Hur många höjdmeter i år?

BjornR skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänkte eftersom det fanns antal mil, så kan det
> varat roligt att veta hur mycket folk har
> klättrat!
>
> 19750m för mig.

Fniss, det klarade man ju av på en vecka i somras ;)

42Hz skrev:
> Räknas liftburet?

Good Point ! Blev några skidresor till Val Thorens i Vintras, 10k hm per dag eller ?! Och lite cykling i alperna i somras, tex Arlberg och Grimsel-pass. Räknas det när jag släpar upp cykeln från källaren till marknivå ?

Atlas skrev:
> Räknas motvind?
>
> /boende i Skåne undrar

Bara om du har motvind åt bägge hållen ;)

Någon som har koll på noggrannheten i strava-siffror på höjdmeter? Är det rimligt att felet är större om det är cykling i "plattlandskap" än om det handlar om långa ihållande stigningar och dito utförskörningar?

Baserat på vad jag har sett av strava när jag haft kunder som loggat olika turer vi kört finns det vanliga höjdmeter och Stravahöjdmeter. Det går någonstans mellan 1,2 och 2 stravahöjdmeter på en vanlig höjdmeter.

Dessutom kan två personer få sjukt olika resultat fast de cyklat samma tur, en kan ha 1500hm och nästa kan ha 2200hm. Jag antar att loggning med mobiltelefon är sämre än med dedikerad gps, och och att stigcykling i kuperad terräng ger sämre precision än lvg på relativt öppna landsvägar.

I vilket fall tar jag aldrig strava-siffror på allvar när det gäller mtb

marran skrev:
> Baserat på vad jag har sett av strava när jag
> haft kunder som loggat olika turer vi kört finns
> det vanliga höjdmeter och Stravahöjdmeter. Det
> går någonstans mellan 1,2 och 2 stravahöjdmeter
> på en vanlig höjdmeter.
>
> Dessutom kan två personer få sjukt olika
> resultat fast de cyklat samma tur, en kan ha
> 1500hm och nästa kan ha 2200hm. Jag antar att
> loggning med mobiltelefon är sämre än med
> dedikerad gps, och och att stigcykling i kuperad
> terräng ger sämre precision än lvg på relativt
> öppna landsvägar.
>
> I vilket fall tar jag aldrig strava-siffror på
> allvar när det gäller mtb

Det här låter märkligt. Jag har till en början loggat allting via Samsungs app innan jag gick över till strava, mätningarna över ett och samma 10km -spår i skogen ger en felmarginal på max 0.5%. Tittar jag på mina friluftskartor och jämför stigningen så är den mycket nära den digitala diton. Jag kanske låter grinig, men nog använder en "dedikerad" gps samma protokoll som den som sitter i en telefon.

Haft ett år präglat av två skador, cyklade inte jan-mars pga ländryggproblem, sedan ingen cykling alls juni-sista veckan i juli pga hjärnskakning/PCS. Nu är det rehab/softcykling som gäller.

Fått loggat 61 400 höjdmeter på 2350km under 166 rörliga timmar fördelat på 137 turer hittills i år. Inte jättebra men ändå hyfsat givet förutsättningarna. Förra året t ex låg jag en bra bit över 100 000 höjdmeter.

Snitturen i år blir alltså 17km och 448hm klättring på 1:12 vilket stämmer rätt bra med mina standardrundor i Änggården. :)

Jag tror det handlar om mottagningskvalitet och samplingsfrekvens, men vad vet jag. Vi rörde oss i ganska bergiga områden med stora höjdskillnader, och då blir det nog större skillnad.

Om stigen traverserar en brant sluttning kan +-2m i sidled innebära +-3m eller mer i höjdled. Gör gps:en då ett "sicksackande" spår kan det som borde vara 0hm bli hundratals hm på bara någon kilometer. Vad jag förstår är en gps som mest exakt när man kan se hela himlen från horisont till horisont, och ju fler berg som är i vägen desto sämre blir det. Är man då på en brant travers har man redan skurit av halva himlen, och ofta är man i en dal och då är det även bortskuret på andra sidan. I just dessa situationer tror jag att barometrisk höjdmätning är klart att föredra, speciellt om man har rimligt stabilt väder över turen, och det har man ofta för man är inte ute sååå länge.

Antagonisten skrev:
> marran skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Baserat på vad jag har sett av strava när jag
> > haft kunder som loggat olika turer vi kört
> finns
> > det vanliga höjdmeter och Stravahöjdmeter.
> Det
> > går någonstans mellan 1,2 och 2
> stravahöjdmeter
> > på en vanlig höjdmeter.
> >
> > Dessutom kan två personer få sjukt olika
> > resultat fast de cyklat samma tur, en kan ha
> > 1500hm och nästa kan ha 2200hm. Jag antar att
> > loggning med mobiltelefon är sämre än med
> > dedikerad gps, och och att stigcykling i
> kuperad
> > terräng ger sämre precision än lvg på
> relativt
> > öppna landsvägar.
> >
> > I vilket fall tar jag aldrig strava-siffror på
> > allvar när det gäller mtb
>
> Det här låter märkligt. Jag har till en början
> loggat allting via Samsungs app innan jag gick
> över till strava, mätningarna över ett och
> samma 10km -spår i skogen ger en felmarginal på
> max 0.5%. Tittar jag på mina friluftskartor och
> jämför stigningen så är den mycket nära den
> digitala diton. Jag kanske låter grinig, men nog
> använder en "dedikerad" gps samma protokoll som
> den som sitter i en telefon.

Kan ju bero på telefonen och hur många satelliter man har kontakt med? Vissa telefoner har numer även barometer som ökar noggrannheten om jag förstått det korrekt.

Stor skillnad mellan barometrisk höjdstigning och den enligt GPS. På Hillside AM Challenge loggade jag 590 höjdmeter med barometrisk mätning. Slår jag på höjdkorrigering (dvs mätning enligt GPS) i Garmin Connect får jag 362 höjdmeter. Mina äldre pass som importerades till Strava så hängde inte höjdmetrarna med så Strava räknade själv fram dessa till 370m. Här är mina höjdmeter från AM Challenge på Garmin och Strava

http://connect.garmin.com/modern/activity/571741528
http://www.strava.com/activities/184198336

Samma jämförelse med en landsvägsrunda ger inte alla samma diff och faktiskt en diff åt andra hållet på mitt exempel. På Västkusten Runt loggade jag 2368 barometriska höjdmeter och 2450 GPS-höjdmetrar på Strava.

http://www.strava.com/activities/145057701
http://connect.garmin.com/modern/activity/506066961

Min teori är att om man kör MTB är det mycket mer småbackar upp och ner i terrängen som GPSen inte får med då den bara slätar ut terrängen till stora polygoner. På landsväg stämmer det mycket bättre eftersom asfalterade vägar stämmer med hur terrängen ser ut i GPSen

Skulle säga att barometrisk mätning är väldigt exakt och det baserar jag på att det nästan aldrig skiljer mer än några metrar på typ 500 höjdstigning/fallhöjd om man startar och stoppar på samma ställe.

Senast ändrad:
Westman skrev:
> Jag tror det är skillnad på enheter med
> barometrisk höjdmätning (ex Garmin Edge) och
> vanliga GPSer utan det.

Det är det definitivt. Min Garmin Forerunner 620 visar ofta helt sjuka höjdkurvor när jag springer längs med vattnet runt Kungsholmen (tror iofs att det är ett måndagsexemplar), typ backar på 500 höjdmeter, medan min Edge ger avsevärt mer trovärdiga höjddata överlag.

Nästan bara utför i verkligheten http://app.strava.com/activities/206210388 - någon stigning, visst. Men när terrängen är som på bilden blir det svårt utan barometer. 3112 meter stigning var det i alla fall inte.

Bilagor

• DSC_0395.JPG
    DSC_0395.JPG
    129.8 KB · Besök: 27
Westman skrev:
> Jag tror det är skillnad på enheter med
> barometrisk höjdmätning (ex Garmin Edge) och
> vanliga GPSer utan det.

När jag loggat Långloppscuppen med mobilen har mobilen fått bra mycket vettigare höjdprofiler än dom som kört med Garmin utan barometer, när jag jämfört segment i strava...

mmmrrrr skrev:
> Nästan bara utför i verkligheten
> http://app.strava.com/activities/206210388 -
> någon stigning, visst. Men när terrängen är
> som på bilden blir det svårt utan barometer.
> 3112 meter stigning var det i alla fall inte.

Jo men den där rundan är ju loggad med mobil. Då stämmer det aldrig bra. Man måste ha en riktig GPS om man ska få ut några trovärdiga siffror, tex en Garmin från Edge-serien.

Rock skrev:
> mmmrrrr skrev:
> -----
> > Nästan bara utför i verkligheten
> > http://app.strava.com/activities/206210388 -
> > någon stigning, visst. Men när terrängen är
> > som på bilden blir det svårt utan barometer.
> > 3112 meter stigning var det i alla fall inte.
>
> Jo men den där rundan är ju loggad med mobil.
> Då stämmer det aldrig bra. Man måste ha en
> riktig GPS om man ska få ut några trovärdiga
> siffror, tex en Garmin från Edge-serien.

Sanning med modifikation då det enligt detta testet http://www.scarletfire.co.uk/smartphones-vs-garmin-which-gps-is-best-for-strava/ står jämt i precision mellan garmin 800 och en sketen samsung galaxy s2.

Antagonisten skrev:
> Rock skrev:
> -----
> > mmmrrrr skrev:
> >
>
> > -----
> > > Nästan bara utför i verkligheten
> > > http://app.strava.com/activities/206210388 -
> > > någon stigning, visst. Men när terrängen
> är
> > > som på bilden blir det svårt utan
> barometer.
> > > 3112 meter stigning var det i alla fall inte.
> >
> > Jo men den där rundan är ju loggad med mobil.
> > Då stämmer det aldrig bra. Man måste ha en
> > riktig GPS om man ska få ut några trovärdiga
> > siffror, tex en Garmin från Edge-serien.
>
> Sanning med modifikation då det enligt detta
> testet
> http://www.scarletfire.co.uk/smartphones-vs-garmin
> -which-gps-is-best-for-strava/ står jämt i
> precision mellan garmin 800 och en sketen samsung
> galaxy s2.

Det där testet suger. Prova att göra det i tuffare terräng där telefonen tappar kontakt med master helatiden. I alperna tex vandrar telefonfilerna nästan alltid iväg.

Du får ursäkta lite, men enligt din logik skulle genomsnittsförbrukning på en bil anges efter full fräs på nurnburgring, och inte efter den plats som är mer naturlig. Men visst, ta Alperna som ett exempel du, jag upplevde min gamla telefon väldigt exakt vid skidåkning från gustatoppen ned till Rjukan, och där ska du veta, där skiner solen bara mellan slutet av april och början av oktober. Men alpcykling motiverar helt enkelt ett köp anser du?

Du förstår inte. GPS-signaler och telefon mottagning påverkas av många faktorer, tex molnighet eller om dom blir avskärmade av terräng eller vegetation. Barometern har inte dom felkällorna.

GPS-mottagaren i en Edge har en positionsexakthet på ett par meter, exaktheten hos de flesta telefoner ligger någonstans mellan 10-30meter.

Är den där noggrannheten i varje mätning och även i höjdled s.a. man om man kör på en horisontell väg kan ackumulera upp mätfel till ganska ansenliga klättringar trots att man egentligen inte klättrat en enda meter?

GoranS skrev:
> Är den där noggrannheten i varje mätning och
> även i höjdled s.a. man om man kör på en
> horisontell väg kan ackumulera upp mätfel till
> ganska ansenliga klättringar trots att man
> egentligen inte klättrat en enda meter?

Jag vet inte hur ofta telefonen "bandar", det går säkert att ställa in på flertalet. Det kan dock vara en ganska stor felkälla, framförallt på kortare sträckor.

Telefoner har möjligheten att vara mer exakta när det kommer till position än en annan liten GPS-mottagare men det skulle kosta mycket batteri och därför brukar tekniken inte användas. Antagligen går det där mottagningen är bra att komma ner på samma exakthet som d-GPS.

Störst fel blir det just i höjdskillnad, sträcka och hastighet påverkas inte alls lika mycket. Det är igen barometern som är den största skillnaden.

Insåg precis att min telefon galaxy s5 har barometer, men även en gpsOneGen 8B-gps modul som håller exaktheten på 2-3m, så min referens är ganska stram. Antagligen blir det inte sämre i framtiden heller.

Gps-höjd är vad jag lyckats läsa mig till ganska exakt i termer av absolut höjd över havet (där suger en barometrisk höjdmätare, det blir olika från dag till dag beroende på lufttryck), däremot har jag förstått det som att det finns ett slumpmässigt mätbrus som ifs inte är så stort men just när man ska räkna ackumulerad höjdskillnad adderar det ihop och gör stor skillnad på resultatet.
En platt stig blir slumpmässigt lite upp och lite ner på gps-höjden, och totalt blir det då en ackumulerad höjdskillnad även fast man inte klättrat en meter.

Å andra sidan förstår jag det som att de flesta mobiler och liknande ändå inte mäter gps-höjd, utan snarare mappar ens horisontella position mot en topologisk karta, typ google earth, och på så sätt räknar ut höjdskillnaden. Skitbra på vissa ställen, blir knasigt på andra som vi redan diskuterat.

Hur telefoner med inbyggd barometer gör vet jag inte, men det borde styras av vilken app man använder.

Sen exaktheten på gps-modulen, är det under idealiska förhållanden? Jag tänker att hur bra den än är när man är mitt ute på öppet hav och har 360 graders horisont runt sig och kontakt med 13 satelliter spelar ganska liten roll för hur det blir om man är omgiven av höga hus eller berg.

Tillbaka
Topp