IKEA-cykeln "sladda"

IKEA-cykeln "sladda"
"Fokus har varit att ta fram en cykel som behöver lite underhåll..."
Asså är den modellerad med vajerdragen skivbroms. Läser inte Oskar Juhlin, Jan Puranen och Kristian Eke happy?

f:ö tycker jag "Sladda" låter som en elcykel...

IKEA-cykeln "sladda"
Men det är väl trevligt att dom har utrustat den med remdrivning, det går knappt att hitta i vanliga cykelbutikerna till vettiga pengar.

IKEA-cykeln "sladda"
Spacekitty sa:
Men det är väl trevligt att dom har utrustat den med remdrivning, det går knappt att hitta i vanliga cykelbutikerna till vettiga pengar.

Visst, men varför? Kedjor är billiga, enkla, lätta att byta, finns att köpa överallt, har hög verkningsgrad och är pålitliga. Bra beprövad teknik.

Och varför så ful? En vettig styratam och en normal ram så hade det varit en vettigt och oful cykel. Men men - det finns ännu fulare så skall inte gnälla.

IKEA-cykeln "sladda"
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:

Visst, men varför? Kedjor är billiga, enkla, lätta att byta, finns att köpa överallt, har hög verkningsgrad och är pålitliga. Bra beprövad teknik.

Och varför så ful? En vettig styratam och en normal ram så hade det varit en vettigt och oful cykel. Men men - det finns ännu fulare så skall inte gnälla.

"
Varje detalj på SLADDA är utformad för att göra livet så enkelt som möjligt för användaren. Cykeln har rost- och oljefri remdrift som håller i 15 000 km
"
Håller en kedja i 15 000km?

"
...och ett smart klick-system för att haka på och av tillbehör som pakethållare och cykelväska
"
Revolutionerande! Inte undra på att dom fått designpriset ”Best of the Best” i kategorin för banbrytande design.

IKEA-cykeln "sladda"
Tycker det luktar Itera, vad säger designpris om hur användbar den är i daglig användning? Särskilt kul att cykla på ser den ju inte ut. Varför ska IKEA sälja cyklar? Räcker det inte med dessa famösa möbler och allsköns lösöre och diverse småbråte?

IKEA-cykeln "sladda"
me.I.am sa:
Bengt-re sa:
Spacekitty sa:

"
Varje detalj på SLADDA är utformad för att göra livet så enkelt som möjligt för användaren. Cykeln har rost- och oljefri remdrift som håller i 15 000 km
"
Håller en kedja i 15 000km?

"
...och ett smart klick-system för att haka på och av tillbehör som pakethållare och cykelväska
"
Revolutionerande! Inte undra på att dom fått designpriset ”Best of the Best” i kategorin för banbrytande design.

Det gör inte remmen heller... och kedjan hittar du en ny på BT...

Nä - visst håller säkert en gummisnodd lite längre om man har tur, men inte är de problemfria de heller.

IKEA-cykeln "sladda"
Jag tyckte den var snygg, Ganska ren och avskalad, men stora besvikelsen ligger i att den inte har elmotor, med det namnet så borde det ha varit självklart. Men det är absolut en cykel jag skulle kunna ha till jobbet och åka omkring i stan med.

IKEA-cykeln "sladda"
Kung_Gustaf sa:
Den var ju inte så strykful som vissa här får det att låta som.

+1
Jag tycker att den ser ut att fylla sitt syfte med hedern i behåll.

Apropå remdrift... För dom som låter cykeln bo ute på natten oavsett väder så är rem bra. Oj vad många som ger upp cyklingen för att kedjan har rostat ihop. (långt ifrån alla vet hur och med vad man smörjer en kedja).

IKEA-cykeln "sladda"
Jisses....

Smaken har tydligen förändrats...

Så här ser vackra cyklar ut...

Bilagor

• equilibrium-disc-931-1.jpg
    equilibrium-disc-931-1.jpg
    195.6 KB · Besök: 68
  • De_Rosa_14052013-15.jpg
    De_Rosa_14052013-15.jpg
    61.3 KB · Besök: 61
  • img2-1.jpg
    img2-1.jpg
    190.9 KB · Besök: 75
  • derosa-age-antracite.jpg
    derosa-age-antracite.jpg
    115.8 KB · Besök: 62
IKEA-cykeln "sladda"
Lars.E sa:
Kung_Gustaf sa:

+1

Apropå remdrift... För dom som låter cykeln bo ute på natten oavsett väder så är rem bra. Oj vad många som ger upp cyklingen för att kedjan har rostat ihop. (långt ifrån alla vet hur och med vad man smörjer en kedja).

KMC ept kör jag på en stå ute jämt cykel. Fungerar utmärkt - ingen rost trots begränsat underhåll, men men...

IKEA-cykeln "sladda"
Bengt-re sa:
Jisses....

Smaken har tydligen förändrats...

Så här ser vackra cyklar ut...

Jo...
Men ingen av de cyklar du postat lär uppfylla speciellt många av kraven IKEA har på en cykel.
Tänk på att tilltänkta kundkretsen förmodligen inte är inbitna internetcyklister eller cyklister som vill ha baken högre än händerna och nacken i maximal vinkel uppåt.
Jag ser inget som gör att IKEAs ser så mycket sämre ut än en helt vanlig standardcykel som försöker att vara lite modern. Men självklart är det inte den snyggaste cykel jag sett.

IKEA-cykeln "sladda"
Bengt-re sa:
Lars.E sa:
Kung_Gustaf sa:

+1

KMC ept kör jag på en stå ute jämt cykel. Fungerar utmärkt - ingen rost trots begränsat underhåll, men men...

Jo visst är det så att det finns kedjor som klarar väder och vind hyfsat bra. Problemet är bara att vanligt folk inte vet det. Dom tänker att deras förra cykel hade rostig kedja och deras nästa cykel kan slippa rostig kedja om den har en rem istället. Vanligt folk köper kedjor som rostar och sedan smörjer dom med 5/56 så att den blir stum efter nästa regnväder.

IKEA-cykeln "sladda"
Lars.E sa:
Bengt-re sa:
Lars.E sa:
Kung_Gustaf sa:

+1

Jo visst är det så att det finns kedjor som klarar väder och vind hyfsat bra. Problemet är bara att vanligt folk inte vet det. Dom tänker att deras förra cykel hade rostig kedja och deras nästa cykel kan slippa rostig kedja om den har en rem istället. Vanligt folk köper kedjor som rostar och sedan smörjer dom med 5/56 så att den blir stum efter nästa regnväder.

Tja. Okidå - låter vettigt.

IKEA-cykeln "sladda"
Tycker den är ful. Är allergisk mot kufiska designpris. Priset var bl.a för ett smart klicksystem för cykelväska, jo det är ju enormt nytänkande. Deltog det några andra cyklar, deltog det överhuvudtaget några andra projekt? Jag skulle vilja se det som då kom sist.

Remdrift i all ära men remmen/kedjan är väl inte det enda som behöver underhåll.

IKEA-cykeln "sladda"
Jag tycker att det där ser ut att vara ett extremt genomtänkt koncept. Det är för mig obegripligt att många som hänger här och bevisligen har ett genuint cykel intresse så lättvindigt avfärdar något så här välgjort.

IKEA-cykeln "sladda"
Bengt-re sa:
Lars.E sa:
Kung_Gustaf sa:

+1

Kan jag få köpa den kedjan av dig när du tröttnar. För jag har nämligen aldrig lyckats köpa en kedja som håller mer än ett halvår med enkom användning och en altvättning då och då... Säg ett pris bara.

IKEA-cykeln "sladda"
emmer sa:
Bengt-re sa:
Lars.E sa:
Kung_Gustaf sa:

+1

Kan jag få köpa den kedjan av dig när du tröttnar. För jag har nämligen aldrig lyckats köpa en kedja som håller mer än ett halvår med enkom användning och en altvättning då och då... Säg ett pris bara.

Bara att beställa från någon webshop. Lbser brukar inte ha dem hemma tyvärr. Jag körde faktist en ept på skogscykeln nu bara för att den fungerade så väldigt bra på fruns utomhusboende pendlare. Testa vettja om du upplever problem med rostig kedja beroende på salt och bristande underhåll - det är åtminstonne en av de bättre kedjorna på marknaden i det avseendet.

IKEA-cykeln "sladda"
Ubu sa:
Jag tycker att det där ser ut att vara ett extremt genomtänkt koncept. Det är för mig obegripligt att många som hänger här och bevisligen har ett genuint cykel intresse så lättvindigt avfärdar något så här välgjort.

+1. Hade ingen aning om att cyklister var så inskränkta innan jag började internettcykla ?

IKEA-cykeln "sladda"
Ubu sa:

+1
Känns skitkul! Hoppas de rostskyddat ordentligt

IKEA-cykeln "sladda"
Förefaller praktisk och helt oful. Skumt att jämföra med racerhojar. Är sushi snyggare än pizza? Framför allt gillar jag förinstallerade skärmar. Min Canyon Urban, som ett år efter beställningen fick skärmar levererade i två separata försändelser, har konstanta skärmskavarproblem.

IKEA-cykeln "sladda"
Efter att ha läst tråden trodde jag den skulle vara byggd av cirkelbågar eller rör som slutar i intet eller nåt.
Den ser ju ut som flanör-cyklar gör mest.
Plus: snygg korg och "paket-hållare"
Minus: De ser tunga ut. Hela cykeln ser tung ut. Jag gillar inte bockade rör, hellre bågformade, känns mindre "bryt-anvisning". Borde vara rullbroms (trumbroms) om målet är underhållsfritt. Man får hoppas att slutprodukten har integrerad stVZO belysning.

IKEA-cykeln "sladda"
Det beror på hur man associaerar sladda, sladda kan man göra med bilen, sladdar kan man koppla in i väggen. :)
Mathias B sa:
Jag tyckte den var snygg, Ganska ren och avskalad, men stora besvikelsen ligger i att den inte har elmotor, med det namnet så borde det ha varit självklart. Men det är absolut en cykel jag skulle kunna ha till jobbet och åka omkring i stan med.

IKEA-cykeln "sladda"
På "vanliga" cyklar är det väl ganska mycket standard idag vad gäller fästen för väskor/pakethållare/stänkskärmar? Vad jag kan se av bilderna så är det lite egen standard på sånt för IKEA-cykeln.

IKEA-cykeln "sladda"
emmer sa:
Bengt-re sa:
Lars.E sa:
Kung_Gustaf sa:

+1

Kan Bengt-re syfta på KMCs rostfria som säljs på BT?
Funkar utmärkt på hustruns blysläde. Den får något årligt underhåll när jag känner för det.

IKEA-cykeln "sladda"
Pfaff sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
Lars.E sa:
Kung_Gustaf sa:

+1

Kan Bengt-re syfta på KMCs rostfria som säljs på BT?
Funkar utmärkt på hustruns blysläde. Den får något årligt underhåll när jag känner för det.

Varför kan inte hustrun själv smörja sin kedja? Hör väl inte hit men det är så mycket frugans hit och frugans dit härinne, som att brudar inte skulle kunna någonting som har med cyklar att göra (och i det här fallet helt grundläggande underhåll som att ha en kedja i trim och luft i däcken tex.) Nä, sånt klarar inte kvinnfolk, och absolut inte att laga en punka gud förbjude.

Tillbaka
Topp