Fan det gick fort att komma ikapp bara för det..Skaplig lucka de fick från start. Hoppas hon kommer ikapp Rebecka
Var kan jag se tävlingen?So far, so good.
redbullVar kan jag se tävlingen?
Briljant observation, eller inte ...Keller ser ut att slita.
Yes. 19 sekunder.Har McConell avgjort?
Tror du hon tappar 30 sekunder?Känns som viss risk att Jenny blir ikappkörd.
Vi får se. Jag säger inte att det är garanterat men jag tror det kan hända.Tror du hon tappar 30 sekunder?
Verkligen. När hon började tappa många sekunder på McConell och dessutom synbart var väldigt slutkörd tänkte jag att hon skulle tappa till efterkommande Mitterwallner och Lecomte, men icke! Hon slet som en dåre och fixade andraplatsen. Så otroligt kul att se att Jenny är i toppform även 2022.Grymt starkt kört av Jenny. McConell är i sitt livs form och med grymt självförtroende just nu så att Jenny hängde med så bra så länge när ingen annan gjorde det var imponerande att se. Att sen både mentalt och fysiskt orka hålla undan från de som jagade bakom under sista varvet var också grymt att se.
Inte optimalt för aerodynamiken men jag tänker mig att det är lättare att andas när man sitter mer upprätt. Undra om det är en tanke bakom sittställningen eller om det bara har blivit så? Neff ligger ju över styret när hon kör så man kan ju bevisligen köra snabbt så med.Om man jämför Jenny med de andra så sitter hon jäkligt mycket upprätt. Hon ser ut att sitta mera bekvämt..
Med tanke på att farten under en stor del av loppet är tämligen låg (då det går brant uppför eller måttligt uppför men är stökigt) så är det ju inte alls lika kritiskt som på lvg med en aerodynamisk sittställning. Och utför lär aero-aspekter också vara sekundära till att få hanterbarhet.Inte optimalt för aerodynamiken men jag tänker mig att det är lättare att andas när man sitter mer upprätt. Undra om det är en tanke bakom sittställningen eller om det bara har blivit så? Neff ligger ju över styret när hon kör så man kan ju bevisligen köra snabbt så med.
Hon kan ju cykla snabbt i den ställning så den funkar ju. Tänker mera på om det är för att ha bättre koll utför till exempel.Inte optimalt för aerodynamiken men jag tänker mig att det är lättare att andas när man sitter mer upprätt. Undra om det är en tanke bakom sittställningen eller om det bara har blivit så? Neff ligger ju över styret när hon kör så man kan ju bevisligen köra snabbt så med.
Har faktiskt undrat nån gång varför dom flesta inte sitter mer aero på rakorna. Har inte sett speciellt många lopp, men de få jag tittat på hade iaf någon lite längre raka. Dom lär väl ligga i 30+ där och då borde det göra skillnad hur pass aero dom är.
Rissveds har själv sagt att hon tenderar att sjunka ihop lite i kroppsposition när hon är trött, så att blicken ofta hamnar i marken framför. Hon menar att det är bättre att då försöka lyfta blicken för att det simulerar en sorts pigghet. Kroppen blir mer alert. Det kanske också är en del av det, förutom att kroppsposition är högst individuellt.
Vi kan väl i alla fall konstatera att de är proffs och vi bara hemmasnickrade sofftyckare, så de vet nog bäst själva vad som är optimalt för dem. Det ger nog ännu mer återhämtning att lägga sig bakom någon också, än att krypa ihop och sitta obekvämt.
Keller skulle jag gissa är den som har klart minst luftmotstånd av de på de där bilderna.i albstadt är start-/målrakan 300 meter. om en räknar bort starten och målgången körde de den 4 gånger, alltså 1,2 kilometer. skillnaden mellan "hoods" och "aerobar" över 1,2 kilometer är typ 20 sekunder enligt bikecalculator.com. mellan hoods och "drops" är skillnaden 10 sekunder.
Visa bilaga 554307
förra året körde pfp så här på den rakan i albstadt, men det är alltså inte tillåtet nu:
Visa bilaga 554303
mcconnell flyttade in händerna lite och kröp kanske ihop något i år:
Visa bilaga 554304
mitterwallner körde så här:
Visa bilaga 554308
men jag tror också att det är en avvägning mellan återhämtning och position, jag tycker inte det är självklart att det är rätt att "plåga" sig i en aeroposition så fort en får chansen för att spara några sekunder. dessutom kör de ju inte solo över rakan alla varv, och så tillkommer det väl psykologiskt spel :)
i albstadt är start-/målrakan 300 meter. om en räknar bort starten och målgången körde de den 4 gånger, alltså 1,2 kilometer. skillnaden mellan "hoods" och "aerobar" över 1,2 kilometer är typ 20 sekunder enligt bikecalculator.com. mellan hoods och "drops" är skillnaden 10 sekunder.
Visa bilaga 554307
förra året körde pfp så här på den rakan i albstadt, men det är alltså inte tillåtet nu:
Visa bilaga 554303
mcconnell flyttade in händerna lite och kröp kanske ihop något i år:
Visa bilaga 554304
mitterwallner körde så här:
Visa bilaga 554308
men jag tror också att det är en avvägning mellan återhämtning och position, jag tycker inte det är självklart att det är rätt att "plåga" sig i en aeroposition så fort en får chansen för att spara några sekunder. dessutom kör de ju inte solo över rakan alla varv, och så tillkommer det väl psykologiskt spel :)
Hur var det smådrygt att lägga fram en teori som gav en delförklaring till den upprätta sittställningen, för att sedan konstatera att vi (dvs. inklusive jag) endast kan spekulera medan cyklisterna vet vad som är bäst för dem? Det var ju endast en allmän observation och inte riktat till någon specifik person.Lite smådrygt inlägg kan jag tycka, är det någon i tråden som ansett sig veta bättre än dom som kör? Jag var nyfiken på varför dom inte sitter mer aero och fick ett svar som låter rimligt.
Men det hör väl till i trådar när man spekulerar en del att någon ska vara förståndig.
om en simulerar 20 watt extra rullmotstånd genom att lägga på 25 kg extra vikt så blir det 18 och 9 sekunder istället för 20 och 10. typ. så det är inte en så viktig faktor. enligt bikecalculator.com alltså.Andelen av rulmotstånd är dock mycket högre med MTB däck med låg tryck än med räserdäck av webbsidan.
om en simulerar 20 watt extra rullmotstånd genom att lägga på 25 kg extra vikt så blir det 18 och 9 sekunder istället för 20 och 10. typ. så det är inte en så viktig faktor. enligt bikecalculator.com alltså.