huggorm!

Kasper1

Medlem
huggorm!
Næsten for utroligt til at være sant.
Vil tror det sker 1/100000000 ud af gange man kører over en hugorm.
Det blev så 8 timer på Kristianstad sjukhus.

feriebillede.jpg

huggorm!
Inte illa, är väl ovanligt att ormar "attackerar" cyklister (eller överhuvudtaget),
men hände en kompis här, fast det var nån annan sorts orm. Numera kör han med "benskydd".

Den här kamraten stötte jag på vid en tur förra helgen, oftast bättre om man går för då hinner ormarna bättre undan än för en snabbt annalkande cykel.

P10407262.jpg

Senast ändrad:
huggorm!
Funderade själv på hur stor risken är att man blir biten senast förra helgen då jag råkade ut för en ormöverkörning. Finns risken att däcken skulle kunna kasta upp ormen över cyklisten på tex ryggen eller är det helt uteslutet?

huggorm!
Underscore: ja men det er åbenbart rutine ved hugormsbett

lappen: Ja 39x36 er ikke optimalt, men jeg havde ikke så meget fokus på mine växlor på det tidspunkt ;) hvis kæden bliver længere bliver den slap i 26x11 (Det er en 29er)

huggorm!
Kasper1 skrev:
-------------------------------------------------------
> lappen: Ja 39x36 er ikke optimalt, men jeg havde
> ikke så meget fokus på mine växlor på det
> tidspunkt
;) hvis kæden bliver længere bliver
> den slap i 26x11 (Det er en 29er)

Kan tänka mig det ;-)

huggorm!
Jag tänkte senast igår på att jag BARA sett en enda LEVANDE orm på mina cykelturer än så länge.. lite besviken alltså. Fast, jag vill nog slippa bli biten =)

huggorm!
STIZZE skrev:
> Jag tänkte senast igår på att jag BARA sett en
> enda LEVANDE orm på mina cykelturer än så
> länge.. lite besviken alltså. Fast, jag vill nog
> slippa bli biten =)

Dom är rätt svåra att se. Men har du väl sett en så kommer du snart se massor :)

huggorm!
Jag har kanske dragit den förut, men jag blev faktiskt biten i näsan av en kloakråtta under Vätternrundan 2007. Det skedde på en tillfällig camping då jag låg och sov i tältet efter målgång. Fan vad fort vi bröt lägret! Fick faktiskt ut pengar på tävlingsförsäkringen för sjukhusbesöket.

huggorm!
underscore skrev:
> Dom är rätt svåra att se. Men har du väl sett
> en så kommer du snart se massor :)

Jag såg en svart huggorm förra året, och en död snok för nån månad sen

huggorm!
STIZZE skrev:
> underscore skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dom är rätt svåra att se. Men har du väl
> sett
> > en så kommer du snart se massor :)
>
> Jag såg en svart huggorm förra året, och en
> död snok för nån månad sen

Hur vet du att det var en huggorm?

Nåja, dom är svåra som fan att se ifall man inte vet vad man tittar efter iaf, ihoprullade och stilla är dom hyffsat kamouflerade :)

huggorm!
Har också lyckats med detta!!
Såg först att det var ett ormbett dagen efter... Trodde det var brännässlor som kliade så in i h-vete tills jag såg fyra små märken. Två lite större och två lite mindre under...

huggorm!
Atlas skrev:
> I sådana här lägen skall ni alltid fråga er:
> Vad skulle Pebben gjort?

Han skulle väl nöja sig med ett par skott från sin AG90 kompleterat med Granatgevär M/86 hehe ;)

//Kristoffer

huggorm!
underscore skrev:
> Hur vet du att det var en huggorm?

En fet jävla orm, större än snokar blir, inga gula märken på huvet och sicksackmönster. Det var en huggorm. :)

huggorm!
STIZZE skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Hur vet du att det var en huggorm?
>
> En fet jävla orm, större än snokar blir, inga
> gula märken på huvet och sicksackmönster. Det
> var en huggorm. :)

Enda sättet man kan se skillnad på snokar och huggormar har inget med mönster eller färger att göra. En snok (natrix natrix) kan bli längre/större än en huggorm (viper berus).

huggorm!
underscore skrev:
>>
> Enda sättet man kan se skillnad på snokar och
> huggormar har inget med mönster eller färger att
> göra.

Nähä, och du vill inte upplysa oss heller?

huggorm!
Ted_B skrev:
> underscore skrev:
> -----
> >>
> > Enda sättet man kan se skillnad på snokar och
> > huggormar har inget med mönster eller färger
> att
> > göra.
>
> Nähä, och du vill inte upplysa oss heller?

Typo blev felsyftning där :)
Sätten skall det givetvis vara: Huvudform, Fjäll, Ögon :)
Sen finns det garanterat mer avancerade sätt. Men färg/täckning/storlek mm är rätt lurigt då det ofta är mer lokalt betingat än artmässigt. Givetvis kan man ta "genvägar" när det finns (gula fläckar mm) men finns dom inte så säger det ingenting.

huggorm!
STIZZE skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Hur vet du att det var en huggorm?
>
> En fet jävla orm, större än snokar blir, inga
> gula märken på huvet och sicksackmönster. Det
> var en huggorm. :)

En vanlig snok kan väll bli ungefär dubbelt så stor som en huggorm?

huggorm!
Dr Gugge skrev:
> Atlas skrev:
> -----
> > I sådana här lägen skall ni alltid fråga er:
> > Vad skulle Pebben gjort?

Ja men per. Nu är du där igen med ett intetsägande inlägg som inte tillför något igen. Men jag skall ändå ta mig tid att bevara frågan så ni inte behöver gissa, för det kanske man skulle göra i denna situation. Ställa sig frågan. Vad skulle nu Pebben gjort?

Och svaret på frågan är som följer. Om den ringlade i väg så skulle jag inte gjort ett jävla skit. Det var en liten huggis det var frågan om, eller? Ja uppsöka sjukhus kan nog vara listigt förstås

Om det lilla livet varit kvar och försvarat sig och då på en väg. Ja jag cyklar ju bara LVG. Då hade jag väl lyft bort det lilla livet, så att den inte blir överkörd.

Och om den varit död eller allvarligt skada. Ja då hade jag naturligtvis käkat upp den. Dock inte levande naturligtvis. Nej först avlivat den och sedan käkat den och då kokt så klart.

Kanske inte på en gång. Nä jag hade fryst ner den och nyttjat den i utb syfte. Alla ormar som jag av misstag eller någon annan av misstag råkar ha ihjäl eller skada så illa att man bör avliva den av empatiska skäl nyttjas självklart i utbildning. Vad skulle man anars göra med den. Slänga bort den?

> Han skulle väl nöja sig med ett par skott från sin AG90 kompleterat med Granatgevär M/86 hehe ;)
>
> //Kristoffer

Men Kristoffer. Det var en liten, liten huggorm, inget jättemonster precis. Nä då behöver man inget av det du tycks tror. Vilket fö är två bra vapensystem. Men inte för att jaga orm. Nej då behöver man på sin höjd ett par lite grövre handskar och en liten, liten pinne. Det är vad man behöver för att ta en liten huggis. Ja om man nu inte är rädd för våra små och i princip ofarliga ormar. Ormar som har fullt sjå med en gummistövel. Hugga, hugga och hugga ;7)

Och så visar ni prov på er okunskap nu igen. För ni vet väl att ALLA ormar är fridlysta i vårt fina lilla land. Och det är bara ormar som är dödade pga olyckliga omständigheter som vi tar. Skulle aldrig falla mig in att döda en helt frisk och fin orm för att ha som utbildning objekt.
Det finns det allt för många idioter som sköter så bra ändå. Döda fridlysta och värnlösa djur.

Men ni roar mig och mina kollegor med era inlägg. Det måste jag ge er.

Fö smakar orm inte alls som kyckling, det smakar orm ;7) Och nej jag har inte vräk i mig orm precis. Dom är ju fridlysta............

Senast ändrad:
huggorm!
Om jag förstått det rätt är huggormsbett ungefär lika farliga som getingstick för de flesta, d.v.s. inte alls om man inte är överkänslig - är man det kan man dock dö av båda.

Ormar gillar att ligga och sola bland stenar och löv (åtminstone är det där jag sett dem), och det är dessvärre där ni skogsmullar cyklar omkring, så ni får nog stå ut med risken att få ett bett - den stackars ormen försvarar sig ju bara :)

Hur mycket mat finns det på en medelstor svensk huggorm eller snok förresten? Kan inte vara så mycket att det är värt att jaga dem medelst MTB hur hungrig man än är ...

huggorm!
Pebben skrev:
> Dr Gugge skrev:

> Men Kristoffer. Det var en liten, liten huggorm,
> inget jättemonster precis....

Men för rikets säkerhet är det bäst att ta det säkra före det osäkra... det kanske fanns ett skyddsobjekt i närheten?

//Kristoffer

huggorm!
Pebben skrev:
> Fö smakar orm inte alls som kyckling, det smakar
> orm

Här måste jag ge dig helt rätt, det är krokodil som smakar kyckling.

huggorm!
+1

bjorre skrev:
> Pebben: Jag hoppas du gör ett par schyssta boots
> av ormskinnet efter utbildningen?

Tillbaka
Topp