Hope Bromssetup bra/dålig

Är det till stigcykling så duger det väl utan problem. Ska du köra mer utförsorienterat så är väl 200 fram och 180 bak att rekommendera. Men X2 är väl dessutom deras XC-broms? Har bara erfarenhet av E4 och är inget fan - Men å andra sidan är de ju väldigt poppis inom Enduro-kretsar så säkert bara mig det är fel på.

är x2 mycket klenare än 2-kolvs xt eller mt4? kör nu e4 203/203 men tänker mig att 160 kan duga för typ downcoutry åtminstonde

Jämfört med xt/slx har de inget bite alls. Vissa kallar det modulation, beror väl på vad man gillar.
Mt4 har jag inte provat.
bite och modulation är väl motsatser. men får iallafall för mig att skivstorlek gör större skillnad än 2 eller 4-kolvsok, och det är ju ändå rätt många hojar som kommer med mt-trail setupen.

Ingen jag känner som kör snabbt kör med Hope-bromsar.

Ytterst anekdotiskt och man behöver inte ha som mål att köra snabbt, men iaf. Min bild av det hela är att Hope-bromsar köper man för att det ser snyggt ut, eller nåt.

Sen är det ju skillnad på modulation (bra) och "dom jävlarna tar inte hur hårt jag än trycker och jag måste därför släpbromsa betydligt tidigare än bromsa med annan setup". (Även känt som "döden för underarmer i bikepark".)

Ingen jag känner som kör snabbt kör med Hope-bromsar.

Ytterst anekdotiskt och man behöver inte ha som mål att köra snabbt, men iaf. Min bild av det hela är att Hope-bromsar köper man för att det ser snyggt ut, eller nåt.

Sen är det ju skillnad på modulation (bra) och "dom jävlarna tar inte hur hårt jag än trycker och jag måste därför släpbromsa betydligt tidigare än bromsa med annan setup". (Även känt som "döden för underarmer i bikepark".)
kanske handlar mer om att det är otroligt ovanligt att cyklar speccas med hope bromsar, enl. enduro magazine (https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/) så har både e4 och v4 högre bromsmoment än sram. och de tycker jag man ser rätt många snabba åkare på. om man (som jag) tycker att saint/zee är för bitiga men sram e för fjösiga så passar de väl. men sen är det ju som sagt skillnad på resultat i labb, och att jag anekdotiskt jämför prestandan för oluftade bromsar gäller kanske inte för en rejser som bara kör på nyluftade bromsar.
Just bromsar tycker jag är intressant hur vi bedömer "känslan" och påstår att de beter sig si eller så när det i grunden bara är ett hydrauliskt system, med en viss utväxling, friktion, moment och vikt.

..Det var därför jag skrev "ytterst anekdotiskt". Men intressant test helt klart.

Ang olika känsla så förstår jag inte riktigt din poäng? Det är ju just skillnaderna i det hydrauliska (eller mekaniska om bengt-re får bestämma ;-) systemet som ger hur de beter sig och som i sin tur är det vi kallar "känslan"?

Lite OT så beter sig Formula Cura 2- och 4-kolvsbromsarna helt olika (olika mängd modulering, bite-point, etc.. en del kan nog förklaras med luftningen, men inte allt .. både fram och bak har samma beteende, som skiljer), det tycker jag är lite intressant.

jo, menar bara att om man ser det som och räknar på en broms som ett hydrauliskt system så kan man komma fram till dess egenskaper. men jag har inte sett något test som faktiskt jämför mastercylindrar med kolvstorlek etc.

Nu var det inte riktigt det här som det handlade om utan mera eventuellt underdimensionerat bak-ok(x2(trail)) tillika skivor fast där tänkte jag om och gick upp en storlek.
Nu kan man säga att ändamålet med tråden har uppfyllts och ni kan fortsätta kapa tråden för att reda ut matematiken, varsågoda.

Om man skiter i viktstraff finns det ju inget negativt med kraftfulla bromsar. Jag kör Zee (4-kolvs) och 203/180mm, kan låsa båda bromsarna nästan alltid, kan definitivt alltid låsa bak. Ser inga nackdelar med det alls, man får ju utveckla lite känsla för hur hårt man ska bromsa.

Glöm inte att blöta bromsar kan ta sämre, därför är det bra med marginaler i bromskraft.

när man talar om trollen...

Om man skiter i viktstraff finns det ju inget negativt med kraftfulla bromsar.
håller inte riktigt med... kör samma på min dh och kombon med såpass bitiga bromsar med hantag som gärna tar in luft är... otförutsägbara. tror det är väldigt sällan jag faktiskt behöver den bromskraften

Har börjat uppskatta viss imodulering, men med rejält bett. Formula Cura 4 är perfekt enligt mig, i det avseendet. (Dock saknar de inställningsmöjligheter, vilket suger.)

Konstigt att alla bromsdiskussioner slutar i typ samma svarta hål. :-D

Det trista är att Hope är så bra på allt annat, hade de bara haft kraft så. Reservdelar till precis allt, bra och enkel justering, lätta att lufta (visst, lite segt med dot men inget problem egentligen), snygga och med bra möjlighet att montera reglage till växel/dropper och färgmatchning om man nu gillar sånt.

Det trista är att Hope är så bra på allt annat, hade de bara haft kraft så. Reservdelar till precis allt, bra och enkel justering, lätta att lufta (visst, lite segt med dot men inget problem egentligen), snygga och med bra möjlighet att montera reglage till växel/dropper och färgmatchning om man nu gillar sånt.

Jag har exakt samma upplevelse. Gillar allting kring Hope och det du nämner, men att behöva dra för kung och fosterland för att få bra kraft var väldigt tröttsamt när man tidigare kört Shimano som är sjukt lätta och snabba till kraft. Men alla har väl sina egna upplevelser I guess.

Jag kör den kombinationen och funkar riktigt bra men dom är inte designade för kylning. Är det viktigt så titta på annat.

Kör V4 203/203 nu och majoriteten i park & 180/180 tidigare på en stigorienterad hoj tyckte det funkade utmärkt och bytte från SLX & XT.

90+kg och har inga som helst problem med bromskraften, låser när jag vill och kan modulera farten betydligt bättre nu än tidigare.

Bör dock tilläggas att jag fick lufta bromsarna ordentligt och se till att kolvarna biter i harmoni samt att jag märkte en galen skillnad när jag bytte till trickstuff belägg så de kan jag verkligen rekommendera.

Tillbaka
Topp