desmo sa:
Crocko sa:
desmo sa:
Någon som kan tänka sig att kontrollräkna åt mig?
Nav Shimano DH-UR705-3D :
https://bike.shimano.com/en-AU/product/component/deorext-t8000/DH-UR705-3D.html
Fälg WTB KOM Light i23 29" :
https://www.wtb.com/products/kom-light
Jag har räknat på både 2x och 3x. Bakhjulet är idag byggt med 3x.
Antog att ekerhålsdiametern är 2mm. Hittade inget i Shimanos dokumentation på länken.
Antog 14mm nippel. Vad är normalt?
Tänkte bygga med DT Competition.
Invändningar?
Om du bygger med 3-kors och 32 ekrar skall det funka fint med 293mm ekrar, ekerhålsdiametern är nog garanterat 2,6mm som vanligt.
12,14 och 16mm är de vanligaste längderna på nipplar där de längsta oftast är nipplar med huvud som tillåter spänning med hex eller 4-kants verktyg utifrån fälgbanan så den effektiva längden av nippeln skiljer oftast inte mycket, det kan vara bra att använda en bricka för avlastning och då får du addera motsvarande brickans tjocklek på ekerlängden.
Kör du 2 kors kan du köra 282mm och eventuellt 283mm på höger för de 7mm offset som den flänsen är men det bör funka med samma längd som det gör för 3-kors.
Jag har aldrig använt brickor tidigare. Bör jag göra det?
Och ja, det är 32 ekrar.
För 2x fick jag 281/281 som "recommended". Så jag antar det avrundas till 282?
Och för 3x blev det 291/292 som "recommended". Så då blir det 292mm på båda sidor?
För ekrarna görs väl för varannan/jämn millimeter?
Kan ju skilja lite mellan olika kalkylatorer så jag brukar alltid kör i 2st för att se om det ä någon avvikelse.
Inte alltid man får tag på exakt längd så man brukar få runda av åt något håll, bygger man med ekrar som är slutna i bakänden är det nog klokt att avrunda neråt så man inte bottnar, med öppna nipplar uppåt så att man får in hela gängan i nippeln.
vissa fälgar kräver bricka, det brukar anges av tillverkaren typiskt lätta alu, men jag brukar ändå gilla att använda sapim's tunna lilla bricka som är skålformad och ger en snyggare utgångsvinkel ur fälgen för nippeln och gör att det snurrar lätt när man spänner och riktar, den är riktigt tunn och bygger nästan inget och väger lika lite.
Lite lustigt att du inte fick skillnad på de kortare 2 kors men på de längre 3 kors då vinkelfelet för offset borde påverka de kortare ekrarna mer, men det är ju ändå försumbart, jag hade kört samma på bägge sidor oavsett byggval.