Hundattack på Västerbron!

Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker verkligen att de agressiva/farliga
> hundraserna ska förbjudas (vilka de är har jag
> inte totalkoll på).

Har du någon idé om hur en sådan lagstiftning skulle se ut?

Fjärdebrunn: Det finns stora risker när instabila människor tar för sig av vapenarsenalen i våra kök eller golfbagar också. Problemet sitter inte i hunden (det finns snälla kamphundar likväl som det finns aggressiva schäfrar). Men jag håller med om att anledningen till att avla fram en hund med de egenskaperna känns lite omodern. Fast, vi är ju inte knarkare eller kriminella och behöver kanske inte en "avskräckande" (läs; galen) hund...

TBone skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker verkligen att de agressiva/farliga
> > hundraserna ska förbjudas (vilka de är har
> jag
> > inte totalkoll på).
>
> Har du någon idé om hur en sådan lagstiftning
> skulle se ut?

Jag är ingen jurist. Jag uttrycker bara mina åsikter. Utifrån min horisont skulle man väl kunna föra in aggressiva hundraser i vapen/licens-lagarna. Finner man ingen motiverad användning där får man väl förbjuda avel, import, innehav, ägande.

Vapen är heller inte förbjudna. De är licensbelagda, om vi nu syftar på kraftigare skjutvapen? I annat fall duger det med en kulspetspenna.

Hade en granne, medan jag växte upp. Deras två hundar fick avlivas, som en följd av att skolbarn kastat sten mot dem, till och från skolan...
Sedan bölade ungarna högt, när ena hunden kom åt att ge igen! Det var förresten en Golden.
Det andra var en stövare. Även den bedömdes då farlig, och togs bort innan ngt. mer allvarligt hann hända.
Det drabbar inte rättvist alla gånger, men följder blir det på ngt. sätt. Uppfostra barn, till att behandla andra som de själva vill bli behandlade. Då slipper vi se mobboffer som mejar ner skolklasser?

Fjärdebrunn skrev:
>
> Jag är ingen jurist. Jag uttrycker bara mina
> åsikter. Utifrån min horisont skulle man väl
> kunna föra in aggressiva hundraser i
> vapen/licens-lagarna.

Om hunden inte är renrasig, hur gör man då?

Mentaltesta hundarna, precis som det är brukligt med vaccination..
Edit: Visst ja, testa ägarna också! De var ju där problemet var.

Senast redigerad av en moderator:
Nja, bärande av vapen på allmän plats är tämligen restriktivt reglerat.

Kulspetspennor har inte som syfte att vara vapen. Ganska ologisk jämförelse IMHO.

Helt rätt att ta bort hundar som blivit så illa behandlade av barn att de riskerar att allvarligt skada barnen, iaf om de ska samsas om utrymmet med barn. Sedan är det oändligt tråkigt och ett svårt misslyckande från föräldrarnas sida. Stövare är oändligt vackra men ganska nervöst lagda. Därför är de så bländande som jakthundar.

TBone skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> -----
> >
> > Jag är ingen jurist. Jag uttrycker bara mina
> > åsikter. Utifrån min horisont skulle man väl
> > kunna föra in aggressiva hundraser i
> > vapen/licens-lagarna.
>
> Om hunden inte är renrasig, hur gör man då?

Ransakar den vid hundtribunalen?

Ett lämplighetstest på hund och ägare kan inte vara svårt att genomföra. Hunden ska hålla sig lugn om det springer förbi ett barn, en cykel och en annan hund. Inte sträcka koppel och bli stöddig. Dock verkar det vara "populärt" att ha sträckt koppel bland hundägare i allmänhet.

"Kulspetspennor har inte som syfte att vara vapen. Ganska ologisk jämförelse IMHO. "

-Ologiskt? Varför plockar man då av riskbenägna fängelsekunder deras bälten, pennor, tandborstskaft, lakan, löstagbara porslinstoaletter o.s.v. ? Det är bara fantasin som begränsar användningsområdena för olika ting! Man tar vad man har.
Läste nyss om hur man kan använda cykelpump som fjäderbatong...

Edit: Sedan huruvida det var rätt att ta bort hundarna, istället för de olämpligt uppdrivna ungarna kan man ju diskutera vidare. Härligt när de skaffar 70 kg hund framöver! Hur tror du de blir dresserade?

BFS skrev:
> Ett lämplighetstest på hund och ägare kan inte
> vara svårt att genomföra. Hunden ska hålla sig
> lugn om det springer förbi ett barn, en cykel och
> en annan hund. Inte sträcka koppel och bli
> stöddig. Dock verkar det vara "populärt" att ha
> sträckt koppel bland hundägare i allmänhet.

Ja, för man kan ju inte tillåta en hundras som beskrivs såhär:

"Affectionate with its master, but sometimes suspicious of strangers. It can be aggressive to strange dogs and small animals. In other words, it has true Terrier heritage. They do best with older, considerate children. Yorkies are easy to train, although they can sometimes be stubborn. The breed is demanding and dependant and needs a lot of human attention. The Yorkie is an excellent watchdog, defending its territory in no uncertain manner"

Dessa mördare måste ju förbjudas!

TBone skrev:

> Ja, för man kan ju inte tillåta en hundras som
> beskrivs såhär:
>
> "Affectionate with its master, but sometimes
> suspicious of strangers. It can be aggressive to
> strange dogs and small animals. In other words, it
> has true Terrier heritage. They do best with
> older, considerate children. Yorkies are easy to
> train, although they can sometimes be stubborn.
> The breed is demanding and dependant and needs a
> lot of human attention. The Yorkie is an excellent
> watchdog, defending its territory in no uncertain
> manner"
>
> Dessa mördare måste ju förbjudas!

"It can be aggressive". Vad tror du det det betyder? Kan det ha med ägaren och uppfostran att göra eller är det strikt genetiskt hur en hund uppför sig? Jag tycker inte att aggressivitet ska tolereras hos nån hund, oavsett storlek och ras. En krävande ras kanske inte är nåt för nybörjaren, vilket ett misslyckat lämplighetstest skulle visa.

Ah! Det borde stå i varje rasbeskrivning; "They do best with older, considerate children."
Varför biter golden retrievers barn? Jo den oerfarne hussen och matten har bara hört, om vilken fin familjehund rasen är. Sedan har de fri uppfostran av unghögen! Hoppa pålle...

Enda gången jag blivit attackerad av hund, var när klasskompisen skaffat ny valp, bjudit in oss klasskompisar på sin tomt och gammtiken (en New Foundland) låg och surade vid husknuten.. Vi blev för stojiga och ouppmärksamma för en så gammal egennyttig tant. Jag kom inom räckhåll och fick hela ryggen uppriven. Det hade förmodligen inte hänt, om hon varit lös, och kunnat gå iväg bort från oss.

Min version hemma, blev att jag fastnat i en lådbil! Hunden hade de ändå beställt avlivning för. Den hade aldrig varit ett problem dessförinnnan. En lugn filbunke!

TBone skrev:
> Dessa mördare måste ju förbjudas!

känsliga läsare varnas
yorkie.jpg

Att ingen har dragit upp Frihetsargumentet än!

Min Frihet att ha en aggressiv hund lös är väl ändå viktigare än att folk skall få slippa få vader och cykeldäck söndertuggade? Det är väl bara att gå någon annanstans om man är en rädd liten hundhatare!? Och till de som fått sin hund ihjälbiten: sån är naturen. Ni vill väl inte stoppa min hunds naturliga, FRIA, beteende?

(kan innehålla spår av ironi)

Sprockets skrev:
> Att ingen har dragit upp Frihetsargumentet än!
>
> Min Frihet att ha en aggressiv hund lös är väl
> ändå viktigare än att folk skall få slippa få
> vader och cykeldäck söndertuggade? Det är väl
> bara att gå någon annanstans om man är en rädd
> liten hundhatare!? Och till de som fått sin hund
> ihjälbiten: sån är naturen. Ni vill väl inte
> stoppa min hunds naturliga, FRIA, beteende?
>
>
>
> (kan innehålla spår av ironi)

Spot on! Det är ett jävla överförmynderi att lagstifta om hundar! :)

Det borde vara ett minimikrav att ALLA hundar klarar ett mentaletst. De flesta brukshundsklubbar håller sådana ett antal gånger på ett år.

När min tik var unghund gjordes ett mentaltest och grundlig fysisk undersökning för att se så att hon var lämplig att avla på.

Personen som sålde vovvven till mig var djupt engagerad i rasklubben och de har som policy att skall man avla och få deras välsignelse MÅSTE hundarna klara dessa prov.

Föga förvånande så klarade hon allt galant och fick en kull på fem valpar som har gått mycket bra på utställning, är jakthundar mm. Det blev en väldigt lyckosam kombination med hanen vi fick tag på.

Som det skämtades om ovan så är det inte allt för sällan "små söta tanthundar" är väldigt rädda (agressiva) dessbättre väger de luft och har ett garnityr som inte lär döda någon precis. Generellt sett så är även dessa vovvar kopplade.......

Bifogar en bild på valparna bara för att lätta upp mördarhundstugget.....

Image_003.JPG ht=483

Varför lär dom alla idioter ha hunden på fel (väster) sida, är det för att man alltid ska få hunden mellan den man möter i vårat högertrafikerade land ? Åtminstonde brukar jag alltid hålla till höger oavsett om jag går till fots, cyklar eller kör bil... :-/

Senast idag fick jag tvärnita för en Cockerspanielliknade hund på cykelbanan i höjd med Hellas, den sprang förstås okopplad 15-20 meter framför ägarna och svängde rakt framför mig när ägarna ropade på den... Fan vad less man blir när man ska starta i uppförsbacke med cp-växel på crossen bara för att folk har så jävla svårt att hålla sig till det kopplingstvån som råder :-(

Little Stereo skrev:
> Varför lär dom alla idioter ha hunden på fel
> (väster) sida, är det för att man alltid ska
> få hunden mellan den man möter i vårat
> högertrafikerade land ? Åtminstonde brukar jag
> alltid hålla till höger oavsett om jag går till
> fots, cyklar eller kör bil... :-/

Därför att idioterna har insett att när man går på landsväg möter man trafiken som gångtrafikant och då vill du ha hunden närmast diket.... klurigt va? När detta sedan sker på stig eller trottoar och man tillämpar högertrfik där blir det ju lite olyckligt.....

Little Stereo skrev:
> Så varför envisas alla i Sveriges största stad
> Stockholm att krångla med hunden på fel sida,
> här går inte en jävel i vägrenen !

För att de ska få sig ett gott skratt när någon har svårt att komma igång på sin cykel i uppförsbacke?

fredrikw skrev:
> rasklubb, smaka på ordet. vill man få riktigt
> härliga 30-talsvibbar rekommenderas vidare
> utforskning av denna väldigt bisarra värld.

Ha ha ha snälla fredrikw.....

Hundar är som alla levande varelser indelade i arter och när de är tillräckligt lika raser. Vill man bibehålla vissa egenskaper och i viss mån utseende så avlas djuren selektivt inget konstigt med det. Genom att man håller koll på vilka djur som paras med vilka undviker man att föra vidare dåligt lynne, sjukdomar mm. Visst vill man skruva på det så leker man gud men att dra paralleller mellan Dr Mengele, förintelsen och svenska hundklubbar kanske är lite hårt..... :)

När en grupp människor äger hundar av samma ras så kan det te sig naturligt att man har en klubb som samlingspunkt. Lika naturligt som att människor som delar intresse för samma bilmärke eller kanske rent av utövar samma idrott samlas på något sätt...... men visst tycker du illa om ordvalet så....

cerberos skrev:
> konstigt med det. Genom att man håller koll på
> vilka djur som paras med vilka undviker man att
> föra vidare dåligt lynne, sjukdomar mm.

Är det inte i huvudsak tvärt om? Sjukdomar förs vidare mha strikt avelsarbete för att få hundar som har en estetik som någon har bestämt. Istället för att avla på just friskhet och psyke.

Little Stereo skrev:
> Så varför envisas alla i Sveriges största stad
> Stockholm att krångla med hunden på fel sida,
> här går inte en jävel i vägrenen !

Vana skulle jag säg annars övergår det mitt förstånd.... många har ett helvete att få hunden att överhuvudtaget gå fot och när de väl gått någon kurs så får de öva med hunden på vänstersidan sedan är det nog svårt att lära om..... :)

TBone skrev:
> cerberos skrev:
> -----
> > konstigt med det. Genom att man håller koll
> på
> > vilka djur som paras med vilka undviker man att
> > föra vidare dåligt lynne, sjukdomar mm.
>
> Är det inte i huvudsak tvärt om? Sjukdomar förs
> vidare mha strikt avelsarbete för att få hundar
> som har en estetik som någon har bestämt.
> Istället för att avla på just friskhet och
> psyke.

Kan vara så inom vissa raser men de befattar jag mig inte med. Inom Parson Russell Terrier klubben så har strävan varit att få mentalt sunda hundar. Om mankhöjden driver iväg något på höjden i processen så är det inte önskvärt men hellre en bra bruks eller sällskapshund än estetik. Som jag skrev ovan var inte dessa hundar med i Kennelklubben förränn tidigt 1990-tal delvis pga detta.

Sedan finns det alltid trista avvarter som Bulldogs som knappt kan andas genom sin ihoptryckta nos. För mig är sådant beklämmande.....

TBone skrev:
> cerberos skrev:
> -----
> > konstigt med det. Genom att man håller koll
> på
> > vilka djur som paras med vilka undviker man att
> > föra vidare dåligt lynne, sjukdomar mm.
>
> Är det inte i huvudsak tvärt om? Sjukdomar förs
> vidare mha strikt avelsarbete för att få hundar
> som har en estetik som någon har bestämt.
> Istället för att avla på just friskhet och
> psyke.

Så har jag också uppfattat det. Iallafall utanför bruksraserna.

Hundar har också rättigheter!

Forumet får helt enkelt bestämma vara i Sverige man ska få äga en hund.
Stockholm går ju bort direkt, så här ser mitt grund förslag ut:

1) Norrlands inland, typ i Arjeplog
2) Norra delen av dalarna
3) Kalmar för där har jag aldrig varit.
4) Finland för dom behöver hundar

"Varför lär dom alla idioter ha hunden på fel
> (väster) sida, är det för att man alltid ska
> få hunden mellan den man möter i vårat
> högertrafikerade land ? Åtminstonde brukar jag
> alltid hålla till höger oavsett om jag går till
> fots, cyklar eller kör bil... :-/ "

Man går på vänster sida helt enkelt! Fråga tant Anita.
Hunden på den sida som är längst från vägen, så slipper han streta framför fötterna för att lukta på andras pink, och får dessutom bättre underlag för trampdynorna.

Problemet är att "idioterna" tar med sig "högertrafiktänket" ut till mitten av gatan! Där de går som yra höns, även i mörka cykeltunnlar.

Snart törs man inte skriva här för fredrikw's skull...
Ord som måste uteslutas i inläggen;

Merinoull
Blink
Fifflare
Gay
Yorkshireterrier
Rasklubb

Vilka har jag missat?
;-)

Min 6-åriga dotter är oxå så där snabb på att hugga på ord - fast det är svärord hon har svårt för:-)

PS. Jag drömmer mardrömmar om Magnus Uggla som den vedervärdige mannen från Säffle, och det är ditt fel, fredrikw!

Ja MickeS, jag håller ett extra vaksamt öga på dig, men det vet du redan. Du borde väl vid det här laget ha insett att jag är mycket värre än en 6-åring.

cerberos,
Ja det är verkligen ett känsligt kapitel det där med rasrenhet. Du kan komma med hur rationella förklaringar som helst, jag tycker fortfarande att diskursen är obehaglig.

MickeS skrev:
> fredrikw - du tillför mycket gott här på
> forumet, så jag hoppas du fortsätter vaka över
> vår moral (ingen ironi).

självklart, och jag hoppas att du fortsätter att hålla ett vaksamt öga på mig.

cerberos skrev:
----
> Hundar är som alla levande varelser indelade i
> arter och när de är tillräckligt lika raser.

bla bla

ar intresse för samma bilmärke
> eller kanske rent av utövar samma idrott samlas
> på något sätt...... men visst tycker du illa om
> ordvalet så....

Den vedertagna diskrepansen mellan raser och arter är när fortplantningen störs. Med vissa undantag förståss.

Alltså är hundar hundar så länge de kan para sig och producera avkomma med varandra.
-Raser är ett högst luddigt begrepp som tillgrips av de som gärna vill hävda vissa egenskaper förkastliga/uppskattningsvärda framför andra.

För att göra det lätt för de som blandar ihop begreppen;
arter: hunddjur, kattdjur, människa, hovdjur, klövdjur etc. (huvudart däggdjur)
raser: pitbull, retreaver (subras; golden, flatcoated etc.), afrikansk elefant, indisk/euroaseatisk elefant, gepard, leopard etc.

Det ligger därför i sakens natur att det är omöjligt att illegalisera vissa raser. Det finns helt enkelt inget sådant begrepp som håller i lagens mening. Se bara vad idioterna i kennelklubbarna har gjort med "rasrena" hundar. Schäfrar som knappt kan gå... man spyr ju.

BFS skrev:
> Ett lämplighetstest på hund och ägare kan inte
> vara svårt att genomföra. Hunden ska hålla sig
> lugn om det springer förbi ett barn, en cykel och
> en annan hund. Inte sträcka koppel och bli
> stöddig. Dock verkar det vara "populärt" att ha
> sträckt koppel bland hundägare i allmänhet.

Grejen är ju den att vissa hundar är mer stingsligare... Min Dalmatiner tycker det är jätteroligt att leka med hundar samtidigt som han är världens goaste, lugnaste hund.. Sånna regler kan liksom aldrig funka i längden.. De borde snarare vara test på ägarna för att se om dom har vad som krävs för att äga och uppfostra hunden, och i fall som kamphund då hunden instinktivt är ganska aggressiv måste man checka av någon gång då och då så att ägare och hund gör framsteg och ser till att inte hunden blir aggressiv, främst mot människor.

Att ha en lag som säger att alla hundar ska klara samma saker är ungefär som att säga att alla människor ska ha en viss bredd på näsan...

Sålänge hundarna är trevliga och inte aggressiva mot människor så är det nada problemos :)

Redigering: "Dalmatiner är en allmänt stingslig hund och vill gärna inte sitta still"

Nödvärn kan man inte använda mot en hund... Nödvärn kan användas mot ett brottsligt angrepp och en hund kan väl knappast göra något brottsligt. Nödparagrafen funkar dock!

P.s Ursäkta petigheten med rätt ska va rätt =) D.s

Tillbaka
Topp