Hur lätt kan en MTB egentligen bli?

http://www.light-bikes.com/bikegallery/BikeListing.asp?id=451

heinz_scott_mtb.jpg

/Fredrik

För en liten person som jag skulle det nog fungera hyfsat i skogen, kanske lite dyrt slitage på drivlinan annars borde den vara funkis.
Dock så kör han med en ram i storlek large och har sadeln ganska högt vilket borde indikera en ganska stor person som också väger en del. Men med tanke på däcksvalet verkar grusvägskörning ligga närmst på agendan. Fin inspirationskälla dock :)

Muerto skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker den stora frågan är varför?

Därför...

Muerto skrev:
> Jag tycker den stora frågan är varför?
>
> --------
> - ordförande i klubben för inbördes beundran -
> Quakenet: #happymtb

Testa en sub 10 kg's xc hoj och cykla snabbt på mulliga stigar i skogen. Testa sedan en Caldera eller nåt och kör samma mulliga skogsstig. Återkom sedan...

Cykla upp på KK med en sub 10, kgs hoj. Sedan upp på KK med en 14,5. Återkom sedan...

Eller; varför ha en bil med bra acceleration ?

//Skogling

Henrik VXT skrev:
> Allt under 11 kg är poser-grejer...

Saknar en smiley Henrik VXT. Om man gillar att hoppa från pappas garage i Upplands Väsby skall man inte ha en lätt xc-hoj. Då skall man ha en Ellsworth eller nåt. Cyklar man snabbt i skogen på snabba skogsstigar. Då är det skojjigare med en lätt XC-hoj. Fatta olikheterna.... ;o)

//Skogling som inte hoppar från garage

Skogling: Sant, men jag vägrar tro att fördelarna med en 5kg hoj jämfört med en 10kg hoj är så enormt stora, speciellt om man väger in nackdelarna som tex. sämre hållbarhet etc.

Jag håller med dig också. ;o) Det är idioti men en så lätt hoj. Men det är väl mest en nöje. Man skall anpassa cykeln efter cyklingen och ryttarens vikt. Jag tror att 8,5 är väl en vettig lägsta vikt för en normalviktig person. Då under 75 kg.

//Skogling

8,5 kg = grusvägsåka i min värld. :)

Min gräns går vid 10kg men då skulle jag vara jävligt försiktig. Herregud, jag tycker att min 14kg hoj nog är i vekaste laget för vad jag kör/vil köra men ganska lagom för XC. :)

Vad jag har sett av hur du hojar så har du nog gjort ett felval beträffande cykelmodell. Du skulle nog ha en hoj för lite tuffare cykling. :)

//Skogling

micke s.: Så kör han så långsamt att man kan räkna ekrarna och läsa modelbeteckningen på fälgen trots att bilden nog inte är tagen med blixt... ;)

Skogling: Okej okej, vad är det då? Blixt kan ge effekten av att saker hänger i luften tex. då det raderar rörelseoskärpan normalt sett. Men givetvis kan även andra inställnignar fixa detta. Exponeringstid? Slutare?

Jag gissar bara nu... Jag ska erkänna att jag inte kan ett skit. :)

>Min gräns går vid 10kg men då skulle jag vara jävligt försiktig.

Min gamla Gram låg kring 10.7 kg. Jag är inte direkt någon med "teknik och finess" men trots det så gick ingenting på cykeln sönder fastän den utsattes för en hel del stryk. Det var Cross Max-hjul på cykeln då, de hjulen håller för mer än man kan tro.

En tävlingsåkare med bra teknik har nog inga som helst problem med lågviktscyklar, även om det rena slitaget gör att man kanske inte tränar med den där ultralätta uppsättningen; ur ekonomisk synvinkel alltså.

TommyE: Jo, och många trialhojar väger också under 10kg, men dom har ju också oerhört begränsad livslängd enligt mina källor...

Henrik VXT skrev:
> Allt under 11 kg är poser-grejer...
>
> ------------------------------
>
>
>
> http://www.vxt.se

Jag hade en 9.5 kg Cannondale med CAAD3 ram, den och dess komponenter höll prima för en hel säsongs tävlande.

Poser?

>TommyE: Jo, och många trialhojar väger också under 10kg, men dom har ju också oerhört begränsad livslängd enligt mina källor...

Det blir nog lite annorlunda belastning på prylarna när man cyklar stig vs hoppar runt på klippblock/andra saker och gör x meters hopp/landningar... :)

skogling. jo. det skall ni veta att jag är. den åkglädje av inte denna värld.

till salu i en butik nära dig :)

Skogling skrev:
> Vad jag har sett av hur du hojar så har du nog
> gjort ett felval beträffande cykelmodell. Du
> skulle nog ha en hoj för lite tuffare cykling. :)

Du har inte alls sett murto, han kan inte sukla =)

bygger man rätt så håller 8,5 kg hojj för ganska mycket, snackar XC då. därmot så kostar det, men det är ju en annan femma.

Muerto skrev:
> TommyE: Jo, och många trialhojar väger också under
> 10kg, men dom har ju också oerhört begränsad
> livslängd enligt mina källor...

men lilla vän en trial har ingen dämpargaffel och ofta inte växlar... klart dom håller...

Oskar_: Du har ju själv sprickor i en framgaffel... :) Vet en som spräckt en ram och som räknar på en ram om året ungefär.

Skogling skrev:
> Henrik VXT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Allt under 11 kg är poser-grejer...
>
>
> Saknar en smiley Henrik VXT. Om man gillar att
> hoppa från pappas garage i Upplands Väsby skall
> man inte ha en lätt xc-hoj. Då skall man ha en
> Ellsworth eller nåt. Cyklar man snabbt i skogen på
> snabba skogsstigar. Då är det skojjigare med en
> lätt XC-hoj. Fatta olikheterna.... ;o)

1. Jag retas.
2. Jag vet skillnaden mellan skogscykling och hucks. Det är därför jag ínte droppar eller kör DH med en helstel SS-hoj. Men det är ju lite inne här, så nu kanske jag får stryk.
3. Min definition på skogscykling skiljer sig nog mot din. Grusvägar är inte skogscykling, det är sightseeing. Inte polerade stigar heller. Självklart går det att få tag på lätta grejer som håller, men när man kör som jag gör måste det mentala finnas med också. Litar inte huvet på grejerna vågar man inte stå på och det tappar man mer på än 1 kg extra vikt.

Senast redigerad av en moderator:
Jag är ganska mycket på WW och MBTRs save some weight forumdel, av inläggen av att döma så finns det riktiga showoff bikes och andra som håller för stryk som XC cykling.

Definition XC är tämligen svår då alla definerar det lite olika, i mitten av 90 talet var det antingen trial, XC och DH.

Så vet ni vad min definition är.

En SID håller men inte rätt länge, jag väljer hellre en Judy SL, litet styvare än en SID tycker jag, USE titan sadelstolpar av den gamla skolan, de håller, titec 118 grams styren, de håller etc..

En snubbe som heter Torsten på WW eller Light-Bikes har en Litespeed Sewanee (FS) ca 7.8 kg tror jag den vägde in på, i mina ögon en showhoj..

Den funkar säkert skitbra men en vurpa?

Livslängden för lätta cyklar är beroende av rätt balans av följande ingredienser:
Cyklistens vikt
Åkstil
Skills
Djärvhet

Micke S. är tillräckligt lätt och smidig att han kan kör Yngwies på sin 8,46kg hoj utan problem. Extra kroppsvikt eller bristande skills måste kompenseras med extra feghet (I prefer to call it wisdom, good sense or old age) för att behålla balansen. ;)

Det fanns en artikel i ett nummer av tyska Bike för ett tag sedan då man intervjuvade ägaren till Scotten i första inlägget, och ja det är en showbike. Han använder inte cykeln utan det är hans "projekt" som han har plöjt ned massor av pengar och tid till att leta delar till, allt för att få den så lätt som möjligt utan att modifiera allt för mycket på varje del (borra massor av hål i allt går bort tex). Men allt är ju relativt han har tex limmat dit egna kabelstopp på ramen för att kunna använda lättare höljen och plockat ur dämpelementet ur gaffeln om jag inte minns fel.

äre Ninos hojj? ser ju ut som den. o han har ju just borrat o limmat dit egna egna kabelstopp. för från början äre väll heldragna höljen på scalen?

Baltazar: Nej det är inte Ninos hoj han fick idén att sätta egna vajerstopp av killen som har den här cykeln Heinz Wittman heter han.

Senast redigerad av en moderator:
aha, tänkte bara att Nino kanske inte är hans riktiga namn, men då vare en annan person, misstänkte nästan det då nino kör sin hojj, inte bara låter den stå. hehe, nino visade ju va hans hojj vägde när den var halvklar, o så ojade han sig elelr vad mans ka säga över hur den där killen kunde få sin hoj så lätt :D

Det gör skillnad med en lättare cykel, stor skillnad. Jag är rejält kluven om min cykel ska genomgå en metamorphos och komma ut som helabergetmonster eller som en helstel svettocykel. Frågän är nog bara vad min rygg pallar.

Precis samma princip är det att gå med ryggsäck, det gör stor skillnad med 10% viktskillnad. Därför åkte jag på 10 dagars fjällvandring med en ryggsäck som vägde runt 6 kilo exklusive mat, tält etc.

kevlar skrev:
> Det gör skillnad med en lättare cykel, stor
> skillnad. Jag är rejält kluven om min cykel ska
> genomgå en metamorphos och komma ut som
> helabergetmonster eller som en helstel
> svettocykel. Frågän är nog bara vad min rygg
> pallar.

Jag är av samma åsikt som du, jag kör helst på en GT Zaskar, en sådan ram är inte speciellt lätt men det kan man lösa genom att lätta mycket annat och ha en till hoj till FR eller DH.

Smidigaste lösningen om än något dyr.

Jag gör så iallafall, en Zaskar som XC, en STS DH som FR.

Tillbaka
Topp