IKEA-cykeln "sladda"

IKEA-cykeln "sladda"
Får jag skriva i den här tråden?

Det finns många som rullar i Älmhult just nu. Ikea har ställt ut ett stort antal till sina anställda att ha som tjänstecykel och den är helt ok att transportera sig på kortare sträckor. Den är tvåväxlad. Dvs att när kadensen når en viss takt växlar den till den tyngre automatiskt. När man tycker att det går för tungt slutar man trampa någon sekund så växlar den till den lättare växeln. Fotbroms tycker jag är inte så kul men skivbroms är ju bra. Cykeln kommer säljas "bar" utan pakethållare och korg men med stänkskärmar. Har hört ett pris oxå men jag vet inte om det är officiellt eller spikat. Kärran kan man säkert köpa separat. Har inte kollat vad det är för dragkroksanordning till den. Vet inte om monteringslösningen till korgen (eller snarare flaket) är kompatibel med "standard" . Det två stora skruvar fram som man kan hänga flaket i.

Edit: "Bar" - Alltså priset som jag hört (kommer inte ihåg vad de sa nu) gäller utan pakethållare och framflak (eller vad man ska kalla det?) sen köper man det man vill ha till tänk Ivar/Billy ...

IMG_1182.JPG

Senast ändrad:
IKEA-cykeln "sladda"
Aliide sa:
Pfaff sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
Lars.E sa:
Kung_Gustaf sa:
Den var ju inte så strykful som vissa här får det att låta som.

+1
Jag tycker att den ser ut att fylla sitt syfte med hedern i behåll.

Apropå remdrift... För dom som låter cykeln bo ute på natten oavsett väder så är rem bra. Oj vad många som ger upp cyklingen för att kedjan har rostat ihop. (långt ifrån alla vet hur och med vad man smörjer en kedja).

KMC ept kör jag på en stå ute jämt cykel. Fungerar utmärkt - ingen rost trots begränsat underhåll, men men...

Kan jag få köpa den kedjan av dig när du tröttnar. För jag har nämligen aldrig lyckats köpa en kedja som håller mer än ett halvår med enkom användning och en altvättning då och då... Säg ett pris bara.

Kan Bengt-re syfta på KMCs rostfria som säljs på BT?
Funkar utmärkt på hustruns blysläde. Den får något årligt underhåll när jag känner för det.

Varför kan inte hustrun själv smörja sin kedja? Hör väl inte hit men det är så mycket frugans hit och frugans dit härinne, som att brudar inte skulle kunna någonting som har med cyklar att göra (och i det här fallet helt grundläggande underhåll som att ha en kedja i trim och luft i däcken tex.) Nä, sånt klarar inte kvinnfolk, och absolut inte att laga en punka gud förbjude.

:D

IKEA-cykeln "sladda"
"Cykeln kommer säljas "bar" utan pakethållare och korg " Känns som det lite halva grejen med den praktiskacykel.
Halv automat nästan låter spännande :)

IKEA-cykeln "sladda"
Jenny W sa:
Aliide sa:
Pfaff sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
Lars.E sa:
Kung_Gustaf sa:

+1

Apropå remdrift... För dom som låter cykeln bo ute på natten oavsett väder så är rem bra. Oj vad många som ger upp cyklingen för att kedjan har rostat ihop. (långt ifrån alla vet hur och med vad man smörjer en kedja).

KMC ept kör jag på en stå ute jämt cykel. Fungerar utmärkt - ingen rost trots begränsat underhåll, men men...

Kan jag få köpa den kedjan av dig när du tröttnar. För jag har nämligen aldrig lyckats köpa en kedja som håller mer än ett halvår med enkom användning och en altvättning då och då... Säg ett pris bara.

Funkar utmärkt på hustruns blysläde. Den får något årligt underhåll när jag känner för det.

Varför kan inte hustrun själv smörja sin kedja? Hör väl inte hit men det är så mycket frugans hit och frugans dit härinne, som att brudar inte skulle kunna någonting som har med cyklar att göra (och i det här fallet helt grundläggande underhåll som att ha en kedja i trim och luft i däcken tex.) Nä, sånt klarar inte kvinnfolk, och absolut inte att laga en punka gud förbjude.

:D
Ibland blir man lite fundersam, chefen hemma ber mig pumpa hennes cykel...

IKEA-cykeln "sladda"
Aliide sa:
Pfaff sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
Lars.E sa:
Kung_Gustaf sa:

+1

Klart att hon kan, men jag tycker om att skruva med cyklar och gör det till hela familjen - resten av familjen tycker inte att det är kul så då är det väl bättre att jag gör det som ändå finner någon sorts glädje i att hålla cyklarna i rimligt gott skick. Jag tycker inte om att klä granen till jul, men det finns det andra i familjen som gillar och som dessutom gör det bättre än vad jag hade gjort det. Så jag klär inte granen, men jag oljar kedjor och pumpar däck - olika falla ödets lotter.

IKEA-cykeln "sladda"
Om jag hade suttit på Cycle Europe så hade jag varit ganska oroad över detta. Det pris jag hört matchade snarare Skeppshult än Biltema.

IKEA-cykeln "sladda"
Aliide sa:
Pfaff sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
Lars.E sa:
Kung_Gustaf sa:

+1

Varför inte fråga de "fruar" som inte gör det själva? Tror inte att dom skulle säga att det beror på manschauvinistiska gubbar, snarare att det är bekvämt. Och ja, tror att det är ganska stor andel hushåll där det är så.
"det är så mycket frugans hit och frugans dit härinne", du tror att det är män som hittar på dessa inlägg för att fortsatt kunna trycka ner kvinnor, inte att det beror på att dom har en "fruga" som frågar dom om råd?

Själv har jag en syster som ringer mig när det är något problem med hennes bil, om jag ringer med någon fråga om matlagning (ett stort intresse för henne) så blir hon feministsur, speglar väl rätt väl din reaktion.

IKEA-cykeln "sladda"
Jag tycker cykeln ser bra ut, kanske undantaget diagonalröret men annars helt ok. Den har ju dessutom sånt där hippt frontflak som hela happy höjde till skyarna för nåt år sen när nån medlem svetsade ihop en egen variant.

IKEA-cykeln "sladda"
Förstår inte alls kritiken... Fundera på vilka man vill sälja den till. Känns inte alls omöjligt att den blir en ordentlig succé!

Ett problem är väl att allt för många här inne tror att alla vill lägga 10k på din pendlare... Backa ett par år så tyckte jag 5k var ett pris som borde ge en cykel med kvalitet. Nu har min syn på det ändrats en aning :)

Är man inte intresserad vill man ha en problemfri cykel till ett lågt pris. Mitt i prick

IKEA-cykeln "sladda"
Aron sa:
Om jag hade suttit på Cycle Europe så hade jag varit ganska oroad över detta. Det pris jag hört matchade snarare Skeppshult än Biltema.

Jag har så svårt att förstå varför crescent finns överhuvudtaget. Jag hoppas cycle europe konkar snart.

För runt 5k tror jag detta kan bli en stor succé. Synd att det inte verkar komma någon lastcykel till bra pris.

IKEA-cykeln "sladda"
Ett klassikt problem med remdrift är ju att remmen är i ett stycke och därför måste kedje- eller sadelstag vara "öppningsbara" för att man skall kunna montera. Kan inte se några tecken på det vare sig rendering eller bilder på den riktiga cykeln. Hur har dom löst det? Om det är så att remmen är möjlig att "öppna/stänga" så vore ju detta faktsikt revolutionerande på riktigt. Och värt, kanske inte ett designpris, men väl ett teknikpris

IKEA-cykeln "sladda"
bompet sa:
Ett klassikt problem med remdrift är ju att remmen är i ett stycke och därför måste kedje- eller sadelstag vara "öppningsbara" för att man skall kunna montera. Kan inte se några tecken på det vare sig rendering eller bilder på den riktiga cykeln. Hur har dom löst det? Om det är så att remmen är möjlig att "öppna/stänga" så vore ju detta faktsikt revolutionerande på riktigt. Och värt, kanske inte ett designpris, men väl ett teknikpris

Kommande rubrik i Sanningsbladet: "IKEA återkallar 5 miljoner cyklar av märket Sladda"

IKEA-cykeln "sladda"
Kommer säker bli en stor succé.
Det ju bara att blicka tillbaks ett par år, när IKEA sålde elcyklar, de såldes ju slut i princip samma dag de kom in i lager.

IKEA-cykeln "sladda"
Bengt-re sa:
Aliide sa:
Pfaff sa:
emmer sa:
Bengt-re sa:
Lars.E sa:
Kung_Gustaf sa:

+1

Klart att hon kan, men jag tycker om att skruva med cyklar och gör det till hela familjen - resten av familjen tycker inte att det är kul så då är det väl bättre att jag gör det som ändå finner någon sorts glädje i att hålla cyklarna i rimligt gott skick. Jag tycker inte om att klä granen till jul, men det finns det andra i familjen som gillar och som dessutom gör det bättre än vad jag hade gjort det. Så jag klär inte granen, men jag oljar kedjor och pumpar däck - olika falla ödets lotter.

+1

Arbetsfördelning till allas nöje.

IKEA-cykeln "sladda"
bompet sa:

ramen är delad, bara snyggt dolt

IKEA-cykeln "sladda"
Jag tycker att den ser riktigt bra ut på Jennys bild. Stämmer priset på 350€ så håller jag med Aron att Cycle Europe (som har både monark och crescent) och anslutna handlare (jättemånga) har fått sig en rejäl konkurrent.

Att cykelverkstäderna inte har reservdelar i lager för remdrift lär lösa sig själv när antalet cyklar som rullar (och går sönder) på gatorna ökar.

IKEA-cykeln "sladda"
Jag tycker den se väldigt vettig ut!

Äntligen en cykel med remdrift för gemene man. Otroligt mycket bättre än kedja.

Och så jäkla svårt är det inte att köpa ny. Gå in på Momentum eller Swerull eller liknande och köp en ny rem. Och lär ju även finnas på IKEA så klart. Men en sån rem håller nog för de flesta cyklars livstid. Väldigt lång livstid på sånna drivremmar.

IKEA-cykeln "sladda"
The Telegraph skriver £450 men £349 med familjekortet så det skulle kunna stämma. Telegraph skriver dessutom om en 26 tumsversion och en 28 tumsversion. Det vore intressant att byta ut baknavet till någonting med fler växlar. HUr stort brukar hoppet vara mellan växlarna i tvåväxlat?

IKEA-cykeln "sladda"
Ganska rimligt pris tycker jag. Guld-Ivar har väl aldrig sålt något med förlust och det finns ju gränser för hur billigt man kan göra en cykel med bibehållen kvalitet. Fast är det inte dags att vi går ifrån det här tramset med fotbromsar i Sverige?

IKEA-cykeln "sladda"
JMT sa:
The Telegraph skriver £450 men £349 med familjekortet så det skulle kunna stämma. Telegraph skriver dessutom om en 26 tumsversion och en 28 tumsversion. Det vore intressant att byta ut baknavet till någonting med fler växlar. HUr stort brukar hoppet vara mellan växlarna i tvåväxlat?

36% "overdrive" på högväxeln.

IKEA-cykeln "sladda"
Att den lanseras i augusti verkar lite märkligt, maj borde ha gjort intresset högre.

Men det kanske är meningen så att de får känna av efterfrågan lite innan man kör igång stora cykelfabriken.

IKEA-cykeln "sladda"
Säger som Jenny.
Kan vara lite partisk men det får ni ha överseende med.

Har cyklat ett antal gånger på dessa cyklarna och för den prislappen som nämns i tråden så kan jag tänka mig att köpa en med flak och vagn som nästa pendlar cykel.
Var ute och knäppte två bilder på de vi har på jobbet.
Här kan man även se hur ramen är delad för framtida rem byte.

Bilagor

• IMG_20160701_124922.jpg
    IMG_20160701_124922.jpg
    240.1 KB · Besök: 140
  • IMG_20160701_124915.jpg
    IMG_20160701_124915.jpg
    387.2 KB · Besök: 161
IKEA-cykeln "sladda"
Kjell.L sa:
Säger som Jenny.

Har cyklat ett antal gånger på dessa cyklarna och för den prislappen som nämns i tråden så kan jag tänka mig att köpa en med flak och vagn som nästa pendlar cykel.

Är det inte enklare att bara ta av hjulet? Annars måste man väl dela ramen och ta bort skärmen?

Edit: tycker den verkar väldigt prisvärd, utan att ha testat...

Senast ändrad:
IKEA-cykeln "sladda"
fhloston sa:
Kjell.L sa:
Säger som Jenny.

Är det inte enklare att bara ta av hjulet? Annars måste man väl dela ramen och ta bort skärmen?

Edit: tycker den verkar väldigt prisvärd, utan att ha testat...

Man måste dela ramen för att få loss remmen. Den går på var sin sida om kedjestaget, så ena delen går genom baktriangeln.

IKEA-cykeln "sladda"
Henrik_E sa:
Mekaniska skivor, folk kommer dö som flugor.

Jävligt bra kundklubbsrabatt.

Billigt och lågt pris är två olika saker...

En tung ful muppcykel med muppstyrstam, muppram, tveksamma bromsar och gummisnoddsdrift blir inte bättre för att den är billig...

Bilagor

• its-still-a-turd.jpg
    its-still-a-turd.jpg
    6.7 KB · Besök: 98
Tillbaka
Topp