Ibis Ripmo, godspeed

Ibis Ripmo, godspeed
[USER = 24812] @Frenchy [/ USER] selling ibis well?
I do but I am the distributor so as long as you ride Ibis I have no preference on where you buy it :sneaky:
This said I would suggest the shop local to you or my online shop if there is no one near you.
This said, if you have a good LBS that would be interested in carrying Ibis and servicing them, I am actively looking for new dealers but I really want to only want to work with passionate mountain bikers and not shops that mostly sell Crescent, Monark etc...

Ibis Ripmo, godspeed
On the subject replacement bushing, I have a few incoming.
The agreements with Ibis is that:
1- you strip the link and take picture of the bushing and if deem in need of replacement will be free.
2- you purchase them and mail back to me the old one and if they were indeed in need of replacement will be refunded.

Please note that this policy only applies to the original owner so if you purchased your bike second hand, you will have to purchase them
The cost, in this case, will be SEK129+ Shipping

I will try to keep stock but please think about doing major maintenance at the end of the season when a few days waiting for parts isn't a big issue rather than in the start of it when you are itching to go out ride your bike every chance you got (I know I am)

Also, note that both BikeRoom and Rule58 are offering full suspension service with a priority list to Ibis and Yeti owners for quick turnaround

Ibis Ripmo, godspeed
Bra tråd,

Jag är lite sugen på att slå till på en ripmo v2 och köra den som aggressiv trailhojj i Hellas för det mesta. (Tänker att man kör med dpx2'an). Och så kanske den kan agera lätt utförshojj vid behov(?)
Finns ngn här som har erfarenhet av hojjen i Hellas terräng? Några tankar/åsikter?
(Jag kör idag en evil wreckoning och har hur kul som helst, men ripmo verkar ju aningen mer all-round)

Ibis Ripmo, godspeed
Bra tråd,

Jag är lite sugen på att slå till på en ripmo v2 och köra den som aggressiv trailhojj i Hellas för det mesta. (Tänker att man kör med dpx2'an). Och så kanske den kan agera lätt utförshojj vid behov(?)
Finns ngn här som har erfarenhet av hojjen i Hellas terräng? Några tankar/åsikter?
(Jag kör idag en evil wreckoning och har hur kul som helst, men ripmo verkar ju aningen mer all-round)
Kör V1an just som aggressiv stighoj i Hellas, och tycker den funkar utmärkt för det. Tror inte skillnaden V2 vs V1 är milsvid, så vågar nog påstå att det kommer funka väldigt bra. Något särskilt du är orolig för?

Ibis Ripmo, godspeed
Bra tråd,

Har haft en v1, och har en AF nu som enduro / stigcykel. V1an var marginellt bättre som stighoj, v2an / AF bättre utför.
Som allt i allo är Ripmon grym, men jag som har förmånen att ha flera cyklar cyklar primärt på den med kortare slag i Hellas.
Hade jag bara haft en hoj hade dock Ripmon varit en grym hoj som allt i allo.

Ibis Ripmo, godspeed
Bra tråd,

Jag var nära att gå på en Ripmo, men efter att ha testat V1 lite så blev det en offering istället. Nu har jag bara kört en kortare sväng i skogen på V1, men min Offering har lite mer pop och känns lite livligare på stigen tycker jag. Ripmon hade lite mer "dad bike" över sig.
(Beos recension av Ripmo här på happy var ganska spot on)

Ibis Ripmo, godspeed
Jag var nära att gå på en Ripmo, men efter att ha testat V1 lite så blev det en offering istället. Nu har jag bara kört en kortare sväng i skogen på V1, men min Offering har lite mer pop och känns lite livligare på stigen tycker jag. Ripmon hade lite mer "dad bike" över sig.

Hjul och däck spelar in väldigt mycket för känslan på stigen. Så med OEM set-up tycker jag inte den kom till sin rätt som stighoj. Minns bland de första turerna när jag testade polarens Stumpy back to back, som kändes som rena rama XC hojen i jämförelse, men med annat gummi och lättare hjul blev det en mycket bättre stighoj.
Min AF har jag rullat exakt 0 meter på med OEM (Assegai) hjul och däck utan de sparar jag till bike park / shuttlecykling.

Ibis Ripmo, godspeed
Klart att hjul och däck spelar roll men jag har cyklat ca: 140mil med Assegai fram och bak med orginal alu-hjul.
Tycker det har fungerat hur bra som helst, jag kanske inte är så kräsen av mig men har alltid kul på min Ripmo.
Med det sagt, så tror jag att få till en bra inställning på dämparna är ganska avgörande för den livliga, poppiga känslan.

Jag har cyklat alla mina mil på stigarna i Göteborg, aldrig cyklat i Hellas men kan tänka mig att dom är ganska lika, någon vänlig skäl får gärna bjuda på en guidad tur vid tillfälle ?

Ibis Ripmo, godspeed

Nu vet jag inte vad en "dad bike" innebär men jag gissar att det betyder rolig, snabb, kapabel och trampeffektiv. Det är alla fall en bra beskrivning av min Ripmo V1 med dpx2 och Lyrik Ultimate :cool:.

Ibis Ripmo, godspeed
Tackar för bra inspel.
Det låter som man kan dressa ner den en aning för att få den till en bra variant för skogen.
Genom åren har jag kört allt från helstelt upp till nuvarande 160 mm slag i Hellas, och kommit fram till att jag tycker 150-160 slag är roligast givet den varierande terrängen. Dock krävs det ju ibland lite fokus då för att trixa sig fram med en lång, långslagig hojj i vissa partier.

Tänker lite på storleken. Den verkar ganska stor om man följer deras sizing chart (XL för mig), och jag är lite osäker på hur den då känns i de lite trixigare delarna av skogen. Det är väl i och för sig kanske ngt man får acceptera bara.

Fan, alltid svårt att hitta den perfekta kompromissen haha.

Ibis Ripmo, godspeed
Tillägg för de som inte cyklat i Hellas.

Jag skulle beskriva den terrängen som att den innehåller "allt". Flowiga stigar, stigar med riktigt stök och bröt, tekniska uppfarter och nerfarter, vissa sektioner som inte skulle skämmas att kallas downhill. När vi är ute och kör blir det ofta lite av allt, men man kan i och för sig även ge sig ut och fokusera på en viss typ av stig/terräng.

Jag siktar in mig på en cykel som klarar rejäla stötar bra (mha slaglängden) utför, klättrar bra, och inte känns alltför mkt som en pråm i de trixiga partierna. Ripmon verkar ju kunna vara en sån där hohojj som är grymt bra på allt ? En sån där hojj som man kan använda till allt man stöter på ute i skogen.

Ibis Ripmo, godspeed
Klart att hjul och däck spelar roll men jag har cyklat ca: 140mil med Assegai fram och bak med orginal alu-hjul.
Tycker det har fungerat hur bra som helst, jag kanske inte är så kräsen av mig men har alltid kul på min Ripmo.
Med det sagt, så tror jag att få till en bra inställning på dämparna är ganska avgörande för den livliga, poppiga känslan.

Jag har cyklat alla mina mil på stigarna i Göteborg, aldrig cyklat i Hellas men kan tänka mig att dom är ganska lika, någon vänlig själ får gärna bjuda på en guidad tur vid tillfälle ?

Senast ändrad:
Ibis Ripmo, godspeed
Hjul och däck spelar in väldigt mycket för känslan på stigen. Så med OEM set-up tycker jag inte den kom till sin rätt som stighoj. Minns bland de första turerna när jag testade polarens Stumpy back to back, som kändes som rena rama XC hojen i jämförelse, men med annat gummi och lättare hjul blev det en mycket bättre stighoj.
Min AF har jag rullat exakt 0 meter på med OEM (Assegai) hjul och däck utan de sparar jag till bike park / shuttlecykling.
Den jag körde hade kolhjul och aggressor/DHF så inte så långt ifrån dissector/DHR2 på aluhjul som jag kör på ondskan ?

Ripmon var kul, jag hade nog varit nöjd med den också. Men den kändes väldigt städad och vuxen.
Beo beskriver det bäst:
Jag var dock lite bekymrad över en lätt själabefriad känsla vid start, cykeln kändes korrekt och bra men kanske inte helt… svinkul. Den ståndpunkten har jag ändrat, cykeln är numera svinkul och dessutom på ett nyktert och lite mer vuxet plan. Jag har svårt att inte jämföra med Evil The Calling som jag tillbringade mycket tid på förra året, den jämförelsen är orättvis och haltande på många plan eftersom The Calling är gjord utifrån helt andra kompromisser. Ripmon är ett moget och långsiktigt utmärkt val för den som noggrant tänker igenom sina förutsättningar hela vägen, typ.

Ibis Ripmo, godspeed
Som trailhoj åt det aggressiva hållet är den nog klockren. Min V1 har rullat mycket i Göteborg och i Uppsala. I Göteborg tycker jag den var perfekt men i Uppsala som är platt upplever jag den ibland som lite mkt. Har inte cyklat jättemkt i Hellas men upplever det som lite mittemellan och som du beskriver din cykling tror jag den passar super. Allra bäst är om du kan provrulla nån såklart.

Ibis Ripmo, godspeed
Och ska man inte ut och resa med cykeln är en Ripmo lite väl mycket cykel även här imo.
Bara om man väljer att rulla drop istf att droppa dem. :-P Nejdå, beror givetvis på körstil och hur smutt man är, men jag tror att slaglängden räddat mig några gånger iaf, och med lättare hjul & däck känns den riktigt rapp. Skulle gärna testa nåt runt 130mm också, men risken är att den körs sönder, det finns ju helt klart en tradeoff mellan rapphet och huck-till-platthet.

Ibis Ripmo, godspeed
Bara om man väljer att rulla drop istf att droppa dem. :-P Nejdå, beror givetvis på körstil och hur smutt man är, men jag tror att slaglängden räddat mig några gånger iaf, och med lättare hjul & däck känns den riktigt rapp. Skulle gärna testa nåt runt 130mm också, men risken är att den körs sönder, det finns ju helt klart en tradeoff mellan rapphet och huck-till-platthet.

Precis! Väldigt skönt att slippa lämna in kedjestagen för svetsning efter byte Canyon -> Ibis ?

Ibis Ripmo, godspeed
Och ska man inte ut och resa med cykeln är en Ripmo lite väl mycket cykel även här imo.

Väl mycket cykel för vem? För dig? Jag cyklar som sagt nästan uteslutet i Göteborg och är hur nöjd som helst med Ripmon, skulle inte vilja byta den mot något annat. Det finns ganska hårig cykling i Göteborg också.
Jag kör allt från 30min hopp och lek på asfalt till 5mils tur med Leo, men jag kanske inte tänker efter så mycket och mer bara kör, i vilket fall som helst har jag svin kul varje gång ?

Ibis Ripmo, godspeed
Sure wheels and tires play a role, but I've cycled about 140mil with Assegai front and rear with original alu wheels.
Think it has worked well, I may not be so picky but always have fun on my Ripmo.
With that said, I think getting a good attitude on the dampers is pretty crucial to the lively, poppy feeling.

I have cycled all my miles on the trails in Gothenburg, never cycled in Hellas but can imagine that they are quite the same, some kind soul may gladly offer a guided tour on occasion ?
the Alu wheels are not that much heavier than the carbon. A little less stiffer but that is not always an issue on a place like Hellas full of really sharp and hard hedges.
Tire wise, for most of us, I would recommend that Ripmo owner swap their rear for something a little less draggy during the summer season (aggressor or similar) and keep that Assegai either as a replacement front when the time need or as a rear when mud and snow comes...

Ibis Ripmo, godspeed
the Alu wheels are not that much heavier than the carbon. A little less stiffer but that is not always an issue on a place like Hellas full of really sharp and hard hedges.
Tire wise, for most of us, I would recommend that Ripmo owner swap their rear for something a little less draggy during the summer season (aggressor or similar) and keep that Assegai either as a replacement front when the time need or as a rear when mud and snow comes...

I just recently swapped by back tire from Assegai to a Dissector seems to do the job well ?

Ibis Ripmo, godspeed
Äe ripmo en one quiver för en som vill alternera mellan trampstig i Sthlm och jaga höjdmeter i Åre med och utan lift? Har bara plats för en cykel och behöver inget supermonster men ska kännas bekväm utför i lite stök.

Ibis Ripmo, godspeed
Äe ripmo en one quiver för en som vill alternera mellan trampstig i Sthlm och jaga höjdmeter i Åre med och utan lift? Har bara plats för en cykel och behöver inget supermonster men ska kännas bekväm utför i lite stök.
Den bör vara bra till det, ja.

Enligt diskussionen ovan kan det vara värt att variera däck beroende på typ av åkning. Värt att notera om du inte köper en begagnad cykel är att det förmodligen är lång leveranstid.

Ibis Ripmo, godspeed
En v2 kanske? Tycker min og ripmo blev ett monster med -1 grad angleset. Märker ingen skillnad på platten men den ger samma känsla som jag hade på dh:n när det börjar gå fort utför. Har ifs bytt till x2 bak så det kanske hjälper också?

Ibis Ripmo, godspeed
Tycker min har funkat bra i Finale, det är ändå ganska utför och stökigt. Funkar lika bra på trampstig. Hänger mycket på däcken antagligen som det sägs ovan... Fast jag kör med Assguy och Aggressor året runt oavsett terräng. Ids inte byta varken hjul eller däck även fast jag har ett extra hjulpar.

Ibis Ripmo, godspeed
Väl mycket cykel för vem? För dig? Jag cyklar som sagt nästan uteslutet i Göteborg och är hur nöjd som helst med Ripmon, skulle inte vilja byta den mot något annat. Det finns ganska hårig cykling i Göteborg också.
Jag kör allt från 30min hopp och lek på asfalt till 5mils tur med Leo, men jag kanske inte tänker efter så mycket och mer bara kör, i vilket fall som helst har jag svin kul varje gång ?
Jag visste att någon skulle bita ?

Som jag skrev anser jag (imo, som jag skrev) att det är för mycket cykel för enbart Göteborg. 130-140 anser jag vara mer lagom. Med en rimligt aggressiv geometri. Men jag kör själv med mer, om än marginellt mindre än Ripmon, eftersom jag optimerat mot ett kunna åka på resor till riktiga berg med samma cykel. Förra cykeln var ännu mer köttar-cykel. Jag har (haft) skitkul på båda men hade jag bara cyklat här hemma hade jag nog snarare sneglat mot något i stil med Norco Optic. Ja det finns en del tekniskt terräng men det enda som jag tycker motverkar mer slag är om man gillar att hucka saker och skicka alla byggda hopp i skogarna runt stan. Själv föredrar jag det mer naturliga techy, där ser jag inte behovet.

Ibis Ripmo, godspeed
Jag visste att någon skulle bita ?

Som jag skrev anser jag (imo, som jag skrev) att det är för mycket cykel för enbart Göteborg. 130-140 anser jag vara mer lagom. Med en rimligt aggressiv geometri. Men jag kör själv med mer, om än marginellt mindre än Ripmon, eftersom jag optimerat mot ett kunna åka på resor till riktiga berg med samma cykel. Förra cykeln var ännu mer köttar-cykel. Jag har (haft) skitkul på båda men hade jag bara cyklat här hemma hade jag nog snarare sneglat mot något i stil med Norco Optic. Ja det finns en del tekniskt terräng men det enda som jag tycker motverkar mer slag är om man gillar att hucka saker och skicka alla byggda hopp i skogarna runt stan. Själv föredrar jag det mer naturliga techy, där ser jag inte behovet.

Att bitas är väl standard här ?

Ja precis du anser det, för dig och din typ av cykling?
Vad vinner man om man byter en Ripmo mot en Opic?
Antar att du har ägt en Ripmo ??

Ibis Ripmo, godspeed
Hade min Ripmo inte dubblat som Alp och DH-cykel så hade jag lätt hellre kört nåt som Opticen. Nu har jag inte provat just Optic så vet inte hur länkaget är men att den inte skulle vara rappare än Ripmon känns avlägset imho.
Ripmon är väldigt lätt så viktmässigt tror jag inte man hämtar så mycket på en "mindre" cykel men med slaglängd kommer klumpighet hur man än gör. Nu finns det många ~140 cyklar med bra geo vilket ger mer än 20mm fjädring, tycker jag.

Ibis Ripmo, godspeed

Ja, exakt det skrev jag precis. Varför frågetecknet?

Ang Optic eller motsvarande tänker jag som @Raggamuffin .

Nej, jag har inte ägt just en Ripmo. Den strök jag från min lista över potentiella cyklar av estetiska skäl. Men det är fortfarande en väldigt kapabel endurohoj. Något jag inte anser behövs här hemma. Mer cykel är mer cykel att släpa runt, allt annat lika.

Ibis Ripmo, godspeed
Ja, exakt det skrev jag precis. Varför frågetecknet?

Ang Optic eller motsvarande tänker jag som @Raggamuffin .

Nej, jag har inte ägt just en Ripmo. Den strök jag från min lista över potentiella cyklar av estetiska skäl. Men det är fortfarande en väldigt kapabel endurohoj. Något jag inte anser behövs här hemma. Mer cykel är mer cykel att släpa runt, allt annat lika.

Frågetecknet var för att det var en fråga, ville ha ett förtydligande om att det bara gäller dig själv och din typ av cykling. Jag tycker på det sättet du uttrycker dig att det är en åsikt om att du anser att alla borde cykla på 130-140mm i Göteborg, inte enbart du.

Okej, tycker väl inte svaret om vad man vinner gav jätte mycket, man vinner en lite mindre klumpig cykel? (Fråga) Inget annat? (Fråga)

Ibis Ripmo, godspeed
Okej, tycker väl inte svaret om vad man vinner gav jätte mycket, man vinner en lite mindre klumpig cykel? (Fråga) Inget annat? (Fråga)

Nej ingen stor vinst, men vi pratar ju som ofta om väldigt små saker och försöker pricka så exakt vi kan.
Vänd på det, vad förlorar man med en Optic (eller Ripley)?
Jag hade väldigt gärna komplettera är min Ripmo med en 140mm hoj för att slippa dra runt så mycket, det lokala hade det räckt till och Ripmon hade nog bara fått åka lift.
Men det blir lite många cyklar så jag har en cykel ytterligare ett steg ner istället (aggressiv 120mm), det ger ändå ett litet överlapp när den blir för liten och Ripmon för mycket.

Ibis Ripmo, godspeed
Jag lägger mig i lite nu ;-)
Jag har en Ripmo AF, hade en kol innan.
Har också en Tallboy 4.

Nu lägger jag mig i lite ;-)
Har en Ripmo AF, had en v1 kol innan.
Äger också en Tallboy 4 och ägde en Tallboy 3 innan.
TB4 är i samma härad som Opticen.
Hade jag bara cyklat brötig stigcykling här hemma i Stockholm och skulle bara äga en en cykel hade jag behållt Tallboyen. Den går att köra överallt och den är rappare och mer trampeffektiv samtidigt som den fixar allt jag vågar cykla utförs.
Ibland cyklar jag hemifrån till stigarna eller tar turer där det är en del asfalt, grus och annat involverat eller så cyklar man med barnen, Tallboyen är kul i alla lägen. Den gamla var "rappare" men den nya är så sjukt mycket tryggare utför.
Den får en verkligen att ifrågasätta hur mycket slag som behövs.

Däremot ska man sen ha en cykel som även funkar på en Enduroresa, eller en helg i Gesunda så är Ripmon grymt bra som "one bike to rule them all", inget snack om saken.
Jag kan dock bara upppumtra folk som kört runt med Enduroslädare de senaste åren att prova nån av de nya trailcyklarna / downcountryhojarna som kommit - de är sjukt roliga och kapabla.

Ibis Ripmo, godspeed
Nej ingen stor vinst, men vi pratar ju som ofta om väldigt små saker och försöker pricka så exakt vi kan.

Tror det är där jag skiljer mig från er, jag tycker ju att Ripmon fungerar så sjukt bra till allt, självklart förstår jag att det finns cyklar som är ännu mer effektiva och att mindre slag kan ge en viss känsla av mindre cykel. Det är dock aldrig så att jag är ute i skogen eller hemma efter en tur, tänker att jag skulle haft en annan cykel, vill kunna cykla allt här hemma och inte att cykeln begränsar mig.

Skulle jag köpa en till MTB så skulle det bli en ren XC-raket, annars blir skillnaden för liten imo.

Ibis Ripmo, godspeed
Frågetecknet var för att det var en fråga, ville ha ett förtydligande om att det bara gäller dig själv och din typ av cykling. Jag tycker på det sättet du uttrycker dig att det är en åsikt om att du anser att alla borde cykla på 130-140mm i Göteborg, inte enbart du.

Jaså jaha. Ja jag menar ju att jag tycker att det är så generellt att det i platta Göteborg inte behövs en cykel designad för EWS. Utgångspunkten är ju dock givetvis mina egna upplevelser. Tycke och smak skiljer sig sedan så klart åt. Men min cykling är ju geografiskt samma som din cykling, även om vi säkert cyklar olika.

Ibis Ripmo, godspeed
Tror det är där jag skiljer mig från er, jag tycker ju att Ripmon fungerar så sjukt bra till allt, självklart förstår jag att det finns cyklar som är ännu mer effektiva och att mindre slag kan ge en viss känsla av mindre cykel. Det är dock aldrig så att jag är ute i skogen eller hemma efter en tur, tänker att jag skulle haft en annan cykel, vill kunna cykla allt här hemma och inte att cykeln begränsar mig.

Skulle jag köpa en till MTB så skulle det bli en ren XC-raket, annars blir skillnaden för liten imo.
Klart den funkar. Det är ingen av oss som ifrågasätter att den är kul även till relativt platt cykling. Frågan var vad som vore mest optimalt om det bara ska cyklas den nämnda relativt platta cyklingen, inget annat. Skillnaden mot en trailcykel är givetvis inte natt och dag men den finns där. Så om cykeln inte ska användas i EWS-terräng tycker jag det är fullt rimligt att köpa en trailcykel istället. Som generell utgångspunkt.

Ibis Ripmo, godspeed
Jaså jaha. Ja jag menar ju att jag tycker att det är så generellt att det i platta Göteborg inte behövs en cykel designad för EWS. Utgångspunkten är ju dock givetvis mina egna upplevelser. Tycke och smak skiljer sig sedan så klart åt. Men min cykling är ju geografiskt samma som din cykling, även om vi säkert cyklar olika.

Så kan det vara, att generellt är så men när det väl behövs är det skönt och under all annan cykling så är det inget som stör mig.

Vi cyklar säkert likt, förmodligen är du vassare då du verkar ha cyklat under en längre tid och på mer utmanade ställen än vad jag har gjort.

Ibis Ripmo, godspeed
Jag har en Ripmo AF, hade en kol innan.
Har också en Tallboy 4.

Nu lägger jag mig i lite ;-)
Har en Ripmo AF, had en v1 kol innan.
Äger också en Tallboy 4 och ägde en Tallboy 3 innan.
TB4 är i samma härad som Opticen.
Hade jag bara cyklat brötig stigcykling här hemma i Stockholm och skulle bara äga en en cykel hade jag behållt Tallboyen. Den går att köra överallt och den är rappare och mer trampeffektiv samtidigt som den fixar allt jag vågar cykla utförs.
Ibland cyklar jag hemifrån till stigarna eller tar turer där det är en del asfalt, grus och annat involverat eller så cyklar man med barnen, Tallboyen är kul i alla lägen. Den gamla var "rappare" men den nya är så sjukt mycket tryggare utför.
Den får en verkligen att ifrågasätta hur mycket slag som behövs.

Däremot ska man sen ha en cykel som även funkar på en Enduroresa, eller en helg i Gesunda så är Ripmon grymt bra som "one bike to rule them all", inget snack om saken.
Jag kan dock bara upppumtra folk som kört runt med Enduroslädare de senaste åren att prova nån av de nya trailcyklarna / downcountryhojarna som kommit - de är sjukt roliga och kapabla.

Jag hade gärna testat en Tb4 men har lite svårt att tro att den är märkbart trampeffektivare än Ripmon.
Sen tror jag det beror mycket på hur man specar sin Ripmo. Min v1 väger 13,4kg med pedaler och är förhoppningsvis piggare än din dh-specade af med coil, dh-däck etc ?
Hade jag haft möjlighet att komplettera hade jag satsat på ett spjut med 100 mm fjädringsväg.

Ibis Ripmo, godspeed
Så kan det vara, att generellt är så men när det väl behövs är det skönt och under all annan cykling så är det inget som stör mig.

Vi cyklar säkert likt, förmodligen är du vassare då du verkar ha cyklat under en längre tid och på mer utmanade ställen än vad jag har gjort.
Jag cyklar å andra sidan aldrig med Leo för att jag inte orkar med hans tempo en hel tur ? vi cyklar nog bara lite olika och har olika smak.

Tillbaka
Topp