Crocko sa:
Mina vanliga inköpsställen har lite dåligt saldo på mässingsnipplar men har hittat ett alternativ dock är dessa bara 12mm långa vilket känns lite kort helst som fälgarna har eyelets vilket ger ett tjockare gods runt hålet.
Någon som har erfarenhet av så korta nipplar?
De allra flesta hjul, inkl dubbelbottnade med "eyelets", som jag har byggt mässingsnipplar har varit med 12mm nipplar,
med korrekt ekerlängd har det aldrig varit några problem med att få dem att räcka till, eller ngt annat problem.
Pellefa sa:
Hej det viktiga är att ekern är tillräckligt lång så den "går igenom" nippeln, eller nära därtill. Lite kort eker gör att nippeln går av i förtid, med en mycket för kort eker kan man ju dra ur gängorna.
Så korta svaret är att 12mm inga problem så länge du "når" att dra den, dvs att fälgen inte är för tjock
Det är i praktiken bara ett problem med alunipplar, åtminstone för mig
i ett hjul hade jag för korta ekrar jag bytte då från 12 => 14mm istf att köpa längre ekrar (pga ren snålhet)
Det fungerade i många mil och år utan problem innan jag sålde de hjulen.
Men när jag försökte spara på samma sätt i ett hjul med alunipplar höll de bara 1-2 mån innan nipplarna började gå av pga utmattningsbrott.
/Håkan