25at11.39.02pm.png

Hjulbyggartråden
Classe75 sa:

Kanske köra med nya invändiga nipplar .
Då borde du ha en fälg med 20-30mm mindre Erd väl ?
Typ https://www.lightbicycle.com/carbon...beless-compatible-basalt-braking-surface.html

Hjulbyggartråden
hm sa:
Classe75 sa:

Typ https://www.lightbicycle.com/carbon...beless-compatible-basalt-braking-surface.html
Nu är jag inte riktigt med... nya invändiga nipplar, vad innebär/är det?

Hjulbyggartråden
Classe75 sa:
hm sa:
Classe75 sa:

Att spara ekrarna och bara köpa nya nipplar som man skruvar på inne från fälgen istl ...
Tex https://www.bike24.com/p2200500.html

Screenshot_20180625-171638_Google.jpg

Hjulbyggartråden
hm sa:
Classe75 sa:
hm sa:
Classe75 sa:

Att spara ekrarna och bara köpa nya nipplar som man skruvar på inne från fälgen istl ...
Tex https://www.bike24.com/p2200500.html
Fast jag tror det är sådana nipplar jag redan har.
20180623_203534.jpg
20180625_182212.jpg

I så fall kanske jag har kommit fram till felaktigt erd ... Måste tänka om tror jag. Får nog skaffa fram en ekernyckel som passar och lossa några ekrar för att mäta.

Hjulbyggartråden
Har nu skaffat mig ett par stans grail-fälgar. Kikar på nav. Svårt motivera 240 före 350 med tanke pä ändamålet (ska väl inte tävla på dem). Har 12 mm axel fram (Scott Addict gravel disc) och då går det ej att få straight pull, vilket går bak (12x142).
Köra lika både fram och bak? Ska vara för grusvägscykling. Lämpliga ekrar till 350 nav med grail fälg? Finns DT Aerolite för 2 euro/styck på rea på R2.
DT Aero för 1 euro/st.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Jag skulle skippa straight-pull helt. Alltid svårare att hitta ekrar om något oförutsett händer, pilligare, dyrare och ja inte värt det helt enkelt.
Har du byggt hjul innan? Om inte så skippa aeroekrar också, bara för att det är bökigt att få upp spänningen utan att dom börjar vrida sig och knappast kommer ge några fördelar på en gravel-hoj.

Spara lite pengar och bygg på DT Comp, Sapim Laser om du vill finbygga eller Sapim Race för funkis.
Har byggt mest på Sapim Laser/Race och det är riktigt bra ekrar.

Hjulbyggartråden
viggen sa:
Jag skulle skippa straight-pull helt.
+1

viggen sa:
skippa aeroekrar också, bara för att det är bökigt att få upp spänningen utan att dom börjar vrida sig
Nja, ska man bygga med riktigt tunna ekrar, tunna aero eller runda 1,5mm (tex DT Rev/Sapim Laser el likn) tycker jag att det är lättare att få till hög ekerspänning med aeroekrar
Men då behövs det ett sådant här ekerhållarverktyg
c_c_5501.jpg

https://www.cnc-bike.de/product_info.php?cPath=702_811&products_id=10838
Med ett sådant är det tom riktigt enkelt.

CNC säljer dessutom billiga aeroekrar
https://www.cnc-bike.de/product_info.php?cPath=154_316&products_id=1337
https://www.cnc-bike.de/product_info.php?cPath=154_316&products_id=5422
liksom bra alunipplar
ac_nippel_rot.jpg

https://www.cnc-bike.de/product_info.php?cPath=154_317&products_id=3240
Olika brickor https://www.cnc-bike.de/index.php?cPath=154_522 (men strunta i limmet) som kan vara bra i nav med onödigt stora hål (>2,4mm) och fälgar utan hålförstärkning.
mm, mm

Men frakten kan vara dyr.

Vad gäller hjulbygget skulle jag bygga med 1,8mm ekrar (typ DT Comp/Sapim Race) åtminstone på höger sida bak/vänster fram.
Det kan även funka bra på andra sidan, men om du vill så är det där de ,tunnare ekrarna bör användas.
Men 1,8mm ekrar på båda sidor funkar bra det med och är lättare att bygga.

/Håkan

Hjulbyggartråden
Har nu mätt fälgarna. Hur noga på millimetern är det? Man ska väl ange det på DTs hemsida.

Det lutar åt DT350 nav:

Fram: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=210705;menu=1000,2,98;mid[69]=1;orderby=2

Bak: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=210707;menu=1000,2,98;mid[69]=1;page=2;orderby=2

Då är det bara vilka ekrar jag ska ha och hur långa de ska vara. De har ju rea på vissa så man kanske ska passa på att ta lite bättre/lättare ekrar för samma peng som ordinarie nya. https://www.bike24.com/1.php?mid=0;pgc=0;menu=1000,4,301,1636;content=7

Sen ska man väl ha nipplar också...

Detta inlägg besvarar även frågan innan att jag inte gjort detta förut. Tänkte följa denna guide:

Bilagor

• IMG_0745.jpg
    IMG_0745.jpg
    309.3 KB · Besök: 224
  • IMG_0746.jpg
    IMG_0746.jpg
    242 KB · Besök: 215
  • IMG_0747.jpg
    IMG_0747.jpg
    267.7 KB · Besök: 220
Tillbaka
Topp