Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
NickPick sa:Dom gick av precis där ekernyckeln får plats.
Fick till framhjulet som egentligen bara var off dish från början...
Började fixa med bakhjulet som var dishat för ai.
Fick det bra i dish men ekerspänning bara ungefär 14-15 på tensiometern... Sedan small en eker av!
Vilken jävla ridå. Ekertensiometern måste vara kapitalt ur fas, men den har alltid fungerat bra förr...
Så nu ska jag försöka hitta en sapim laser i rätt längd. Inte kul och nästa gång köper jag nytt.
Kinesiska hjul byggs "hellre än noga" så att ekrarna skulle vara för korta så att nippelskallarna går av eller ekrarna för långa så man vrid sönder nipplarna utan att få tillräcklig ekerspänning är inte speciellt osannolikt. Är det så det börjar bli lite tomt i lådorna så kan det nog byggas med både för långa och för korta samtidigt :-)NickPick sa:Lite använda (enligt säljare) från Light bicycle.
Ekrarna känns kanske lite långa...
emmer sa:Kinesiska hjul byggs "hellre än noga" så att ekrarna skulle vara för korta så att nippelskallarna går av eller ekrarna för långa så man vrid sönder nipplarna utan att få tillräcklig ekerspänning är inte speciellt osannolikt. Är det så det börjar bli lite tomt i lådorna så kan det nog byggas med både för långa och för korta samtidigt :-)NickPick sa:Lite använda (enligt säljare) från Light bicycle.
Ekrarna känns kanske lite långa...
Manurhin2 sa:Så nu har 1 st eker gått av , det händer .
Stor skillnad mot om nipplarna börjar gå av .
M
Mini_me sa:*Budget ca 6-7000kr
*Boost
*27,5"
*Minst 30mm
*IS och 10/11 deladhub
*Tubeless
Jag har räknat på DT swiss hjul och landar in på runt 1887gr för paret (350 nav , xm 521 fälg (35mm) och dom ekrar som DT´s kalkylator föreslår - comp 2,0-1,8)
Kollade först på 240nav men diffar knappt nåt i vikt så känns bättre att lägga pengar på tex 54poe.
Om jag vill hålla budget men komma ner på 1500gr - vad ska jag titta på då? 350nav men annan fälg?
Eller nåt helt annat?
NickPick sa:Manurhin2 sa:Så nu har 1 st eker gått av , det händer .
Stor skillnad mot om nipplarna börjar gå av .
M
Skulle kunna vara för långa ekrar som fick nipplarna att gå av, det var min första tanke.
Hjulen är vad jag vet byggda i Sverige faktiskt!
Bakhjulet var runt 10 på båda sidor (ai) vilket är mycket lågt, men min tensiometer är knappast kalibrerad så den kan ju faila bra nog, därför tvekar jag.
Ekern minskade i spänning och jag trodde att jag kollade fel, men den gick av vid nästa åtdragning... Törs man lita på hjulet eller ska man bygga om?
Jag ska mäta ekern imorgon ?
emmer sa:Get är ju det som är så bra med gängor. Det går justera lite så längden är inte kritisk.
(Vore den det skulle man få olika längd beroende på vilken eker man väljer. De töjer sin olika långt vid 100kg...∆l=FL/EA)
Magnus K sa:Efter två veckors vila mellan uppekring och att göra klart så...
DT Swiss 350 + DT Competition + DT Squorx +DT Swiss EX 471
Lättjobbat, hoppas det håller ihop till sommarens XC-turer.
/Magnus
Det beror på hur tung och våldsam åkeren är? Tänk "MTB rage"-filmerna liksom.marr sa:Ex471 till xc måste hålla! :)
NickPick sa:Dom gick av precis där ekernyckeln får plats.
Fick det bra i dish men ekerspänning bara ungefär 14-15 på tensiometern... Sedan small en eker av!
Vilken jävla ridå. Ekertensiometern måste vara kapitalt ur fas, men den har alltid fungerat bra förr...
Så nu ska jag försöka hitta en sapim laser i rätt längd. Inte kul och nästa gång köper jag nytt.
konscious sa:NickPick sa:Dom gick av precis där ekernyckeln får plats.
En brukad eker i ett dåligt byggt hjul kanske nått sitt Nemesis?
+1Magnus K sa:Visst måste fälgtape för tubeless funka även om jag initialt kommer köra med slang?
Doctor C sa:Dags att bygga nya hjul igen. Det blir 29” XM481 med DT 350 nav. 28h. 2.0/1.8 respektive 2.0/1.5 både fram och bak.
Straightpull eller classic? Har aldrig byggt SP förut. Stor skillnad? Lättare/svårare?
Doctor C sa:Jag bygger i stort sett alla mina hjul med Sapim Laser på lågspänningssidan och D-Light/DT Comp på den andra. Fungerar alldeles utmärkt.
Doctor C sa:Att bara använda Sapim Laser har funkat för mig också. Jag hade problem i början med att ekrarna tappade spänning men det löste sig med bättre byggteknik och andra nipplar. Det är lite svårare att få upp hög spänning med Laser då de vrider sig lätt.
Bara bak eller både bak och fram.Doctor C sa:Sammantaget skulle jag rekommendera dig att ”blanda” då du får ett mer robust och lättbyggt hjul på bekostnad av några grams viktökning.
Ska du överarbeta så ska du ha delight i dragriktningen för skivbromsen och laser i övrigt, och halva antalet ekrar på frisidan (så du kan spänna upp även de rejält).mao sa:En tanke bara. Eftersom bakhjulet gärna får vara styvt kanske en mix av Race och D-light kan vara klokt?
Och framhjul byggda med Laser, ev. bromssidan med D-light. Överarbetar jag det då...
Olja.marr sa:Vad är tipsen för att inte tvinna tunna ekrar? Några jägartips från rutinerade rävar?
Doctor C sa:Olja.marr sa:Vad är tipsen för att inte tvinna tunna ekrar? Några jägartips från rutinerade rävar?
Dra därefter en märkpenna utmed ekern så ser du om den tvinnas. Tvinnas kommer den att göra, det gäller ju bara att tvinna tillbaka den igen.
emmer sa:Ska du överarbeta så ska du ha delight i dragriktningen för skivbromsen och laser i övrigt, och halva antalet ekrar på frisidan (så du kan spänna upp även de rejält).mao sa:En tanke bara. Eftersom bakhjulet gärna får vara styvt kanske en mix av Race och D-light kan vara klokt?
Och framhjul byggda med Laser, ev. bromssidan med D-light. Överarbetar jag det då...
Doctor C sa:@mao: Ska hjulen användas till en grusvägsracer? Isf tycker jag att du kan köra på Laser runt om du känner att du klarar av att bygga med dem.