Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Ok, mina 180 som jag köpte i våras är nya, trodde det slagit igenom på alla vid detta laget.
Dt är aldrig fel....
Yes 180 har haft rachet sedan tidigare men dem nya 350 och 240 naven som sitter på 2021 års modell av hjul har också fått den tekniken. Men drog iväg ett mail till slowbuild för prisförfågan på 180 nav med newmen fälg.

Hjulbyggartråden
Tror jag byggt 3 par och en kompis 2 par. Inga problem med dem. ?
Tror det är mer eller mindre samma bolag som carbonfan så kolla vilka dekaler du får om du väljer med dekaler.
Det är nog samma, ja.
Fick tummen ur förut och beställde 2 fälgar och blev hänvisad till en annan sida för frakt där man simulerade köp av 2 st carbonfanfälgar a 2$.

M

Hjulbyggartråden
Nya grushjul på g.

Har jag gjort någon tankevurpa?

Hjul.JPG

Hjulbyggartråden
Funderar lite på att bygga ett par hjul till min gravel i vinter. DT Swiss 350 CL SP-nav blire med aeroekrar. Funderar lite på vad man skall välja för fälg. Gärna 25 mm innerbredd, 700c.
24 ekrar borde räcka tycker jag, för min gravel går mest på grus. Inget stigstök i vart fall.
Någon som har ett trivsamt förslag på fälg? Skulle gärna vilja hamna inte så långt norr om 5kkr för komplett hjulset.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Jag beställde xr361 som kändes som ett bra val. Nu blir det ju inget för jag är tjurig 5 åring.

Inte så lätt att hitta vettiga framnav just nu. Var ju tänkt som lite budget, 240 finns men då bygger jag hellre med riktiga fälgar.

Hjulbyggartråden
Jag beställde xr361 som kändes som ett bra val. Nu blir det ju inget för jag är tjurig 5 åring.

Inte så lätt att hitta vettiga framnav just nu. Var ju tänkt som lite budget, 240 finns men då bygger jag hellre med riktiga fälgar.
Vet inte vart du tittat, men snabb googling så verkar det finnas endel 350nav. Både thruaxle och vanliga.

Hjulbyggartråden
Jaha, genierna har manuellt gått in i min order och struket navet, men skickat resten och erbjuder mig att välja ett annat nav istället. Ekrarna...?

Vad ska man välja för vettiga straightpull-ekrar om man går på det istället? De verkar själva bygga sina systemhjul med DT aerolite® and DT aero comp® men vilken sida för resp?

Hjulbyggartråden
Jaha, genierna har manuellt gått in i min order och struket navet, men skickat resten och erbjuder mig att välja ett annat nav istället. Ekrarna...?

Vad ska man välja för vettiga straightpull-ekrar om man går på det istället? De verkar själva bygga sina systemhjul med DT aerolite® and DT aero comp® men vilken sida för resp?
Aerocomp är den kraftigare= höger bak och vänster fram.
Aerolite eller cx-ray på andra sidorna.
Det blir dock betydligt dyrare än att köpa navet ovan och gå på originalplanen.

M

Hjulbyggartråden
Aerocomp är den kraftigare= höger bak och vänster fram.
Aerolite eller cx-ray på andra sidorna.
Det blir dock betydligt dyrare än att köpa navet ovan och gå på originalplanen.

M

Tack.

Ja dyrare men bättre samt omöjligt att få tag i det med :cautious:

Verkar gå att få tag i Sapim Laser resp Race.
Race höger bak och vänster fram i så fall?

Får dock gå upp till 14mm nippel och 1mm kortare ekrar, vilka I-lands problem man har i år :D

Hjulbyggartråden
Tack.

Ja dyrare men bättre samt omöjligt att få tag i det med :cautious:

Verkar gå att få tag i Sapim Laser resp Race.
Race höger bak och vänster fram i så fall?

Får dock gå upp till 14mm nippel och 1mm kortare ekrar, vilka I-lands problem man har i år :D
Min erfarenhet hittills är att B24 får hem åkrar på några dagar om dom inte har saldo i butiken.
Kan vara värt att kolla även fastän det är covidtider, det går nog ytterligare några dagar innan svar tyvärr om du har bråttom.

Racer hö bak och vänster fram.

Hjulbyggartråden
Missförstår jag dina inlägg nu, eller menar du att ett MTB-hjul med DT Aero Comp + DT Aerolite - ekrar
blir bättre än med DT Comp + DT Rev - ekrar?
På vilket sätt då?

Dyrare är alltid bättre! Nä men platta ekrar är väl en om än en väldigt liten förbättring mot runda. Samt lättare om jag fick rätt på siffrorna.

Det är till min gravel. Det blev sapim-ekrar till slut i vilket fall.

Hjulbyggartråden
Tja, frågar hjultomtarna här för hittade ingen bättre tråd:
Har fått en buckla i alu-fälgen. Däcket verkar hålla tätt (tubeless). Ska jag försöka debucklifiera eller är det bäst att bara låta det vara?

Hjulbyggartråden
tänker bygga ett nytt hjul till min gravelhoj (Grade GT) för att integrera en hub dynamo. har haft ögonen på SON 28 disc center lock (https://nabendynamo.de/en/products/hub-dynamos/for-standard-forks/).

nån som har gjort liknande installation och har lite tips?
Jag har flera hjul med navdynamo. Vad för (hjulbyggar-)tips är du ute efter?

gärna även tips på tillbehör (usb uttag för navigation & lysen..)
Borde passa bättre i den här tråden
Vilken dynamolampa är det som är bäst iår - Happyride

Hjulbyggartråden
Hej

Flippade styret och snedbelastade framhjulet vilket fick till följd att en eker drogs igenom fälgen. Har införskaffat en ny fälg men när jag skulle börja flytta över insåg jag att brickan mellan fälgen och nippeln är alldeles knölig på den ekern som gick igenom fälgen. Kanske kan bukta tillbaka den men jag tänker att det påverkar hållfastheten negativt.

Så min fråga: Någon som sitter på en uppsättning brickor och kan posta en i ett kuvert en så jag slipper beställa en hel påse plus massa frakt? Andra tips mottages gärna.

En (oskadd) bricka har inner- och ytterdiameter 4,5 resp. 7,7mm. Nippeldiametern är 4mm.

Hjulbyggartråden
Min erfarenhet hittills är att B24 får hem åkrar på några dagar om dom inte har saldo i butiken.
Kan vara värt att kolla även fastän det är covidtider, det går nog ytterligare några dagar innan svar tyvärr om du har bråttom.

Racer hö bak och vänster fram.

Satte ihop bakhjulet
Laser (1,5) på vänster sida och Race (1,8)på höger.
Rakt och fint med 21 på högersidan får jag bara ~14 på vänster sida (TM-1).

Borde det inte bli jämnare med assymetrisk fälg? Har jag den på fel håll? :D
Har hålen förskjutna på vänster sida om centrum.

Hjulbyggartråden
Satte ihop bakhjulet

Aha, nu fattade jag att det var spänningen du refererar till (trodde det bar antal ekrar ett tag), du kan ju kasta in dina värden i freespoke calkylatorn och se hur värdena ser ut där. Annars är mitt stalltips att när det är rakt, spänt och centrerat så brukar det bli bra. :)

Hjulbyggartråden
Satte ihop bakhjulet

Vad säger tabellen?
Du kan inte jämföra olika tjocka ekrar bara genom värdet på tensiometer.

Hjulbyggartråden
Om du ser cykeln bakifrån (Bakhjul)så ska du ha kraftigare eker på höger sida och klenare på vänster. Du ska ha förskjutningen mha hålet åt vänster för att vinklarna på höger och vänster sida ska bli ngt mer lika. Dvs höger sida lutar mer och vänster sida lutar mindre om nu vänt fälgen åt rätt håll.
Om du tittar på framhjulet framifrån så gäller samma sak.

Titta på HåkanC:s bilder några sidor tidigare så klarnar det.

M

Hjulbyggartråden
Om du ser cykeln bakifrån (Bakhjul)så ska du ha kraftigare eker på höger sida och klenare på vänster. Du ska ha förskjutningen mha hålet åt vänster för att vinklarna på höger och vänster sida ska bli ngt mer lika. Dvs höger sida lutar mer och vänster sida lutar mindre om nu vänt fälgen åt rätt håll.
Om du tittar på framhjulet framifrån så gäller samma sak.

Titta på HåkanC:s bilder några sidor tidigare så klarnar det.

M

Ja det är så jag har byggt.

Hjulbyggartråden
Nej givet inte, det har jag klart med, tänkte ni hade alla de där i huvudet ;)
Det är ~80 resp 105 kgf vilken spontant var lite stor skillnad.

Om de är de omräknade värdena tycker jag inte alls det låter onormalt utan ganska normalt beroende på ekertyp och nav, kanske att jag skulle spänt upp lite mer men skillnaden mellan DS och NDS tycker jag ligger inom vanliga värden, men som sagt vill du ha ett exaktare svar så får du kolla i en kalkylator och se om det stämmer med verkligheten.

Hjulbyggartråden
Om de är de omräknade värdena tycker jag inte alls det låter onormalt utan ganska normalt beroende på ekertyp och nav, kanske att jag skulle spänt upp lite mer men skillnaden mellan DS och NDS tycker jag ligger inom vanliga värden, men som sagt vill du ha ett exaktare svar så får du kolla i en kalkylator och se om det stämmer med verkligheten.

Ok tack. Tänkte det skulle bli jämnare, jag tänkte rulla lite med dem först så de sätter sig och sen spänna över dem, tar ett klick till då.

Hjulbyggartråden
Nej givet inte, det har jag klart med, tänkte ni hade alla de där i huvudet ;)
Det är ~80 resp 105 kgf vilken spontant var lite stor skillnad.
Skitbra skulle jag säga men du kan troligtvis spänna på ds till minst 120, kolla vilken komponent som tål minst .
Jag brukar spänna upp coolfälgar till min 130 bak, på alu får du kolla spec för att vara säker.

Edit: puck2a

Hjulbyggartråden
Ok tack. Tänkte det skulle bli jämnare, jag tänkte rulla lite med dem först så de sätter sig och sen spänna över dem, tar ett klick till då.

Är ju en bra teori förutsatt att man inte använder nipplar som skruvas bakifrån och skall åka slanglöst, jag brukar nöja mig med en ordentlig ekermassage och sen en press med kroppsvikten när navet ligger i golvet, rör det sig inte då så är det stabilt.
Men som sagt jag har byggt med squorx för tubeless oftast och då är det skönt att vara klar med spänningen innan man tejpar.

Hjulbyggartråden
Är ju en bra teori förutsatt att man inte använder nipplar som skruvas bakifrån och skall åka slanglöst, jag brukar nöja mig med en ordentlig ekermassage och sen en press med kroppsvikten när navet ligger i golvet, rör det sig inte då så är det stabilt.
Men som sagt jag har byggt med squorx för tubeless oftast och då är det skönt att vara klar med spänningen innan man tejpar.

Blir bara en runda utanför gården, har masserat men svårt att veta om det gjort nytta.
Det blir med slang(nu) och jag har byggt med mässingsnipplar.

Men jag tar lite till på framhjulet och ser hur det blir där.

Hjulbyggartråden
Blir bara en runda utanför gården, har masserat men svårt att veta om det gjort nytta.
Det blir med slang(nu) och jag har byggt med mässingsnipplar.

Men jag tar lite till på framhjulet och ser hur det blir där.

Rätt masserat är det svårt att hitta effektivare sätt att lasta av oönskade spänningar. Jag brukar greppa ekrarna så att man griper ihop dem och sen vandrar man runt hjulet, det brukar resultera i hjul som är ”tysta” när det är dags att cykla.

Hjulbyggartråden
Fick ihop framhjulet, bråkade rejält innan jag fick det (inte perfekt :sneaky: )runt. Första alu-hjulen jag bygger faktiskt och svårare än cf imho.

Vänster 117 och höger 75-80 kgf. Jämnt på vänster men höger inte så bra, nere på 70 kanske på nån.

Hjulbyggartråden
Fick ihop framhjulet, bråkade rejält innan jag fick det (inte perfekt :sneaky: )runt. Första alu-hjulen jag bygger faktiskt och svårare än cf imho.

Vänster 117 och höger 75-80 kgf. Jämnt på vänster men höger inte så bra, nere på 70 kanske på nån.
Jag har råkat ut för ngt liknande när jag har spänt upp för mkt och för snabbt.

Jag "räddade" mitt hjul genom att lossa alla ekrar tillbaka till utgångsläget och sedan spänna upp det långsammare, försiktigare och mer stegvis (typ: om jag tidigare skruvade 1 heat varv skruvade jag nu max 1/2-varv)
Om du inte redan har gjort det kan det dessutom vara enklare att spänna upp hjulet med fälgen lite mer åt vänster (det är väl ett skivbromsat framhjul?) och sedan rikta och centrera det åt höger.
På 2dra försöket blev mitt hjul riktigt bra, hoppas att även ditt blir det.

Hjulbyggartråden
Jag har precis klickat hem ett par asymmetriska fälgar (3 mm offset, verkar vara standard?) till nya stighjul med DT SP-nav och har börjat laborera med DT-verktyget.
Freespoke stödjer ju offset, men inte SP...

Jag kan inte se något stöd för asymetriska fälgar, så har jag förstått det rätt att en i stället får manipulera Flange Distance Left/Right 3 mm för att få rätt ekerlängd för en asymetrisk fälg?
Och då flytta flänsarna till vänster på framhjulet, och höger på bakhjulet?

Edit:
Testade lite mer. Det känns spontant som att längderna blev rätt, men missar jag något?
Utan offset på Flange Distance:
BTLOS M-i30AS AM, DT180 SP, DT240EXP SP. non-offset.png
Med offset på Flange Distance:
BTLOS M-i30AS AM, DT180 SP, DT240EXP SP. offset.png

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Jag har precis klickat hem ett par asymmetriska fälgar (3 mm offset, verkar vara standard?) till nya stighjul med DT SP-nav och har börjat laborera med DT-verktyget.
Freespoke stödjer ju offset, men inte SP...

Jag kan inte se något stöd för asymetriska fälgar, så har jag förstått det rätt att en i stället får manipulera Flange Distance Left/Right 3 mm för att få rätt ekerlängd för en asymetrisk fälg?
Och då flytta flänsarna till vänster på framhjulet, och höger på bakhjulet?

Edit:
Testade lite mer. Det känns spontant som att längderna blev rätt, men missar jag något?
Utan offset på Flange Distance:
Visa bilaga 459455
Med offset på Flange Distance:
Visa bilaga 459455
Länkarna funkar inte men det finns instruktioner i Spokecalc. Tror det är under hjälpknappen, kanske FAQ.

Hjulbyggartråden
Länkarna funkar inte men det finns instruktioner i Spokecalc. Tror det är under hjälpknappen, kanske FAQ.
Fixat bilderna nu.
Såg det alternativet i spokecalc, men det verkar inte ha stöd för olika spoke hole offset. Kanske inte gör så stor skillnad dock. Får testa...

Edit:
Testade Spokecalc på framhjulet, och det indikerar +0,31 vänster och -0,34 mm på höger om offset ökas från 0 till 3.
DT visar snarlikt efter min modifiering av Flange Distance. +0,3 på vänster och -0,5 på höger

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp