Industridesign: Varför?

Inget för oss skogsmullar kanske men en intresant idé för dom som vill ha en ihopfällbar cykel att ta med på tåg, buss osv.
När jag var i Holland nyligen så vimlade det av folk med hopfällbara cyklar på pendeltågen. Den här modellen kan kanske var en lite mer deignad variant.
Itera revival nästan.
LOCUST451.jpg ht=332

LOCUST451_2.jpg ht=364

/Henrik

"I mitt arbete söker jag nya sätt att lösa problem på helt nya sätt. Cykeln är ju exempelvis en över 100 år gammal uppfinning", berättar Josef Cadek.

Om den har funkat i hundra år, varför förbättra den nu?

TiTeX skrev:
-------------------------------------------------------
> "I mitt arbete söker jag nya sätt att lösa
> problem på helt nya sätt. Cykeln är ju
> exempelvis en över 100 år gammal uppfinning",
> berättar Josef Cadek.
>
> Om den har funkat i hundra år, varför
> förbättra den nu?

Menar du intet nytt under solen sen den första cykeln konstruerades?
Kan du inte slänga upp en bild på din hoj, en sån däringa skön sparkcykel med trähjul, som man måste lyfta framhjulet på för att ändra riktning? ;-)

JT skrev:
> Hur mysig är den att bära när den blir smutsig?

Cykeln är ju självklart gjord i teflon så smutsen kommmer inte fastna.... Det är ju framtid! ;)

Som designstuderande är jag imponerad, men som cyklist är jag snarast lite äcklad!

EDIT: stavfel

Senast redigerad av en moderator:
BFS skrev:
> bjorre: i framtiden finns det ingen smuts heller.

> Maxmål, plusmeny, smält ost

GAH! Jag råkade läsa plushmeny och nu har jag svår för att läsa vad det egentligen står =/

Det är konstigt att alla dessa designerkräk så ofta får för sig att dom måste konstruera specialhjul också. Ett utmärkt sätt att fördyra bygget, och som gör det extra bökigt att hitta reservdelar och att reparera, förutom alla fördelar som ekrade hjul innebär i komfort och hållbarhet (speciellt när det handlar om små hjul).
Dessutom borde kunskap om Sir Alex Moultons konstruktioner ingå i grundutbildningen för varje publicietetskåt konstfackare, även om dom är från Tjeckien.
alex-moulton1.jpg

Men det handlar ju inte om en cykel. Det handlar om en oppfinnarjocke som försöker hitta ett sätt att få uppmärksamhet. Den här cykeln är väl mest tänkt att hängas på väggen som en trofé så att konstruktören kan peka på den och säga att den kunde ha blivit något om inte cykeltillverkarna hade varit så trångsynta. Snygg vikning, men hade det inte varit bättre att ägna sig åt origami?

mamme1 skrev:
> Menar du intet nytt under solen sen den första
> cykeln konstruerades?
> Kan du inte slänga upp en bild på din hoj, en
> sån däringa skön sparkcykel med trähjul, som
> man måste lyfta framhjulet på för att ändra
> riktning? ;-)

Nej, varför skulle jag mena det?

BFS skrev:
> bjorre: i framtiden finns det ingen smuts heller.

Jo.. idagens samhälle är ju just smuts det som det läggs krut på att bli av med ;)

Ännu en "revolution"... Jag undrar mest hur länge den där "sadelstolpen" skulle hålla om man använde den dagligen på Stockholms håliga och lappade tjälskottstäcke till vägar?

smurfrox skrev:
> Ännu en "revolution"... Jag undrar mest hur
> länge den där "sadelstolpen" skulle hålla om
> man använde den dagligen på Stockholms håliga
> och lappade tjälskottstäcke till vägar?

en spontanihopfällning av hela hojen och man bara rullar vidare, fast med lite mer ont i ryggen.

Wilier skrev:
> en spontanihopfällning av hela hojen och man bara rullar vidare, fast med lite mer ont i ryggen.

It'll wipe your ass with a vengeance...

Tillbaka
Topp