Import Tull

Putte R

Ny medlem
Import Tull
IMPORT USA!
Hiho , fick en bra deal på ram från Us, nufick jag brev från postnord om moms/ tull.
någon som har erfarenhet om detta.?
Patrik

Jensen

Aktiv medlem
Import Tull
Det är väl kutym i Sverige?
Elskatt, bensinskatt, alkoholskatt, ja i princip samtliga punktskatter betalar vi även moms på. Skatt på skatten.
ja det är ju så. Väntar bara på att det ska införas nån extra skatt på tull och momsen, tull och moms skatt, betalar man de två får man skatta på det :-)

Putte R

Ny medlem
Import Tull
Jodå för fasen! Gav 13500kr för en ram värd 35K sänkt till 25K så det kan bli typ max 17!
Men det var INTE den informationen jag sökte

hm

Aktiv medlem
Import Tull
Ja grymt bra att få köpa något som är "värt" 35' och bara betala 13' .
Undra varför han inte sålde den till någon annan för 35 ? Vad det det du också undra ?

Stumpy

Aktiv medlem
Import Tull
ja det är ju så. Väntar bara på att det ska införas nån extra skatt på tull och momsen, tull och moms skatt, betalar man de två får man skatta på det :-)
Man har ju redan betalt 56% inkomstskatt på pengarna som används för att betala de importerade varorna. Av det som arbetsgivaren betalat ut går väl ca 75% i olika skatter innan säljaren av varan får sitt.

Frenchy

Aktiv medlem
Import Tull
Not to mention that above VAT, the import duties for bicycle parts from the USA is 4,7% (on which you then pay VAT so really 30,87% tax above the purchase price+shipping) and a swapping 15% on a complete bicycle (on which you then also pay VAT so really 43,75% tax above the purchase price+shipping)

hm

Aktiv medlem
Import Tull
Man har ju redan betalt 56% inkomstskatt på pengarna som används för att betala de importerade varorna. Av det som arbetsgivaren betalat ut går väl ca 75% i olika skatter innan säljaren av varan får sitt.
"Bättre/sämre" än rent inhemska affärer där 100% tillslut blir till skatt.

sdx

Aktiv medlem
Import Tull
Det brukar vara flygfrakt från us och då är det dom stora drakarna som brukar ombesörja kla
Jodå för fasen! Gav 13500kr för en ram värd 35K sänkt till 25K så det kan bli typ max 17!
Men det var INTE den informationen jag sökte
19.568 kr det är vad du betalar för din ram men då är inte frakten inräknad i tullräknaren så slut priset stannar inte med priset på tullräknaren sen tillkommer en adminastrativ kostnad på ca 150 kr men den betalas utom tull avgiften och moms så om du har gjort något fynd det är frågan.2020-10-16_065202.png

marr

Moderator
Forumvärd
Import Tull
Det brukar vara flygfrakt från us och då är det dom stora drakarna som brukar ombesörja kla

19.568 kr det är vad du betalar för din ram men då är inte frakten inräknad i tullräknaren så slut priset stannar inte med priset på tullräknaren sen tillkommer en adminastrativ kostnad på ca 150 kr men den betalas utom tull avgiften och moms så om du har gjort något fynd det är frågan.Visa bilaga 448112
De beror väl på vilket värde det stod på paketet?

weldion

Aktiv medlem
Import Tull
Fick ett paket från USA registrerat i fel valuta av FedEx. Avgiften blev flera hundra kronor dyrare än vad det skulle vara. Där räckte det med att skicka över en PDF med transaktionen från PayPal till Tullverket för att få en återbetalning av det felaktiga beloppet.
Vet inte Tullverket har någon kopia på fraktdokumenten från FedEx, eller om de bara får registreringen digital av transportören.

sdx

Aktiv medlem
Import Tull
Fick ett paket från USA registrerat i fel valuta av FedEx. Avgiften blev flera hundra kronor dyrare än vad det skulle vara. Där räckte det med att skicka över en PDF med transaktionen från PayPal till Tullverket för att få en återbetalning av det felaktiga beloppet.
Vet inte Tullverket har någon kopia på fraktdokumenten från FedEx, eller om de bara får registreringen digital av transportören.
I regel så sköter fraktbolaget allt och det är för att göra det enklare.

weldion

Aktiv medlem
Import Tull
Troligen så får du börja med att bråka med FedEx eftersom du är 3 part
Själv så gick jag direkt på Tullverket med en överklagan av importmomsbeslutet. Nu så var jag inte ute efter att luras, utan bara få rätt. Så jag vet inte om Tullverket hade mer information att gå på än mitt inskickade PayPalutdrag för att se att jag hade rätt.

sdx

Aktiv medlem
Import Tull
Själv så gick jag direkt på Tullverket med en överklagan av importmomsbeslutet. Nu så var jag inte ute efter att luras, utan bara få rätt. Så jag vet inte om Tullverket hade mer information att gå på än mitt inskickade PayPalutdrag för att se att jag hade rätt.
Momsen den har inte Tullverket med att göra utan den är Skatteverket intresserad av för du betalade moms på hela Varuvärdet så du får nog ta en omgång med Skatteverket med.

weldion

Aktiv medlem
Import Tull
Momsen den har inte Tullverket med att göra utan den är Skatteverket intresserad av för du betalade moms på hela Varuvärdet så du får nog ta en omgång med Skatteverket med.
Mitt ärende är redan klart, så det fungerade precis så som jag skrev här ovanför. Tänkte mer på din kommentar "Varuvärdet står på fraktpappren så du kan ju försöka med photoshop"
Därför mitt inlägg om ändrad valuta. Att skicka in en överklagan till Tullverket och hävda att ärendet är registrerat i fel valuta och sedan skicka ett "photoshoppat" dokument med en mer fördelaktig valuta.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer