IKEA-cykeln "sladda"

IKEA-cykeln "sladda"
IKEA-cykeln "sladda"
Forrester: bra om du bifogar en smiley eller liknande så att man förstår ironin i ditt inlägg?

Angående remdrift så har min harley med 100+ hk på bakhjulet från 1987 gått 9200 mil på samma rem!

/j

IKEA-cykeln "sladda"
Någon som hört när den kommer? Skulle först vara augusti, mailade dem då och frågade när den aldrig dök upp, försenad till oktober var då svaret... Nu är oktober snart slut. Frugan fyller år första november, hon behöver en ny pendlarhoj... Börjar bli lite tight.

IKEA-cykeln "sladda"

Bilagor

• Sladda Conti.JPG
    Sladda Conti.JPG
    216.4 KB · Besök: 71
IKEA-cykeln "sladda"
earnstrom sa:
Cykeln är säkert rimlig, men 2500 för en kärra som ser ut som en omlackad biltema? Har jag missat ngt?

Nä. Det är bara att fula, tunga, dyra saker som det står IKEA på av någon anledning råkade bli happyhippa. Det går nog över.

IKEA-cykeln "sladda"
Att IKEA har fått för sig att göra cyklar var nytt... Ok, dom har väl låtit nån fabrik bygga efter sina specifikationer.. Håller med om att ramen är skitful!! ..Sladda låter faktiskt som en elcykel! :D ..Remdrift, jag varför inte, finns ju på MC sen flera år.. Knöligt kanske när den måste bytas, då det är specialdelar som inte finns överallt.

IKEA-cykeln "sladda"
Nu är de ute. Jag gillar ändå konceptet. Hellre en Ikea-cykel i Alu och remdrift med 10 års garanti än Biltemas för fulpendling

Ikea.se/sladda

Senast ändrad:
IKEA-cykeln "sladda"
daikai1 sa:
ALK sa:
Är det jag som inte förstår PR och digital design, eller vafan har man en tant med en liten hund och alldeles för kort koppel för att kunna cykla när man gör reklam för en cykel?
Då hade det ju varit bättre om hunden suttit på lasthållaren fram.

Hon står såklart i begrepp att stjäla hojjen för de är så eftertraktade.

IKEA-cykeln "sladda"
daikai1 sa:
ALK sa:
Är det jag som inte förstår PR och digital design, eller vafan har man en tant med en liten hund och alldeles för kort koppel för att kunna cykla när man gör reklam för en cykel?
Men hon är ju vakt ju.
Arga cykelvakstanten 'Hutter' ( 449:- ) med bitska vakthunden 'Gläfsa' ( 799:- )

IKEA-cykeln "sladda"
emmer sa:
daikai1 sa:
ALK sa:
Men hon är ju vakt ju.
Arga cykelvakstanten 'Hutter' ( 449:- ) med bitska vakthunden 'Gläfsa' ( 799:- )

ahaa, det är så det är, tror inte någon skulle våga sno den från henne, billigare än ett cykellås också!

kimkimano sa:
Fast hon cykler ju inte.. :)

daikai1 sa:
ALK sa:

Men då är frågan, Varför ska hon stå vid en olåst cykel som att det är hennes?

Ibland ser jag saker lite för objektivt, en riktigt rolig egenskap ibland..

IKEA-cykeln "sladda"
IKEA Sladda sönder. Tydligen får man inte trampa för hårt för då sätter man knät hårt som fan i styrstammen när remmen går av.

En veckas leveranstid på en ny.

Bilagor

• 20170508_163758.jpg
    20170508_163758.jpg
    136.6 KB · Besök: 46
IKEA-cykeln "sladda"
WSB sa:
IKEA Sladda sönder. Tydligen får man inte trampa för hårt för då sätter man knät hårt som fan i styrstammen när remmen går av.

En veckas leveranstid på en ny.
Aj som satan. Hoppas knät höll.

Och hoppas toaborsten funkar bättre än cykeln. Hur är den i övrigt? Cykeln alltså.

IKEA-cykeln "sladda"
WSB sa:
Pulver i benen?
"In accordance with the quality standards of the automotive and motorcycle industry the CONTI® DRIVE SYSTEM has been tested extensively. With over 100,000 test km and tensile tests of about 11kN, the Continental belt drive achieves the highest safety and quality standards."
(Med 170/46 så är 11kN ungefär 600kg på pengdalen :-) )

IKEA-cykeln "sladda"
Toaborsten funkar fint!

Cykeln är faktiskt toppen. Jag har bara två anmärkningar som gör att den inte är perfekt som pendlarcykel:

1. Tyngsta växeln aktiveras alldeles för tidigt. En riktig knäpajare överlag då man trampar tungt hela tiden. Men det går att fixa, det går att spänna en liten fjäder på insidan av navet som gör att andra växeln kommer in senare.
2. Styrstammen knakar och glappar lite. Har gjort allt för att få väck detta, men det kvarstår. Men det går att leva med.

Så det är en ruskigt prisvärd cykel. Imponerande att den inte kostar mer!

Jag hoppas att remmen hade en defekt från fabrik, för jag har bara haft hojen sen mitten på februari. Men en ny kommer ju snart, så vi får la se om några månader.

IKEA-cykeln "sladda"
42Hz sa:
Går ju alltid att montera fel eller att den är skadad eller att det är tillverkningsfel?

Monteringen är det inget fel på, remmen går spikrakt. Tror på tillverkningsfel eller övermänsklig benstyrka. Troligtvis det senare alternativet.

IKEA-cykeln "sladda"
emmer sa:
Sambal Oelek sa:
Remspänningen kanske är kinkigt också?
Visst är den det. Den ska vara "rejäl".

CDS (Conti-systemet, som sitter på IKEA-cykeln) klarar sig med lägre remspänning än Gates. På deras hemsida står det en del om remspänningen.

Om en så'n rem går av så har den antingen haft något fabrikationsfel, eller så har den kommit emot något vasst som skadat den. En oskadad rem trampar man inte av i första taget.

Min fru pendlar sedan några månader på en Canyon-pendlare med CDS, och det har funkat klockrent hittills.

IKEA-cykeln "sladda"
Japp, uppdaterar. Remmen var ordentligt spänd, så tror inte det var något fel på det. Det var inga tydliga skador på remmen, från vassa objekt etc. Utan det såg mer ut som ett brott till följd av kraften, men något borde ju blivit fel vid tillverkning. Vi får la se om den nya håller mer än tre månader!

IKEA-cykeln "sladda"
IKEA var snabbare än de lovat. Nu sitter nya remmen på! Vi hörs om tre månader om skiten har gått av igen?

Bilagor

• 20170510_182332.jpg
    20170510_182332.jpg
    274.8 KB · Besök: 39
IKEA-cykeln "sladda"
WSB sa:
Toaborsten funkar fint!

Cykeln är faktiskt toppen. Jag har bara två anmärkningar som gör att den inte är perfekt som pendlarcykel:

1. Tyngsta växeln aktiveras alldeles för tidigt. En riktig knäpajare överlag då man trampar tungt hela tiden. Men det går att fixa, det går att spänna en liten fjäder på insidan av navet som gör att andra växeln kommer in senare.
2. Styrstammen knakar och glappar lite. Har gjort allt för att få väck detta, men det kvarstår. Men det går att leva med.

Så det är en ruskigt prisvärd cykel. Imponerande att den inte kostar mer!

Jag hoppas att remmen hade en defekt från fabrik, för jag har bara haft hojen sen mitten på februari. Men en ny kommer ju snart, så vi får la se om några månader.

Hur kan en felväxlad cykel med knakande styrstam och en drivlina som pajar efter kort tid anses vara bra?

Men kul att du gillar den....

IKEA-cykeln "sladda"
Funderar på att ta en Sladda och hänga på utanpåliggande växlar.
Det finns ju växelöron som kläms fast av hjumuttern.
Vad är det för OLD på bakgaffeln? Alltså bredd på baknav?

IKEA-cykeln "sladda"
Någon som testat eller vet hur drivremmen påverkas av kyla och vinter?

De saltar cykelbanorna i min stad så det är helt omöjligt att sköta om en vanlig cykel om man inte gör det hela tiden vilket jag tyvärr vet med mig att jag inte gör. Tänkte att en ikeacykel kanske fungerar bättre i så fall.

Tillbaka
Topp