IKEA-cykeln "sladda"

IKEA-cykeln "sladda"
Jag behöver ny framgaffel (konverterat till elcykel med navmotor fram som pajade ena dropoutsen). Jag har aldrig bytt gaffel, hur svårt är det? Hur vet jag vilken längd det ska vara, eller är alla gafflar man köper långa och man själv ska kapa för rätt längd? Gängad/ogängad? Det ska ju vara stålgaffel med fäste för skivbroms. Om någon kan länka till lämplig gaffel som kan funka vore jag tacksam. Alternativet är ju att köpa en nya Sladda för fyra tusen, vilket är en aning dyrt för att enbart få en stålgaffel.

IKEA-cykeln "sladda"
Du kanske kan lämna gaffeln till någon med svets så fixar det sig billigt.

Sedan sätter du en sådan antirotationsarm där så du inte får samma problem igen.

IKEA-cykeln "sladda"
pidde sa:
Jag behöver ny framgaffel (konverterat till elcykel med navmotor fram som pajade ena dropoutsen). Jag har aldrig bytt gaffel, hur svårt är det? Hur vet jag vilken längd det ska vara, eller är alla gafflar man köper långa och man själv ska kapa för rätt längd? Gängad/ogängad? Det ska ju vara stålgaffel med fäste för skivbroms. Om någon kan länka till lämplig gaffel som kan funka vore jag tacksam. Alternativet är ju att köpa en nya Sladda för fyra tusen, vilket är en aning dyrt för att enbart få en stålgaffel.

Beror på vad du har för standard på hjul, styrrör och ac-mått.

Några alternativ med olika egenskaper men billigare än en cykel.

https://www.planetx.co.uk/i/q/FOOOCR26DO/on-one-cromo-26er-mtb-fork-disc-only

https://www.bike-components.de/en/Surly/Straggler-Disc-28-700c-Starrgabel-p38261/

IKEA-cykeln "sladda"
+1 på svetsa. Det är ju stål.

Om det stämmer att du kört utan, så måste du ha en momentarm som håller mot. Det behövs inte mycket men det behövs något. Se hur armen ser ut på en fotbromsad cykel. Dropouten är inte gjord för att ta upp
vridmoment.

8A354CC3-E507-4F11-B2DC-CCE1118A83F0.jpeg

Att byta gaffel är lätt.
Ta bort hjulet
Lossa skivbromsen (sitter med två skruv)
Skruva loss styrstam; justerbar på Sladda och det sitter två insexskruvar mot varandra så det är samma princip som en mtb.
Troligen finns också en skruv som motsvarar top cap bolt för att sätta lagerspänningen, isf får du justera styret tills du ser en skruv titta fram. Lossa den.

Styrröret har en diameter i tum och längd i mm. mät det. Sen mäter du också gaffelns längd; ”AC-måttet”.

E7CE7107-BB3F-44F3-833B-9FE1427E5FDF.png

Utöver det kan det finnas olika axel-lösningar, navmått, bromsfästen etc. Men en billig IKEA cykel har säkert rakt styrrör, ”vanligt” bromsfäste och nåt som motsvarar 9mm axel.

Med den information som finns påmsheldonbrown.com och parktool.com kan du lista ut hur man gör.

IKEA-cykeln "sladda"
Ajajj jag väntar med spänning på mitt första rembrott. Har sladdat sedan sen höst 2017. På det hela taget tycker jag att det är en helt ok slitvarg. De flesta komponenter är såklart trista, men remdriften, frambromsen och automatixnavet har så långt levt upp till de något lågt ställda förväntningarna. Styrstammen förefaller vara helt omöjlig att få att sluta gnirka. Sadeln likaså. Återkommer när jag bytt ut dessa.

IKEA-cykeln "sladda"
Remmen har utgått hos IKEA. De erbjöd mig en "ny" från en cykel de hade fått tillbaka som stod på lagret och att killen i servicedisken själv skulle försöka montera av den. En väldigt snäll gest men dessvärre ingen hållbar lösning, så han skapade ett ärendenummer åt mig där han beviljade att jag får lämna tillbaka hela cykeln istället. Så i helgen åker jag dit och lämnar tillbaka den!

IKEA-cykeln "sladda"
Hahaaa, rimmar illa med IKEAs miljöpolicy. FAst de kanske re-cyclar cykeln till en lamparmatur?! Vad vet jag...

https://www.ikea.com/ms/sv_SE/this-is-ikea/people-and-planet/index.html
MER HÅLLBAR!
Allt vi gör, gör vi med omtanke. I vår ständiga strävan att bidra till en mer hållbar vardag nöjer vi oss aldrig. Vi fortsätter undersöka. Testar. Gör om och gör rätt. Ställer frågor som: Hur kan våra lampor bidra till en ännu ljusare framtid? Kan vi samarbeta på sätt som gör tillvaron bättre för fler människor? Hur designar vi möbler som kan älskas längre? Vi är stolta över att ha kommit en bra bit på vägen. Även om resan är i sin början. Men om det är någonting vi lärt oss, är det att ingenting är omöjligt! Det gäller bara att vara lite småländskt (en)vis.

IKEA-cykeln "sladda"
Hamnar väl i någon fragger och säljs som metallskrot? IKEA lär väl aldrig mer försöka sig på att göra en cykel igen.

"Det är ju bara en cykel, det kan ju inte vara så svårt?"

IKEA-cykeln "sladda"
Läste nu att dom sålt ca 1800 cyklar i Sverige. Trodde det rörde sig om betydligt fler. Typ 24 cyklar i veckan i hela Sverige sen säljstart

Senast ändrad:
IKEA-cykeln "sladda"
Av alla svårigheter med att börja från början och konstruera en cykel så känns remmen som det minsta problemet. Men det lyckades dom alltså misslyckas med.

IKEA-cykeln "sladda"
Capra ibex sa:
me.I.am sa:
Av alla svårigheter med att börja från början och konstruera en cykel så känns remmen som det minsta problemet. Men det lyckades dom alltså misslyckas med.
Att lyckas misslyckas med någonting var nytt för mig.

Om något är svårt att misslyckas med så får man väl säga att det är lite av en berömvärd prestation att misslyckas.

IKEA-cykeln "sladda"
bandypuck sa:
Continental (finns bild tidigare i tråden).

Kan man gissa på att IKEA då haft med större toleranser i beställningen jämfört med andra köpare för att få ner priset?

Nu vet jag inte hur vanligt det är att remmen går av, men har inte direkt hört talas om det. Eller kanske "sladda"-köparna även sladdar lite med servicen.

IKEA-cykeln "sladda"
Capra ibex sa:
Läste nu att dom sålt ca 1800 cyklar i Sverige. Trodde det rörde sig om betydligt fler. Typ 24 cyklar i veckan i hela Sverige sen säljstart
De låga försäljningssiffrorna är faktiskt förvånade.
I Tyskland har det bara sålts 400 stycken Sladda. Enligt denna artikel, som berättar om återkallandet:
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/...en-technischer-maengel-zurueck-a-1209226.html

Vore intressant att få reda på varför remmarna havererar. Kan det vara så, att remmarna har varit utsatta för "våld" i samband med att cyklarna monterades?

IKEA-cykeln "sladda"
geologen sa:
Man kan fundera på om IKEA hade återkallat samtliga om det hade varit en försäljningssuccé, med säg 50 000 sålda exemplar...

Tror jag inte, men kanske erbjudit sig att byta remmarna gratis.

Att man tar steget att återkalla alla cyklar p.g.a. några rembrott, känns som att IKEA vet mer än vi? (jag vet, befängd tanke)

IKEA-cykeln "sladda"
Canyon har ju samma problem på vissa modeller av Urban, de ska de ju ta in för byte av drivlina (från annan tillverkare).
Continental har väl ingen lösning antar jag...

IKEA-cykeln "sladda"
Har gates på min alpenchallenge.
Lyckades dra av den efter 1 månads användning.
Enligt LBS är jag enda i Europa som lyckats få en att gå av.

Bilagor

• rembrott.jpeg
    rembrott.jpeg
    48.3 KB · Besök: 60
IKEA-cykeln "sladda"
Marsupilami sa:

Nå... Din LBS far nog med osanning där. Testa att googla och du finner mången brusten rem....

IKEA-cykeln "sladda"
Bengt-re sa:
Marsupilami sa:

Nå... Din LBS far nog med osanning där. Testa att googla och du finner mången brusten rem....

Säkert.
Men en snabb googling hittar få BMC som det gått av på.
Desto flera på andra märken och samma rem. :D

IKEA-cykeln "sladda"
Hur kan det inte löna sig att sätta dit en annan rem och uppdatera villkoren för cykeln att remmen ska bytas efter x antal mil?

Att bara återköpa alla och lägga ner? Eller är det så att det sålt för dåligt och de redan bestämt sig för att inte lägga fler utvecklingstimmar på den?

IKEA-cykeln "sladda"
H. sa:
Hur kan det inte löna sig att sätta dit en annan rem och uppdatera villkoren för cykeln att remmen ska bytas efter x antal mil?

Att bara återköpa alla och lägga ner? Eller är det så att det sålt för dåligt och de redan bestämt sig för att inte lägga fler utvecklingstimmar på den?

Det finns kanske inga bättre remmar som passar?

IKEA-cykeln "sladda"
Marsupilami sa:
Inte samma cykel men jag har dragit av en rem (efter 3 mil) och slitit ut två. Eller om det var två av och en utsliten.
Gates första gen.
Numer sitter det kedja på den cykeln :)

IKEA-cykeln "sladda"
Ikea har väl aldrig reparerat eller åtgärdat saker som visar sig ha farliga brister, utan det är återkallelse som gäller.
Jag antar det är två skäl; dels har de ingen lokal personal som kan reparera, dels vill de friskriva sig fr ansvar för ev framtida skador som kan uppkomma.

IKEA-cykeln "sladda"
Jag ställde en fråga till Continental huruvida problemet är generellt eller specifikt för Sladda. Fick svaret att det beror lite på och att 8 mm-remmen inte är tillräckligt stark. 10 mm-remmen borde användas i stället.
Här är svaret i sin helhet:
----------------------------
Dear Mr. Franzon,

thank you for your eMail.

The risk of a belt breaking is different from bicycle manufacturer (OEM) to
bicycle manufacturer as well as from model to model owing to the varying
degrees of severity of the possible causes. These include:
a) Failure to comply with frame and assembly tolerances;
b) handling errors and
c) the 8mm belts and belt pulleys do not have the power reserves that we
regard as necessary under the monitored conditions.

As a responsible and conscientious manufacturer, we have decided for
safety reasons to cease production of the Continental Belt Drive (CBD) in
the 8mm variant.

Following individual technical examinations of the models, we are taking
further measures together with the OEM. After establishing the facts in
their entirety, the OEM has the task of holding the necessary internal
deliberations, drawing conclusions and, if necessary, deciding on and
taking specific measures for all systems that are already on the market.

IKEA acted very quickly in this case with a recall. Canyon for instance has
decided to change all bikes to a different drive system. Please refer to
your bicycle's manufacturer for their specific plans to act in this matter.

Thank you for your understanding!

Mit freundlichen Grüßen / Best regards,
Niels Alexander Kück

Continental Service Team
-----------------------------------------------------

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp