GoranS sa:
konscious sa:
Det är en risk att vara elit och risken är överhängande att man drabbas om man inte sätter gränsen.
Jag känner en empati för henne men tycker inte synd om henne, hon har valt en livsstil där risken är överhängande för ohälsa.
https://www.idrottsforskning.se/elitens-osynliga-ohalsa/
Den finns garanterat en hel drös med underpresterande idrottare som har samma problem.
Hur går "hon har valt en livsstil där risken är
överhängande för ohälsa" (min fetstilsmarkering) ihop med den länkade artikelns slutsats "Elitidrottare lider sannolikt av psykisk ohälsa i samma eller något högre grad än normalbefolkningen."? Enda chansen att möjligen få ihop det är i mina ögon att det även för normalbefolkningen är överhängande risk att drabbas av psykisk ohälsa och att elitidrotten inte gör något för att bättra på detta. Eller syftar du på ngt annat än hennes elitidrottande då du skriver livsstil?
Sen är det naturligtvis inte så att jag menar att du eller någon annan är tvungen att tycka synd om henne.
En livsstil som är extremt prestationsbaserat på ”make it or break it” ”no pain – no gain” och "better than yesterday"
Denna kultur påverkar oss enormt, vi anpassar oss så pass att vi blir sjuka?!
Detta är ändå personer med hög belastningstolerans mot omgivningens och sina egna krav sen unga år som utmärkt dom som framgångsrika, en slags mental kapacitet som ganska få äger. Bara ta Guld i OS och må piss säger en del om dessa personer...
Vet inte hon hon hade hellre valt en livsstil mer adaptiv för hennes hälsa men inte vunnit, jag tror guldet i Rio inte var värt den ohälsa som hon drabbades av.
Citat från artikeln
"Det finns visst forskningsstöd för att träning på elitnivå kan öka sårbarheten för viss typ av psykisk ohälsa. Den forskningen rör främst överträningsrelaterad problematik samt ätstörningar..depression..utmattning...depression....karriäravslut" samt att "Ålder 16-24 år uppger 32 procent av kvinnorna ångest som är signifikant"
"Vi summerar och konstaterar att det finns indikationer på att den psykiska hälsan påfrestas, utmanas och kan förvärras inom elitidrottsmiljön"
En depression sitter inte i 2 år utan sannolikt har hon en utmattningssyndrom med så lång rehab.
Hon har själv beskrivit sina ätstörningar och att hon nu kommer tillbaka med ett eget team utan press för att undvika onödig stress.
Vilket indikerar att hon nu försöker ta kontrollen och reglera belastningen mot henne vilket är ett naturligt steg i en rehabiliteringen, just att ta kontrollen över sitt liv.
Dvs ändra livsstil för att kunna hantera sitt liv.