Hundattack på Västerbron!

Kändes inte så.. Nödvärn är ngt. som man kan förstå och utföra direkt.
Nödparagrafen däremot,är mig obekant, måste läsas och förklaras. Sedan kanske jag vet vad jag får göra, med de benstumpar som blev kvar. Vad kallar man det, som man då gör? (Paragrafen är ju redan skriven!)

Edit: Ok, skillnaden är vem som hotar. I övrigt bara hårklyverier! Mot anfallande hund handlar jag i "nöd". (Nöden har ingen lag, sa han som pinkade i entrén..)
Och som tidigare nämnts, så måste jag få den okontrollerade hunden att anfalla mig (värdefull person..) istället för att min egen hund anfalls (egendom), för att få använda mig av nödåtgärden. (S.G.T.)

Senast redigerad av en moderator:
welle skrev:

> Grejen är ju den att vissa hundar är mer
> stingsligare... Min Dalmatiner tycker det är
> jätteroligt att leka med hundar samtidigt som han
> är världens goaste, lugnaste hund.. Sånna
> regler kan liksom aldrig funka i längden.. De
> borde snarare vara test på ägarna för att se om
> dom har vad som krävs för att äga och uppfostra
> hunden, och i fall som kamphund då hunden
> instinktivt är ganska aggressiv måste man checka
> av någon gång då och då så att ägare och
> hund gör framsteg och ser till att inte hunden
> blir aggressiv, främst mot människor.
>
> Att ha en lag som säger att alla hundar ska klara
> samma saker är ungefär som att säga att alla
> människor ska ha en viss bredd på näsan...
>
> Sålänge hundarna är trevliga och inte
> aggressiva mot människor så är det nada
> problemos :)

De flesta hundar tycker mycket riktigt att andra hundar är mycket mycket roligare än människor. Och de flesta hundar som okontrollerat rusar fram till okända människor "vill bara leka" eftersom "han brukar inte knuffa omkull barn" och "han är så snäll så". Att hundrädda människor upplever detta som högst obehagligt tror jag du förstår. För dem är det problemos (tjejen som blev rädd för mina föräldrar golden när han stod och tittade på henne med viftande svans, hur skulle hon reagera på en glad framstormande dalmatiner? Hon skulle inte tänka lyckliga Disneytankar...). För en cyklist kan en glad hund vara ett problem på cykelbanan eftersom cyklister i vanliga fall inte vill cykla över hundar. Plus att jag upplever det som högst oansvarigt att inte ha koll på sin hund, även om det är en snäll hund. Vad hunden vill är underkastat ägarens vilja. Det går att träna hundar med förbispringande barn och hundar. Ett sånt test (jag har aldrig påstått att det är det bästa testet i världen eftersom jag tog ca 0,5 sekunder på mig att tänka ut det) är betydligt enklare och effektivare än att testa ägarnas kunskaper. Man kan ju läsa på men inte omsätta kunskaperna i praktiken. De som vill ha en tuff kamphund med guldring i örat tror jag inte tänker särskilt mycket på hundens väl och ve. Jmf körkort. En teoridel och en praktikdel. Bara för att du klarat teorin behöver du inte klara uppkörningen.

Nu har jag gått igenom hela tråden ett varv till.

Har mycket svårt att hitta ett enda vettigt argument för att "kamphundar" skulle tillåtas på allmän plats eller ens tillåtas alls.

Ny artikel i DN idag. Hundägaren har skaffat specialsele till lilla fido nu, men hävdar att det inte är hennes fel att nån idiot dragit en cykelbana i närheten av rastplatsen för hundar.

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Ny artikel i DN idag. Hundägaren har skaffat
> specialsele till lilla fido nu, men hävdar att
> det inte är hennes fel att nån idiot dragit en
> cykelbana i närheten av rastplatsen för hundar.

Vad skönt att det löste sig. Då är allt frid och fröjd då. Hoppas stadens styre tar förnuftet tillfånga och styr upp cykelbanorna så inte cyklister, barn och andra inte blir så frestande för de stackars hundarna.

Fjärdebrunn skrev:
> Har mycket svårt att hitta ett enda vettigt
> argument för att "kamphundar" skulle tillåtas
> på allmän plats eller ens tillåtas alls.

Du har alltså inte förstått att det inte går att definiera vad en "kamphund" är.

Är det storleken, kynnet eller rasen? Ska det vara förbjudet att ha en irländsk varghund? Eller en yorkshireterrier? Eller, gud förbjude, en korsning av de båda?

Eller ska man kanske fokusera på att ha en lagstiftning som straffar en ägare när denne inte kontrollerar sin hund på ett adekvat sätt?

TBone skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har mycket svårt att hitta ett enda vettigt
> > argument för att "kamphundar" skulle tillåtas
> > på allmän plats eller ens tillåtas alls.
>
> Du har alltså inte förstått att det inte går
> att definiera vad en "kamphund" är.

Att jag som lekman inte klarar det innebär inte att jag inte tror att ett vettigt förarbete till ev lag skulle klara det.

>
> Är det storleken, kynnet eller rasen? Ska det
> vara förbjudet att ha en irländsk varghund?
> Eller en yorkshireterrier? Eller, gud förbjude,
> en korsning av de båda?

Som sagt, jag avstår från att ge mig in där och konstaterar att hundraser vars syfte är att utgöra ett stridsvapen inte hör hemma i ett civiliserat samhälle.

>
> Eller ska man kanske fokusera på att ha en
> lagstiftning som straffar en ägare när denne
> inte kontrollerar sin hund på ett adekvat sätt?

Varför kör i så fall inte samma resonemang när det gäller införsel av narkotika eller bärande av skjutvapen? Ska hunden alltså först beredas plats att trasa sönder någon, innan hundägarens lämplighet prövas i domstol?

"Jag är inte ensam hundägare som tycker att det är märkligt att man har anlagt en cykelbana och gjort en öppning till Västerbron i samma område där vi rastar våra hundar, säger hundägaren till DN."

Jag tror nog att cykelbanan och trappan från cykelbanan till parken funnits där längre än idioten haft hunden. Men följdfrågor kan man väl inte förvänta sig av "journalister". Bara ett okritiskt vidarebefodrande av befängda åsikter.

Nåja, hundägaren bevisar ju än en gång vem det skall vara skyddsjakt på.
Men jag har bara 9 dagars cykelpendling kvar över Västerbron innan jag byter jobb. Hoppas jag slipper bli uppäten.

BFS skrev:
> Jmf körkort. En
> teoridel och en praktikdel. Bara för att du
> klarat teorin behöver du inte klara
> uppkörningen.

Och bara för att du klarat bägge betyder det inte att du kan framföra ett fordon på ett ansvarsfullt sätt.

Å andra sidan är kanske hundägaren en yrkeshundägare som därmed är enormt bra på att kontrollera sin hund. Då behöver man ju inte koppel.

"Varför kör i så fall inte samma resonemang när det gäller införsel av narkotika eller bärande av skjutvapen? Ska hunden alltså först beredas plats att trasa sönder någon, innan hundägarens lämplighet prövas i domstol?"

Kanske just för att det inte finns ngt. som är kamphund. Det är som med kulspetspennan. Man gör den till ett vapen! Om det sedan är eb blindledarhund från början, med de finaste omdömena, spelar ingen roll. Det går inte att förbjuda allt, men man kan bestraffa felaktigt beteende.
Är ägaren vettig, så tänker han efter i förväg.

Sprockets skrev:

Och bara för att du klarat bägge betyder det
> inte att du kan framföra ett fordon på ett
> ansvarsfullt sätt.

Absolut inte. Ett test sållar iallafall bort de värsta. Även om en endel som tagit 100 lektioner ibland (på ren tur) lyckas klara uppkörningen.

Brakastruten skrev:
> "Varför kör i så fall inte samma resonemang
> när det gäller införsel av narkotika eller
> bärande av skjutvapen? Ska hunden alltså först
> beredas plats att trasa sönder någon, innan
> hundägarens lämplighet prövas i domstol?"
>
> Kanske just för att det inte finns ngt. som är
> kamphund. Det är som med kulspetspennan. Man gör
> den till ett vapen! Om det sedan är eb
> blindledarhund från början, med de finaste
> omdömena, spelar ingen roll. Det går inte att
> förbjuda allt, men man kan bestraffa felaktigt
> beteende.
> Är ägaren vettig, så tänker han efter i
> förväg.

Dock kan man som lekman anta att en pitbull/dobermann-korsning gör mer skada (och har en mentalitet som lättare leder till konfrontationer) än en golden/chihuahua-korsning i fel händer.

Sprockets skrev:
> Å andra sidan är kanske hundägaren en
> yrkeshundägare som därmed är enormt bra på att
> kontrollera sin hund. Då behöver man ju inte
> koppel.

Nej kanske inte i ägarens ögon men försök att säga det till en person som är hundrädd. Är det lag på att alla hundar ska vara kopplade på allmän plats så ska ALLA hundar vara kopplade på allmän plats. Ska inte vara en fråga om hur "bra" man är att framföra sin hund för då blir det alltid diskussioner som "men lille gosegoseKiller har alldrig gjort något sådant förut" osv.

Sen är det väl lite märkligt att det inte finns något sorts förbud mot att man ska få skaffa sig vilket djur som helst. Det säger väl sig självt att lisa 53kg inte har något att säga till om när hennes mastiff på 70kg och stor som en liten ponny får för sig att jaga en ekorre eller motsvarande. Även fast det är ett snällt djur så uppfattas det ju inte som de för en person som är hundrädd. Min tjejj blev påhoppad av en hund som liten och dedär sitter kvar rätt rejält i henne. Ser hon en lös hund blir hon rädd. Det bara är så.

PeterF skrev:
> Nej kanske inte i ägarens ögon men försök att
> säga det till en person som är hundrädd.

Note to self: ironi på nätet funkar ju inte... ;)

Sprockets skrev:
> PeterF skrev:
> -----
> > Nej kanske inte i ägarens ögon men försök
> att
> > säga det till en person som är hundrädd.
>
> Note to self: ironi på nätet funkar ju inte...
> ;)

Jag uppskattade det.

Sprockets: jag hade tänkt skriva att liksom alla bilförare uppfattar sig som bra bilförare tycker alla hundägare att de har bra koll på sina hundar. :)

Sprockets skrev:
> PeterF skrev:
> -----
> > Nej kanske inte i ägarens ögon men försök
> att
> > säga det till en person som är hundrädd.
>
> Note to self: ironi på nätet funkar ju inte...
> ;)

haha sorry =)
Dessvärre har jag mött personer som påstår detta på fullaste allvar. Tyvärr.

Brakastruten skrev:
> "Varför kör i så fall inte samma resonemang
> när det gäller införsel av narkotika eller
> bärande av skjutvapen? Ska hunden alltså först
> beredas plats att trasa sönder någon, innan
> hundägarens lämplighet prövas i domstol?"
>
> Kanske just för att det inte finns ngt. som är
> kamphund. Det är som med kulspetspennan. Man gör
> den till ett vapen! Om det sedan är eb
> blindledarhund från början, med de finaste
> omdömena, spelar ingen roll. Det går inte att
> förbjuda allt, men man kan bestraffa felaktigt
> beteende.
> Är ägaren vettig, så tänker han efter i
> förväg.

Kulspetspennan eller blindhunden är inget vapen.

Mårten: du som juridiskt sakkunnig borde ju kunna skriva en träffsäker lagtext som gör livet säkrare för oss medborgare vad gäller kamphundar och mördargerbiler.

Fjärdebrunn: Hunden är inte heller ett vapen. Ifall den vore det, borde nödvärn vara tillämpligt.
Den som har hunden blir dock ändå ansvarig för dess beteende. Och blir det i större utsträckning, än de kattägare som har sina förvildade katter ute, trots att dessa anfaller stort som smått. (Det är ju deras natur..)

bjorre: Fantomens hund är en schäfer(Är det ju inte!), och med den ögonbindel fantomen har, torde hunden(vargen) klassas som ledarhund? Vallinstinkten hos denna "german shepherd" gör sedan att han gärna försvarar sin husse. Kontrollerat och efter önskemål.
Sätt jycken hos fel person, och vi får en oregerlig kamphund, med gynnsam vikt och käkmuskulatur. Låt dessutom bli att sköta dess tänder så får vi över en härlig bakterieflora, i varje bett som utdelas.

Tror ingen räknar in schäfern till kamphunden? De har dock varit populära pundarhundar! Hårt avlade, med psykbryt som följd.

Edit:Hunden härstammar från vargen.. vi har bara valt önskat beteende och utseende. Med varierat resultat.

När hunden kommer springande i full fart och hoppar på personen är det ju bara att göra ett karatetrick och använda hundens fart och se till att den flyger över räcket. Sådana trick har jag sett på TV och borde funka med en 25kg vildsint hund. Kan Chuck Norris kan väl alla..
Överlever den fallet kanske den har lärt sig något med.

Hmm.. Såg morfars bulldog komma från köket, genom hallen och landa på bröstkorgen på den som skulle skämta sig in med extra tunga stampniongar uppför entrébron.. De flög båda över räcket. :-)
bulldog74.jpg

Edit: Av de två inblandade var det den besökande, som lärde sig att gå normalt... Hunden var den samma, som inte kunde äta, om inte jag var i närheten.Sådan ohåga hade hon om flocken. Jag var då bäbis och högljudd.. en riktig pest för hundöron. ;-)

Brakastruten: Jag trodde Fantomens hund var en varg. ("Ursäkta Mr, hundar är inte tillåtna på planet!" "Det är ingen hund, det är en varg...")
I stort sett alla pundar/alkishundar är/blir osäkra/farliga.

Kanske den var ja... JA då är det absolut ingen kamphund! :-)
Har förresten träffat blandningar av schäfer och varg. Det var ingen hit! Inte lagligt heller..

Edit: Sökte nyss på kamphund, alla datum... Kanske dags att merga dem alla? Svaren går ändå i repris.

Då får du först bestämma dig för vad som är kamphund!
Granntjejens pitbull används som räddningshund..
Kan inte riktigt släppa detta.. Titta på 4+, mannen som talar med hundar. Hur många av dem, är som de skall? Oavsett ras.. Släpp dem lite till, och de är farliga allihop.

Flertalet hos jönsiga miffon till medel"svenssons". Det handlar återigen om ledarskapet.

Liten historik om människan kärlek till "kamphunden":
http://hem.passagen.se/mymy4505/hundlas.html

Hur många ser Mastiffen som kamphund? Den har kilona och bettet! Terriern är redan nämnd.. och omtyckt ändå.

Fastnade för en ngt. fördomsfull och begränsande definition, som det ändå ligger en del i:
"En kamphund är en hund som i historiskt perspektiv har använts som kamphund. En aggressiv blandras med både vakt- och kamphundsegenskaper är alltså inte en kamphund utan enbart en aggressiv hund!"
-Ett förbud mot historia, löser inte vår samtid av vanvård.

http://www.pitbull.se/?m=200602

bjorre skrev:
> Hamnar Fantomens hund i kategorin kamphund?

Dööh. Fantomen har ingen hund. Devil är en varg. Det står i varenda tidning. Kom igen.

BFS skrev:
>
> De flesta hundar tycker mycket riktigt att andra
> hundar är mycket mycket roligare än människor.
> Och de flesta hundar som okontrollerat rusar fram
> till okända människor "vill bara leka" eftersom
> "han brukar inte knuffa omkull barn" och "han är
> så snäll så". Att hundrädda människor
> upplever detta som högst obehagligt tror jag du
> förstår. För dem är det problemos (tjejen som
> blev rädd för mina föräldrar golden när han
> stod och tittade på henne med viftande svans, hur
> skulle hon reagera på en glad framstormande
> dalmatiner? Hon skulle inte tänka lyckliga
> Disneytankar...). För en cyklist kan en glad hund
> vara ett problem på cykelbanan eftersom cyklister
> i vanliga fall inte vill cykla över hundar. Plus
> att jag upplever det som högst oansvarigt att
> inte ha koll på sin hund, även om det är en
> snäll hund. Vad hunden vill är underkastat
> ägarens vilja. Det går att träna hundar med
> förbispringande barn och hundar. Ett sånt test
> (jag har aldrig påstått att det är det bästa
> testet i världen eftersom jag tog ca 0,5 sekunder
> på mig att tänka ut det) är betydligt enklare
> och effektivare än att testa ägarnas kunskaper.
> Man kan ju läsa på men inte omsätta kunskaperna
> i praktiken. De som vill ha en tuff kamphund med
> guldring i örat tror jag inte tänker särskilt
> mycket på hundens väl och ve. Jmf körkort. En
> teoridel och en praktikdel. Bara för att du
> klarat teorin behöver du inte klara
> uppkörningen.

Håller helt och hållet med! Jag håller alltid min hund, även när barnen frågar om de får klappa hunden. Handlar helt enkelt om respekt för de runt en.. Har en granne som låter sin lilla terrier springa och hoppa på alla folk och hundar, samt låter den kissa överallt.. Och det gör mig förbannad. De jag menade var det att om en hund sträcker på kopplet vid syn av en annan hund så borde den inte bli avlivad. Utan snarare om den börjar skälla och är aggressiv mot både hundar och människor och ägaren inte har koll på en så borde la man iaf 1) ta bort hunden från ägaren och placera in hunden till någon som kan uppfostra den rätt/ta hand om den 2) i allra värsta fall om hunden blivit så aggressiv att man får avliva den.

Det är snarare hundförarna som borde testas och se om de kan klara av den hunden de köper, samt att ägaren vet vad det innebär för träning med just den hundrasen, och hur just den hundrasen beter sig.

På tal om djur som gör en förargad!
Katter!
Springer in i våran trädgård, skiter överallt.. Vi kan inte längre släppa ut vår hund i trädgården för att ta en kvällskiss (som är helt omgiven av buskar) eftersom vi är rädda för att det ska finnas någon katt där som han ska börja jaga... Är det rätt att ha katter i tätbebodda områden?? Jag går ju inte direkt in med min hund i mina grannars trädgård och låter honom kissa och bajsa där?

Inomhuskatter i tätbebyggda områden är la en sak, men utomhuskatter?

Kände att jag behövde släppa ut mitt problem ;)

welle: det kan ju också bero på HUR hunden sträcker på kopplet också. Om den blir glatt upphetsad och viftar på svansen eller om den uppträder aggressivt säger ju endel. Jag tycker helt enkelt inte det är en bra reaktion från en hund att sträcka på kopplet. Även om det är en "glad" sträckning eller en aggressiv. Det är ju du som flockledare som ska stå för sinnesstämningen i flocken.
Helt klart är det hundförarnas lämplighet som brister och det gör det inte bara med "farliga" raser. Mötte en New Foundland på ett elljusspår, lös såklart. Den rusade rakt på mig och körde ner nosen i en ficka på mig (den hade tydligen fått nåt gott av nån främling förr). Jag såg ju att den bara var glad (snäll ras också) så det var ju ingen fara. Ägarinnan ursäktade sig och jag tänkte inte ens på saken. Det var ju bara en stor glad hund. Men för hundrädda finns det bara skrämmande hundar. Och en hund som gör ett utfall (sträcker på kopplet) kan nog föranleda kalsongbyte för en hundrädd.
Som du säger handlar det om respekt för andra att ha hunden under kontroll. Och det där med respekt är ju rätt olika hos olika människor...

BFS: Som den jag mötte då? "Enda gången jag blivit attackerad av hund, var när klasskompisen skaffat ny valp, bjudit in oss klasskompisar på sin tomt och gammtiken (en New Foundland) låg och surade vid husknuten.. Vi blev för stojiga och ouppmärksamma för en så gammal egennyttig tant. Jag kom inom räckhåll och fick hela ryggen uppriven. Det hade förmodligen inte hänt, om hon varit lös, och kunnat gå iväg bort från oss."

Vi tar mantrat igen.. Det är inte helt enkelt rasen, utan också individen och omgivningen. Stora hundar har ofta en historia av att en gång varit vakthundar. Liksom man även använder rottisar, dobbar och schäfer till det idag. Riesen schnauzer är underbar hund åt väktare, för t.ex. avväpnande av misstänkt brottsling. Hur många tänker på de mustaschprydda charmtrollen?

Brakastruten: Även snälla hundar bits när de blir tillräckligt trängda (de är ju djur och inga antivåldsfantaster). Troligen tolkade ni inte hennes signaler alls!
Det finns många parametrar att ta hänsyn till. Men sällan handlar det om galna hundar som gör nåt helt bara sådär (inte ens gamla sura damer). Det finns oftast en förklaring till deras (dåliga) beteende. Troligtvis bristande ledarskap och brist på uppfostran i kombination med en dålig situation. Man säger ju åt hunden om den gör fel! Gillar inte hunden cyklister så lär man den att DU som ledare tolererar cyklister och att han/hon banne mig får finna sig i att det är det som gäller.

Det är ju det jag säger... Hela debatten är meningslös, så länge man inte ger sig på ägarna som utmärker sig. :-)
Och nej vi tolkade inte den gamla hyndan ö.h.t. Hon var inte intressant för oss. Men att lita blint till att den o den rasen är snäll, det är respektlöst. Låt hunden vara. Om du inte är dess ledare.

Brakastruten: helt meningslös är den ju inte. Vi har konstaterat att alla hundar kan vara farliga satta i fel situation. Man kan anta att en snäll ras reagerar snällare (men det är dumt att ta snällheten för given). En liten hund gör troligtvis mindre skada än en stor. Fel ägare gör garanterat en farlig hund. Nu gäller bara att komma på ett bra och rättvist sätt att komma åt problemet, alltså de dåliga ägarna.

Ja... Kanske slippa "kamphunds"rubrikerna snart? Börja ta ansvar för våra egna medlemmar i familjen.
För som sagt, alla djur går att få till nervvrak.
Människan plockar de bara av sömnen, kontrollen och maten ett tag, så är hon snart väck i skallen. Sker det inte under isolerade former och med kontroll, slår det tillbaka.

Brakastruten: rubriker och olika chocker kommer knappast att försvinna, men problemet kanske börjar belysas från lite olika håll. Som sig bör.

cerberos: såg inga cyklar i MH-testet. Kanske hunden på Västerbron klarade testet med glans? Nähä, ingen som trodde det...

Dock kan man träna sin hund inför dessa tester också.. Inte enbart negativt för den hunden förstås, men det visarpå behovet av träning, och att alla nerviga hundar inte behöver vara hopplösa fall.

Jag är för testerna. Gärna i samband med utbildning av hundförare! Det brukar ge ökade kontakter, och hundfolket får kännedom om vems hund som är hur, på samma gång. Man vill inte skämma ut sig.

Meeeeen, de som utgör problemet, söker sig knappast till så offentlig uppvisning? Det verkar ju "töntigt". Man vet ju redan att man är störst, vackrast o bäst!

Tillbaka
Topp