Hur ofta brukar ni få punka?

Racer 1 punka, nån kant vid vägbygge med slang
Gravel, 3 punkor, 1pga dåligt fälgband m. slang, 1pga sprängsten med 32mm däck (eventuella löständer var borta för länge sen) och tubeless, 1 dåligt tajmad trottoarkant, med slang typ igår

Jag får fler punkteringar än snittet här. Undrar varför? ?‍?
Jag har en del punkor också. Två gånger olika år på Mälaren Runt pga glas efter Enköping. En gång i Skåne pga metallskräp. En gång i Hallunda, spik. Två gånger förra året på samma tur. Först glas vid Bollhallen i Södertälje och sen genomslag pga för dåligt pumpat vid Listonhill.

Noll punkteringar på åtminstone 6 år. Kör med slang i alla mina cyklar (bmx, trial, fatbike, gravel och hybrid). Förutom en defekt slang som läkt från sömmen…

Jag har en del punkor också. Två gånger olika år på Mälaren Runt pga glas efter Enköping. En gång i Skåne pga metallskräp. En gång i Hallunda, spik. Två gånger förra året på samma tur. Först glas vid Bollhallen i Södertälje och sen genomslag pga för dåligt pumpat vid Listonhill.
Skit händer helt enkelt?

två tre punka per år, mest vid pendling, och nästan uteslutande då jag kör med tunna snabba däck.

det är det värt. de kom på nyligen, några dagar efter att sopningsbilarna varit ute.

förvåning varje vår; är det så här lätt att cykla;)) ?

Håll dig borta från vägarna så slipper du kanske punka ?

Håll dig borta från vägarna så slipper du kanske punka ?
Tidigare avsliten hälsena och nu ett trilskande knä minskar risken avsevärt. Men planerar en tur idag med dinousaurcrossen. Den har Schwalbe Marathon Plus, punka där och det är läge att ge upp cykling. ? Jag måste få ihop lite mil innan Siljan Runt 160km. Just nu är ackumulerad cykelmängd för året ca 40km. Knäskadan uppkom i inomhusf*tboll, en del påstår att jag är för gammal för f*tboll, men det kan väl inte stämma?

Tidigare avsliten hälsena och nu ett trilskande knä minskar risken avsevärt. Men planerar en tur idag med dinousaurcrossen. Den har Schwalbe Marathon Plus, punka där och det är läge att ge upp cykling. ? Jag måste få ihop lite mil innan Siljan Runt 160km. Just nu är ackumulerad cykelmängd för året ca 40km. Knäskadan uppkom i inomhusf*tboll, en del påstår att jag är för gammal för f*tboll, men det kan väl inte stämma?
Avsliten x2 , det funkar ?

Bilagor

• IMG_0697.jpeg
    IMG_0697.jpeg
    278.2 KB · Besök: 30
marathon plus; hur står du ut?? eller är det något hemligt träningsupplägg, typ löpare med tyngdbälte? ?

Om utträngande vätska indikerar en punka har jag fått massor. Men eftersom alla däck körs slanglöst märks ju inte punkan, Stans gör susen.
Dock fick jag en självförvållad punka på ett framdäck för nåt år eller två sedan. Plockade ur vad jag trodde var en torn. En motsträvig en…
Det var det inte. Det var en ansjovis. Blev lite kritisk innan jag fick det tät igen med en dubbel-ansjovis.
Alltså måste jag haft en punka tidigare under däckets liv nångång.

Cyklar mindre än många här, men ändå:

MTB: 0 sedan jag gick TL för tre år sen. Innan dess återkommande genomslagspunkor pga lågt tryck, nu nitar jag fälgen istället.

Pendling/grus: 2 de senaste 5 åren. En genomslag bak pga bråttom upp för hög trottoar. En pga glas, otur.

Nyligen köpt räser som levererades TL, får se hur det går..

Två punkor på tre år.
En vid genomslag vid skuren vägbana där markering för cykelbana inte hade markerats och en där jag körde på en 9 mm lång metallflisa, (den lyckades även punktera fingret med massvis med blod utanför fingret som resultat).

Har dock två urkassa latexslangar från Amazon (Vittoria Competition) som läcker 5 BAR -> 1 BAR på ca 10 h som jag trodde var en punka. Dock bara dåliga slangar.

Före tubless fick jag 3 - 5 punkteringar per år på pendling. På landsväg har jag fått kanske 5 punkteringar på 15 år, den senaste var en tagg från en taggbuske.

marathon plus; hur står du ut?? eller är det något hemligt träningsupplägg, typ löpare med tyngdbälte? ?
Vanliga marathon rullar inte trögt, har sådana på en cykel och jag märker ingen skillnad i hur lätt de rullar, att de uppfattas som trögrullande av en del beror nog på att de är tunga och därför tror man att de rullar trögt men så har inte varit fallet på de jag haft.

Marathonen har klarat sig från punkteringar men på de med kevlarskydd har jag fått punktering i genomsnitt var 250-300 mil ungefär.

Senast ändrad:
Fick 1 punktering typ i november på pendlarhojen av en dubb som skavt hål i däcket och slang. Kollade resten av däcket och hoppades att däcken klarar hela säsongen. De klarade sig till sista veckan innan byte till sommarhjul då jag fick 3 punkteringar på 2 dagar. Köpte då nya trots att vintersäsongen typ var över.

Annars kör jag tubeless med nube-korv på mtb och även i sommarhjulen till pendlarn och det fungerar superbra. Skönt att inte vara tvingad att byta på vägen i tråkväder utan kan enkelt rulla till jobbet eller hem om jag skulle punka ?

Vanliga marathon rullar inte trögt, har sådana på en cykel och jag märker ingen skillnad i hur lätt de rullar, att de uppfattas som trögrullande av en del beror nog på att de är tunga och därför tror man att de rullar trögt men så har inte varit fallet på de jag haft.

Marathonen har klarat sig från punkteringar men på de med kevlarskydd har jag fått punktering i genomsnitt var 250-300 mil ungefär.
Marathon Plus är lite mer trögrullade än mer racedesignade däck. Dinousaurcrossen blev långsammare utför med S M + än innan. Men mer accelerationssega än trögrullade tror jag.

jag tycker det är avsevärd skillnad i rull på ska vi säga vanliga lättrullande däck och marathon. men de senare bättras något till nästan ok om man slipar undan en del av det tjocka skuldergummit.

det har jag inte prövat på marathon plus, för jag bestämde mig snabbt för att de var så tröga att jag inte stod ut. är också osäker på om det i det fallet skulle betyda något; de däcken är sas internt tröga på grund av deras inre skumgummilager. de tycks populära i delar av usa där det finns 'goatheads', obönhörligt vassa och taggiga.

om det anekdotiskt kan betyda något har redan vanliga marathon inte punkterat när jag endast vår och höst kör dem på grusade cykelbanor. kör dem i 37 mm dimension inte över 3 bar, en sorts punkaskydd även det. har man inte reducerat skuldran får man nog gå för acceptabelt rull gå upp till 4 bar och killgissningsvis få fler punkor.

Fått en "medveten" punka på min gravel en gång, var när jag tvingades köra över vassa större stenar..men annars har jag inte haft punka, hade lite snake bites på min downhill när man körde såna galenskaper innan 2010. Min nuvarande enduro har jag inte haft något på, kör förvisso tubeless där.

Kommer nog ihåg de flesta punkisarna de senaste tio åren..
2013 under VR, innerslangen "exploderar" pga värme från fälgbroms som legat på mot en kolfiberfälg. Totalkaoz av fälgen.
2014 veloflextub smäller i en backe nära Lago di Garda - en stor fördel med tub, man hamnar inte på fälgen utan kunde lugnt bromsa in
2017 punka på Challenge Strada Bianca med slang mellan Jokkmokk och Kvikkjokk. Mitt fel, slangen var klämd. Efter slangbyte rullade de många mil utan problem.
2018 punka på ett par fmb paris-roubaix tuber. Kom fram till ett vägavsnitt med grovs sprängsten, tänkte att jag chansar. Punka efter 100m
2020 efter 25 mil läckte ett par conti terra speed som såll. Fick inte tätt på dem, så de åkte iväg. Sämsta däcken jag haft.
2021 två punkor med Pirelli Gravel H TL, ena gången fick jag sätta i slang. Sköna däck men inte så hållbara.
2021 pyspunka i ett par Michelin power road TL. Stannade och pumpade och fyllde på mer gucka hemma.

I stort sett aldrig sedan jag började med Conti GP 4-season. Sitter många vassa stenar/annat längs slitytan men som inte gått igenom/resulterat i punka.

Jag förväntade mig svar som "för ofta" eller "för lite".

Varje punka är en för mycket, såklart, men jag får för lite punkor för att solutionen alltid är uttorkad. Jag får lite mindre än en pinka om året på alla cyklar jag själva använder sammanlagt.

För 30 år sen hade jag ofta punkor, då kunde man använda hela tuben med solution!

Tillbaka
Topp